Werk & Studie alle pijlers

gezinsvoogd .. alle info welkom

01-09-2010 18:00 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
He !

Wie o wie hier op het forum is gezinsvoogd (of iets in die richting) en wil zijn/haar ervaringen met mij delen?

Het lijkt mij een erg interessant beroep .. ik heb echter net niet de goede diploma's (spw en hbo-v) dus zal er dan een MWD opleiding voor moeten gaan volgen.

Ik wil mij graag verder verdiepen, vandaar mijn vraag

alvast bedankt
Ben geen gezinsvoogd maar weet er wel wat van. Wat wil je precies weten?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
ik lees even mee.

Ik wil ook gaan werken in die richting en zit nu in het laatste jaar van de SAW(oude spw) ik twijfel zelf nog tussen MWD/ SPH/ en nog iets...:S
Je moet zeer sterk in je schoenen staan want je bent gehaat door de jeugdige, ouders zijn niet enthousiast omdat je je gaat bemoeien met het gezin en instellingen en instanties mopperen op je omdat je niet snel en goed genoeg doet wat ze willen.

Ik heb van drie verschillende instanties een baan aangeboden gekregen als gezinsvoogd-jeudbeschermer en ik doe het niet. Je caseload is ook immens groot waardoor je heel moeilijk kwalitatief goed werk kan verrichten. Ook je werkdruk is dus heel hoog. Verder is het heel veel verslaglegging ook en is juridische kennis handig.

Het leuke is een moment dat het wel goed met het gezin of het kind gaat. Je moet zelf bepalen of die (volgens mij weinige) momenten je genoeg voldoening geven.
Lijkt mij een hondenbaan. Te veel gezinnen, te weinig tijd en te weinig salaris voor de verantwoordelijkheden die je krijgt.
Ik ben geen gezinsvoogd, maar heb wel mensen in mijn omgeving die gezinsvoogd zijn (geweest). Het is geen makkelijk beroep, maar zoals liefje83 in haar eerste zinnen schetst vind ik wel negatief. Niet alle gezinnen zijn enthousiast, maar dat geldt niet voor alle gezinnen. Sommige ouders zijn opgelucht als ze ondersteuning krijgen van een gezinsvoogd. Het is trouwens ook niet alleen voor jeugdigen. Een kind van een maand kan al een gezinsvoogd hebben.

Waarom bel je niet eens met Bureau jeugdzorg? Volgens mij zoeken ze vaak nieuwe mensen (omdat niet iedere gezinsvoogd het heel lang volhoudt). Ik weet ook dat er gezinsvoogden zijn die niet de opleiding MWD hebben. Dus ook dat zou ik even navragen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor werkervaring je hebt.
Idd! salaris is ook een goede! te weinig!
quote:moeilijkenaam schreef op 01 september 2010 @ 18:31:

ik lees even mee.

Ik wil ook gaan werken in die richting en zit nu in het laatste jaar van de SAW(oude spw) ik twijfel zelf nog tussen MWD/ SPH/ en nog iets...:S

Waar liggen je twijfels?

Wat ik in mijn omgeving hoor is dat je met een opleiding MWD makkelijker op een SPH functie komt, dan met een opleiding SPH op een MWD functie...
Waarom denk je dat velen het niet lang volhoudt?! (om de negativiteit die ik dus schetste)
quote:Liefje83 schreef op 01 september 2010 @ 18:49:

Waarom denk je dat velen het niet lang volhoudt?! (om de negativiteit die ik dus schetste)

Wat ik begrepen heb is dat veel mensen het onderschatten. De volle caseload, tijdsdruk en verantwoordelijkheid.

Ik wil dus niet zeggen dat het een geweldige baan is, maar dat je gehaat bent door de jeugdigen en ouders niet enthousiast zijn komt zeker voor. Maar dat geldt niet voor alle situaties. Een vriend van mij ziet het juist als uitdaging als er weerstand is, dit om te buigen. Maar dat moet je wel kunnen.
quote:Nijntje30 schreef op 01 september 2010 @ 18:49:

[...]

Waar liggen je twijfels?

Wat ik in mijn omgeving hoor is dat je met een opleiding MWD makkelijker op een SPH functie komt, dan met een opleiding SPH op een MWD functie...

Ik weet niet zo goed waarom ik twijfel. Ik wil graag op een groep beginnen(MWD) maar uiteindelijk mee individueel met jongeren doen(SPH)

Ik denk zelf dat MWD beter is voor wat ik wil, en de opleiding leuker.
Waarom zou je uberhaupt gezinsvoogd willen worden?!

Ik ken er een paar in mijn directe omgeving en het zijn allemaal hele vervelende mensen!

Of het ligt aan het karakter of het ligt aan de baan.

En geloof me, ik ben niet de enige die dat vindt: ze bemoeien zich ongevraagd met je, weten het per definitie ALTIJD beter en staan ab-so-luut niet open voor welk commentaar ook.

Maar misschien moet dat ook wel vwb het vak wat ze uitvoeren: je moet je ook ongevraagd bemoeien met gezinnen waarbij het niet goed gaat, je moet de gezinnen ook kunnen overtuigen van wat goed is voor het kind en 'ach' misschien is het nog niet zo gek om te werken voor jeugdzorg.

In ieder geval veel succes met je beslissing.
@ schilderspalet: Ik wil het graag om inderdaad de vervelende niet luisterde en niet oplettende voogden te verbeteren en de jeugd beter te helpen.
Het verhaal van liefje ken ik ook op die manier via twee vriendinnen. Beiden vol enthousiasme begonnen en na een paar jaar volledig afgeknapt iets totaal anders gaan doen.
Moeilijkenaam: die instelling hebben heel veel gezinsvoogden in het begin. Maar het zo ongelofelijk veel papierwerk, tegenwerking van gezinnen, cliënten, instanties en niet te vergeten de overheid....dat het ze onmogelijk gemaakt wordt. Echt ik zou heel goed nadenken voordat je daar induikt.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar dit is wel de tendens die ik steeds terug hoor komen...
Ik durf het bíjna niet te zeggen...

Ik ben er één.

Ik vind mezelf helemaal niet vervelend en ook niet bemoeizuchtig. Zal mijn omgeving dat ook eens vragen.

Schilderspalet, vooral opvallend vind ik dat je schrijft dat 'ze' niet openstaan voor commentaar. Het is juist zo belangrijk om je eigen functioneren ter discussie te kunnen stellen! Het enige instrument wat je als gezinsvoogd hebt, ben je zelf.

Daar waar ik werk is een SPH/ MWD diploma zeker noodzakelijk, met SPW wordt je niet aangenomen.

Belangrijk is dat je heel zelfstandig kan werken, onder druk kan presteren, het altijd zal moeten doen met 'zo goed mogelijk', en geduld, heel veel geduld.

Voor wat betreft salaris... Iedereen met een zorg-diploma wordt onderbetaald.
Maaaar, als hulpverlener zijnde kan ik daarom ook zeggen dat goede voogden Hard Nodig zijn. Wie weet dat jij dat bent...
Ik ben zelf pleegkind geweest voor 9 jaar. Ik heb flinke motivatie om het anders te doen. maar ik weet inderdaad hoeveel werk het met zich mee brengt. Daarom wil ik ook iig beginnen op een groep en kijken hoe ik dat doe en volhoud wbt verslagen e.d.
Moeilijkenaam, zelf heb ik 5 jaar op de groep gestaan. Het heeft mij veel geleerd en een goede basis gegeven. Ik heb vaak het idee dat het tussen gezinsvoogden en instellingen misloopt door gebrek aan kennis van elkaars vakgebied. Er is over en weer zo weinig begrip!

Houd er rekening mee dat het papierwerk op de groep peanuts is vergeleken bij dat van een GV. Ook de contacten met kids en ouders zijn als GV spontaan minimaal (voor je gevoel vooral) en dat kan tegenvallen.
quote:moeilijkenaam schreef op 01 september 2010 @ 19:00:

[...]

Ik weet niet zo goed waarom ik twijfel. Ik wil graag op een groep beginnen(MWD) maar uiteindelijk mee individueel met jongeren doen(SPH)

Ik denk zelf dat MWD beter is voor wat ik wil, en de opleiding leuker.

Dit (dik gedrukte) klinkt toch meer als SPH dan MWD.

Als je gezinsvoogd wil worden zou ik zeker voor MWD gaan. Maar als je als gezinsvoogd werkt betekent dat niet "iets met jongeren doen". Met de kinderen/jongeren doe je vrij weinig tot niks. Als gezinsvoogd ben je case manager, je overziet de zaak, je regelt dingen en je hebt vooral contact met ouders en het netwerk. Bij jongeren natuurlijk ook met de jongeren, maar wil je echt met jongeren werken (zoals je schreef) zou ik niet voor gezinsvoogd gaan.
quote:indigoblue schreef op 01 september 2010 @ 19:25:

[...]

Dit (dik gedrukte) klinkt toch meer als SPH dan MWD.

Als je gezinsvoogd wil worden zou ik zeker voor MWD gaan. Maar als je als gezinsvoogd werkt betekent dat niet "iets met jongeren doen". Met de kinderen/jongeren doe je vrij weinig tot niks. Als gezinsvoogd ben je case manager, je overziet de zaak, je regelt dingen en je hebt vooral contact met ouders en het netwerk. Bij jongeren natuurlijk ook met de jongeren, maar wil je echt met jongeren werken (zoals je schreef) zou ik niet voor gezinsvoogd gaan.Ik bedoel met: iets met jongeren doen, Ook hen helpen en begeleiden. ook indirect door bijv. ouders te helpen bij de opvoeding.
Wat Wallace schrijft vind ik heel treffend. Zowel het stukje over gebrek aan kennis van elkaars vakgebied (daar loopt het volgens mij ook vaak op mis) als het te moeten doen met "zo goed mogelijk".
quote:moeilijkenaam schreef op 01 september 2010 @ 19:28:

[...]

Ik bedoel met: iets met jongeren doen, Ook hen helpen en begeleiden. ook indirect door bijv. ouders te helpen bij de opvoeding.

Als gezinsvoogd begeleid je de jongeren niet. Er zit wel een stukje ouderbegeleiding bij, maar als die hulp echt nodig is wordt die hulp (o.a. door jou als gezinsvoogd) geïndiceerd. Je gaat niet alle begeleiding en hulpverlening binnen het gezin uitvoeren.

Om ouders te begeleiden zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld ambulante hulpverlener of ouder begeleider o.i.d. Om jongeren te begeleiden zou je kunnen denken aan pedagogisch medewerker of sociotherapeut. Wellicht zou je dit ook zonder omscholing kunnen doen.
Als gezinsvoogd ben je geen hulpverlener, maar, zoals indogoblue al treffend zei, case manager. Jij gaat dus op zoek naar hulp bij opvoeding. Jij legt onderzoeksvragen voor aan de hulpverlener en verder doe je aan fysieke ondersteuning niets.

Voor zover ik weet is SPH groepswerk en MWD individueel. (gechargeerd).
Nou Indigo, we zijn het wel eens he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven