Werk & Studie alle pijlers

Fulltime werkende moeders

22-01-2024 14:49 611 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even wat feitjes op een rij:
- 29% van de Nederlandse vrouwen werkt fulltime. Bij mannen ligt dit percentage op 83%.
- Sinds 2014 is het aantal fulltime werkende vrouwen langzaam maar zeker aan het stijgen
- In slechts 11% van de gezinnen werken beide ouders fulltime
- De meeste ouders zouden de zorg voor hun kinderen het liefst gelijk willen verdelen. Slechts een op de tien(!) vindt dat dat ook is gelukt.

Kortom: fulltime werkende moeders zijn in de minderheid. Toevallig ben ik 1 van hen, maar gezien bovenstaande cijfers heb ik maar weinig ervaringsdeskundigen in mijn omgeving waarmee ik lief & leed maar zeker ook tips & tricks kan uitwisselen.

Daarom een topic voor fulltime werkende moeders! Waar loop jij tegenaan? En welke keuzes, aankopen of mindsets hebben jouw leven in positieve zin veranderd?

NB 1: Dit topic is niet bedoeld om parttime- of niet-werkende moeders te bashen. Iedereen maakt hierin haar eigen keuze.
NB 2: Iedereen is natuurlijk welkom om mee te schrijven :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons zijn het wel veel kinderen die overblijven, maar niet hele klassen.
Mijn oudste zit in groep 8 en daar is hij op 1 van zijn 3 dagen overblijven maar samen met 1 klasgenootje (van de 33 kinderen), en hij kan ook prima thuis eten als wij er niet zijn, maar broertje in groep 6 kan dat nog niet. Dus trekken wij de lijn joh nog maar paar maanden voor jou, want hij vind die dag niet zo leuk. Wel mogen ze vaak de juf helpen met dingen klaar zetten enzo voor de middag.

Ik geloof ook niet dat ze bij jullie voor 1,50 per dag uitkunnen, maar zal ongetwijfeld wel combinatie zijn van het 1 of ander.

Onze school (ons hele dorp, biblebelt) is wel nog vrij traditioneel in dat veel gezinnen moeders parttime werken of zelfs thuis zijn. En dat zie je ook in helpen op school en alleen al de groepsapps van de klassen. Vaders zitten er wel in, maar moeders regelen/reageren alles.
Alle reacties Link kopieren Quote
vofea schreef:
10-04-2024 11:40
Ik werk overigens zelf fulltime, maar ervaar dat niet als veel of druk. Dit komt vooral omdat ik twee parttime banen heb, waarvan er eentje volledig flexibel is. Ik vind mijn werk erg leuk, dus ervaar het niet als zwaar om 's avonds nog een paar uur door te werken, of om in het weekend een middag te werken als het zo uitkomt.

Verder werk ik voornamelijk onder schooltijd en gaan mijn kinderen niet naar de opvang. We wonen vlakbij school en ik hoef nooit te stressen om ze op te halen, of te brengen. Clubjes en andere afspraken wisselen mijn man en ik af. Twee dagen per week ben ik vanaf 2 uur bezig met de kinderen en de uren die ik mis doe ik 's avonds.
Ik ben nieuwsgierig hoe je je ft uren kan maken als je alleen werkt tijdens hun schooltijden. Dan kun je dus toch maar 5 uur per dag werken, op woensdag nog minder? Je kunt dan dus niet meer dan 25 uur per week werken. Werk je de rest dan in de avonduren en/of in het weekeinde?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben overblijf moeder geweest op de school waar mijn kids zaten. Kwam nieuw in het dorp, werkte zelf 4 dagen, maakte er dus zelf goed gebruik van. Er werden vrijwilligers gevraagd. Dus ik ging dat doen, omdat ik vond dat het een beetje mn plicht was, aangezien mijn kids er vaak naartoe gingen.

Ik was zooo blij toen de jongste naar het VO ging en ik gevoelsmatig met goed fatsoen kon stoppen...

Als overblijfmoeder (vrijwilliger dus...) heb je het gewoon zwaar. Niet met de kinderen... Met de ouders!

Wij stonden met 2 moeders op 2 klassen, zo'n 20 kids ongeveer.

Elke dag klagende ouders.. pietje had zn brood niet helemaal op, Jantje vind het te druk, of we een-op-een met hem konden lunchen, roosje kwam thuis met een chocopastavlek in haar rokje, of de overblijf even stomerij kon betalen...
Het was een christelijke school in een klein dorp en er waren klachten gekomen dat er niet uit de bijbel werd gelezen door de overblijf, of we dat vooral ook wilden doen.
Marietje mag niet in de zandbak, Esmee mag niet rennen met het buitenspelen etcetcetc... Vreselijk, en dan te bedenken dat er veel klagers thuisblijfmoeders waren die het makkelijk vonden hun kids naar de overblijf te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucie78 schreef:
13-04-2024 20:58
Ik ben nieuwsgierig hoe je je ft uren kan maken als je alleen werkt tijdens hun schooltijden. Dan kun je dus toch maar 5 uur per dag werken, op woensdag nog minder? Je kunt dan dus niet meer dan 25 uur per week werken. Werk je de rest dan in de avonduren en/of in het weekeinde?
Volgens mij schreef vofea dat ze ook in de avond uren werkt. Als je dat iedere avond 3 uur doet, dan kun je bij die 25 uur 15 uur optellen en kom je wel aan je 40 uur.

Zelf werk ik ook veel in de avond. Dan liggen de kinderen toch op bed. Ik werk meestal van 9-4 en dan van 8-11, zoiets. Soms een avond vrij. Werkt prima voor ons zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een behoorlijk traditioneel dorp en daar heeft de basisschool ook geen continuerooster. Moet zeggen dat ik dat zelf eigenlijk wel fijn vind. Mijn opvang is daarop ingespeeld. Man en ik werken beiden parttime, 2 dagen oppas nodig waarbij kind om 12 uur bij opa en oma kan eten. Daarna is hij dus pas om 15.15 uur weer thuis. Ik vind het, op mijn vrije dag, eerlijk gezegd wel heel fijn dat kind pas om 15.15 uur thuis komt. Dan heb ik voor mezelf ook nog een groot gedeelte van de middag. Na schooltijd even wat drinken en daarna speelt ie met een vriend. Maar dat is dan maar even, voordat we weer gaan eten. Ik vind dat fijner dan dat ze vanaf 14.00 uur al hier komen spelen :) En voor de oppas die ik heb ook fijn dat het pas vanaf 15.15 uur is en niet al vanaf 14.00 uur.

Omdat het zo'n traditioneel dorp is zijn veel moeders hele dagen thuis. Dus voor die kinderen geen probleem om om 12 uur thuis te eten. En anders wordt het wel opgevangen door opa's en oma's, of ouders van klasgenoten. Dat gaat gewoon makkelijk in zo'n dorpje. Hier is een continuerooster dus gewoon niet nodig.
Er is wel een overblijf, maar ik begreep dat je dan als ouder verplicht bent daar ook te helpen. Maar ja, je doet je kind naar de opvang omdat je zelf werkt. Dus dan is dat niet altijd handig of uberhaupt mogelijk daar ook te helpen. Ik ben maar 1 dag vrij. Dan zou ik op die vrije dag weer op school moeten helpen. Kan hoor, maar echt geen zin in. Dus ik regel mn overblijf anders. Ik zou zelf liever gewoon een bepaald bedrag betalen voor de overblijf en dat er dan mensen gevraagd worden die het leuk vinden om te doen (genoeg moeders hier dus die thuisblijven, dus tijd zat hebben een uurtje overblijf te doen, en die dat zakcentje misschien ook nog wel fijn vinden).
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik niet zo goed begrijp van scholen waar kinderen tussen de middag naar huis gaan is wat hier nou het voordeel van is. Het lijkt me logistiek niet handig. Het lijkt me een overblijfsel uit die paar decennia dat vrouwen niet werkten. Ik wist niet dat dat tegenwoordig nog veel gebeurde, kinderen tussen de middag naar huis.

Toen ik zelf een kind was zat ik op een school met continu rooster en ik wist helemaal niet dat er scholen waren waar kinderen tussen de middag naar huis gingen. Onze zoon gaat naar een school waar nagenoeg alle kinderen overblijven. Het is nooit in me op gekomen om hem niet te laten overblijven en hij zegt er ook nooit wat over.
Alle reacties Link kopieren Quote
luiwammes schreef:
16-04-2024 09:39
Wat ik niet zo goed begrijp van scholen waar kinderen tussen de middag naar huis gaan is wat hier nou het voordeel van is. Het lijkt me logistiek niet handig. Het lijkt me een overblijfsel uit die paar decennia dat vrouwen niet werkten. Ik wist niet dat dat tegenwoordig nog veel gebeurde, kinderen tussen de middag naar huis.

Toen ik zelf een kind was zat ik op een school met continu rooster en ik wist helemaal niet dat er scholen waren waar kinderen tussen de middag naar huis gingen. Onze zoon gaat naar een school waar nagenoeg alle kinderen overblijven. Het is nooit in me op gekomen om hem niet te laten overblijven en hij zegt er ook nooit wat over.
Tussen de middag thuis eten is iets dat wij vroeger deden als kind - Born in the eighties :) . Mijn moeder werkte niet, om 12:00 uur ging de school uit en om 13:00 moesten we terug zijn tot 15:00 of zo. Als ik mijn kind van school zou moeten halen tussen de middag zou ik dat gewoon niet redden. Kind eet warm op school en ze wordt om 15:30 of 16:10 opgehaald (afhankelijk of er nog een activiteit is).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
16-04-2024 09:54
Tussen de middag thuis eten is iets dat wij vroeger deden als kind - Born in the eighties :) . Mijn moeder werkte niet, om 12:00 uur ging de school uit en om 13:00 moesten we terug zijn tot 15:00 of zo. Als ik mijn kind van school zou moeten halen tussen de middag zou ik dat gewoon niet redden. Kind eet warm op school en ze wordt om 15:30 of 16:10 opgehaald (afhankelijk of er nog een activiteit is).
Ik ben ook van de jaren 80 en moeder werkte niet. Maar die had alsnog betere dingen te doen dan heen en weer racen met vier kinderen. Lijkt me gewoon zo inefficiënt…

Die boterhammetjes zijn zo Nederlands. Een warme lunch (mits geen junkfood) is zoveel beter. Ik lunch op m’n werk ook warm, ik zou anders echt niet aan m’n groenten komen. Voor de kinderen probeer ik hier echt op te letten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder werkte ook niet maar zij vertelde laatst dat ze het inderdaad ook enorm stressvol vond om 4 kinderen van school te halen, thuis lunch te geven en weer op tijd op school te krijgen. Ik geloof dat we inderdaad 5 kwartier pauze hadden tussen de middag. Net niet lang genoeg eigenlijk om even relaxed naar huis te gaan.

Ik woonde ook in een zeer traditioneel dorp, overblijven was echt de uitzondering, niet de standaard. Dat deden alleen de kinderen van gescheiden ouders - want die hadden moeders die moesten werken. Dat was een "schande". Blij dat tijden veranderd zijn, ook in dat dorp :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
luiwammes schreef:
16-04-2024 10:52
Ik ben ook van de jaren 80 en moeder werkte niet. Maar die had alsnog betere dingen te doen dan heen en weer racen met vier kinderen. Lijkt me gewoon zo inefficiënt…

Die boterhammetjes zijn zo Nederlands. Een warme lunch (mits geen junkfood) is zoveel beter. Ik lunch op m’n werk ook warm, ik zou anders echt niet aan m’n groenten komen. Voor de kinderen probeer ik hier echt op te letten.
Beetje offtopic maar ik geef ze ook andere dingen mee naar school dan bammetjes.

Ik kook vaak te veel en vul smorgens een warmhoudbakje met nasi, pasta, spaanse omelet of burrito met vulling (in folie) ofzo. Of soep, in een isolatiebeker.

Dat haalt de druk vh avondeten er wel een beetje af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
16-04-2024 08:36
Ik woon in een behoorlijk traditioneel dorp en daar heeft de basisschool ook geen continuerooster. Moet zeggen dat ik dat zelf eigenlijk wel fijn vind. Mijn opvang is daarop ingespeeld. Man en ik werken beiden parttime, 2 dagen oppas nodig waarbij kind om 12 uur bij opa en oma kan eten. Daarna is hij dus pas om 15.15 uur weer thuis. Ik vind het, op mijn vrije dag, eerlijk gezegd wel heel fijn dat kind pas om 15.15 uur thuis komt. Dan heb ik voor mezelf ook nog een groot gedeelte van de middag. Na schooltijd even wat drinken en daarna speelt ie met een vriend. Maar dat is dan maar even, voordat we weer gaan eten. Ik vind dat fijner dan dat ze vanaf 14.00 uur al hier komen spelen :) En voor de oppas die ik heb ook fijn dat het pas vanaf 15.15 uur is en niet al vanaf 14.00 uur.

Omdat het zo'n traditioneel dorp is zijn veel moeders hele dagen thuis. Dus voor die kinderen geen probleem om om 12 uur thuis te eten. En anders wordt het wel opgevangen door opa's en oma's, of ouders van klasgenoten. Dat gaat gewoon makkelijk in zo'n dorpje. Hier is een continuerooster dus gewoon niet nodig.
Er is wel een overblijf, maar ik begreep dat je dan als ouder verplicht bent daar ook te helpen. Maar ja, je doet je kind naar de opvang omdat je zelf werkt. Dus dan is dat niet altijd handig of uberhaupt mogelijk daar ook te helpen. Ik ben maar 1 dag vrij. Dan zou ik op die vrije dag weer op school moeten helpen. Kan hoor, maar echt geen zin in. Dus ik regel mn overblijf anders. Ik zou zelf liever gewoon een bepaald bedrag betalen voor de overblijf en dat er dan mensen gevraagd worden die het leuk vinden om te doen (genoeg moeders hier dus die thuisblijven, dus tijd zat hebben een uurtje overblijf te doen, en die dat zakcentje misschien ook nog wel fijn vinden).
Haha maar jij vindt het gebrek aan continue rooster fijn omdat je kinderen niet thuis lunchen. Wat ik overigens begrijp want ik zou dat ook zo zien haha

Ik zie behalve jouw post geen enkel voordeel van die kinderen rond lunchtijd moeten ophalen en thuis eten geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlag schreef:
16-04-2024 10:56
Mijn moeder werkte ook niet maar zij vertelde laatst dat ze het inderdaad ook enorm stressvol vond om 4 kinderen van school te halen, thuis lunch te geven en weer op tijd op school te krijgen. Ik geloof dat we inderdaad 5 kwartier pauze hadden tussen de middag. Net niet lang genoeg eigenlijk om even relaxed naar huis te gaan.

Ik woonde ook in een zeer traditioneel dorp, overblijven was echt de uitzondering, niet de standaard. Dat deden alleen de kinderen van gescheiden ouders - want die hadden moeders die moesten werken. Dat was een "schande". Blij dat tijden veranderd zijn, ook in dat dorp :roll:
Wij ook. Mijn moeder vond het ook wel racen, al woonde we niet eens zo ver van de school. Overblijven deden we maar zelden en dat gold voor de meeste kinderen. Mijn moeder is op een gegeven moment wel weer gaan werken. Ze was verpleegkundige en heeft toen een herintredingscursus gedaan. Maar toen zaten mijn broer en ik al op de middelbare school. Nu ben ik wel veel thuis, omdat ik veelal remote werk, maar niet zo beschikbaar als dat mijn moeder destijds was.

De lunch op haar school is zeer gevarieerd en veel groentes/vlees/fruit. Geeft ook minder druk op het avondeten zoals Luiwammes ook schreef.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlag schreef:
16-04-2024 10:56
Mijn moeder werkte ook niet maar zij vertelde laatst dat ze het inderdaad ook enorm stressvol vond om 4 kinderen van school te halen, thuis lunch te geven en weer op tijd op school te krijgen. Ik geloof dat we inderdaad 5 kwartier pauze hadden tussen de middag. Net niet lang genoeg eigenlijk om even relaxed naar huis te gaan.
Mijn moeder ook en dat aten wij 's middags ook nog eens een warme maaltijd. Toen wij op de middelbare school zaten kookte ze 2x per dag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder was juf (niet mijn juf, andere klas), dat was op zich wel handig. :P
Alle reacties Link kopieren Quote
-April- schreef:
16-04-2024 11:21
Haha maar jij vindt het gebrek aan continue rooster fijn omdat je kinderen niet thuis lunchen. Wat ik overigens begrijp want ik zou dat ook zo zien haha

Ik zie behalve jouw post geen enkel voordeel van die kinderen rond lunchtijd moeten ophalen en thuis eten geven.
Precies. Zo’n rooster is te doen als kinderen naar opa/oma gaan, maar die heeft lang niet iedereen zo maar beschikbaar. En dan zijn op jouw vrije dag demoniseren dus ineens van 12-13.15 ook thuis, plus nog brengen en halen als ze klein zijn. Dan heb ik stukken liever dat ze gewoon tot 14.15 op school blijven, dan tot 15.15 maar dan wel thuis zijn tussen de middag. Ik ben echt blij dat ik niet ook nog iets voor de overblijf hoef te gaan regelen. Of nog leuker: daar verplicht aan mee moet helpen. Ik heb nooit vrij tussen de middag, want ik heb geen vrije dag (alleen een dag tot 14.15). Dus hoe ik dat dan zou moeten doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucie78 schreef:
13-04-2024 20:58
Ik ben nieuwsgierig hoe je je ft uren kan maken als je alleen werkt tijdens hun schooltijden. Dan kun je dus toch maar 5 uur per dag werken, op woensdag nog minder? Je kunt dan dus niet meer dan 25 uur per week werken. Werk je de rest dan in de avonduren en/of in het weekeinde?
Ik werk voornamelijk onder schooltijd. De kinderen gaan bij ons 26 uur naar school, de woensdagmiddag is mijn man thuis, dus dan kan ik tot 6 uur 's avonds doorwerken. Op die manier zit ik al aan de 32 uur.

De overige 6- 8 uur doe ik tussen de bedrijven door, in de avond en in het weekend, beetje hoe het uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
luiwammes schreef:
16-04-2024 09:39
Wat ik niet zo goed begrijp van scholen waar kinderen tussen de middag naar huis gaan is wat hier nou het voordeel van is. Het lijkt me logistiek niet handig. Het lijkt me een overblijfsel uit die paar decennia dat vrouwen niet werkten. Ik wist niet dat dat tegenwoordig nog veel gebeurde, kinderen tussen de middag naar huis.

Toen ik zelf een kind was zat ik op een school met continu rooster en ik wist helemaal niet dat er scholen waren waar kinderen tussen de middag naar huis gingen. Onze zoon gaat naar een school waar nagenoeg alle kinderen overblijven. Het is nooit in me op gekomen om hem niet te laten overblijven en hij zegt er ook nooit wat over.
Bij ons op school zeggen ze dat het fijn is voor de kinderen, om om 12 uur gewoon even naar huis te gaan, even uit het schoolse gebeuren te zijn, rustig te kunnen eten. En de leerkrachten hebben dan ook even pauze.

Denk ook dat je zo'n klein dorps schooltje waar iedereen lopend naar huis gaat (hooguit paar minuten lopen. 'April' heeft het over 'ophalen', maar ophalen gebeurt bij ons alleen bij de kleuters. Vanaf groep 3 loopt 95% vd kinderen gewoon zelf naar huis, samen met klasgenootjes die dezelfde kant op moeten), niet kan vergelijken met een school waar kinderen van 'overal' komen, op fiets of met auto gebracht moeten worden enzo. Dan is het logistiek echt niet handig/niet te doen om je kind steeds te moeten halen en brengen.

Hier bij ons gaan de kinderen dus zelf lopend naar huis en is er tijd zat (12.00-13.15 uur) om rustig te eten, even wat te spelen en terug naar school te lopen. Omdat hier veel moeders dus gewoon thuis zijn en anders veelal opa's en oma's of gastouders of desnoods ouders van vriendjes oppassen gaat dat prima zo. Ik ken het zelf niet anders, toen ik zelf kind was ging dat niet anders. Ik vind het wel prima zo. Ik weet ook niet precies hoe alle ouders het hier oplossen, volgens mij krijgt iedereen het wel geregeld. Bij ons in het dorp kent iedereen elkaar dus er is altijd wel iemand waar je kind om 12 uur een boterham kan eten als je het zelf niet geregeld krijgt.

Voor mezelf vind ik dit dus prima zo. Maar begrijp heus heel goed dat het voor veel ouders veel fijner is wel continuerooster te hebben. Ik woon gewoon in een traditioneel dorp waar veel thuisblijfmoeders zijn. Snap dat dat geen normale situatie is haha. Ikzelf werk dus overigens wel gewoon, maar krijg de oppas prima geregeld zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
-April- schreef:
16-04-2024 11:21
Ik zie behalve jouw post geen enkel voordeel van die kinderen rond lunchtijd moeten ophalen en thuis eten geven.


Een groot nadeel van continurooster lijkt me de extra druk op de leerkrachten. Tenzij je alsnog een aparte overblijfkracht inzet zodat de leerkracht pauze kan nemen.

Mijn school voerde in de jaren 80 al overblijven voor alle leerlingen in. In de onderbouw was dat een uur, in de bovenbouw 45 minuten. Vond het als kind wel fijn om tijdens de lunch te kunnen buitenspelen ipv heen en weer racen naar huis.
ravintola wijzigde dit bericht op 02-05-2024 06:38
3.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook jaren '80 kind. Wij liepen zelf van en naar school totdat we oud genoeg waren om veilig te kunnen fietsen.

Alleen op de kleuterschool en 1e klas werden we gahaald/gebracht daarna wilden we zelf lopen. Pauze was van 12.15 tot 13.30 dus genoeg tijd om te eten en nog wat te spelen.

Halen/brengen was toen gewoon niet de norm. Op diezelfde dorpsschool is dat nu wel normaal lijkt het. Niet normaal druk met auto's voor vaak een klein schijt eindje lopen/fietsen. Dat is ook iets wat veranderd is met de jaren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier net als bij tulpje een dorp, waar de meeste kinderen zelf naar school fietsen of lopen. Ik sta zelf vanaf groep 4/5 vanaf de jongste dan ook nooit meer bij school. Ze kunnen lopen 7 min of paar minuten fietsen. En dat geld voor heel veel kinderen. Zelfs kinderen die in het buitengebied wonen komen met mooi weer zelfstandig fietsen vanaf de bovenbouw, en dan heb je echt over 3/4 km per keer.

Maar wat mrsmorrison zegt zie je dan ook wel weer, dat kinderen (zeker bij slechter weer) massaal met de auto gebracht worden, en bij veel kinderen hebben moeders bakfietsen.
Overigens blijven veel kinderen over ook, en dan is half uur eten en half uur 45 min buiten spelen. Onze school wil ook geen continuerooster om zo echt de kinderen een uur rust te geven en de leerkrachten, dat die ook echt pauze hebben.
Als ouder zijnde weet je dat onze school geen continurooster heeft, dan kan je kiezen voor de andere school (10 min verderop, zelfde dorp, andere kant 😉).

Voor mij zou deze pauze ook niet de reden zijn voor wel niet fulltime werken, dat zijn alle randzaken eromheen. En nu gaat mijn oudste bijna naar de middelbare school, maar start ook met de ortho. Nu zit de ortho straks vlakbij zijn school, maar je zal toch buiten controles om als ouder wel geregeld ook mee moeten. Ook weer tijd wat afgaat van je werkuren. 32 uur blijft voor mij meer dan genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsMorrison schreef:
02-05-2024 03:26


Halen/brengen was toen gewoon niet de norm. Op diezelfde dorpsschool is dat nu wel normaal lijkt het. Niet normaal druk met auto's voor vaak een klein schijt eindje lopen/fietsen. Dat is ook iets wat veranderd is met de jaren.
het is niet zozeer het schijteindje naar huis, maar vooral de tijdswinst waarmee je daarna door kan naar je werk.
Op mijn niet-werkdagen, pakte ik de fiets. Maar op werkdagen reed ik na het op school afzetten direct door naar mijn werk, met de auto.
Het is toch al haasten om enigszins bijtijds op je werk te zijn, eerst de fiets nog thuisbrengen scheelt dan toch twee schijteindjes en de fiets in de schuur zetten. Dat is net het halfuurtje dat in de ochtend heel waardevol is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
02-05-2024 14:02
het is niet zozeer het schijteindje naar huis, maar vooral de tijdswinst waarmee je daarna door kan naar je werk.
Op mijn niet-werkdagen, pakte ik de fiets. Maar op werkdagen reed ik na het op school afzetten direct door naar mijn werk, met de auto.
Het is toch al haasten om enigszins bijtijds op je werk te zijn, eerst de fiets nog thuisbrengen scheelt dan toch twee schijteindjes en de fiets in de schuur zetten. Dat is net het halfuurtje dat in de ochtend heel waardevol is.
Dat klopt ja, om die reden bracht ik de kinderen bij nog hele dag op kantoor (nu werk ik dagen thuis, dus zou het niet uitmaken) ook met de auto naar school op werkdagen. Maar op bv dagen dat koud is of wat regent dan worden kinderen massaal met de auto gebracht, dat viel we op altijd :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
02-05-2024 14:02
het is niet zozeer het schijteindje naar huis, maar vooral de tijdswinst waarmee je daarna door kan naar je werk.
Op mijn niet-werkdagen, pakte ik de fiets. Maar op werkdagen reed ik na het op school afzetten direct door naar mijn werk, met de auto.
Het is toch al haasten om enigszins bijtijds op je werk te zijn, eerst de fiets nog thuisbrengen scheelt dan toch twee schijteindjes en de fiets in de schuur zetten. Dat is net het halfuurtje dat in de ochtend heel waardevol is.

Ik zie hier kinderen die oud genoeg zijn om zelfstandig naar huis te kunnen lopen dan wel fietsen gewoon met de auto komen. En dan als ze 12 jaar zijn op een fatbike door het dorp crossen.

Voor kleine kinderen begrijp ik echt wel de tijdswinst maar als je kind 7/8 jaar is dan kan die prima in een klein dorp (en daar heb ik het over) zelfstandig van en naar school gaan. Daar hebben ze mama en papa echt niet meer voor nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat doe ik trouwens ook mrsMorrison, als ik naar kantoor ga, zorg ik dat ze de deur uit gaan naar school lopend of op de fiets en dan ga ik daarna vanaf huis naar kantoor. En ze komen zelf naar huis na schooltijd, ik ben er dan nog niet op kantoordagen.
Maar inderdaad toen ze kleiner waren, kon dat niet.
MrsMorrison schreef:
02-05-2024 16:43
Ik zie hier kinderen die oud genoeg zijn om zelfstandig naar huis te kunnen lopen dan wel fietsen gewoon met de auto komen. En dan als ze 12 jaar zijn op een fatbike door het dorp crossen.

Voor kleine kinderen begrijp ik echt wel de tijdswinst maar als je kind 7/8 jaar is dan kan die prima in een klein dorp (en daar heb ik het over) zelfstandig van en naar school gaan. Daar hebben ze mama en papa echt niet meer voor nodig.
Heb jij kinderen?

Het ligt er toch helemaal aan hoe ver je kind moet fietsen, hoe druk het verkeer is, wat voor kind je hebt?

7 jaar is erg jong om bijvoorbeeld 3 kilometer te fietsen in het donker 's ochtends.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven