Werk & Studie alle pijlers

Extra kosten?

18-10-2012 14:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een korte vraag:

Ik ga misschien bij mijn vriend intrekken en ben een beetje aan het bekijken hoe of wat. Hij heeft een koopwoning en nu wil ik graag weten wat er voor hem precies gaat veranderen als ik me laat inschrijven bij hem? Misschien is het van belang om te weten dat ik nog studeer en dan een uitwonende beurs krijg. Mijn vader zei dat hij meer moet gaan betalen omdat bepaalde dingen dan gebaseerd zijn op 2 personen in het huishouden ipv 1. Maar hij wist ook niet precies hoe dat zit en wat er dan precies veranderd voor hem.

Oke, misschien erg dom maar goed, heb er gewoon totaal geen verstand van.
De gemeentelijke lasten gaan omhoog. Voor 2 zijn die hoger dan voor 1. De gwl-rekening zal ook hoger worden. Met z'n 2-en verbruik je meer dan met 1.
Ja wat Nella zegt, en jij bent dan niet uitwonend meer.
Zou voor jezelf ook wel e.e.a. bedenken ook voor in de toekomst.

Als je bijvoorbeeld ook gaat bijdragen in het aflossen van de hypotheek en andere vaste lasten zou ik dit wel vast laten leggen.
quote:beelicious schreef op 18 oktober 2012 @ 14:13:

Ja wat Nella zegt, en jij bent dan niet uitwonend meer.Zolang je niet bij één van je ouders woont (o.a.) dan ben je wel uitwonend. Bij je vriend gaan wonen heeft iig geen invloed op het krijgen van een uitwonende beurs.
Nee, we hebben al besproken dat de hypotheek gewoon op zijn naam blijft voorlopig en dat ik daar niet aan mee ga betalen. Dat is zijn ding en heeft hij jaren geleden zonder mij gedaan en dat gaat prima zo. Misschien wel iets voor in de toekomst hoor (als er kinderen zijn bijvoorbeeld) maar nu nog niet. Zeker niet omdat ik nog anderhalf jaar een studie volg..

We hebben het erover gehad dat het handig is om een gezamenlijke rekening te openen waarop we ieder een x aantal bedrag maandelijks storten en daar de boodschappen van doen en de vaste kosten per maand daarvan af halen. Misschien nog niet meteen (nu ik nog studeer)..

Voor mij is nu op dit moment voornamelijk noodzakelijk om te weten hoe dat precies zit met die gemeentelijke belastingen (wat nellaaa zei)
quote:blushlashes07 schreef op 18 oktober 2012 @ 14:20:

We hebben het erover gehad dat het handig is om een gezamenlijke rekening te openen waarop we ieder een x aantal bedrag maandelijks storten en daar de boodschappen van doen en de vaste kosten per maand daarvan af halen. Misschien nog niet meteen (nu ik nog studeer)..

Voor mij is nu op dit moment voornamelijk noodzakelijk om te weten hoe dat precies zit met die gemeentelijke belastingen (wat nellaaa zei)Dat je nog een studie volgt betekent toch niet automatisch dat je niet de helft van de boodschappen + lasten (uitgezonder hypotheek) kunt betalen? Ik zou persoonlijk niet met iemand willen gaan samenwonen als ik op de zak van diegene moet gaan teren.
misschien dat er ook zaken voor jou veranderen. Bijv. zorgtoeslag als je vriend gezien wordt als je toeslagpartner. (verder geen verstand van toeslagen hier, maar wel iets om te checken).

kosten die hoger worden voor je vriend

* gemeentelijke belastingen (m.n. riool en reinigingsrecht)

* waterschapslasten

* gas/water/licht
Gemeentelijke belastingen, verzekeringen (?), gas/water/licht, eten en drinken... houdt er ook rekening mee dat eventuele subsidies ook kunnen veranderen. Als je in een jaar langer dan 6 maanden een gezamenlijk huishouden voert (dus samen woont) ben je toeslag partners.

Ik ben twee jaar geleden samen gaan wonen, eerst in een huurhuis, maar nu heeft mijn vriend een huis gekocht. Ik betaal hier niet aan mee, het is dan dus ook zijn huis, waar wij samen gaan wonen. Zolang ik nog studeer betaal ik niks voor het wonen (geen 'huur'), maar heb ik dus ook geen rechten (ik blijf ook gewoon ingeschreven bij de woningbouw stichting). Mocht ik na mijn studie ook fulltime gaan werken of we krijgen kinderen, dan bekijken we deze afspraak opnieuw...
quote:nellaaa schreef op 18 oktober 2012 @ 14:24:

[...]

Dat je nog een studie volgt betekent toch niet automatisch dat je niet de helft van de boodschappen + lasten (uitgezonder hypotheek) kunt betalen? Ik zou persoonlijk niet met iemand willen gaan samenwonen als ik op de zak van diegene moet gaan teren.Ik zeg toch niet dat ik helemaal niks ga betalen? Ik haal nu ook al minstens 2x in de week boodschappen dus ik maak nu ook al kosten. We zijn gewoon samen aan het kijken naar de opties en wat voor beide het handigste/beste is. Tuurlijk is het heel logisch als we beide precies de helft betalen, maar misschien is dat niet realistisch gezien beide situaties (hij werkt fulltime en ik parttime). Zolang we gezamenlijk afspreken hoe of wat, zie ik geen probleem. Teren op zijn zak slaat helemaal nergens op...
Sorry als ik een gevoelige snaar bij je heb geraakt Blushlashes.
quote:nellaaa schreef op 18 oktober 2012 @ 14:31:

Sorry als ik een gevoelige snaar bij je heb geraakt Blushlashes.Nee hoor helemaal niet, maar jij baseert dingen op niks. Jij hebt het meteen over teren op zijn zak, dat is helemaal niet aan de orde. Ik wil juist dat ik zo goed als ik kan meebetalen en een inbreng hebben in zijn huishouden, voor zover ik dat kan.
Vriend en ik hebben trouwens ook een gezamenlijke rekening. Daar storten we allebei een bedrag op (eerst 50/50, nu 40/60) voor de huur, g/w/l, tv/internet en boodschappen. Andere kosten (auto, gemeente belasting maar ook uitstapjes of kerstcadeau's, etc.) betaald vriend... simpelweg omdat hij veel meer te besteden heeft.

Een boodschappen rekening met twee pasjes kan ik zeker aanraden! Lijkt me verschrikkelijk om daar steeds om te moeten vragen en alles betalrn/voorschieten zou ik niet kunnen.
Ik neem aan dat je wel de helft van de hypotheekrente betaalt, naast de helft van gwl, gemeentelijke belastingen en boodschappen.
quote:blushlashes07 schreef op 18 oktober 2012 @ 14:34:

[...]

Nee hoor helemaal niet, maar jij baseert dingen op niks. Jij hebt het meteen over teren op zijn zak, dat is helemaal niet aan de orde. Ik wil juist dat ik zo goed als ik kan meebetalen en een inbreng hebben in zijn huishouden, voor zover ik dat kan.

Ik baseer mijn opmerking op de opmerking die jij maakte.

quote:blushlashes07 schreef op 18 oktober 2012 @ 14:20:

We hebben het erover gehad dat het handig is om een gezamenlijke rekening te openen waarop we ieder een x aantal bedrag maandelijks storten en daar de boodschappen van doen en de vaste kosten per maand daarvan af halen. Misschien nog niet meteen (nu ik nog studeer).. Hoe had ik dit dan moeten interpreteren?
quote:gsleutel schreef op 18 oktober 2012 @ 14:37:

Vriend en ik hebben trouwens ook een gezamenlijke rekening. Daar storten we allebei een bedrag op (eerst 50/50, nu 40/60) voor de huur, g/w/l, tv/internet en boodschappen. Andere kosten (auto, gemeente belasting maar ook uitstapjes of kerstcadeau's, etc.) betaald vriend... simpelweg omdat hij veel meer te besteden heeft.

Een boodschappen rekening met twee pasjes kan ik zeker aanraden! Lijkt me verschrikkelijk om daar steeds om te moeten vragen en alles betalrn/voorschieten zou ik niet kunnen.Dat is inderdaad een goede van je, 2 pasjes. Maar begrijp ik goed dat jij ook nog studeert? Ik zou ook het liefste 50/50 willen doen, maar dat is gewoon simpelweg niet te doen voor mij. Nu nog niet tenminste.
quote:nellaaa schreef op 18 oktober 2012 @ 14:39:

[...]

Ik baseer mijn opmerking op de opmerking die jij maakte.

[...]

Hoe had ik dit dan moeten interpreteren?Misschien nog niet meteen 50/50, nu ik nog studeer en minder te besteden heb. Veel minder overigens.
@feeks, ik weet dat er vaak wordt geroepen dat je mee moet betalen aan de hypotheekrente, maar ik denk dat dat in deze situatie niet helemaal reëel is... tenminste, als ik bij ons kijk (erg vergelijkbaar, alleen gaan wij er vanaf dag 1 samenwonen) dan is het verschil in inkomen zo groot, het zou voor mij simpelweg niet mogelijk zijn om van alles de helft te betalen.

De hypotheekrente veranderd toch ook niet ineens omdat zij bij hem gaat wonen?
quote:blushlashes07 schreef op 18 oktober 2012 @ 14:46:

[...]

Misschien nog niet meteen 50/50, nu ik nog studeer en minder te besteden heb. Veel minder overigens.Als je dat bedoelt, zeg dat dan ook gewoon. Nu doe je het overkomen alsof je helemaal niks gaat bijdragen namelijk.
Mijn vriend is bij mij ingetrokken en heeft net een baan en betaalt dus de helft van alles, maar ook als hij nog gestudeerd had, had hij echt wel bij mij mogen wonen hoor.

Ik betaalde toch de huur en alle vaste lasten alleen en heb ook altijd een groot deel van de boodschappen betaalt als we bij mij waren.
quote:gsleutel schreef op 18 oktober 2012 @ 14:46:

@feeks, ik weet dat er vaak wordt geroepen dat je mee moet betalen aan de hypotheekrente, maar ik denk dat dat in deze situatie niet helemaal reëel is... tenminste, als ik bij ons kijk (erg vergelijkbaar, alleen gaan wij er vanaf dag 1 samenwonen) dan is het verschil in inkomen zo groot, het zou voor mij simpelweg niet mogelijk zijn om van alles de helft te betalen.

De hypotheekrente veranderd toch ook niet ineens omdat zij bij hem gaat wonen?Klopt, maar als je alleen gaat wonen betaal je ook huur, dus het lijkt me logisch dat je voor je woongenot betaalt
Gedurende mijn studie heeft mijn vriend ook een stuk meer betaald aan vaste lasten en overige kosten. Ik ben op een gegeven moment ook gestopt met meebetalen aan de hypotheek.Simpelweg omdat ik het niet kon betalen. Was voor mijn vriend geen enkel probleem. Nu zijn de rollen omgedraaid omdat mijn vriend is begonnen met een studie en ik een vaste baan heb.
(Ik kan niet quoten)

Ik studeer inderdaad nog (ook nog anderhalf jaar). Wij konden het 50/50 doen omdat onze vaste lasten nog erg laag waren. Nu we dus gaan verhuizen kan dat ook absoluut niet meer. Ik gok dat wij het zo gaan doen dat ik ongeveer blijf betalen wat ik nu ook betaal en dat vriend de rest betaalt.

Je kan het ook 'naar ratio' verdelen, dan worden de bijdragen bepaalt a.d.h.v. jullie inkomen. Stel: uit een kostenoverzicht met alle gezamenlijke kosten komt dat jullie ¤800 p.m. (excl. hypotheek) nodig hebben. Jij hebt iedere maand ¤400 en vriend heeft ¤2000 (netto) inkomen... als jullie allebei 35% van je inkomen (¤140/¤700) omleggen zou het dus eerlijk zijn (als 50/50 niet mogelijk is).

Je hebt tussen stelletjes bijna altijd verschil in inkomen. Zolang "alles op een hoop" niet gewenst is, zou "naar ratio" een goede oplossing kunnen zijn.
Er zijn verschillende dingen waarmee je rekening kunt houden:

- hypotheekrente; zou je kunnen zien als soort 'huur' voor woongenot. Zou je dus kunnen delen (eventueel naar rato gebaseerd op ongelijke inkomens)

- hypotheekaflossing; daarmee bouwt diegene van wie de hypotheek is iets op. Wanneer het jouw hypotheek niet is, is het dus niet logisch hieraan mee te betalen

- gemeentebelastingen; zijn in de meeste gemeente of voor 1 persoon, of 2 of meer. Deze worden dus hoger, het verschil bijleggen zou logisch zijn

- verzekeringen voor het huis (opstal en inboedel); horen nou eenmaal bij ergens wonen, zou logisch zijn hieraan mee te betalen (eventueel naar rato)

- g/w/l gebruik stijgt natuurlijk wanneer er een extra iemand bij komt, maar het zal niet verdubbelen. Zou logisch zijn hieraan mee te betalen

en dan aan de andere kant:

- toeslagen; doordat je een gezamenlijke huishouding voert word je toeslagpartner. Ontvingen jullie eerst bijvoorbeeld zorgtoeslag, dan kan het zijn dat dat wijzigt doordat het gezamenlijke inkomen te hoog is. Hiervoor zou je eventueel een correctie kunnen toepassen.
Zeg maar Spijker.
Maar kennelijk zal je wel moeten gaan bijdragen in de vaste lasten als je wilt dat je vriend geen nachtdiensten meer gaat draaien, toch?

Dus je kan op de cent gaan rekenen, maar als je van hem vraagt zijn werk anders in te delen waardoor zijn inkomen daalt, vind ik dat je hem daar eigenlijk ook voor zou moeten compenseren.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven