Werk & Studie alle pijlers

HBO leraar beter dan WO?

22-01-2010 19:46 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Doe zelf een universitaire studie en wil hierna een master lerarenopleiding doen. Ik wil namelijk graag gaan lesgeven, het lijkt me erg leuk om wat te betekenen en mensen te helpen... ook al klinkt dat natuurlijk erg rooskleurig. Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik, als ik leraar zijn toch niet leuk vind, iig andere kanten op kan. Dit in tegenstelling tot de HBO variant van mijn studie die echt een lerarenopleiding an sich is. Nu twijfel ik echter of dit wel de juiste keuze is. Ik hoor van mensen dat HBO veel betere leraren produceert. Niet gek ergens, want je hebt vanaf het begin stage, en ik pas in het laatste jaar van m'n studie. Toch denk ik dat je het wel kan ophalen, maar klopt dit wel? (Vind het ergens ook wel fijn diepere achtergrond kennis te hebben en wil zelf graag meteen bovenbouw lesgeven, dus daarmee heeft WO voor mij een voordeel)
mag jy mooi wees as die lelik verby is,
en sag kyk na elke harde tyd.
mag jy bly wees as die huil verby is,
en vrede he na die stryd.
Leerlingen merken het meteen als je onzeker bent, en zullen je dan extra uittesten. Dat is ook een van de hoofdredenen voor mij om nu geen les te gaan geven (niet genoeg zelfvertrouwen).
Heb zelf een HBO-leraren opleiding, en ben uiteindelijk niet gaan werken in het middelbaar onderwijs.

Hoe leuk ik het contact met de leerlingen ook vond, ik merkte ook dat ik er onzeker van werd en moeite had de juiste toon te vinden.

Wat ik heel prettig vond aan het HBO is dat wij heel veel methodiek - didactiek en stages kregen.

Daar heb ik echt ontzettend veel aan gehad, want alle kennis van de wereld vertelde me niet hoe om te gaan met een zwaar puberende 4 VMBO groep.

Vakinhoudelijk leer je op de uni natuurlijk veel meer, maar voor mij was dit wel de goede keuze.

Ook ik ging het onderwijs in voor de leerlingen en het contact, ben niet zo'n ontzettende vakjunkie.

Ook hier niet de ervaring dat je als jonge stagiaire / lerares verliefde jongens achter je aan krijgt.

Wel dat ze je dan eerder uitproberen dan een oudere docent.
Als je ooit in het HBO les wilt geven dan is een WO-diploma verplicht. Er worden amper nog mensen met een HBO-diploma aangenomen. WO is dus echt een pré!

Bovendien mag je op VO in de bovenbouw lesgeven en kun je de leerlingen net een beetje extra meegeven.
Ik geef met een eerstegraads bevoegdheid maatschappijleer les op een gymnasium. Het is inderdaad de leukste baan die er is! Geen een uur is hetzelfde en ik geef alleen bovenbouw dus ook genoeg inhoudelijke uitdaging. Bij mij op school merk ik soms wel concurrentie tussen de eerste en tweedegraders. De hbo'ers zijn van mening dat zij veel beter zijn voorbereid op het lesgeven. Een jongen die bij ons les geeft heeft zelfs een ingezonden brief naar de Volkskrant gestuurd waarin hij eerstegraads docenten autisten noemt die enkel bezig zijn met het eigen vak. Ik vind het absolute onzin. In mijn ogen heb je het als docent of niet. Eerste of tweedegraads...Als je het leuk vindt straal je dit uit, gecombineerd met liefde voor je vak en de leerlingen is dit een gouden combinatie. Ik merk vooral dat leerlingen afgaan op echtheid en niet zozeer op opleiding. Heb je een goed verhaal en een degelijk voorbereide les dan vinden ze de les al snel leuk. Maar misschien heb ik wat makkelijker praten omdat ik op een gymnasium lesgeef. Wel leuk om het eens van andere 'jongeren' te horen, in de lerarenkamer voel ik me vaak erg jong! Ik zeg wel eens gekscherend alsof ik met mijn ouders aan de koffie zit...
Heb trouwens tijdens mijn eerstegraads een extra certificaat lesgeven op het hbo gehaald...
quote:Kate_black schreef op 22 januari 2010 @ 22:53:

Kurtz, ik heb je andere topics gelezen. Wat ik me afvraag waarom heb je het steeds over verschillen van niveau in onderwijs zoals mbo/ HBO/ WO. Waarom is dat onderscheid zo belangrijk voor je? Net als dat je in elk topic vertelt dat je jezelf best knap vindt. Wat voegt dat toe om dat te vertellen?

En als je van jezelf onzeker bent, zie je het onderwijs als beroep dan wel zitten?

Dat onzeker zijn stond in je andere topics.

Omdat ik bang ben dat ik zal falen als leraar omdat ik niet de goede opleiding doe. Niet om me beter te voelen omdat ik WO doe.

En ik merk dat vooral pubers liever tegen je zijn als je knap bent.
quote:Kurtz schreef op 23 januari 2010 @ 01:10:

[...]

Omdat ik bang ben dat ik zal falen als leraar omdat ik niet de goede opleiding doe. Niet om me beter te voelen omdat ik WO doe.

En ik merk dat vooral pubers liever tegen je zijn als je knap bent.ik ben trouwens onzeker op sommige gebieden, voornamelijk in liefdesrelaties. Op andere gebieden juist totaal niet.
Ik geef met een HBO-opleiding les op onderbouw VMBO. Ik zit in het bbl team: beroepsgericht, veelal met leerwegondersteuning. Voor mijn vak is er geen universitaire variant, en na vier jaar een HBO-studie was ik dan ook eerstegraads bevoegd. Ik heb ook havo-vwo geprobeerd, maar dat trekt me minder.

Mwah, ik weet niet of pubers liever zijn tegen iemand die "knap" is. Leerlingen letten echt wel op wat je aantrekt, zo krijg ik vaak vragen over kleding ("mevrouw! heeft u een nieuwe broek? heeft u nieuwe schoenen? heeft u nieuwe oorbellen?"). Maar veel belangrijker vinden ze toch de band die je met ze hebt. Dat als ze bozig binnenkomen, dat je vraagt wat er is en hoe hun proefwerk ging, bijvoorbeeld.

Maar ik heb oudere collega's met bierbuikjes en saaie outfits, die mateloos populair zijn, en terecht; het zijn steengoeie docenten. En superknappe collega's die afknappen op de leerlingen.
quote:Billiegirl schreef op 23 januari 2010 @ 00:05:

Ik geef met een eerstegraads bevoegdheid maatschappijleer les op een gymnasium. Het is inderdaad de leukste baan die er is! Geen een uur is hetzelfde en ik geef alleen bovenbouw dus ook genoeg inhoudelijke uitdaging. Bij mij op school merk ik soms wel concurrentie tussen de eerste en tweedegraders. De hbo'ers zijn van mening dat zij veel beter zijn voorbereid op het lesgeven. Een jongen die bij ons les geeft heeft zelfs een ingezonden brief naar de Volkskrant gestuurd waarin hij eerstegraads docenten autisten noemt die enkel bezig zijn met het eigen vak. Ik vind het absolute onzin. In mijn ogen heb je het als docent of niet. Eerste of tweedegraads...Als je het leuk vindt straal je dit uit, gecombineerd met liefde voor je vak en de leerlingen is dit een gouden combinatie. Ik merk vooral dat leerlingen afgaan op echtheid en niet zozeer op opleiding. Heb je een goed verhaal en een degelijk voorbereide les dan vinden ze de les al snel leuk. Maar misschien heb ik wat makkelijker praten omdat ik op een gymnasium lesgeef. Wel leuk om het eens van andere 'jongeren' te horen, in de lerarenkamer voel ik me vaak erg jong! Ik zeg wel eens gekscherend alsof ik met mijn ouders aan de koffie zit...Wat lijkt me dat naar, zo'n concurrentie?! Verder helemaal eens met je post...
quote:Elisabeth24 schreef op 22 januari 2010 @ 21:19:

Ik heb zelf een gymnasium achtergrond maar heb daarna een HBO lerarenopleiding gedaan (taal). Ben wel begonnen op de uni, maar wilde heel graag voor de klas en zag mezelf na 1 jaar niet nog een paar jaar lang middeleeuwse teksten bestuderen. Dat deden we in het eerste jaar wel voornamelijk en daar ben ik erg op afgeknapt. M'n punten haalde ik over het algemeen wel, maar ik vond de studie echt niet leuk omdat ik zo graag voor de klas wilde. Ik ben geen vakidioot en vind het contact met m'n leerlingen belangrijker dan m'n vak.

Het één hoeft dus niet beter te zijn dan het andere. Het ligt er maar net aan wat je ermee van plan bent.Helemaal waar! Ik was wel zo'n vakidioot en wilde juist wel die teksten bestuderen . Overigens gebruik ik maar een klein beetje van mijn kennis hoor, ik kan mijn ei vakinhoudelijk niet echt kwijt. En sinds ik lesgeef, vind ik mijn vak ook minder leuk. Het contact met leerlingen is belangrijker geworden, ik zou nu ook best een ander vak kunnen geven. (kunnen in de zin van willen, niet dat ik die kennis heb)
quote:Wurmpje schreef op 22 januari 2010 @ 23:34:

Heb zelf een HBO-leraren opleiding, en ben uiteindelijk niet gaan werken in het middelbaar onderwijs.

Hoe leuk ik het contact met de leerlingen ook vond, ik merkte ook dat ik er onzeker van werd en moeite had de juiste toon te vinden.

Wat ik heel prettig vond aan het HBO is dat wij heel veel methodiek - didactiek en stages kregen.

Daar heb ik echt ontzettend veel aan gehad, want alle kennis van de wereld vertelde me niet hoe om te gaan met een zwaar puberende 4 VMBO groep.

En daarom denk ik dat lesgeven ook een beetje in je moet zitten. Op de HBO leer je wat sneller meer over didactiek, orde houden, groepsgedrag, ed. Maar dat leer je op de eerstegraads opleiding ook. Mijn ervaring met beide is dat de kennis die je krijgt aangereikt, matig is. Ik had de pech ook vooral docenten te treffen die zelf met grote ordeproblemen uit het onderwijs waren gestapt. En zij gingen mij vertellen hoe het moest. Gelukkig bleek ik het al vrij snel in de vingers te hebben. En al maakte ik veel 'fouten' in het begin, het contact met leerlingen was goed. Als je van jezelf niet stabiel bent, geen geduld hebt, niet kunt luisteren (oa), dan zal het ws nooit wat worden. Ik geef meestal les op alle niveaus, zij het vooral havo, maar alle respect voor mensen die altijd 3 vmbo hebben, pffff. Hoe gezellig het ook was, ik was daarna wel altijd uitgeput.

Over persoonlijke dingen vertellen: ik ben best heel open en daar geloof ik ook in. Persoonlijk contact kan prima samengaan met duidelijkheid en goede orde. Overigens heb ik helemaal niet altijd strakke orde . Ik denk dat leerlingen je meer als mens zien als ze het een en ander van je weten. En ja, dan laat ik dus trots een nieuwe foto van mijn baby zien en dan zwijmelen de meisjes met me mee, haha.
quote:Kurtz schreef op 23 januari 2010 @ 01:10:

[...]

En ik merk dat vooral pubers liever tegen je zijn als je knap bent.

Nou, dat is niet waar. Pubers prikken, als honden, heel snel door je heen. Dat is in een half uurtje geregeld hoor. Kan je nog zo knap zijn, als je niet voor de klas past, ben je de klos.

En ik denk ook dat wel duidelijk is dat beide opleidingen prima zijn. Het is maar net waar je interesses liggen en wat bij jou past. Op mijn school is meer dan de helft tweedegrader, schat ik, en dat zijn bijna allemaal erg goed docenten. Net zoals eerstegraders ook bar slechte docenten kunnen zijn.

Volgens mij heb je toch wel een beetje een ideaalbeeld.
Mee eens sterre, pubers vinden je vooral leuk als je jezelf bent. Als je niet jezelf kunt zijn voor de klas, en je je zorgen maakt of je wel leuk genoeg/knap genoeg/goed genoeg bent, dan kunnen ze je het leven erg zuur maken. Hoe knap je misschien ook bent.

Maar goed, volgens mij hebben meerdere docenten het hier gezegd:

Je moet het vak in je hebben, anders wordt het niets.

Het contact met de leerlingen is erg belangrijk, en dan helpt het als je wat van jezelf laat zien.

Opleiding maakt niet zo veel uit, ligt een beetje aan het niveau waar je les wil gaan geven. Maar met WO heb je meer kans op een baan.

Je moet tegen een stootje kunnen

Succes!
Ik kan wel goed luisteren en ongeduldig ben ik alleen op persoonlijk vlak. Niet als ik kinderen wat uit moet leggen, dat is immers mijn baan toch. Stabiel werk ik aan, hopelijk is het tegen die tijd al een stuk beter.

Hoe pakken jullie gepest/ruzies/gevechten (:O ) aan in de klas? Wij hadden hele vervelende jongens in de derde klas, elke week werd er wel gevochten.
Je hebt een topic op psyche waar je schrijft dat je bang bent om te falen in je huidige WO studie. Dus daarmee geef je aan dat je op meer gebieden dan alleen relaties onzeker bent.

voor de klas staan is daar letterlijk staan met je hele persoonlijkheid. Dan moet je denk ik wel sterk in je schoenen kunnen staan.

Is voor mij een reden om daar niet voor te kiezen al trekt het onderwijs als werkomgeving mij wel
quote:Billiegirl schreef op 23 januari 2010 @ 00:05:

Ik geef met een eerstegraads bevoegdheid maatschappijleer les op een gymnasium. Het is inderdaad de leukste baan die er is! Geen een uur is hetzelfde en ik geef alleen bovenbouw dus ook genoeg inhoudelijke uitdaging. Bij mij op school merk ik soms wel concurrentie tussen de eerste en tweedegraders. De hbo'ers zijn van mening dat zij veel beter zijn voorbereid op het lesgeven. Een jongen die bij ons les geeft heeft zelfs een ingezonden brief naar de Volkskrant gestuurd waarin hij eerstegraads docenten autisten noemt die enkel bezig zijn met het eigen vak. Ik vind het absolute onzin. In mijn ogen heb je het als docent of niet. Eerste of tweedegraads...Als je het leuk vindt straal je dit uit, gecombineerd met liefde voor je vak en de leerlingen is dit een gouden combinatie. Ik merk vooral dat leerlingen afgaan op echtheid en niet zozeer op opleiding. Heb je een goed verhaal en een degelijk voorbereide les dan vinden ze de les al snel leuk. Maar misschien heb ik wat makkelijker praten omdat ik op een gymnasium lesgeef. Wel leuk om het eens van andere 'jongeren' te horen, in de lerarenkamer voel ik me vaak erg jong! Ik zeg wel eens gekscherend alsof ik met mijn ouders aan de koffie zit...

Ik breek hier ook even in.

Ik werk ook op een gymnasium en merk helemaal niks van de concurrentie tussen hbo-ers en wo-ers. Wij hebben ook wel heel weinig hbo-ers trouwens, het aanname beleid is geloof ik wel gericht op wo-ers, het liefst in combinatie met 'wat te vertellen hebben'. Wij hebben trouwens nogal wat leraren die al jaren met zeer goed fatsoen voor de klas staan, daar zijn begonnen tijdens hun studie en na jaren nog steeds niet bevoegd zijn, maar wel veel kennis hebben en echt goed kunnen lesgeven.

Ik vond de WO lerarenopleiding (als baanvarianter dan) trouwens echt helemaal niks met niks. Het enige waar ik echt wat aan had was gewoon daadwerkelijk voor de klas staan.
Wat betreft slechte dagen etc. (loop even achter de feiten aan).

Als je vertelt dat het niet zo goed gaat, je proefwerken nog niet hebt nagekeken om een hele goede privereden (en gister ruzie met je vriendje vind ik persoonlijk daar niet onder vallen trouwens) en dat dat waarschijnlijk nog wel even gaat duren omdat je je tijd ergens anders in moet steken, maar dat je heel erg hard je best doen vinden de leerlingen dat helemaal ok. Als je dat niet zegt worden ze boos is mijn ervaring.

Ik ben soms wel persoonlijk in de klas, gewoon omdat leerlingen daar naar vragen en ik die informatie best wil delen. Hele persoonlijke dingen zal ik niet aan de klas vertellen. Ik heb weleens aan een klas verteld dat het uit was met mijn vriend (over wie ze nogal veel gevraagd hadden) en zij begonnen het echt heel leif voor me op te nemen, daar was ik heel blij mee toen.

Nu we toch bezig zijn: ik geloof dat leerlingen mij aardig én knap vinden, maar dat weerhoudt ze niet om soms het bloed onder mijn nagels vandaan te halen. Vaak onbewust, ze hebben me in ieder geval nog nooit expres echt gepest ofzo. Natuurlijk zoeken ze alle grenzen op, maar dat doen ze sowieso, en vooral in de eerste twee jaren (had nog nooit stage gelopen, dus mijn baan was mijn stage) heb ik echt wel met mijn handen in het haar gestaan en ben toen wel keren heel wanhopig geweest en heb op het punt gestaan te stoppen.

By the way: ook ik geef die andere verplichte taal.
Fijn om deze verhalen te lezen. Ik ben bijna klaar met m'n hbo-opleiding en op het werk vinden ze het prettig als ik doorga voor m'n 1e graads..

Ik twijfel. Eerst wil ik even een jaar 'rust' en in dat jaar zal ik lessen gaan bijwonen in de bovenbouw, kijken of dat me trekt.

Vorig jaar had ik derde klassen vmbo t, dat vond ik best zwaar. Nu heb ik onderbouw havo/vwo en dat is idd heel anders.

De leerlingbegeleiding lijkt me ook erg leuk.

Sterre, leuk je weer eens te 'zien' hihi.

Jennie
Ha Jennie, dat is lang geleden! De kinderen zijn al groot zo te zien. leuk! Ik heb inmiddels ook een dochter :-).
Leuk Sterre! Hoe oud is ze nu? Werk je minder?

Die van mij zijn vier en zes. ALLEMAAL op de basisschool jahoe.

Jennie
In mijn ervaring moet je je in het middelbaar onderwijs vooral bewijzen aan de leerlingen, en dan krijg je hun respect.

Aardig vinden is dan weeeeer iets heel anders, want ik zeg regelmatig nu (ben ik het BO gaan werken) 'ze hoeven mijn vrienden niet te worden, ze moeten wat van me leren'.

Ook op het middelbaar onderwijs heb je echt veel meer aan leerlingen die je respecteren als leerlingen die je aardig vinden.

Knapheid etc heeft daar mijns inziens echt weinig mee te maken.

Je kan knap zijn maar slecht kunnen uitleggen, dan houdt het snel op. Net als knap zijn en te autoritair, of knap en te lief.

Was zelf echt heel heel heel onzeker toen ik begon met werken, en ben daarom nog steeds blij dat ik in het BO werk, waar ik het gevoel heb me veel minder te hoeven bewijzen voor de lln.

Over vechtpartijen:

Die voorkom je gewoonlijk door te zorgen dat de lln respect voor je hebben en tijdens jou les dus niet lopen te klooien.

Mocht ik iets voelen oplaaien dan probeer ik het eerst met een grapje, even de sfeer een beetje ontdooien en laten merken dat ik het in de gaten heb. Als je echt merkt dat er iets speelt is het vaak het handigst om te kijken of je gewoon even met die lln in gesprek kan gaan.

'Joh, wat is er aan de hand?' 'Wat kunnen we er nu aan doen?'

En als er niets aan te doen is of ze gewoon sacherijn hebben ze even wijzen op de gevolgen dat eventueel agressief gedrag in school gaat hebben als jij het ziet.

Ook al is het gevoel niet weg te nemen of het probleem niet op te lossen, ze hebben zich maar in te houden.
Leuk gesprek dit, ik ga in september met m'n master beginnen. Ik heb nu al een tweedegraads bevoegdheid en sta al een paar jaar voor de klas, doe alleen de onderbouw van havo en vwo. Ik vind mezelf wel zo'n docent die 'het' heeft.

Ik heb leuk contact met m'n leerlingen en ben geen vriendin van ze maar echt docent. Ze luisteren naar me en we hebben het ook gezellig met elkaar. Ik wil vooral meer vakkennis hebben, dat heb ik op het hbo echt gemist. Niet dat je daar nou zo goed werd voorbereid op het vak, dat leer je toch ook het beste in de praktijk.

Ergens heb ik superveel zin om met die studie te gaan beginnen maar het lijkt me ook heel zwaar en dan wil ik ook nog bijna fulltime blijven werken..soms word ik al moe als ik er aan denk, maarja nu doorzetten en dan heb ik daar de komende jaren wel voordeel van denk ik dan maar.
Ik doelde met knapheid vooral dat ik niet zo'n leraar ben die ze gaan pesten. Meestal deden mijn klasgenoten dat bij de hele 'rare' leraren, zoals de hele dikke Engels lerares of die vreemde vogel van NaSk die oorsmeer at... Natuurlijk zullen ze uittesten, maar hopelijk gaan ze me niet extra het leven zuur maken. Ik wil streng zijn maar rechtvaardig. Met streng bedoel ik dat ik geen brutaliteit duldt of dat iemand in de klas gepest wordt. Als iemand 5 minuten telaat komt duldt ik dat, maar de volgende keer moet diegen een briefje halen, zo bedoel ik dat.

Ik heb het idee dat ik faal op het WO omdat ik dat ook echt doe. Ik heb echter nu weer wat meer zelfvertrouwen daarover, want zoek nu manieren zodat het lukt. Als ik bijles geef voel ik me juist totaal niet onzeker. Ik ken mijn vak best goed, en ik heb de autoriteit. Zodra ik de 'baas' ben, voel ik me sterk in mijn schoenen. Als ik iemands mindere ben, of dat idee heb, dán voel ik me onzeker. Maar natuurlijk zal het me vast wel aangeleerd worden hoe met sommige onzekere momenten om te gaan, hoop ik.
Ik raad je sterk aan WO te doen, als je dat aankunt. Op het HBO ligt de nadruk meer op didactiek en minder op vakinhoud, op het WO is dat andersom. Mijn ervaring is dat je dingen als 'hoe houd ik een klas in de hand?', 'hoe leg ik iets handig uit?', 'hoe zorg ik dat een bepaalde groepsopdracht niet uit de hand loopt?' en 'hoe help ik dat meisje dat met zichzelf in de knoop zit?' gaandeweg wel leert, als je ze op je opleiding niet voldoende hebt gehad.

(Er zijn ook mensen die het nooit leren, maar die hebben aan een opleiding op dat gebied ook niks )

Terwijl je niet gaandeweg in de praktijk veel meer vakinhoudelijke kennis opdoet. In je lessen ben je bezig te leren hoe met een klas om te gaan, je kunt niet intussen extra boeken lezen of tentamens halen. Daar kun je dus het beste in je opleiding op focussen.

Succes met je keuze!
Ja mee eens, ik ben nu echt een ster in de grammatica van de onderbouw maar de rest zakt langzaam weg ben ik bang. Ik verdiep me er ook niet meer in terwijl ik wel bezig ben met leuke didactisch verantwoorde opdrachtjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven