Werk & Studie alle pijlers

Hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's?

26-11-2023 15:55 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen vrijdag een workshop op werk over kwetsbaarheid en je open opstellen tegenover je collega's. Tijdens die workshop moesten wij oefeningen met mensen van verschillende afdeling doen. Dus je kende veel mensen gewoon niet. Eén van de opdrachten was om iets te zeggen wat nog niemand van je wist. Niemand ging te diep in op hun verleden. Totdat een collega (waar ik zelf niet direct mee samenwerk, maar ik wel van gezicht ken) in een groep van zo'n 20 a 30 man vertelde dat ze vroeger misbruikt was door een familielid. Iedereen schrok hier heel erg van. De begeleider vond het juist heel goed dat ze dit durfde te delen en moedigde andere ook aan om dit te doen. De meeste hielden het gelukkig oppervlakkig. Ik zelf ook.

Ik vind het zelf niet erg passend om aan een grote groep collega's (mensen waarmee je werkt) dit soort dingen te vertellen. En ik vind het ook erg onprofessioneel van die begeleider om dat soort dingen aan te moedigen. Ik wil zelfs er een melding van maken omdat ik deze workshop te grensoverschrijdend vond.

Ik weet nu niet of ik mij enorm aanstel of niet. Ik deel namelijk met collega's nooit zulke intieme details. En ik zou het heel bezwarend vinden als andere dat met mij zouden delen. Ik kom hier om te werken, niet voor therapie. Dus hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's? Is dit normaal gedrag of niet. Ik vind het moeilijk te plaatsen.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:37
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben het met je eens.
Als ik al meer wil delen, bepaal ik dat gewoon zelf. Niet in zo'n opdracht. Ik hou werk en privé ook heel graag gescheiden en zou hier niet aan mee doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja als iemand dat wil en durft te delen.. what is dan de big deal? Jouw leven wordt er toch niet anders van..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schaam me nergens voor, dus ik ben een open boek.

Werk en privé zijn voor mij persoonlijk ook niet volledig gescheiden. Hoe je je voelt op werk, heeft invloed op thuis en vice versa.

Ik heb bewondering voor jouw collega. Wie weet lucht het haar wel op en voelt ze minder druk op haar schouders door dit te delen. Wie weet...
flipflop wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:04
27.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
26-11-2023 15:58
Tja als iemand dat wil en durft te delen.. what is dan de big deal? Jouw leven wordt er toch niet anders van..
Het creëerde een sfeer waar iedereen maar hun duisterste trauma moest delen. Ik vind dat erg ongepast om op werk te doen. En ik nu kan ik die collega ook niet meer in de ogen kijken zonder te denken aan wat ze heeft gezegd. Het voelde allemaal veel te intiem voor een werkomgeving.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vertel zelf best veel aan (sommige van) mijn collega's, maar ik vind het echt idioot om in een cursus te gaan aanmoedigen dat collega's elkaar persoonlijke dingen gaan vertellen. Sommige mensen willen dat wel, andere mensen willen dat niet, en het werk wordt er echt niet beter door gedaan.

Als zo'n cursus op mijn werk gegeven zou worden, zou ik wel laten weten dat ik het er niet mee eens ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met sommige collega's heel open, sommigen weten niets persoonlijk over me.
Tja, het niet kunnen delen van dingen zorgt vaak voor nog grotere problemen.
Misschien niet makkelijk om zo'n verhaal aan te horen, maar dat is nog niks vergeleken met het mee te moeten maken. Een beetje meer empathie zou je sieren.

In een ander topic wilde iemand in de sauna liever niet geconfronteerd worden met gehandicapten, mensen zonder been en met protheses enzo.

Ik vind dit geen fijne maatschappelijke ontwikkeling
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
26-11-2023 15:58
Tja als iemand dat wil en durft te delen.. what is dan de big deal? Jouw leven wordt er toch niet anders van..

Eens. Ze vindt het blijkbaar geen taboe en dat hoort het ook niet te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:02
Het creëerde een sfeer waar iedereen maar hun duisterste trauma moest delen. Ik vind dat erg ongepast om op werk te doen. En ik nu kan ik die collega ook niet meer in de ogen kijken zonder te denken aan wat ze heeft gezegd. Het voelde allemaal veel te intiem voor een werkomgeving.
Hoezo kun jij haar niet meer in de ogen kijken?

En dat het zo'n sfeer creëerde, vraag ik me af, gezien je zei dat iedereen op de oppervlakte bleef.
flipflop wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:06
11.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf vrij open dus voor mij zou het niet zo'n probleem zijn. Maar dat ben ik en ik verwacht dat niet per sé van anderen. Dus, als jij het een brug te ver vindt, is het dus een brug te ver.
Wij hadden laatst iets dergelijks alleen dan niet met een (externe) begeleider maar binnen het team. Eerst een vragenlijst invullen, waar ik toen iets vrij persoonlijks heb gezegd. Ik bleek die middag zelf niet aanwezig te kunnen zijn en heb toen wel aangegeven dat ik niet wilde dat ze dat antwoord mee zouden nemen omdat ik daar zelf uitleg bij wilde kunnen geven. Daar heeft men zich ook aan gehouden.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:07
0.17% gewijzigd

Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bepaal zelf wat en wanneer ik iets deel. Meestal kan je ook wel een inschatting maken wat je wel en niet kan vertellen. Vrij idioot om dat in een workshop te vragen en te doen.
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:02
Het creëerde een sfeer waar iedereen maar hun duisterste trauma moest delen. Ik vind dat erg ongepast om op werk te doen. En ik nu kan ik die collega ook niet meer in de ogen kijken zonder te denken aan wat ze heeft gezegd. Het voelde allemaal veel te intiem voor een werkomgeving.
ik interpreteer het verhaal jouw openingspost anders: Het creëert een sfeer waarbij iedereen er mag zijn.
Je was toch niet verplicht om iets 'dieps' te delen? Genoeg mensen die dat niet deden zo te lezen. Ik lees niet dat dat ineens 'fout' zou zijn.

Maar kennelijk aan jou niet besteed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het te ver gaan. Het is best mogelijk dat je iets over je zelf zegt maar in deze setting is er wel degelijk sprake van druk.
Je collega’s zijn niet je vrienden .
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigme schreef:
26-11-2023 15:58
Tja als iemand dat wil en durft te delen.. what is dan de big deal? Jouw leven wordt er toch niet anders van..
Zoiets kan toch een trigger zijn? Aangezien het om dingen gaan die niemand van je weet, weet je dus ook niet of er nare dingen bij/met je publiek gebeurd zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de situatie van je collega weet ik niet of ze er goed aan doet dat te vertellen.
madamzonderm wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:26
54.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:02
Het creëerde een sfeer waar iedereen maar hun duisterste trauma moest delen. Ik vind dat erg ongepast om op werk te doen. En ik nu kan ik die collega ook niet meer in de ogen kijken zonder te denken aan wat ze heeft gezegd. Het voelde allemaal veel te intiem voor een werkomgeving.
Sorry hoor maar wat een onzin. Waarom zou jij die collega niet meer onder ogen kunnen komen?

Prima dat je er wat van zegt qua opzet.. dat is niet voor iedereen. Maar je collega heeft niks verkeerd gedaan. Vind het juist wel dapper om ervaringen te delen die in de taboe sfeer zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:07
ik interpreteer het verhaal jouw openingspost anders: Het creëert een sfeer waarbij iedereen er mag zijn.
Je was toch niet verplicht om iets 'dieps' te delen? Genoeg mensen die dat niet deden zo te lezen. Ik lees niet dat dat ineens 'fout' zou zijn.

Maar kennelijk aan jou niet besteed.
Iets zeggen wat nog niemand van je weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-11-2023 16:05
Ik bepaal zelf wat en wanneer ik iets deel. Meestal kan je ook wel een inschatting maken wat je wel en niet kan vertellen. Vrij idioot om dat in een workshop te vragen en te doen.
Je kunt het vragen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook moet doen. Zo te lezen was er 1 iemand die zich volledig overgaf aan de opdracht.
Star⁴ schreef:
26-11-2023 16:05
Ik bepaal zelf wat en wanneer ik iets deel. Meestal kan je ook wel een inschatting maken wat je wel en niet kan vertellen. Vrij idioot om dat in een workshop te vragen en te doen.
Dit.

Ik vind dit soort experimentjes tijdens cursussen/studiedagen/teambuilding enorm ongepast. Je brengt mensen in enorm ongemakkelijke situaties. Misschien voelt jouw collega zich achteraf helemaal niet meer zo fijn bij wat ze gedeeld heeft.

Ik ben alleen open over bepaalde dingen met bepaalde collega's. Dus kennen de meeste mensen mij heel oppervlakkig. Dat is ook prima, we zijn tenslotte geen vrienden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
26-11-2023 16:07
Ik vind het te ver gaan. Het is best mogelijk dat je iets over je zelf zegt maar in deze setting is er wel degelijk sprake van druk.
Je collega’s zijn niet je vrienden .
Als iemand druk ervaart, dan ligt dat bij diegene zelf.

Want uiteindelijk hield bijna iedereen zich op de oppervlakte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja je stelt je wel een beetje aan. En klachten indienen is echt zwaar overdreven.
Wiens grenzen werden er nou overschreden?

Blijkbaar niet die van die collega. En die van de trainer ook niet. En van jou ook niet want jij hebt niets gedeeld waar jij je ongemakkelijk bij voelde.
Als je daartoe gedwongen was, dan wel. Maar als iemand vraagt 'wil jij ook' en jij zegt 'nee dank je, dat zou over mijn grens zijn' zijn er dus geen grenzen overschreden.

Je moet dat begrip niet te licht gebruiken.
'Ongemakkelijk' is nog niet hetzelfde als grensoverschrijdend.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel erg bijzonder. Ik zou hier zeker niet van gediend zijn. Ik deel niet veel persoonlijke dingen met collega's en als ik al eens iets vertel dan is het aan een enkele collega waarmee ik een goede band heb en niet zomaar aan iedereen. Ik zou dergelijke persoonlijke informatie ook niet van een collega hoeven weten, zeker niet van een collega die ik nauwelijks ken. Echt raar zo'n workshop.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:02
Het creëerde een sfeer waar iedereen maar hun duisterste trauma moest delen. Ik vind dat erg ongepast om op werk te doen. En ik nu kan ik die collega ook niet meer in de ogen kijken zonder te denken aan wat ze heeft gezegd. Het voelde allemaal veel te intiem voor een werkomgeving.
Dat is de omgekeerde wereld.

Zij heeft niets gedaan, waardoor ze slachtoffer is geworden, waarom moet zij verplicht worden dit in stilte te dragen, omdat jij dat moeilijk vindt?
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:04
Tja, het niet kunnen delen van dingen zorgt vaak voor nog grotere problemen.
Misschien niet makkelijk om zo'n verhaal aan te horen, maar dat is nog niks vergeleken met het mee te moeten maken. Een beetje meer empathie zou je sieren.

In een ander topic wilde iemand in de sauna liever niet geconfronteerd worden met gehandicapten, mensen zonder been en met protheses enzo.

Ik vind dit geen fijne maatschappelijke ontwikkeling
Ik zou nooit niet meer met iemand om willen gaan vanwege het trauma van die persoon, maar ik heb er wel een probleem mee wanneer iemand in een professionele omgeving min of meer gedwongen wordt om iets enorm persoonlijks te vertellen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven