Werk & Studie alle pijlers

Functioneringsverslag is al af voor het gesprek

26-02-2012 13:36 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn functioneringsgesprek kreeg ik van mijn werkgever een concept functioneringsverslag. Ik keek hem verbaast aan want het gesprek moest nog plaatsvinden. Maar ik mocht het verslag wel even doorlezen. Ik gaf aan daar toch wat meer tijd voor nodig te hebben, ook omdat het zoveel tekst was. Daarbij kwam dat ik het gesprek had voorbereid en ik daar dus eigenlijk niks aan had gehad want het stond toch al op papier.

Mijn leidinggevende zei dat hij het altijd zo deed en dat we nog even het verslag konden doornemen. Daarna zou hij het aanpassen met mijn op- en aanmerkingen. Daar zat ik dan, kreeg het idee dat het besluit al genomen was om mij z.s.m. eruit te werken. Want kort samengevat, hij vroeg zich af of ik wel geschikt was voor mijn functie. Ik moest maar om me heen gaan kijken en hij was bereid om me daar bij te helpen. Zijn voorstel was dat ik contact opnam met het intern loopbaancentrum om een persoonlijk profiel te maken.

Kan dit zomaar, zitten hier ook mensen die een P&O achtergrond hebben? En die mij kunnen adviseren hoe hiermee om te gaan.
Een functioneringsgesprek is een gesprek waarin beide partijen aan kunnen geven wat ze van jouw functioneren vinden. Ik snap niet helemaal waarom je zegt dat de dingen die je zelf had voorbereid nu geen zin meer hadden, die kunnen later nl. aan het verslag worden toegevoegd.

Hier gaat het ook zo, mij leidinggevende maakt vast een opzet met zijn op- en aanmerkingen, wat ik ter tafel breng word toegevoegd. Ik teken pas voor akkoord als ook mijn punten zijn toegevoegd.

Maar wat vind je zelf van jouw functioneren op je huidige plek?
Je tekent trouwens nooit voor akkoord, maar voor gezien.
Lachebekje, het is een functioneringsverslag, geen gespreksverslag. Ik krijg het idee dat jij deze twee door elkaar haalt.
Bij ons ook zo. Werknemer bereidt formulier voor, leidinggevende geeft zijn visie erop. Dat komt weer terug bij werknemer en zal later worden besproken. Goed geregeld, op deze manier kom je niet voor vervelende verrassingen te staan en heb je nu echt een inhoudelijk gesprek.
Ik wil ook een motto
Bij ons is het ook normaal dat hij al af is (zelfs al definitief... dat vind ik minder fijn). Het is een oordeel van je leidinggevende over je functioneren, geen uitkomst van een discussie of gesprek. Dat gesprek is bij ons ook vooral om evt. zaken te verduidelijken en vragen te stellen als het niet duidelijk is.
quote:littlemissvixen schreef op 26 februari 2012 @ 13:45:

Lachebekje, het is een functioneringsverslag, geen gespreksverslag. Ik krijg het idee dat jij deze twee door elkaar haalt.Huh...een functioneringsverslag wordt toch pas opgemaakt na het functioneringsgesprek? Waarin beide kanten worden belicht. Dit is heel raar, dat er van te voren een verslag is gemaakt.
quote:VotesforLeo schreef op 26 februari 2012 @ 13:48:

[...]

Huh...een functioneringsverslag wordt toch pas opgemaakt na het functioneringsgesprek? Waarin beide kanten worden belicht. Dit is heel raar, dat er van te voren een verslag is gemaakt.waarom? het is een verslag/document van haar leidinggevende over haar functioneren? Waarom moet dat na het gesprek volgens jou?
Nee, een beoordelingsgesprek is het oordeel van je leidinggevende. In het functioneringsgesprek is er daarnaast ruimte voor jou om kwijt te willen wat jij wil. Of de leidinggevende al een versie heeft liggen, maakt niets uit, als die maar aangevuld kan worden.
quote:_Webs_ schreef op 26 februari 2012 @ 13:49:

[...]

waarom? het is een verslag/document van haar leidinggevende over haar functioneren? Waarom moet dat na het gesprek volgens jou?Om het bijvoorbeeld zuiver te houden? En dus iemand, de werknemer, onbevooroordeeld het gesprek te kunnen voeren, ook al functioneert iemand slecht
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties. Jorina, ik heb niet zoveel ervaring met dit soort gesprekken. Ik vind dat ik voldoende functioneer, maar heb (ben net begonnen) het heel erg druk gehad, terwijl ik nog niet goed was ingewerkt. Door de drukte heb ik geroeid met de riemen die ik had, ben me daar bewust van.

Emaille: wat bedoel je met altijd voor gezien. Moet ik dat ook vermelden bij de ondertekening.

Littlemissvixen: hij mag het van te voren dus opschrijven, want het is geen samenvatting van het gesprek. Je hebt gelijk, zo had ik het niet gezien.
Nee, een handtekening betekent 'voor gezien' niet 'voor akkoord'. Dat hoef je er dus niet bij te zetten.
In reactie op emaille en Votesforleo: My mistake, bij ons is het functioneringsverslag dus eigenlijk wat er wordt besproken in het beoordelingsgesprek (is o.a. je prestatiebeloning op gebaseerd). Je halfjaarlijkse functioneringsgesprek is wel tweerichtingsverkeer en daarvan wordt ook een gespreksverslag opgemaakt achteraf.
Zo werkt het bij ons ook.

Hoe lang heb je deze baan al? Is een nieuwe baan zoeken de enige optie volgens je leidinggevende? Zijn er nog verbeterpunten genoemd? Wellicht handig om nog eens om de tafel te gaan zitten en misschien ook met iemand van P&O.
Je hebt functioneringsgesprekken en evaluaties. Functioneringsgesprekken zijn 1 richting: van baas naar werknemer. Dus ja, zo werkt het.
quote:origineel schreef op 26 februari 2012 @ 14:46:

Je hebt functioneringsgesprekken en evaluaties. Functioneringsgesprekken zijn 1 richting: van baas naar werknemer. Dus ja, zo werkt het.Hier helemaal mee eens. Een functioneringsgesprek is geen tweerichtingsgesprek maar een beoordeling van jou door je manager. En die staat ook gewoon al vast en dus op papier. Je kan het er hooguit mee oneens zijn, maar dat is alleen maar jammer en meer niet.
Op mijn werk staat er vooraf niets op papier, in ieder geval als je functioneren als goed (genoeg) wordt beschouwd. Ik weet niet hoe het is als ze ronduit ontevreden zijn en willen dat je weg gaat.
Ik lees wat zaken die niet kloppen. Een functioneringsgesprek is gelijkwaardig en gaat op basis van tweerichtingsverkeer. Het beoordelingsgesprek daarentegen is eenrichtingsverkeer van de leidinggevende over de werknemer en zijn de verhoudingen dus ongelijkwaardig.

TO, zoals al eerder genoemd: haal je niet het functioneringsverslag en gespreksverslag door elkaar?
quote:Oriane schreef op 26 februari 2012 @ 15:53:

[...]

Hier helemaal mee eens. Een functioneringsgesprek is geen tweerichtingsgesprek maar een beoordeling van jou door je manager. En die staat ook gewoon al vast en dus op papier. Je kan het er hooguit mee oneens zijn, maar dat is alleen maar jammer en meer niet.

Dit is dus niet waar. Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer, de werknemer en werkgever nemen deel aan het gesprek.

Een beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer, hierin geeft je leidinggevende zijn/haar visie op jouw functioneren.
quote:emaille schreef op 26 februari 2012 @ 13:44:

Je tekent trouwens nooit voor akkoord, maar voor gezien.maar dan moet dat er expliciet staan.
Bedankt iedereen. Ik heb het verslag gekregen en ga het aanvullen met mijn visie.
quote:Ksenija schreef op 27 februari 2012 @ 15:03:

[...]

maar dan moet dat er expliciet staan.Nee hoor.
quote:Oriane schreef op 26 februari 2012 @ 15:53:

[...]

Hier helemaal mee eens. Een functioneringsgesprek is geen tweerichtingsgesprek maar een beoordeling van jou door je manager. En die staat ook gewoon al vast en dus op papier. Je kan het er hooguit mee oneens zijn, maar dat is alleen maar jammer en meer niet.

Nee, dat is een beoordelingsgesprek, niet een functioneringsgesprek.

@ TO, de punten waar je nu op beoordeeld bent door je leidinggevende, zijn dat ook punten die jullie eerder besproken hebben? Dus eerder aangegeven verbeterpunten bijvoorbeeld. Of komen sommige dingen nu opeens uit de lucht vallen?
Niet alle punten zijn besproken in onze po's.
quote:emaille schreef op 26 februari 2012 @ 13:44:

Je tekent trouwens nooit voor akkoord, maar voor gezien.

Is dat bij alle gesprekken? Functioneringsgesprek / beoordelingsgesprek / voortgangsgesprek zo?

Kan ik dat ergens vinden?

(Leuke vraag hé, zeker naar aanleiding van je topic Maar met Google kom ik steeds op 't forum ipv in een wetsartikel ofzo.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven