Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen vig/mz opleiding

01-12-2017 23:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een mens voor de zorg. Altijd geweest. Helaas door een omweg in privé omstandigheden zit ik op mijn 25e pas op de helpende opleiding waarbij ik bijna klaar ben gelukkig! . Ik ben echt van ouderen, adl (zorg dus). Nou heb ik begrepen dat er een combi opleiding bestaat. Ik twijfel omdat je natuurlijk wel 2 diploma's krijgt, dat is altijd handig. Maar ik heb echt niks met gehandicapten. Ook heb ik gehoord dat als je heel goed presteert je door mag gelijk naar niveau 4.

Mijn leven is nog niet helemaal op de rit naar daardoor vind ik focussen ook heel fijn. Ik heb gemerkt dat ik nu met volledig school en 2 dagen stage het werken echt mis. Je leert er gewoon meer vind ik.

Nou heb ik wat vragen:

Is er iemand die überhaupt zijn ervaringen wil delen, mijn hart en voorkeur ligt echt bij de zorg.

Hoe zwaar is de BBL opleiding? Kan je aangeven waar je tegen aan loopt?

Waar moet je nu precies voldoendes voor hebben qua rekenen / medisch rekenen?

Wat voor mij vooral belangrijk is is dat ik niet hoef te werken op gehandicapten zorg. Op zich lijkt mij via jeugdzorg werken leuk, jongeren die kampen met psysche problemen interessant, maar dat moet mentaal niet te zwaar zijn omdat ik zelf ook wat heb.

Ik ben ook op zoek naar voor en nadelen van de opleidingen en dan verschil in verzorgende IG en deze.

Daarbij is de school waarin nu zit echt niet fijn, totaal niet georganiseerd ( davinci Gorinchem). Zijn er überhaupt scholen/ locaties die je goed helpen tijdens de opleiding en die jullie aanraden? Sorry voor de vele vragen 🙈
In volgorde:

Niet te zeggen of BBL zwaar is. Het hangt van jou af. Hoe slim je bent, hoe makkelijk je leert, hoe gemotiveerd je bent.
Maar in zijn algemeenheid: als je een beetje je best doet en je huiswerk bijhoudt, moet het gewoon te doen zijn.

Voldoendes moet je overal voor hebben. Volgens mij wordt er niet meer zo veel aan compenseren gedaan. Medisch rekenen is goed te doen, maar: ook weer gewoon goed je best doen en vaak oefenen

Van VIG vindt ik het voordeel dat je veel beter voorbereid bent op een eventuele vervolgopleiding in het ziekenhuis. VIG/MMZ beschouw ik als allebei nèt niet. Maar misschien dat anderen daar anders over denken.

En qua school: Nee. Een ROC blijft een ROC. Overal moet je zelf je zaakjes regelen. In het begin is dat vreselijk, later leer je je weg daar in vinden. En het is een goede voorbereiding op de zorg zelf :-)

Mag ik vragen waarom je niet met gehandicapten wil werken?
Vele vragen..

Ik zou voor ig opleiding gaan als je met ouderen wil. Verder niv 4.. heb je niet nodig. Maar als je het zo graag wil..

Verder weet ik niet hoe het nu allemaal zit wat je moet halen oid. Jaren geleden. BBL plekken zijn soms schaars. Maar ik ben het met je eens, je leert enorm veel.

Wat betreft scholen.. elke school heeft wel iets bij elk opleiding wat niet georganiseerd is. Persoonlijk vind ik de kwaliteiten en begeleiding zeer slecht in Nederland. Andere kant, je leert om voor jezelf op te komen. Grenzen stellen en te handelen. In de zorg is dit echt heel en heel belangrijk.

Succes! Welkom in de zorgsector!
Bam!!!!
Als je BBL doet hoef je toch geen gehandicaptenzorg te doen? Of met MZ wel?

Via werkgever heb ik de opleiding VIG in 2 jaar gedaan (BBL) Heb 3 keer acht maanden werken en leren gedasn binnen de organisatie (op PG, somatiek en thuiszorg) Ging een dag naar school en dan 4/5 dagen werken. Veel zelfstudie idd maar dat is normaal bij BBL.

Op school kreeg je wel beetje les in gehandicaptenzorg en kraamzorg maar opleiding is gericht op ouderenzorg.

Voor alle vakken geld voldoende! Rekenen en Nederlands op 2F niveau. En medisch rekenen moest je 10 voor halen.

Heb opleiding op Graafschapcollege gedaan (achterhoek)

Hier worden veel BBL vacatures aangeboden.
Heb zelf bbl gedaan na jaren als helpende gewerkt te hebben.
De opleiding was goed te doen, juist omdat ik veel ervaring opgedaan had als helpende. En tijdens de opleiding ook werk.
Heb op albeda gezeten. Was ik erg tevreden over.
Dymphnatam schreef:
01-12-2017 23:56
In volgorde:

Niet te zeggen of BBL zwaar is. Het hangt van jou af. Hoe slim je bent, hoe makkelijk je leert, hoe gemotiveerd je bent.
Maar in zijn algemeenheid: als je een beetje je best doet en je huiswerk bijhoudt, moet het gewoon te doen zijn.

Voldoendes moet je overal voor hebben. Volgens mij wordt er niet meer zo veel aan compenseren gedaan. Medisch rekenen is goed te doen, maar: ook weer gewoon goed je best doen en vaak oefenen

Van VIG vindt ik het voordeel dat je veel beter voorbereid bent op een eventuele vervolgopleiding in het ziekenhuis. VIG/MMZ beschouw ik als allebei nèt niet. Maar misschien dat anderen daar anders over denken.

En qua school: Nee. Een ROC blijft een ROC. Overal moet je zelf je zaakjes regelen. In het begin is dat vreselijk, later leer je je weg daar in vinden. En het is een goede voorbereiding op de zorg zelf :-)

Mag ik vragen waarom je niet met gehandicapten wil werken?
Sorry ik weet nog niet helemaal hoe dit forum werkt... Ik wil niet met gehandicapten werken omdat ik nu nog in die branche woon...

Kan je me vertellen welke taken je op mag praktijk uitvoeren in deze opleiding?

En welke werkplekken beschikbaar zijn voor deze opleiding?
Dank voor jullie reacties! Ik kon dit bericht eerst niet vinden, ben nog niet zo bekend op deze site 😉

Ik moet er ook een intervieuws over houden dus wellicht kunnen jullie mij helpen (aangezien er niemand deze opleiding in mijn omgeving doet)

Over de opleiding vig /mmz
Wat voor taken moet/ mag je meer doen in vergelijking met alleen verzorgende IG?

Wat vonden jullie het leukst aan de opleiding?

En waar liep je echt tegen aan?

Tot hoe ver mag je de activiteiten begeleiden? Ik bedoel hiermee wat is het verschil in MMZ en in activiteiten begeleidster?

Wat voor soort aanvullende inhoud in opleiding geeft mmz in vergelijking met vig/mmz?

Wat vond je moeilijk in deze opleiding?

Alvast bedankt 😃
Ervaringen zijn lastig om te geven omdat niet iedereen het zelfde is kwa opleiding, persoonlijkheid etc. Maargoed ik kan mezelf even als voorbeeld geven.

Na jaren kinderopvang had ik een nieuwe uitdaging nodig, sinds september volg ik de opleiding tot VIG met uitstroom kraamzorg. Ik heb intern bij een bedrijf gesolliciteerd en ben dus bij hun in dienst en ga 1x in de 8 weken twee weken naar school. Ik ben moeder van een bijna tweejarige en ik moet zeggen tot nu toe vind IK het echt niet zwaar. Misschien is dit i.v.m. mijn vooropleiding(havo) maar ook vrouwen bij ons in de klas met lagere vooropleiding vinden het prima te doen. Het is net hoe je je instelt en wat voor type persoon je bent. als jij dit echt wilt dan zou ik zeggen laat je informeren en kijk rond bij verschillende bedrijven en solliciteer!!! Onthoud bij VIG wel dat er veel medische zaken behandeld word en je dus het ook moeite gaat kosten. BBL is leuk en fijn als jij zelf goed thuis kunt studeren en zelf dingen kan oppakken. Over het algemeen word er vooral veel zelfstudie gevraagd namelijk.

Wat betreft Medisch rekenen.. Dat krijg je in de VIG opleiding en de eis is dat je dit voldoende afsluit eigenlijk mag je hierin geen enkele fout maken want die fout bij je medisch handelen kan iemand zijn gezondheid in gevaar brengen. Voor de rest is de eis Nederlands en rekenen op 2F niveau afsluiten.

O en ik denk dat bij elke roc problemen zijn wat betreft organisatie. Vondellaan Utrecht is ook niet duidelijk maar van iemand die ik ken hoor ik het zelfde over ROC amersfoort. Ik merk wel hoe verder in de opleiding hoe duidelijker het word, wij hebben niet zomaar roc leraren die bol les geeft nee wij hebben personen uit ons werkgebied die bevoegd zijn om les te geven.
Als ik jou was zou ik de opleiding kiezen die het beste aansluit bij wat je in de toekomst wil. Ook als je dan een stage moet lopen die je niet zo leuk vindt. Dat is maar een paar maanden op een mensenleven, dat overleef je wel. Ik heb voor mijn opleiding heel veel op afdelingen gelopen waar ik weinig mee had en waar ik niet wilde werken, niet altijd leuk maar even tandjes op elkaar en nu heb ik de opleiding gedaan die ik wilde in de richting die ik wilde en heb al jaren leuke banen in dat vakgebied. Dat was het dus zeker waard.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven