Werk & Studie alle pijlers

Graag tips voor docent bovenbouw!

18-07-2010 22:00 83 berichten
verwijderd
anoniem_68655 wijzigde dit bericht op 25-09-2017 11:29
98.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Via digischool.nl kun je soms goede ideeen opdoen voor lessen, wie weet zit er ook iets voor jou bij.

Ik sta een kleine 4 jaar voor de groep (leerlingen tussen 15 en 23 jaar). Erg belangrijk vind ik duidelijkheid en consequent zijn. Dus maar een paar regels aan het begin van het jaar opstellen voor de groep maar dan ook consequent daar aan houden.
quote:kaetje schreef op 19 juli 2010 @ 08:25:

[...]

Kun je uitleggen wat je hier precies mee bedoelt?

Ik zie orde houden als volgt: ik bepaal de regels in het lokaal. Die regels gaan samen met de schoolregels. Als een leerling zich daar niet aan houdt zijn er consequenties. Waar is het dan misgegaan? Of zie jij het anders?

De tips op de site gaan over zaken die al voorbij de fase: Dit zijn de regels, houdt u zich daar niet aan, dan zijn dit de consequentie gaan. Als je het van echt orde houden, politieagent spelen bedoel ik daarmee, moet hebben, dan ben je ergens al een keer verkeerd afgeslagen. Niet consequent geweest, inhoudelijk niets weten toe te voegen bij dat wat je leerlingen al weten, onzeker (en daardoor wellicht ook niet consequent) enz. Als ik merk dat ik alleen nog maar aan het reageren ben op gedrag wat ik niet wil zien, dan is dat voor mij reden om alles stil te leggen en het er met de lln over te hebben. En na afloop van de les het er ook nog s een keer met mezelf over te hebben. Vaak zie ik dan dat ik zelf ergens een steek of wat heb laten vallen.

Dat bedoelde ik er mee.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Dan snap ik je Noanne. Politie agent spelen doe ik ook niet maar orde houden doe ik in mijn klassen eigenlijk dagelijks, van nature. Ik zeg hoe ik de dingen wil hebben. Meestal zijn het kleine dingetjes maar ik laat graag zien dat ik alles zie (en hoor ) En hopelijk op een prettige manier en niet als een soort boeman want dan is er inderdaad iets verkeerd gegaan.
Niet "cool" gaan lopen doen.
Volgende week ga ik mijn contract tekenen :-) ondertussen heb ik een paar methodes/boeken gevonden voor een van mijn vakken. Volgende week ga ik dan kijken met de school welke methode het wordt. Op zich is het maar een heel klein klasje voor het maatschappijleer-achtige vak (± 7 leerlingen!), dus qua boeken is het dan wellicht ook wat makkelijker om dat op tijd te regelen.

Ik denk dat ik ook ga vragen om een persoonlijke begeleider voor de eerste maanden. Heeft iemand van jullie ervaring met zulke begeleiding? Wat zijn er de voor- en nadelen van? Wat heb je er zoal van geleerd?
Bij ons wordt de begeleiding gegeven door 2 collega's (een man en een vrouw) die daar een coachingscursus voor gedaan hebben. Ik heb op deze school geen echte begeleiding meer gehad maar dit zijn wel twee collega's waarvan ik weet dat je er echt terecht kan en die je zelf dingen laten ontdekken in plaats van je te vertellen hoe je het moet doen.

Bij intervisie zit je met een groep met een begeleider (ook vaak een collega die hiervoor een cursus/opleiding gedaan heeft) waarbij iedereen zijn ervaringen deelt en er dan volgens een vast schema 1 probleem/ervaring door de groep "in behandeling wordt genomen". Ik vond dit zelf altijd wel heel prettig omdat je in zo'n soort groep altijd veel herkenning vindt. Soms heb je het idee dat jij als enige tegen bepaalde zaken aan loopt maar in zo'n groep kom je er dan achter dat dat helemaal niet zo is.
Dank voor je reactie Kaetje! Ik ga volgende week vragen aan de school of ze zo'n coach hebben. De school telt maar 20 personeelsleden, dus ik denk niet dat ze een beginnersgroepje hebben (naast mij is er nu 1 andere nieuwe docent), maar zo'n coach hebben ze misschien wel of anders kunnen ze er misschien een aanstellen.
Voor je maatschappijleer-achtige vak zou ik je aanraden om veel aandacht te geven aan de actualiteit. Geef zelf maatschappijwetenschappen in de bovenbouw van het vwo. Ik gebruik de methode als leidraad en werk het meeste uit met voorbeelden uit de actualiteit. Krantenberichten, fragmenten uit talkshows/nieuwsprogramma's, documentaires etc. Leerlingen leren op die manier de theorie ook toe te passen en een betere algemene ontwikkeling helpt ze ook bij andere vakken.
Ubuntuuu, zoiets had ik inderdaad ook in gedachten. Alleen een lesboek lezen en dat bespreken is denk ik te saai en minder concreet, dus wellicht makkelijker om te vergeten. Hoe vul jij de les in? Heb je een vaste volgorde? Iets als huiswerk, actualiteiten, lesstof, groepswerk, discussie? De leerlingen hebben een keer per week les. Het is dan een blok van 70 minuten.
Klinkt goed zeg, een klasje van 7!

Ik geef inmiddels 7 jaar les in het VMBO.

De tips van Kaetje vind ik goed. (ik heb niet alle andere tips gelezen.)

Het lijkt mij slim dat je snel bedenkt wat je echt belangrijk vindt, dat deelt met de klas en daar vaste consequenties aan verbindt.

Ikzelf vind het heel vervelend als leerlingen geen spullen meehebben. wanneer dat zo is, krijgen ze altijd strafregels. Het werkt erg goed want ze nemen bij mij bijna altijd wel hun spullen mee en daarvoor niet. Lekker duidelijk. Het strafwerk is niet enorm veel waardoor een lln die het door overmacht niet meehad het ook kan doen. Alle leerlingen weten mijn regel en er is weinig discussie.

Ook is mijn tip niet teveel regels te stellen. Een aantal regels zijn normaal en een aantal noem je aan het begin van het jaar. Stel jezelf voor met de naam zoals jij jou mogen noemen. (bv: ik ben mevr Jansen.)

Verder: maak je niet druk dat de leerlingen iets vragen wat je niet weet. Geef gewoon aan dat je het niet weet, zoek het op en kom er altijd op terug.
Voor je maatschappijleer-achtig-iets vraag ik me af of je wel een boek moet gaan gebruiken. Kijk eens naar de inhoudsopgaven van een aantal boeken en bedenk welke thema's aan de orde zouden moeten komen. Kijk daarbij bijv. ook naar de eisen die de school stelt aan lln die jouw vak gevolgd hebben, wat zijn de exameneisen enz.

Maak op basis daarvan een lijst met onderwerpen en zoek per onderwerp een artikel uit een krant/tijdschrift een flimpje op YouTube, een item van TV (CNN of BBC) een docu, een film enz enz. Laat ze de artikelen thuis lezen, kijk samen naar het beeldmateriaal en praat erover met ze.

Poneer een aantal stellingen, vorm een soort van Lagerhuis waarbij ze een standpunt moeten verdedigen. Poneer die stellingen een week van te voren en laat ze hun standpunt als huiswerk voorbereiden, waarbij ze hun standpunt bijv. moeten onderbouwen met behulp van theorie (bibliotheek).

Of als een onderwerp erg aansluit bij hun leefwereld (digi-dingen bijv.) laat hen dan jou e.e.a. uitleggen over hoe dingen werken. En zorg ervoor dat jij de vragen stelt die zij moeten kunnen beantwoorden. Ik heb lln uit 5V duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar ze zijn bij bijv. Hyves. Ik heb een eigen hyves geopend en mijn lln uitgenodigd om vriend met me te worden. Ik heb een avondje doorgebracht met het door hun hyves scrollen en kon de volgende dag een heel aantal dingen vertellen waarvan zij zich afvroegen: Hoe weet u dat nou? Daarna met ze gesproken over veilig internetten en wat ze allemaal tegenkomen bij het internetten. Daarna gezegd dat ik weer ontvriend wil worden en mijn hyves weer opgeheven.

Schrijf zelf een casus/verhaal over het thema wat je gaat behandelen en laat ze dit samen behandelen, welke vragen roept de casus op, hoe zou jij handelen als je dit zou overkomen? Wat zou je de hoofdpersoon adviseren? Welke informatie heb je daarvoor nog nodig? Opnieuw, zorg ervoor dat de thema's die jij belangrijk vindt behandeld worden door ze... een beetje sturen moet je dan wel.

Wat ik een week of wat voor de verkiezingen gedaan heb met een groep lln uit 5V is het uitspelen van onderhandelingen. Daarvoor moesten ze allemaal een partijprogramma bestuderen en ik werkte met een binnen en een buitenkring (binnen de onderhandelaars, buiten de adviseurs die de onderhandelaars konden adviseren) Daar zijn we een dag mee bezig geweest om tot de conclusie te komen dat het knap lastig is. Dit noem ik maar even als voorbeeld.

Wat ik gemerkt heb is dat de klassieke opzet zoals jij nu voorstelde bij dit soort onderwerpen minder goed werkt.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Noanne, zoiets had ik inderdaad in mijn hoofd, maar jouw verhaal zorgt voor de juiste inspiratie! Goede voorbeelden, daar kan ik echt wat mee! Ik heb al je voorbeelden en tips opgeschreven. Gaan zeker van pas komen.

Ik heb inmiddels de exameneisen bekeken en heb twee boeken gevonden die bij een van de vakken horen. Ik wil straks door de inhoudsopgaven gaan en dat vergelijken met de exameneisen. Dan een lijst maken met thema's die zeker behandeld moeten worden met bijbehorende planning (wat in welke lesweek). Ik ben er nog niet helemaal uit of we wel of niet het boek gaan gebruiken, maar daar kom ik wel uit als ik eenmaal weet wat ik wil gaan doen.

Echt super die adviezen hier! Daar kan ik wat mee! Ik ga ook uitzoeken of ik misschien vanaf januari wat pedagogiek vakken kan volgen naast het lesgeven.
Het wordt een beetje een monoloog, hopelijk zijn de top forummers die eerder al iets geschreven hebben in dit topic nog in de buurt :-) want jullie input was erg handig!

Voor de twee maatschappij-achtige vakken heb ik inmiddels een methode en een voorlopige planning met thema's. Nu de vraag hoe ik de lessen ga indelen. Op basis van eerdere adviezen hier lijkt deze structuur me een goede indeling van de lessen (1 lesuur duurt 70 min, per vak een lesuur per week):

herhaling belangrijkste leerpunten van vorige les aan de hand van huiswerkopdracht (±10 min)welke dingen gaan we deze les doen?actualiteiten (krantenartikel/nieuws opgezocht en gepresenteerd door een leerling) (±10 min)introductie van thema/uitleg nieuwe stof (±15 min)opdracht + opdracht uitvoeren (±20 min)opdracht bespreken, samenvatting van belangrijkste leerpunten (±10 min)huiswerk opgeven voor volgende les (±5 min)Is dit iets? :-) Suggesties om het beter/anders te doen?
up
Het is nooit mijn stijl geweest om al mijn lessen op dezelfde manier in te richten dus daarbij kan ik je niet helpen. Wellicht geeft het jou structuur om dit lijstje voor jezelf aan te houden. Huiswerk opgeven aan het einde van de les zou ik zelf niet doen. Sommige leerlingen lukt het niet het in dat tijdsbestek te noteren. Je kunt het beter eerder doen.

Ik controleer de agenda's vaak of ze het hebben genoteerd, maar ik geef dan ook les aan de onderkant van het VMBO.

ik raad je aan voor jezelf een stappenplannetje te maken. Welke regels ga je handhaven in de klas? welke consequenties verbind je eraan als lln ervoor kiezen zich niet te gedragen naar jouw regels?

Wat is voor jou een belangrijke waarde van een docent? Ik vind het zelf bv heel belangrijk dat ik nooit scheld, sarcastisch ben (terwijl ik dat nu in de vakantie wel doe..), luister naar de lln voordat ik reageer. Ik wil graag dat lln met hun vragen naar me toe durven te komen, geen leerling mag zich dom voelen. Dit is in het kort hoe ik me gedraag in de klas. Wat niet wil zeggen dat ik een softie ben. Mijn regels, die zijn heilig, ook al zijn het er niet zoveel.

ik dacht ik reageer nog even, alhoewel het me niet duidelijk is of ik ook een topforummer ben.

Wat wil je nog weten?

Succes met al je voorbereidingen!
oja, probeer vooraf te bedenken wat je gaat doen als je lesprogramma te kort blijkt te zijn. Straks ben je een kwartier eerder klaar, wat dan? Dat heeft mij als beginner weleens problemen opgeleverd. Een klas een kwartier zoet houden is geen pretje als je niets te doen hebt.
Goed punt snaai! Die hoorde ik gisteren ook al van een collega. Hier ga ik zeker op letten. Een plan B voor als er tijd over is.
Structuur lijkt me vooral voor mezelf wel handig. Misschien werkt het in de praktijk niet, maar daar ben ik dan snel genoeg achter denk ik.

Puntje van huiswerk is slim inderdaad. Moet ik ook niet tot het laatste moment mee wachten, want wat als de tijd op is? Ik ga ook even brainstormen over mijn normen en waarden in de klas.

en ja, je bent toppie! :-) Hier heb ik echt wat aan! Ik wil graag zo goed mogelijk mijn werk doen en leer graag dingen van mensen die ervaring en kennis hebben :-)
quote:Nomad schreef op 09 augustus 2010 @ 15:46:

Het wordt een beetje een monoloog, hopelijk zijn de top forummers die eerder al iets geschreven hebben in dit topic nog in de buurt :-) want jullie input was erg handig!

Voor de twee maatschappij-achtige vakken heb ik inmiddels een methode en een voorlopige planning met thema's. Nu de vraag hoe ik de lessen ga indelen. Op basis van eerdere adviezen hier lijkt deze structuur me een goede indeling van de lessen (1 lesuur duurt 70 min, per vak een lesuur per week):

herhaling belangrijkste leerpunten van vorige les aan de hand van huiswerkopdracht (±10 min)welke dingen gaan we deze les doen?actualiteiten (krantenartikel/nieuws opgezocht en gepresenteerd door een leerling) (±10 min)introductie van thema/uitleg nieuwe stof (±15 min)opdracht + opdracht uitvoeren (±20 min)opdracht bespreken, samenvatting van belangrijkste leerpunten (±10 min)huiswerk opgeven voor volgende les (±5 min)Is dit iets? :-) Suggesties om het beter/anders te doen?

Punt 1: als je echt huiswerk wilt bespreken is 10 minuten te kort.

Punt 2: schrijf dit op het bord. Dat is prettig voor de leerlingen en je kan afstrepen wat klaar is. Dit zou ik zelf als eerste doen en niet als 2e.

Punt 3: wat doe je als de leerling het niet bij zich heeft? Dan heb je een gat in je les. En wat doe je als een leerling langer of korter bezig is dan 10 minuten? En ga je dit ook klassikaal nabespreken? Ga je dit beoordelen (geef je een cijfer? En zo ja: wat ga je precies beoordelen?)

Punt 4: nu pak je zelf de les weer op. Na een groepsopdracht kan het onrustig zijn. Ik zou dit liever voor punt 3 doen denk ik (maar ben wel een ander niveau gewend).

Punt 5: lijkt me prima

Punt 6: als je het niet meteen bespreekt kunnen leerlingen er thuis mee verder. Zo wordt inzet meer beloond (geen huiswerk als je de opdracht op school af hebt) en geef je leerlingen de kans om meer info te zoeken en er wat langer over na te denken. Ook geeft het je de tijd die je (denk ik) aan het begin van de les tekort komt.

Punt 7: geef je huiswerk op als je ook de opdracht op geeft en laat het meteen noteren in de agenda's.

Algemeen: je moet altijd zorgen dat je planning niet het hele lesuur vult. Als ik alles optel kom ik precies op 70 minuten. Leerlingen komen vast niet precies op tijd binnen en ze moeten ook nog gaan zitten, praatje maken en boeken pakken. Dit kost meer tijd dat je zou denken. Zorg er voor dat je zo'n 60 minuten vol plant en dat je iets achter de hand hebt voor als je wel meer tijd over hebt.

Leuk is misschien een aantal stellingen die je op het bord kan schrijven of voor kan lezen. Je verdeelt de klas in 2 helften. De ene kant is "eens" de andere kant is "oneens". Je noemt de stelling en leerlingen moeten aan de kant van hun mening gaan staan. Dan vraag je een aantal leerlingen om hun mening te onderbouwen. Als ze wat willen zeggen moeten ze hun hand opsteken. Vraag ook soms leelringen die hun hand niet opsteken.

Doe dit soort dingen altijd aan het einde van je les. Als je hiermee begint wordt de klas soms te onrustig om nog andere dingen te doen of je vergeet de tijd en komt niet meer aan andere dingen toe.
Kaetje, ik had eerlijk gezegd geen rekening gehouden met eventuele onrust wat komt kijken bij dingen bespreken, discussies etcetera. Dat ga ik meenemen in mijn voorbereiding.
Er zijn al veel nuttige tips gegeven, bv door Keatje, en ik heb niet alles doorgelezen dus misschien mosterd.

Mij werd in het begin aangeboden door een collega om bij mij in de les te komen kijken. Ik had een lesbevoegdheid, maar nog nooit in mijn eentje voor de klas gestaan en wilde voor geen goud "pottenkijkers", veel te bang dat ik voor gek zou staan. Later heb ik iemand van een andere locatie die ook docenten begeleid en die ik vertrouw gevraagd om bij mij in de les te komen kijken. Dit is echt een aanrader! Het ligt aan de persoon natuurlijk, maar ik heb van de feedback zoveel geleerd!

Deze persoon heeft mij ook gefilmd in de klas. Misschien iets voor later in het jaar (als dat kan bij jou op school). Superconfronterend, maar wel heel leerzaam.

Ik vind consequent zijn belangrijker dan streng zijn. Wanneer je iets zegt, doe het dan ook, en ga geen dingen roepen over straffen (of schreeuwen, schelden, kan ook heel vervelend worden) waar je later spijt van krijgt. Want als je zegt dat de volgende die zijn mond open doet 3 uur na moet blijven, en je doet het niet zend je natuurlijk ook een boodschap uit.

Namen leren inderdaad (probeer foto's van de leerlingen te krijgen en maak ze anders de eerste les zelf, is ook een leuke invulling van de eerste les).

Non-verbale communicatie zegt meer dan wat je zegt. Hoe sta je, wanneer je een leerling hebt gewaarschuwd, blijf diegene dan volgen met oogcontact etc.

En het voorbereiden, is ook al heel veel over gezegd. Ik vind zelf het VUT-model handig (even googlen). Daarmee blik je in elke les Vooruit (op de les, zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn en op volgende lessen), tijdens de Uitvoering breng je de les in praktijk, het liefst met zoveel mogelijk activerende werkvormen. Daardoor komt in de les zoveel mogelijk het zweet te staan op de rug van de leerlingen, en niet op jouw rug. Het kost je wel meer voorbereidingstijd dan een "gewone college-achtige" les. Over activerende werkvormen zijn ook veel boeken en sites te vinden. Aan het einde van de les komt het Terugblikken, op wat de leerlingen hebben geleerd en wat je hebt gedaan. Kun je eventueel ook weer een werkvorm tegenaan gooien, bv door trefwoorden op te laten schrijven in groepjes en ieder groepje iets over zijn trefwoord te laten vertellen.

Maak een goede tijdsplanning (is al gezegd) en neem het een beetje ruim, want je plant altijd te weinig tijd in.

Betrek inderdaad je collega's erbij en wees niet bang als je iets niet weet. Je zegt gewoon dat je dat op gaat zoeken en er later (de volgende les) op terugkomt. Je bent docent, geen encyclopedie. Tijdens het voorbereiden van de les lees je je altijd weer in op een onderwerp.

Ik heb nog nooit zoveel (over mezelf) geleerd als in de eerste jaren lesgeven.

Het komt allemaal goed.
Oh, ben weer lekker traag van begrip vandaag, zie nu pas dat je eerste post van juli is. Ontzettend mosterd dus.... Haha, sorry.

Nou ja, misschien heb je er nog wat aan...

Wat Snaai zegt vind ik voor mezelf ook heel belangrijk, over de waardes van een docent. Ik ben voor mezelf weleens die grens over gegaan en dat voelde heel vervelend. En tijd te weinig is niet handig, maar tijd teveel kan inderdaad helemaal vervelend worden... Muitende puberts....
Cardemom, je bent geen mosterd hoor! Je tips en ervaringen zijn hartstikke welkom en waardevol!

Wat betreft een coach. Er is sowieso niemand hier die standaard nieuwe mensen begeleid. We hebben namelijk een heel klein team met maar zo'n 10 docenten. Ik heb al gemerkt dat er verschillende visies zijn wat betreft lesgeven en de omgang met leerlingen. Weet niet welke visie het beste bij mij past. En ben beetje bang dat er iemand in mijn nek komt "hijgen" die me dingen oplegt die misschien niet bij mij passen. Misschien beetje raar excuus. Maar eigenlijk wil ik wel graag een coach zodat ik leer van de ervaringen van anderen. Punt is dus dat ik niet weet wie hiervoor te vragen.

Ik ga dat vut model es opzoeken. Bedankt allen voor de input! Hier kan ik echt iets mee!
Ik heb geen idee welke vakken je waar gaat geven, maar toch de voor mij belangrijkste tip:

Wees jezelf, geef jezelf en houd van je leerlingen.

Succes!

(ik sta zelf 9 jaar voor de klas op een middelbare school)
Sosofie, dankjewel!

Ik ga een moderne taal en twee maatschappij-achtige vakken geven. Het is eng maar leuk. Heb er zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven