Werk & Studie alle pijlers

het onderwijs uit!

10-01-2009 15:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

misschien zijn er mensen die dit herkennen:

ik ben een aantal jaren geleden afgestudeerd, 3 banen in mijn vakgebied gehad, in mijn huidige baan was niet helemaal mijn vak, maar ik was al aan het doorontwikkelen naar een nieuwe functie.

Tussendoor zwanger geraakt, en nu helaas pindakaas, nieuw management, geen perspectief meer en voor mijn gevoel heb ik nu een totaal nieuwe baan.

Ik werk in het onderwijs, maar wil nu wat anders.

De reden dat ik iets anders zoek is niet alleen de veranderingen bij mijn huidige werkgever, maar ook omdat ik merk dat ik het hele systeem van het onderwijs niets vind, het is zo frustrerend!!.

Ik zou wel graag blijven werken met jongeren tussen de 12-18

Echter, ik ben geen econoom of iets anders handigs waar je snel werk in vind, dus vind het moeilijk om passend werk te vinden,

Wie o wie heeft hier ervaring mee??
Misschien gaan invallen, geen gezeur met de vergaderingen en allerhande buitenschoolse activiteiten maar wel lekker met de jongeren in de weer?

Of een anderonderwijstype? Montessori, speciaal onderwijs?

Verandering van spijs.....
ik heb op 2 schooltypes (regulier en speciaal onderwijs) gewerkt, en op 3 verschillende niveaus, maar ik merk dat ik over het algemeen de kinderen wel leuk vind, ongeacht het niveau en het vak dat ik geef.

Maar mijn ervaring bij alle 3 is dat het vergaderen en beleid in het onderwijs zo demotiverend is....

Ik weet niet of invallen wel iets is, want dan bouw je ook niets op met je leerlingen, dus ik denk dat ik dan wel anders in mn werk zou komen te staan,

overigens heb ik nog niet op een montessori of vrije school gewerkt, dus als er mensen zijn met ervaringen, graag!

vind het gewoon zonde om nu eruit te stappen, maar tegelijkertijd word ik steeds gefrustreerder door bijzaken in mijn baan
Wat zou je graag willen in je baan?

Is het niet op een andere manier op te lossen, door er op een andere manier tegenaan te kijken?

Of ben je het gewoon zat voor de klas?

(Wat bij mij 2 jaar geduurd heeft, voordat ik dat durfde te zeggen)

Ik vind kinderen leuk, alleen het wordt alleen maar zwaarder het onderwijs en dat maakte dat ik het leuke niet meer kon vinden ;)

Miste ook samenwerking en groeien in je vak, stond zo stil.

Nu werk ik bijvoorbeeld bij de gemeente als informatiemedewerker op een balie in het stadhuis, alles kan!
Hey..... had je hetzelfde gevoel in 2009 al? Of heb je toen een switch gemaakt?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Heel herkenbaar! Ik ben zelf afgelopen mei uit het onderwijs gestapt en geen moment spijt gehad! Nu een baan als leidinggevende in de welzijnssector, ook pittig, maar heel anders.
Let's have tea...
Jammer dat hier toen weinig geschreven is. Ik zit er ook al een tijdje aan te denken. Inderdaad omdat met name het beleid gewoon echt demotiverend werkt. Maar als alleenstaande moeder vind ik het erg lastig om mijn vaste contract, mijn inkomsten en zekerheid op te geven. Ik werk parttime en zit er wel eens over te denken om vast een dag ergens anders te gaan werken om te kijken of dat bevalt.
@Enn dit gevoel heb ik inderdaad al een aantal jaar, en het gekke is dat ik op zich ook een groep leuke collega's heb, en zelfs de kans heb gekregen om me verder te ontwikkelen naar een nieuwe -leidinggevende- functie. Ik heb al een tijdlang zitten piekeren wat nou precies het 'probleem' is, en het is niet het werk inhoudelijk per se (hoewel ik voor de klas veel leuker vond dan management), maar ik merk dat ik de cultuur in het onderwijs vooral frustrerend vind.

@Janine: hoe heb jij de switch gemaakt? en was je al leidinggevende in het onderwijs?

@bluebirds: dat is ook mijn grote angst, met hypotheek, verzekeringen en een kindje thuis durf ik het niet aan om zonder werk te zitten, of zelfs dat risico te lopen.

Ik denk eraan om een studie te gaan doen, maar omdat ik al een hbo heb gedaan zijn veel hbo's erg duur, en voor masters kom je niet in aanmerking :( (of zie ik nu iets over het hoofd?)
Wat vind je frustrerend in de cultuur als ik vragen mag?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Oh en je kan natuurlijk een lerarenbeurs aanvragen he?

Lerarenbeurs
twee dingen:

1. vanuit management bekeken vooral dat de focus ligt op verantwoording en niet op het wat in het belang van de leerlingen is, oftewel: ik ben heel veel tijd kwijt aan secundaire zaken zoals ICT, verplichte subsidieverantwoordingen (ook voor subsidies die opgedrongen worden, dat zijn de ergste) , "profiel" activiteiten, verplichte trainingen en missie-commitment bijeenkomsten (je voelt je vast betrokken als we je goed uitleggen waarom we hier op deze manier werken).

2. Aan de andere kant: een roddel en afgunst cultuur, waarin mensen zichzelf niet willen ontwikkelen, lijkt het, terwijl dat juist ons vak is. Als iets niet lukt, dan ligt het aan iedereen, behalve jezelf.Veel van mijn collega's zijn bitter en pessimistisch, 'het glas is half leeg', en dat heb ik ook op mijn vorige twee scholen gezien. Ik denk dat het een cultuurkenmerk is van onderwijs, want ik heb ook een paar jaar in andere sectoren gewerkt (horeca en culturele sector) en daar waren mensen veel positiever en toekomstgerichter.
ja, i know, maar lerarenbeurs is vooral voor binnen het onderwijs, en ik denk dat het onderwijs niet echt mijn sector is, ik denk dat ik meer op mijn plek ben in een sector die veel meer gericht is op dingen oplossen en regelen dan met elkaar klagen

Overigens; even ter nuancering voor alle onderwijsmensen:

zo klinkt het allemaal wel heel negatief, en zo is het natuurlijk ook niet altijd en elke dag, maar wel iets waar ik me nu al een aantal jaren zo aan stoor dat ik in elk geval denk dat ik er niet thuishoor...
Ik heb de twijfels ook al wel een aantal jaren. Dat ik denk dat ik niet nog tien jaar in dit vak zal zitten. Ik zit nu 12 jaar in het basisonderwijs en ik merk al dat er veel is veranderd. Wat mij het meeste stoort is dat we niet meer werken aan wat het beste is voor de leerlingen, maar ons moeten aanpassen aan wat het goedkoopste is, wat de inspectie het meest zal waarderen en wat de laatste trend in onderwijsland is. Elke paar jaar moeten we weer scholing volgen, onze manier van lesgeven omgooien om na een paar jaar weer weer terug te gaan naar iets dat we jaren daarvoor hadden.

We moeten leerlingen laten bungelen, omdat een zwakke leerling vooruit helpen minder oplevert dan dan twee gemiddelde leerlingen helpen, terwijl het beiden evenveel inzet vraagt. Er wordt geen rekening gehouden met de individuele leerling in je klas, je moet vasthouden aan het beleid, al werkt dat niet met die drie autisten in je klas. Directeuren, die een half uurtje komen kijken en gaan muggeziften over pietluttigheden.

Zwakke groepen scoren niet genoeg? Zal wel aan de leerkracht hebben gelegen. Dat die zelfde leerkracht het jaar daarvoor een prachtresultaat had telt dan even niet meer.

Ik kan niet achteruit in salaris door mijn privesituatie, maar zodra ik een baan kan vinden die ongeveer hetzelfde oplevert ben ik weg. In mijn team zijn zeker 4 anderen die er tegenop zien hun loopbaan in het onderwijs af te maken.

Scholing kan wel, maar de scholing die ik zou willen doen zou als gevolg hebben dat ik het onderwijs alsnog verlaat. Daar gaat mijn school natuurlijk nooit aan meewerken.

Het mooie in mijn vak? Dat zijn de kinderen. Het lesgeven, het ploeteren tot iets zit. Maar dat deel wordt steeds kleiner en steeds meer negatief beïnvloed door de overige aspecten van mijn werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven