Werk & Studie alle pijlers

HBO en Master tegelijk

10-08-2011 14:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over collegegeld en ik hoop dat mensen hier ervaring mee hebben zodat jullie mij kunnen helpen!:)

Ik ben eind maart 2011 afgestudeerd voor HBO Bedrijfseconomie. Hierover het ik 4,5 jaar gedaan. 4 jaar studiefinanciering +ov gehad en laatste half jaar gewoon betaald. Ik heb als minor een doorstroom-minor naar het WO gevolgd, waardoor ik in september aan mijn master aan de Erasmus kan beginnen. Ik hoef hier geen schakeljaar voor te volgen. Voor deze master betaal ik gewoon het standaard wettelijk collegegeld.

Nu wil ik graag de opleiding HBO Communicatie en Multimedia Design aan de Hogeschool Rotterdam in deeltijd erbij volgen. Dit lijkt me gewoon erg leuk en interessant. Ik heb gezocht op de site van DUO/IB maar ik kom er nou nog niet precies uit of ik daarvoor extra collegegeld moet betalen.

Het onderstaande staat vermeld op de site

Wettelijk collegegeld betalen

U betaalt per 1 september 2011 wettelijk collegegeld als u voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:

U voldoet aan de nationaliteitsvereiste. Dit houdt in dat u de nationaliteit bezit van een land dat deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte (EER), de Surinaamse of de Zwitserse nationaliteit, of, onder voorwaarden, de Turkse nationaliteit (op grond van het Associatiebesluit 1/80). U valt ook onder de nationaliteitsvereiste als u een familielid bent van in Nederland wonende EU-burgers die niet de EER-nationaliteit hebben of als u een verblijfsvergunning bezit op basis waarvan u in aanmerking komt voor studiefinanciering.

U woont in Nederland, België, Luxemburg of een van de Bondsstaten Noord-Rijnland-Westfalen, Nedersaksen of Bremen van de Bondsrepubliek Duitsland.

U heeft aan het begin van het studiejaar van uw bacheloropleiding nog geen bachelordiploma behaald of aan het begin van het studiejaar van uw masteropleiding nog geen masterdiploma.

U staat ingeschreven voor een bekostigde opleiding aan een universiteit of hogeschool.

Als u tijdens het studiejaar niet meer voldoet aan de vereisten voor woonplaats en nationaliteit, kan de instelling alsnog instellingscollegegeld in rekening brengen.

Naast deze voorwaarden geldt het wettelijk collegegeld of een instellingscollegegeld ter hoogte van het wettelijk collegegeld ook in de volgende gevallen:

U wilt een tweede bachelor of een tweede master in de zorg of in het onderwijs volgen en heeft nog geen diploma behaald in deze richtingen. Om te bepalen of een opleiding een zorg- of een onderwijsopleiding is, kunt u het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) bij DUO raadplegen.

U stapt na een hbo-bacheloropleiding over naar een masteropleiding aan een universiteit en heeft daarvoor een schakelprogramma nodig, ingepast in een bachelorprogramma van een universiteit.

U bent een tweede bachelor of een tweede master gestart tijdens uw eerste studie.

Instellingscollegegeld betalen

In alle andere gevallen dan hierboven genoemd, moet u instellingscollegegeld betalen. Instellingscollegegeld geldt voor voltijd, deeltijd of duale opleidingen in het hoger onderwijs. De hoogte van het instellingcollegegeld is minimaal de hoogte van het wettelijk collegegeld en wordt vastgesteld door de hogeschool of universiteit. Alleen voor ‘joint degrees’ met een buitenlandse instelling mag een instelling een bedrag onder het wettelijk collegegeld vragen. Een joint degree is een graad die een instelling verleent, samen met een of meer instellingen in binnen- of buitenland, nadat de student een studieprogramma heeft doorlopen waarvoor de samenwerkende instellingen samen verantwoordelijk zijn.

Instellingscollegegeld kan per onderwijsinstelling verschillen en binnen een instelling ook per opleiding en groep studenten. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) geeft hier geen richtlijnen voor. Er zijn instellingen die het instellingscollegegeld gelijk stellen aan het wettelijk collegegeld en instellingen die een hoger bedrag vragen.

Tweede studie

Tijdens een bachelor of master kunt u vakken volgen van een andere opleiding. Zolang er nog geen diploma is behaald, kunt ook een complete tweede opleiding volgen (aan dezelfde of een andere instelling). Hiervoor kan geen extra collegegeld worden gevraagd naast het wettelijk collegegeld dat u al betaalt voor de eerste bachelor of master.

Subsidieregeling tweede graden hbo en wo

Van 2011 t/m 2013 geldt de subsidieregeling tweede graden hbo en wo. Dit houdt in dat tweede graden hbo- wo-mastergraden en tweede hbo bachelorgraden (diploma’s) worden bekostigd in de volgende situaties:

de tweede opleiding is gestart tijdens de eerste opleiding;

de tweede graad wordt minstens 6 maanden na de eerste graad behaald.

De koepels en studentenorganisaties hebben in een convenant vastgelegd dat tot en met studiejaar 2012-2013 voor deze 2 studies een instellingscollegegeld zal gelden ter hoogte van het wettelijk collegegeld.

Zou mijn doorstroom naar de universiteit worden gezien als tweede opleiding of gewoon als 1 opleiding? Als het gezien wordt als 1 dan val ik onder: U bent een tweede bachelor of een tweede master gestart tijdens uw eerste studie.

En het lijkt me dat ik ook onder de subsidieregeling val toch? Aangezien het nog geen 6 maanden is dat ik klaar ben met mijn eerste HBO.

Ik wil het graag weten, omdat je anders instellingsgeld betaald en dit ongeveer 7.000 per jaar is. Dan ga ik daar nog maar eens goed over nadenken.

Bedankt alvast!!
Mijn eerste reactie is dat het een tweede studie is.

Je schrijf je in op een nieuwe universiteit en het ligt wel in het verlengde maar is niet dezelfde studie als je al gedaan hebt.

Geloof dat het hier ook nog in de media over gegaan is omdat het nu veel duurder wordt om te studeren voor HBO studenten dus ik denk dat je pech hebt maar zekerweten doe ik het niet.
Ja, volgens mij volg je dan gewoon een dubbele bachelor. Ga ik volgend jaar ook doen. Ik heb het HBO vier jaar geleden afgerond en ga nu naar de Universiteit. Kost me 6200euro per jaar, deeltijd variant. dank u wel meneer Plasterk.

Gelukkig heb ik een lerarenbeurs gekregen en wordt alles vergoed. Joepie! (helaas alleen als je in het onderwijs werkt).
Ik denk ook dat het een tweede studie is. Je gaat toch een 2e bachelor doen, en die is niet in het onderwijs. Dus moet je extra gaan betalen voor die HBO studie.
Ja leuk grapje is dat, ik wilde ook een andere bachelor gaan doen: ¤6000,- per jaar, katsjingg!

Kom dus niet meer uit de zorgsector.
Voor je master betaal je het wettelijk tarief (1700 euro). Had je niet al een bachelor afgerond, had je ook het HBO er voor 0 euro bij kunnen doen. Maar omdat je al een HBO bachelor hebt, betaal je daar het hogere instellingstarief voor. (Geen idee overigens of je dan de master 'gratis' mag doen of dat je die nog moet betalen. Wat zegt de studieadviseur van het HBO?)
Maar een 2de studie in een andere richting is toch minder duur dan in dezelfde richting? (@ Jumps)
Alleen als je als 2e studie iets in het onderwijs of in de zorg gaat doen Jann.. (en dat geldt niet als je al een bachelor hebt in de betreffende richting).
Bel DUO. http://www.ib-groep.nl/pa ... vice/contact/telefoon.asp
Het ligt heel erg aan waar (welke uni) en wat (HBO) en/of master. Erasmus heft pas vanaf dit jaar (sept 2011) een hoger collegegeld tarief voor een tweede bachelor (of master). De Universiteit van Leiden, bijvoorbeeld, is er vorig jaar al mee gestart. Sommige uni's hebben overgangsregelingen voor zittende studenten, andere maken uitzonderingen voor 'eigen' studenten.

Voor Erasmus geldt de overgangsregeling alleen voor studenten die al vóór 1-9-2011 met een tweede bach (master) waren begonnen.

Uit je OP begrijp ik dat je een tweede bachelor wil doen en een eerste master. Tweede bach = instellingstarief (maar check je HBO) eerste master = wettelijk tarief = 1700 euro.
de master kun je wel tegen normaal tarief doen. maar het kan maar zo zijn dat je voor die bachelor (omdat het de tweede is) extra moet betalen.

overigens vraag ik me af hoe slim dat is. het is namelijk best pittig om te combineren. ik heb zelf ooit twee masters tegelijk gedaan, maar het lukte me niet gelijktijdig twee scripties te schrijven...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven