Werk & Studie alle pijlers

Hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's?

26-11-2023 15:55 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen vrijdag een workshop op werk over kwetsbaarheid en je open opstellen tegenover je collega's. Tijdens die workshop moesten wij oefeningen met mensen van verschillende afdeling doen. Dus je kende veel mensen gewoon niet. Eén van de opdrachten was om iets te zeggen wat nog niemand van je wist. Niemand ging te diep in op hun verleden. Totdat een collega (waar ik zelf niet direct mee samenwerk, maar ik wel van gezicht ken) in een groep van zo'n 20 a 30 man vertelde dat ze vroeger misbruikt was door een familielid. Iedereen schrok hier heel erg van. De begeleider vond het juist heel goed dat ze dit durfde te delen en moedigde andere ook aan om dit te doen. De meeste hielden het gelukkig oppervlakkig. Ik zelf ook.

Ik vind het zelf niet erg passend om aan een grote groep collega's (mensen waarmee je werkt) dit soort dingen te vertellen. En ik vind het ook erg onprofessioneel van die begeleider om dat soort dingen aan te moedigen. Ik wil zelfs er een melding van maken omdat ik deze workshop te grensoverschrijdend vond.

Ik weet nu niet of ik mij enorm aanstel of niet. Ik deel namelijk met collega's nooit zulke intieme details. En ik zou het heel bezwarend vinden als andere dat met mij zouden delen. Ik kom hier om te werken, niet voor therapie. Dus hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's? Is dit normaal gedrag of niet. Ik vind het moeilijk te plaatsen.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:37
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-11-2023 16:50
Maar dat kan je de verteller toch niet kwalijk nemen?
Doe ik dat? Waarom stel je mij die vraag?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:51
Doe ik dat? Waarom stel je mij die vraag?
TO.
Ik ben zelf werkzaam in de zorg, wij hebben regelmatig cursussen en workshops waarbij het voorkomt dat er de diepte in gegaan wordt. Maar er heerst een veilige sfeer, we kennen elkaar geruime tijd en zijn best op de hoogte van zaken die ook in ons privé leven voorkomen.
In onze setting dus niet gek als deze vraag gesteld zou worden.

Kan me zomaal voorstellen dat binnen een groot kantoor, waar men elkaar niet goed kent dat dit niet goed voelt. Toch voelde zij zich schijnbaar veilig genoeg dit te delen.

Wat voor workshop was jet dan? Of het is al gezegd en heb ik eroverheen gelezen...
Tis ook wel een beetje een trend, mentale issues mogen uit de taboe sfeer
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst was er ook een topic over een soortgelijke situatie. Waarin de trainer tijdens een teambuilding aandrong op het delen van dingen uit je jeugd en de TO had geen al te beste jeugd gehad en voelde zich in een hoek gedrukt om te moeten zeggen dat ze daar liever niets over kwijt wilde.

Ik vind zelfs dat moeten delen dat je niet zo’n fijne jeugd hebt gehad al privé en niet iets dat in een gecreëerde groepssetting moet worden gevraagd van mensen op hun werk.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:52
2.74% gewijzigd
Re op TS: nee. Ik deel geen al te persoonlijke zaken. Met die ene met wie ik dat wel doe; die zit in de friendzone.
anoniem_65e9991e6a503 wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:58
81.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:49
Mee eens. Toch kan ik me wel indenken dat TO zich afvraagt waarom collega dat nou doet in een setting die daar niet voor geschikt is.
Zo moeilijk is het niet om een paar mogelijke antwoorden te verzinnen op die vraag, maar dan moet je wel wat empathisch vermogen hebben en ik heb redenen aan te nemen dat het daar TO een beetje aan ontbreekt. Reden te meer om dergelijke opdrachten niet te geven in een groep die je niet kent, want empathieloze mensen heb je natuurlijk overal.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-11-2023 16:52
TO.
Je reageerde op een posting van mij.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 16:49
Natuurlijk kun je dat die pipo wel aanrekenen. Je hoeft echt geen afgestudeerd psycholoog te zijn om te snappen dat het niet aangaat om erop aan te dringen dat mensen in een zakelijke setting hun diepste meest traumatische geheimen delen. Laat die mensen dan gewoon een voorwerp meenemen of zo om iets over te vertellen, als het dan toch per se moet.
In de situatie van TO was de opdracht helemaal niet om hun diepste meest traumatische geheimen te delen. Als dat wel zo was, dan was ik het met je eens.

In het geval van jouw voorbeeld over hoe het ook kan, (voorwerp meenemen) had TO net zo goed geconfronteerd kunnen worden met het misbruik van haar collega. Dat is blijkbaar wat zij gekozen had als onderwerp om iets over te delen in de groep.

TO vraagt zich alleen af of het haar wel aangedaan had mogen worden, horen over het misbruik van een ander. Want nu heeft TO een naar gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
26-11-2023 16:52
Laatst was er ook een topic over een soortgelijke situatie. Waarin de trainer tijdens een teambuilding aandrong op het delen van dingen uit je jeugd en de TO had geen al te beste jeugd gehad en voelde zich in een hoek gedrukt om te moeten zeggen dat ze daar liever niets over kwijt wilde.

Ik vind zelfs dat moeten delen dat je niet zo’n fijne jeugd hebt gehad al privé en niet iets dat in een gecreëerde groepssetting moet worden gevraagd van mensen op hun werk.
O, maar ik vind óók dat dat megafout is. En zou er zeker iets van zeggen.

Maar dat is niet wat de TO nu schrijft.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 16:53
Zo moeilijk is het niet om een paar mogelijke antwoorden te verzinnen op die vraag, maar dan moet je wel wat empathisch vermogen hebben en ik heb redenen aan te nemen dat het daar TO een beetje aan ontbreekt. Reden te meer om dergelijke opdrachten niet te geven in een groep die je niet kent, want empathieloze mensen heb je natuurlijk overal.
Dat is nou juist een valkuil van zo'n groep een dergelijke opdracht geven. In zo'n groep zitten empathische en minder empatische mensen. Kun je ze dat kwalijk nemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
lara1977 schreef:
26-11-2023 16:52
Ik ben zelf werkzaam in de zorg, wij hebben regelmatig cursussen en workshops waarbij het voorkomt dat er de diepte in gegaan wordt. Maar er heerst een veilige sfeer, we kennen elkaar geruime tijd en zijn best op de hoogte van zaken die ook in ons privé leven voorkomen.
In onze setting dus niet gek als deze vraag gesteld zou worden.

Kan me zomaal voorstellen dat binnen een groot kantoor, waar men elkaar niet goed kent dat dit niet goed voelt. Toch voelde zij zich schijnbaar veilig genoeg dit te delen.

Wat voor workshop was jet dan? Of het is al gezegd en heb ik eroverheen gelezen...
Tis ook wel een beetje een trend, mentale issues mogen uit de taboe sfeer
Er zullen toch bij jullie ook wel mensen nieuw komen, die je nog niet zo goed kent? Of mensen waar je leuk mee bent als collega, maar niet verder dan dat? Ik kan me niet voorstellen dat het in de zorg allemaal een warm bad is met al je collega’s.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:56
4.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat slachtoffers, zowel van de daders als door de maatschappij verteld worden, dat ze geheim moeten houden wat er met ze is gebeurd, is onderdeel van het probleem.

Normaliseer dat mensen vertellen dat ze slachtoffer zijn, zodat anderen niet denken dat ze de enige zijn.

Misschien heeft de collega het wel gezegd om zichzelf te bevrijden van de laatste greep die de dader op haar heeft: de plicht om dit geheim te houden.

Het was een geheim toen het gebeurde en nu moet ze dit de rest van haar leven alleen dragen omdat anderen het ongemakkelijk vinden?

Een viespeuk die je misbruikt, dat is ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:35
Ik verwijt het haar misschien wel omdat ik niet vind dat zulke details gedeeld hoeven te worden in deze setting met deze mensen. Time and place.
Degene die deze sessie organiseerde heeft gefaald hier een veilige omgeving te creëren, want wat je collega heeft gedeeld kan bij anderen juist iets triggeren. Van je collega is het onnadenkend, maar degene die de sessie organiseerde is hier verantwoordelijk en degene die je erop moet aankijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:54
Je reageerde op een posting van mij.
Ja, jij schreef iets.

Cucu: maar mensen die zoiets ernstigs meegemaakt hebben, mogen dat altijd vertellen
Jij: Ja natuurlijk! Maar niet in opdracht van iemand die weer eens een leuk workshopje heeft bedacht maar nul kennis heeft van psychologie.
Ik: Maar dat kan je de verteller toch niet kwalijk nemen dat ze dat wel doet. Want dat doet TO.

Staat nergens dat jij iets doet.
star⁴ wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:58
2.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:55
In de situatie van TO was de opdracht helemaal niet om hun diepste meest traumatische geheimen te delen. Als dat wel zo was, dan was ik het met je eens.

In het geval van jouw voorbeeld over hoe het ook kan, (voorwerp meenemen) had TO net zo goed geconfronteerd kunnen worden met het misbruik van haar collega. Dat is blijkbaar wat zij gekozen had als onderwerp om iets over te delen in de groep.

TO vraagt zich alleen af of het haar wel aangedaan had mogen worden, horen over het misbruik van een ander. Want nu heeft TO een naar gevoel.
Die kans is natuurlijk veel kleiner, omdat je je dan moet voorbereiden. In dit geval werd de collega overvallen door de vraag.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-11-2023 16:56
Dat slachtoffers, zowel van de daders als door de maatschappij verteld worden, dat ze geheim moeten houden wat er met ze is gebeurd, is onderdeel van het probleem.

Normaliseer dat mensen vertellen dat ze slachtoffer zijn, zodat anderen niet denken dat ze de enige zijn.

Misschien heeft de collega het wel gezegd om zichzelf te bevrijden van de laatste greep die de dader op haar heeft: de plicht om dit geheim te houden.

Het was een geheim toen het gebeurde en nu moet ze dit de rest van haar leven alleen dragen omdat anderen het ongemakkelijk vinden?

Een viespeuk die je misbruikt, dat is ongemakkelijk.
Het is een werksetting onder niet-professionele begeleiding.
Er werd gevraagd om iets te delen wat je nog nooit met iemand gedeeld hebt. Dat vind ik ver buiten de lijntjes gaan, iets wat ik nog nooit met iemand heb gedeeld zal ik heel misschien ooit delen maar niet zomaar in opdracht van iemand op het werk.
Voor de goede orde, ik was er natuurlijk niet bij. Dus hoe pipo de vraag geformuleerd, danwel bedoelt heeft, dat is niet duidelijk.

En of het nou de Pipo aangerekend moet worden of niet - dat is denk ik een bijzaak.

Dat TO geen collega's kan aankijken die verteld hebben dat ze zijn misbruikt vind ik een tekortkoming van TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het pijnlijk om te lezen TO, dat je zo reageert op de bekentenis van een collega. Mensen die kwetsbaar durven te zijn tonen juist kracht. Ze heeft waarschijnlijk iets opgebiecht wat heel diep zit. Het is vreselijk als anderen je dan niet meer accepteren als voorheen.
Zoveel mensen slepen daardoor trieste geheimen mee.
lieneke wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:59
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
26-11-2023 16:50
Behalve als de setting niet geschikt is omdat je zélf degene bent die het onveilig/ongeschikt maakt.
De sessieleider moedigde dit aan, dus ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vooraf duidelijk is geschetst dat het juist niet om dit soort intieme details moet gaan. Ik snap niet waarom er per se weer gevictim blamed moet worden ipv de verantwoordelijke hierop aankijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 16:56
Degene die deze sessie organiseerde heeft gefaald hier een veilige omgeving te creëren, want wat je collega heeft gedeeld kan bij anderen juist iets triggeren. Van je collega is het onnadenkend, maar degene die de sessie organiseerde is hier verantwoordelijk en degene die je erop moet aankijken.
waarom is het van de collega onnadenkend?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:58
Het is een werksetting onder niet-professionele begeleiding.
Er werd gevraagd om iets te delen wat je nog nooit met iemand gedeeld hebt. Dat vind ik ver buiten de lijntjes gaan, iets wat ik nog nooit met iemand heb gedeeld zal ik heel misschien ooit delen maar niet zomaar in opdracht van iemand op het werk.
Neehoor, "wat niemand van je weet" schrijft TO in haar openingspost
Wat waarschijnlijk betekent: wat niemand van deze groep collega's van je weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:58
Voor de goede orde, ik was er natuurlijk niet bij. Dus hoe pipo de vraag geformuleerd, danwel bedoelt heeft, dat is niet duidelijk.

En of het nou de Pipo aangerekend moet worden of niet - dat is denk ik een bijzaak.

Dat TO geen collega's kan aankijken die verteld hebben dat ze zijn misbruikt vind ik een tekortkoming van TO.
Staat er weleens in een functieomschrijving dat je empathie moet bezitten? We hebben het hier over een werkomgeving. Dat vind ik wel heel sterk meetellen als je een teambuilding sessie organiseert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
26-11-2023 17:00
Neehoor, "wat niemand van je weet" schrijft TO in haar openingspost
Wat waarschijnlijk betekent: wat niemand van deze groep collega's van je weet.
Wat niemand van je weet is toch hetzelfde, dan heb je het ook nooit met iemand gedeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:00
waarom is het van de collega onnadenkend?
Ben ik ook wel benieuwd naar.

Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 16:56
Degene die deze sessie organiseerde heeft gefaald hier een veilige omgeving te creëren, want wat je collega heeft gedeeld kan bij anderen juist iets triggeren. Van je collega is het onnadenkend, maar degene die de sessie organiseerde is hier verantwoordelijk en degene die je erop moet aankijken.
Die omgeving was al onveilig blijkbaar, en pipo had moeten weten dat dat nou eenmaal tot de mogelijkheden behoort. Een team is nou eenmaal geen familie of vriendengroep, en er zijn bijna altijd fricties of gewoon rotte appels.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven