Werk & Studie

alle pijlers

Werk & Studie

alle pijlers 

HBO leraar beter dan WO?

vrijdag 22 januari 2010 om 19:46

Doe zelf een universitaire studie en wil hierna een master lerarenopleiding doen. Ik wil namelijk graag gaan lesgeven, het lijkt me erg leuk om wat te betekenen en mensen te helpen...  ook al klinkt dat natuurlijk erg rooskleurig. Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik, als ik leraar zijn toch niet leuk vind, iig andere kanten op kan. Dit in tegenstelling tot de HBO variant van mijn studie die echt een lerarenopleiding an sich is. Nu twijfel ik echter of dit wel de juiste keuze is. Ik hoor van mensen dat HBO veel betere leraren produceert. Niet gek ergens, want je hebt vanaf het begin stage, en ik pas in het laatste jaar van m'n studie. Toch denk ik dat je het wel kan ophalen, maar klopt dit wel? (Vind het ergens ook wel fijn diepere achtergrond kennis te hebben en wil zelf graag meteen bovenbouw lesgeven, dus daarmee heeft WO voor mij een voordeel)

mag jy mooi wees as die lelik verby is,
en sag kyk na elke harde tyd.
mag jy bly wees as die huil verby is,
en vrede he na die stryd.

vrijdag 22 januari 2010 om 20:55

quote:orchis schreef op 22 januari 2010 @ 20:50:
@sterre: bij ons is het verschil tussen havo en vmbo-t juist vrij groot. Ligt maar net aan je school denk ik!
Mag ik vragen in welke regio jij werkt? Wij zijn heel erg bezig de havo op de kaart te zetten, maar tot nu toe lijkt het averechts te werken.
(sorry, to, dit is een beetje off-topic)
                    @sterre: bij ons is het verschil tussen havo en vmbo-t juist vrij groot. Ligt maar net aan je school denk ik!
Mag ik vragen in welke regio jij werkt? Wij zijn heel erg bezig de havo op de kaart te zetten, maar tot nu toe lijkt het averechts te werken.
(sorry, to, dit is een beetje off-topic)

vrijdag 22 januari 2010 om 20:59

@sterre: regio Gelderland edit: Arnhem-Nijmegen-Achterhoek
Wij hebben een sterke structuur van verschillende scholen onder een dak. Dus we hebben een sterk havo-team met een eigen havo-cultuur en havo-regels. Zitten voordelen aan, zeker voor de leerling. Maar zelf vind ik het ook wel jammer dat we als collega's dus echt twee groepen zijn: vwo-ers en havo-ers. Ik zit dus bij de havo-ers. Qua leerlingen en collega's erg leuk volk trouwens, vind ik
Sorry, on topic: Waar blijven die HBO-docenten die een tegengeluid geven?
                    Wij hebben een sterke structuur van verschillende scholen onder een dak. Dus we hebben een sterk havo-team met een eigen havo-cultuur en havo-regels. Zitten voordelen aan, zeker voor de leerling. Maar zelf vind ik het ook wel jammer dat we als collega's dus echt twee groepen zijn: vwo-ers en havo-ers. Ik zit dus bij de havo-ers. Qua leerlingen en collega's erg leuk volk trouwens, vind ik
Sorry, on topic: Waar blijven die HBO-docenten die een tegengeluid geven?

vrijdag 22 januari 2010 om 21:01

Ik ga zelf een vak geven wat best goed in de markt ligt en waar je veel mee kan , en dan ben je als docent vaak populairder dan als je het meest gehate vak geeft...
Ik zou mezelf een 8 geven op het gebied van uiterlijk. Krijg genoeg aandacht, dus ik kan wel stellen dat ik knap ben. Zie er ook jonger uit voor mijn leeftijd, maar maak me ergens een beetje zorgen dat ik straks allemaal van die puberjochies achter me aan heb, geen zin in haha xD.
Ik heb zelf vwo gedaan en dat was echt een extreme wereld van verschil met vmbo. ook totaal ander soort mensen vaak.
Maar wij hadden heel veel kakmeisjes die zichzelf extreem goed voelden omdat ze vwo deden (zijn wel bijna allemaal gezakt mwahaha)
                    Ik zou mezelf een 8 geven op het gebied van uiterlijk. Krijg genoeg aandacht, dus ik kan wel stellen dat ik knap ben. Zie er ook jonger uit voor mijn leeftijd, maar maak me ergens een beetje zorgen dat ik straks allemaal van die puberjochies achter me aan heb, geen zin in haha xD.
Ik heb zelf vwo gedaan en dat was echt een extreme wereld van verschil met vmbo. ook totaal ander soort mensen vaak.
Maar wij hadden heel veel kakmeisjes die zichzelf extreem goed voelden omdat ze vwo deden (zijn wel bijna allemaal gezakt mwahaha)

vrijdag 22 januari 2010 om 21:02

Ik zie dat trouwens ook ja, school is echt nummero 10 op het prioriteitenlijstje! En dat wordt door veel ouder ondersteund: 'ja, dan moet hij werken dus het leren is er even bij ingeschoten'. 
Bizar, vind ik. Ben ik blijkbaar toch van een andere generatie... (deed 10 jaar geleden eindexamen)(of dat was gewoon de gym-mentaliteit)
                    Bizar, vind ik. Ben ik blijkbaar toch van een andere generatie... (deed 10 jaar geleden eindexamen)(of dat was gewoon de gym-mentaliteit)

vrijdag 22 januari 2010 om 21:05

@ kurtz: knap in de ogen van je leeftijds- en groepsgenoten wil nog niet zeggen knap in de ogen van de pubertjes  
Maar ja, als ik jou was zou ik dan gewoon niet al te hip willen zijn. Niet precies dezelfde kleren als de kids, hou wel een zekere afstand.
Ik zie er ook uit dan mijn (bijna) 29, maar ben toch al echt oud in hun ogen!
                    Maar ja, als ik jou was zou ik dan gewoon niet al te hip willen zijn. Niet precies dezelfde kleren als de kids, hou wel een zekere afstand.
Ik zie er ook uit dan mijn (bijna) 29, maar ben toch al echt oud in hun ogen!

vrijdag 22 januari 2010 om 21:06

Ben zelf een universitaire opleiding (biologie) begonnen met de intentie om ook les te gaan geven. Uiteindelijk beviel de opleiding om bepaalde redenen niet, en heb ik me nog serieus georienteerd op de hbo-lerarenopleiding van het betreffende vak. Bleek dat ze daar qua inhoudelijke stof alleen het boek hoefden te leren dat ik in het eerste jaar van de uni al had moeten doornemen.. Beetje jammer dus! Ook mag je met alleen de hbo-opleiding geen lesgeven aan bovenbouw havo/vwo en ik had zelf het idee mijn opgedane kennis niet echt kwijt te kunnen in de onderbouw (is toch heel erg basis-stof). Zou dus zelf het WO aanraden maar dat is een stuk pittiger! Maar dan heb je wel een diploma waar je ook nog andere dingen mee kunt dan alleen leraar worden en dat is heel wat waard, mocht het vak je uiteindelijk toch niet bevallen.
Uiteindelijk is het bij mij ook die hbo-lerarenopleiding niet geworden maar dat is weer een ander verhaal..
                    Uiteindelijk is het bij mij ook die hbo-lerarenopleiding niet geworden maar dat is weer een ander verhaal..

vrijdag 22 januari 2010 om 21:06

Jaaaa, die ouders die dat dan ook gewoon goed vinden... Onbegrijpelijk!
Ik zit aan de andere kant van het land, de randstad. Dat scheelt misschien al iets. Wij gaan waarschijnlijk die kant op, we hebben wel teams, maar alles loopt een beetje door elkaar. Ik zit ook vooral in de havo bb, wat mij persoonlijk qua volk ook het meeste aanspreekt. Maar vakinhoudelijk wel erg jammer dat ik (dit jaar) helemaal geen vwo bb heb. Dat klinkt wel heel goed, jullie havo-team, ik word nieuwsgierig. Wij zijn echt in de beginfase.
                    Ik zit aan de andere kant van het land, de randstad. Dat scheelt misschien al iets. Wij gaan waarschijnlijk die kant op, we hebben wel teams, maar alles loopt een beetje door elkaar. Ik zit ook vooral in de havo bb, wat mij persoonlijk qua volk ook het meeste aanspreekt. Maar vakinhoudelijk wel erg jammer dat ik (dit jaar) helemaal geen vwo bb heb. Dat klinkt wel heel goed, jullie havo-team, ik word nieuwsgierig. Wij zijn echt in de beginfase.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:07

Ik werkte niet tijdens de middelbare. Nu ook weinig, maar met een andere reden. School was het belangrijkst.
Ik ben 23 als ik stage ga lopen, mss toch wat 'toegankelijker'? Ik kleed me altijd heel neutraal en klassiek (niet tuttig), heb niks met naveltruitjes, piercings (haha zelfs dreads) enzo... niet mijn ding:P
                    Ik ben 23 als ik stage ga lopen, mss toch wat 'toegankelijker'? Ik kleed me altijd heel neutraal en klassiek (niet tuttig), heb niks met naveltruitjes, piercings (haha zelfs dreads) enzo... niet mijn ding:P

vrijdag 22 januari 2010 om 21:08

Ik ga zelf een vak geven wat best goed in de markt ligt en waar je veel mee kan , en dan ben je als docent vaak populairder dan als je het meest gehate vak geeft...
Laat het geen Nederlands zijn...
Ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Uiteindelijk ben je al snel oud voor ze, als docent. Bovendien vallen jongens minder snel op docenten dan meisjes.
Ach, ik ben zelf ook gezakt...
                    Laat het geen Nederlands zijn...
Ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Uiteindelijk ben je al snel oud voor ze, als docent. Bovendien vallen jongens minder snel op docenten dan meisjes.
Ach, ik ben zelf ook gezakt...

vrijdag 22 januari 2010 om 21:13

Ja maar Sterre, zij waren trutjes die zichzelf al te goed voelden voor havisten en deden alsof ze hyperintelligent waren... dan roep je het op je af. En nee, ik ga die andere verplichte taal geven  

vrijdag 22 januari 2010 om 21:15

@ kurtz: ik denk echt dat leeftijd niet zo veel uitmaakt voor de toegankelijkheid van een docent. Je persoonlijkheid is veel belangrijker. Ik heb hele jonge lio's (leraren in opleiding) zien afbranden omdat het contact met de leerlingen helemaal niet was wat ze verwachtten, en ik zie oudere docenten die echt topcontact hebben met hun leerlingen.
Persoonlijk vond ik mezelf net na de studie nog wat jong om voor de klas te gaan, en ik heb eerst nog anderhalf jaar wat anders gedaan. Maar ook dat ligt weer totaal aan je persoonlijkheid!
@palmboom: ja, zo was het bij ons ook, en nu weer. Mijn mannelijke collega's hebben echt groupies, mijn vrouwelijke jonge collega's amper. Ik heb wel een opmerkingen gekregen: of ik mee uit ging, maar verder niet echt.
@sterre: wow, dat lijken me heftigere kindertjes. Ik zit op een makkelijke provincieschool
Pfff, wat post ik veel. Echt iets voor leraren: raken niet uitgepraat over hun beroep
                    Persoonlijk vond ik mezelf net na de studie nog wat jong om voor de klas te gaan, en ik heb eerst nog anderhalf jaar wat anders gedaan. Maar ook dat ligt weer totaal aan je persoonlijkheid!
@palmboom: ja, zo was het bij ons ook, en nu weer. Mijn mannelijke collega's hebben echt groupies, mijn vrouwelijke jonge collega's amper. Ik heb wel een opmerkingen gekregen: of ik mee uit ging, maar verder niet echt.
@sterre: wow, dat lijken me heftigere kindertjes. Ik zit op een makkelijke provincieschool
Pfff, wat post ik veel. Echt iets voor leraren: raken niet uitgepraat over hun beroep

vrijdag 22 januari 2010 om 21:17

Ik weet hoe ik was toen ik 16/17/18 was... ik weet hoe mijn bijleskinderen zijn geweest, dus ik weet wat ik kan verwachten. Hoe is jullie contact? Ik blijf er bij dat ik geen te persoonlijke details over mezelf ga vertellen enzo.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:19

Ik heb zelf een gymnasium achtergrond maar heb daarna een HBO lerarenopleiding gedaan (taal). Ben wel begonnen op de uni, maar wilde heel graag voor de klas en zag mezelf na 1 jaar niet nog een paar jaar lang middeleeuwse teksten bestuderen. Dat deden we in het eerste jaar wel voornamelijk en daar ben ik erg op afgeknapt. M'n punten haalde ik over het algemeen wel, maar ik vond de studie echt niet leuk omdat ik zo graag voor de klas wilde. Ik ben geen vakidioot en vind het contact met m'n leerlingen belangrijker dan m'n vak. 
Na m'n studie ben ik op een vmbo school terechtgekomen waar ik het echt ontzettend naar m'n zin heb. Onderbouw ook nog (BB, BK en TL) dus ik ben echt alleen maar bezig met de basisvaardigheden van m'n vak. Ik vind 't geweldig, de leerlingen zijn nog zo puur en zo spontaan. Tegelijkertijd zitten er ook zoveel leerlingen tussen die al veel ellende achter de rug hebben en waarmee je veel te stellen hebt.
Wat ik hiermee wil zeggen: ik zou geen les kunnen geven op havo/vwo, daarvoor voldoet de HBO lerarenopleiding echt niet. Onderbouw havo/vwo mag officieel, maar zelfs dat vind ik twijfelachtig. Als je echter zoals ik lesgeeft op een vmbo school, dan denk ik dat je met een universitaire opleiding niet zover komt. In de HBO opleiding is zoveel aandacht voor pedagogische/didactische aspecten die toegespitst zijn op het vmbo, ik kan me niet voorstellen dat je dat in de Master ook krijgt (plus dat je daarbij over het algemeen denk ik stages zult lopen op een havo/vwo school en dus geen ervaring opdoet in het vmbo). In het vmbo kun je je vakkennis echt vele malen minder kwijt dan op havo/vwo, dus als je echt voor je vak gaat, dan moet je, over het algemeen, niet op het vmbo zijn.
Ik heb weleens nagedacht over een Master, maar voorlopig vind ik de onderbouw van het vmbo veel te leuk. Moeilijk zat ook, met alle problemen die we tegenkomen (daar zou misschien ook wel extra geld tegenover mogen staan, maar goed, dat is een lastige discussie, ik verdien nu E 1000 netto voor 3 dagen dus voor het geld hoef ik het niet te doen). Als ik door ga studeren (sta nu 3 jaar voor de klas) dan zal dat denk ik meer op het gebied van leerlingbegeleiding/pedagogiek/onderwijskunde zijn dan op mijn vakgebied, omdat ik m'n leerlingen echt heel erg leuk ben gaan vinden.
Het één hoeft dus niet beter te zijn dan het andere. Het ligt er maar net aan wat je ermee van plan bent.
                    Na m'n studie ben ik op een vmbo school terechtgekomen waar ik het echt ontzettend naar m'n zin heb. Onderbouw ook nog (BB, BK en TL) dus ik ben echt alleen maar bezig met de basisvaardigheden van m'n vak. Ik vind 't geweldig, de leerlingen zijn nog zo puur en zo spontaan. Tegelijkertijd zitten er ook zoveel leerlingen tussen die al veel ellende achter de rug hebben en waarmee je veel te stellen hebt.
Wat ik hiermee wil zeggen: ik zou geen les kunnen geven op havo/vwo, daarvoor voldoet de HBO lerarenopleiding echt niet. Onderbouw havo/vwo mag officieel, maar zelfs dat vind ik twijfelachtig. Als je echter zoals ik lesgeeft op een vmbo school, dan denk ik dat je met een universitaire opleiding niet zover komt. In de HBO opleiding is zoveel aandacht voor pedagogische/didactische aspecten die toegespitst zijn op het vmbo, ik kan me niet voorstellen dat je dat in de Master ook krijgt (plus dat je daarbij over het algemeen denk ik stages zult lopen op een havo/vwo school en dus geen ervaring opdoet in het vmbo). In het vmbo kun je je vakkennis echt vele malen minder kwijt dan op havo/vwo, dus als je echt voor je vak gaat, dan moet je, over het algemeen, niet op het vmbo zijn.
Ik heb weleens nagedacht over een Master, maar voorlopig vind ik de onderbouw van het vmbo veel te leuk. Moeilijk zat ook, met alle problemen die we tegenkomen (daar zou misschien ook wel extra geld tegenover mogen staan, maar goed, dat is een lastige discussie, ik verdien nu E 1000 netto voor 3 dagen dus voor het geld hoef ik het niet te doen). Als ik door ga studeren (sta nu 3 jaar voor de klas) dan zal dat denk ik meer op het gebied van leerlingbegeleiding/pedagogiek/onderwijskunde zijn dan op mijn vakgebied, omdat ik m'n leerlingen echt heel erg leuk ben gaan vinden.
Het één hoeft dus niet beter te zijn dan het andere. Het ligt er maar net aan wat je ermee van plan bent.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:22

Wat noem je persoonlijke details? De eerste vraag gaat toch zijn of je een vriend hebt! En de tweede of ze een foto mogen zien  
Juist door wat persoonlijks in je contact met de lln te leggen, kweek je een band met ze. Van mij weten ze waar ik woon, dat ik samenwoon met vriend, vanalles.
Ik vind mijn contact met de overgrote meerderheid super. Dat is wat het voor mij ook zo tof maakt. Natuurlijk ook dat ik mijn liefde voor de biologie aan ze kan overbrengen, maar het contact geeft net dat beetje extra.
Leuke van bio is natuurlijk ook dat je gauw wat persoonlijke gesprekken hebt in de klas. Je moet niet bang zijn om het bv met ze over seks te hebben. zo leuk! Volgens mij heb ik ze zelfs verteld op welke leeftijd ik ongeveer ontmaagd ben, in zo'n gesprek. Gaat misschien wel ver, maar dat ligt totaal aan de situatie!
Maar daarin moet je zo ver gaan als je zelf fijn vindt.
                    Juist door wat persoonlijks in je contact met de lln te leggen, kweek je een band met ze. Van mij weten ze waar ik woon, dat ik samenwoon met vriend, vanalles.
Ik vind mijn contact met de overgrote meerderheid super. Dat is wat het voor mij ook zo tof maakt. Natuurlijk ook dat ik mijn liefde voor de biologie aan ze kan overbrengen, maar het contact geeft net dat beetje extra.
Leuke van bio is natuurlijk ook dat je gauw wat persoonlijke gesprekken hebt in de klas. Je moet niet bang zijn om het bv met ze over seks te hebben. zo leuk! Volgens mij heb ik ze zelfs verteld op welke leeftijd ik ongeveer ontmaagd ben, in zo'n gesprek. Gaat misschien wel ver, maar dat ligt totaal aan de situatie!
Maar daarin moet je zo ver gaan als je zelf fijn vindt.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:25

Wow Elisabeth, respect! Lijkt me een supermoeilijke groep. Maar als je het kan, kan ik me voorstellen dat het fantastisch is.
Ik denk dat docent op een havo/vwo gewoon een totaal andere baan is dan docent op een vmbo, zeker de lagere niveaus.
Je hebt helemaal gelijk: het ligt er maar aan waar je wil gaan lesgeven, wat voor jou de beste opleiding is.
                    Ik denk dat docent op een havo/vwo gewoon een totaal andere baan is dan docent op een vmbo, zeker de lagere niveaus.
Je hebt helemaal gelijk: het ligt er maar aan waar je wil gaan lesgeven, wat voor jou de beste opleiding is.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:27

Ja idd, wat elisabeth vertelt lijkt me heel mooi maar ook heel zwaar! Natuurlijk vertel ik ze waarom ik mijn vak geef, of ik een vriend heb en in welke stad ik woon. Dingen als wanneer ik ontmaagd ben vind ik persoonlijk te ver gaan. Ik denk altijd, wat vertel ik collega's, en wat vertel ik vrienden. Persoonlijk vind ik dat laatste voor vrienden alleen. Ze moeten wel weten dat er een bepaalde afstand is.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:33

Mijn oude biologiedocent was trouwens heel erg teleurgesteld toen ik vertelde gestopt te zijn met biologie. De arme man zag mij al helemaal zijn opvolger worden, haha! Het vak op zich vind ik trouwens nog steeds erg interessant en leuk, aan de inhoud lag het dus niet.
Moet toegeven dat ik niet helemaal uitsluit ooit nog eens les te gaan geven in mijn vakgebied (Zal dan wel op een mbo of hbo worden, dit is geen vak voor de middelbare school). Het lijkt me namelijk nog steeds leuk!
                    Moet toegeven dat ik niet helemaal uitsluit ooit nog eens les te gaan geven in mijn vakgebied (Zal dan wel op een mbo of hbo worden, dit is geen vak voor de middelbare school). Het lijkt me namelijk nog steeds leuk!

vrijdag 22 januari 2010 om 21:36

Ja  heerlijk vak!
Nee Kurtz, als ik geen bio zou geven had ik dat natuurlijk ook nooit verteld!!! Maar ja, je hebt een goed klassengesprek over wat nou de goede leeftijd is en zo...Maar ik geef toe dat het een beetje ver is.
Jammer palmboom, van de bio-studie. Hopelijk heb je nu iets waar je ook je hart in kwijt kan!
                    Nee Kurtz, als ik geen bio zou geven had ik dat natuurlijk ook nooit verteld!!! Maar ja, je hebt een goed klassengesprek over wat nou de goede leeftijd is en zo...Maar ik geef toe dat het een beetje ver is.
Jammer palmboom, van de bio-studie. Hopelijk heb je nu iets waar je ook je hart in kwijt kan!

vrijdag 22 januari 2010 om 21:40

ja bio is ook het enige vak naast verzorging waar ik zoiets zou zeggen:P
Hoe gaan jullie trouwens om met nare buien? Stel je partner heeft je net gedumpt, het gaat slecht met je kind of weet ik het... hoe hou je je dan sterk op het werk, zeker met 30 gezichten per uur die je allemaal 'lezen'? Of ga je dan niet naar je werk? Want persoonlijk vind ik het tever gaan om dan aan mijn leerlingen te vertellen dat mijn ex me heeft bedrogen ofzo. En als je zegt 'ik voel me niet zo goed vandaag' krijg je gegarandeerd vragen.
                    Hoe gaan jullie trouwens om met nare buien? Stel je partner heeft je net gedumpt, het gaat slecht met je kind of weet ik het... hoe hou je je dan sterk op het werk, zeker met 30 gezichten per uur die je allemaal 'lezen'? Of ga je dan niet naar je werk? Want persoonlijk vind ik het tever gaan om dan aan mijn leerlingen te vertellen dat mijn ex me heeft bedrogen ofzo. En als je zegt 'ik voel me niet zo goed vandaag' krijg je gegarandeerd vragen.

vrijdag 22 januari 2010 om 21:45

Ligt eraan. Vaak merken ze toch meteen dat er wat is. En als je dan eerlijk zegt dat je je niet zo lekker voelt, dan zijn ze meestal wel lief voor je. Zeker als je een goede band met ze hebt. Soms zeg ik ook gewoon dat ik knetterchagrijnig ben, dus dat ze gewaarschuwd zijn  . 
Het vervelende is dat als je niet zo lekker in je vel zit, ze meteen je 'zwakte' voelen, en ze meteen over je heen proberen te lopen. Tenminste, dat merk ik vaak. Als ik niet optimaal alert ben, gaat de les gewoon minder. Vandaar dat je het beter kunt zeggen, dan houden ze rekening met je. Maar ja, je hoeft ze niet in detail te gaan zeggen wat er is natuurlijk! Dan kap je die vragen gewoon vriendelijk maar resoluut af.
Vandaar ook dat lesgeven best veel energie kost! Zeker in het begin!
                    Het vervelende is dat als je niet zo lekker in je vel zit, ze meteen je 'zwakte' voelen, en ze meteen over je heen proberen te lopen. Tenminste, dat merk ik vaak. Als ik niet optimaal alert ben, gaat de les gewoon minder. Vandaar dat je het beter kunt zeggen, dan houden ze rekening met je. Maar ja, je hoeft ze niet in detail te gaan zeggen wat er is natuurlijk! Dan kap je die vragen gewoon vriendelijk maar resoluut af.
Vandaar ook dat lesgeven best veel energie kost! Zeker in het begin!

vrijdag 22 januari 2010 om 22:53

Kurtz, ik heb je andere topics gelezen. Wat ik me afvraag waarom heb je het steeds over verschillen van niveau in onderwijs zoals mbo/ HBO/ WO. Waarom is dat onderscheid zo belangrijk voor je? Net als dat je in elk topic vertelt dat je jezelf best knap vindt. Wat voegt dat toe om dat te vertellen?
En als je van jezelf onzeker bent, zie je het onderwijs als beroep dan wel zitten?
Dat onzeker zijn stond in je andere topics.
                    En als je van jezelf onzeker bent, zie je het onderwijs als beroep dan wel zitten?
Dat onzeker zijn stond in je andere topics.