Ervaringsdeskundige
donderdag 6 december 2018 om 21:37
Ik ben onderweg om ervaringsdeskundige te worden. In september volgend jaar start mijn opleiding en ben opzoek naar een BBL-stageplaats.
Nu leek het mij interessant om ervaringen te horen van ervaringsdeskundigen en ook de ervaring met ervaringsdeskundigen vanuit het oogpunt van de cliënt en de professional. Ook zonder ervaring ben ik benieuwd naar wat er wordt gedacht als je de term ervaringsdeskundige hoort en wat je daar dan bij denkt of verwacht.
Dit is geen onderdeel van een (school/werk) project. Ik zit langer op dit forum en vind het leerzaam en interessant om hier de feedback te lezen van veel verschillende perspectieven op iets. Dat zetten mij aan om dit topic te openen.
Nu leek het mij interessant om ervaringen te horen van ervaringsdeskundigen en ook de ervaring met ervaringsdeskundigen vanuit het oogpunt van de cliënt en de professional. Ook zonder ervaring ben ik benieuwd naar wat er wordt gedacht als je de term ervaringsdeskundige hoort en wat je daar dan bij denkt of verwacht.
Dit is geen onderdeel van een (school/werk) project. Ik zit langer op dit forum en vind het leerzaam en interessant om hier de feedback te lezen van veel verschillende perspectieven op iets. Dat zetten mij aan om dit topic te openen.
anoniem_379832 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 15:33
0.50% gewijzigd
vrijdag 7 december 2018 om 18:31
.ladybass schreef: ↑07-12-2018 11:19Pas nog een item over gezien bij Brandpunt plus. (nog terug te kijken via NPO Start) Kan in sommige gevallen nuttig zijn als aanvulling op professionele hulp. Al levert het denk ik wel het gevaar op dat je alles vanuit je eigen ervaring bekijkt en niet alle nare ervaringen worden door iedereen hetzelfde ervaren.
Dit is juist iets wat je gaat onderzoeken en leren op de opleiding, want de bedoeling van een ervaringsdeskundige is dus juist niet dat je al je eigen ervaringen los gaat laten op anderen. Als ervaringsdeskundige moet je leren waar, wanneer en hoe je je eigen ervaring in kan zetten en ook wélke ervaringen.
vrijdag 7 december 2018 om 20:39
zaterdag 8 december 2018 om 15:49
Nee dit klopt niet. Een lotgenoot is iemand die in dezelfde vervelende omstandigheden verkeerd. Een ervaringsdeskundige heeft het één en ander al meegemaakt en is hiervan herstelt. Dat betekend dat hij of zij geleerd heeft met zichzelf om te gaan en een terugval kan voorkomen. Verder zit de kundigheid in het getraind zijn om eigen ervaring professioneel toe te passen.nachtvlinder1977 schreef: ↑07-12-2018 23:31Vroeger heette dat toch een lotgenoot? En daar is nu een opleiding voor?![]()
anoniem_379832 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 15:58
0.74% gewijzigd
zaterdag 8 december 2018 om 15:57
Wat maakt het dat jouw collega als een extra cliënt voelt? Wat zijn bijvoorbeeld dingen die voor jou vervelend zijn of niet thuishoren bij het werk wat hij/zij verricht?Coala schreef: ↑07-12-2018 20:39Heel eerlijk? Mijn ervaring met ervaringsdeskundigen is dat ik er een extra client bij heb in mijn caseload.
In meer of mindere mate is iedereen
ervaringsdeskundig. Ze mogen de opleiding en functie wat mij betreft skippen. Maar omdat het nu zo booming is kun je dat nergens laten blijken.![]()
zondag 9 december 2018 om 11:16
Het continu de ruimte nemen om eigen verhaal te vertellen. Ook tegen collega’s. Het beter weten want ze zijn ervaringsdeskundigen. Het opbouwen van vriendschappen met clienten, samen biertje drinken etc.
Nou dat een beetje. ik ben ook een aantal, twee:), goeie tegen gekomen de laatste jaren dus het kan wel.
Succes met de opleiding in ieder geval!
zondag 9 december 2018 om 15:43
Fijn dat je ook een aantal goede hebt gezienCoala schreef: ↑09-12-2018 11:16Het continu de ruimte nemen om eigen verhaal te vertellen. Ook tegen collega’s. Het beter weten want ze zijn ervaringsdeskundigen. Het opbouwen van vriendschappen met clienten, samen biertje drinken etc.
Nou dat een beetje. ik ben ook een aantal, twee:), goeie tegen gekomen de laatste jaren dus het kan wel.
Succes met de opleiding in ieder geval!