Werk & Studie alle pijlers

Hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's?

26-11-2023 15:55 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen vrijdag een workshop op werk over kwetsbaarheid en je open opstellen tegenover je collega's. Tijdens die workshop moesten wij oefeningen met mensen van verschillende afdeling doen. Dus je kende veel mensen gewoon niet. Eén van de opdrachten was om iets te zeggen wat nog niemand van je wist. Niemand ging te diep in op hun verleden. Totdat een collega (waar ik zelf niet direct mee samenwerk, maar ik wel van gezicht ken) in een groep van zo'n 20 a 30 man vertelde dat ze vroeger misbruikt was door een familielid. Iedereen schrok hier heel erg van. De begeleider vond het juist heel goed dat ze dit durfde te delen en moedigde andere ook aan om dit te doen. De meeste hielden het gelukkig oppervlakkig. Ik zelf ook.

Ik vind het zelf niet erg passend om aan een grote groep collega's (mensen waarmee je werkt) dit soort dingen te vertellen. En ik vind het ook erg onprofessioneel van die begeleider om dat soort dingen aan te moedigen. Ik wil zelfs er een melding van maken omdat ik deze workshop te grensoverschrijdend vond.

Ik weet nu niet of ik mij enorm aanstel of niet. Ik deel namelijk met collega's nooit zulke intieme details. En ik zou het heel bezwarend vinden als andere dat met mij zouden delen. Ik kom hier om te werken, niet voor therapie. Dus hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's? Is dit normaal gedrag of niet. Ik vind het moeilijk te plaatsen.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:37
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat is eigenlijk de definitie van "iets over jezelf vertellen, wat niemand anders weet"?

Dat kan ook zijn dat je nog elke dag slaapt met een knuffelbeer.

Of dat je misbruikt bent door een familielid.

Je kan met deze opdracht echt alle kanten op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf heel open op mijn werk, maar verwacht dat niet van mijn collega's. Ik vraag me wel af of zo'n workshop wel de juiste keuze onder collega's, maar als die collega dit wilde en durfde te delen, waarom zou jij haar dan niet meer in de ogen kunnen kijken? Daar heb jij verder toch niets mee te maken?
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:12
Ik zou nooit niet meer met iemand om willen gaan vanwege het trauma van die persoon, maar ik heb er wel een probleem mee wanneer iemand in een professionele omgeving min of meer gedwongen wordt om iets enorm persoonlijks te vertellen.
Ik haal dat helemaal niet uit de vraag. 'vertel iets wat niemand van je weet'.
In bijna elke groep weet niemand dat ik vroeger nederlands records haalde bij een bepaalde sport. Of dat ik mee speel in een videoclip van een zangeres. Kortom, je wordt niet gedwongen tot enorme bekentenissen.

Iemand anders doet dat blijktbaar wel. De begeleider laat weten dat dit ook ok is, en dat als andere mensen ook dergelijke dingen willen delen dat dit kan.

Geen dwang.
Wel support voor diegene die iets heftigs vertelde dat dit niet fout it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Achterlijk dat een teambuilding leider in de schoenen van een psycholoog gaat staan. Het is geen groepstherapie!
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel en de OP vind ik trouwens twee verschillende dingen.
Iedereen mag zo ongeveer alles van me weten en mogen ook alles aan mij vertellen, maar de setting van de situatie in de OP vind ik gewoon niet ok.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-11-2023 16:11
Dat is de omgekeerde wereld.

Zij heeft niets gedaan, waardoor ze slachtoffer is geworden, waarom moet zij verplicht worden dit in stilte te dragen, omdat jij dat moeilijk vindt?
Eens.

Ik zou ook zeker oppassen dat zij achteraf niet het gevoel krijgt dat ze iets verkeerd heeft gedaan door dit te delen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:15
Ik haal dat helemaal niet uit de vraag. 'vertel iets wat niemand van je weet'.
In bijna elke groep weet niemand dat ik vroeger nederlands records haalde bij een bepaalde sport. Of dat ik mee speel in een videoclip van een zangeres. Kortom, je wordt niet gedwongen tot enorme bekentenissen.

Iemand anders doet dat blijktbaar wel. De begeleider laat weten dat dit ook ok is, en dat als andere mensen ook dergelijke dingen willen delen dat dit kan.

Geen dwang.
Wel support voor diegene die iets heftigs vertelde dat dit niet fout it.
Precies.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:10
Ik vind dit soort experimentjes tijdens cursussen/studiedagen/teambuilding enorm ongepast. Je brengt mensen in enorm ongemakkelijke situaties. Misschien voelt jouw collega zich achteraf helemaal niet meer zo fijn bij wat ze gedeeld heeft.
Eens, ik verwacht ook dat iemand zich op de vlakte houdt.

Maar als het is niet nodig om te gaan speculeren dat iemand er achteraf misschien spijt van heeft.

Sorry maar ik heb het niet zo op het pro-actief invullen van andermans gevoel zodat het precies aansluit bij wat een ander graag zou willen.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:19
19.28% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Flipflop schreef:
26-11-2023 16:14
En wat is eigenlijk de definitie van "iets over jezelf vertellen, wat niemand anders weet"?

Dat kan ook zijn dat je nog elke dag slaapt met een knuffelbeer.

Of dat je misbruikt bent door een familielid.

Je kan met deze opdracht echt alle kanten op.
Er is wel een soort perfect antwoord, denk ik. Een antwoord waarbij je niet overkomt alsof je de draak met de opdracht steekt (ik heb weleens gezegd dat ik expres lelijke paprika's koop, omdat ik het zo zielig vind als die blijven liggen en dat vond men echt geen goed antwoord), maar ook geen antwoord waarvan ieders mond openvalt van verbazing/schrik.

Ik vind het lastig. Dit soort vragen zijn lastig voor alle mensen die echt heel vervelende dingen hebben meegemaakt. Die draag je namelijk de hele dag bij je, dus ze borrelen zeker gelijk op bij zo'n vraag. En dan moet je dus je best doen iets anders te vinden, want "dat zeg ik liever niet" wordt ook lang niet altijd geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hink op twee gedachten. Aan de ene kant word ik er zelf niet ongemakkelijk van als mensen dergelijke zaken met mij delen, dus voor mezelf vind ik zo'n opdracht niet grensoverschrijdend. Aan de andere kant: zo'n pipo kan helemaal niet inschatten of de groep wel veilig genoeg is voor zo'n experiment. Als dat niet het geval is kan zo'n 'bekentenis' nog hele nare gevolgen hebben en dan is de workshopleider m/v natuurlijk nergens meer te bekennen.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 16:18
Ik hink op twee gedachten. Aan de ene kant word ik er zelf niet ongemakkelijk van als mensen dergelijke zaken met mij delen, dus voor mezelf vind ik zo'n opdracht niet grensoverschrijdend. Aan de andere kant: zo'n pipo kan helemaal niet inschatten of de groep wel veilig genoeg is voor zo'n experiment Als dat niet het geval is kan zo'n 'bekentenis' nog hele nare gevolgen hebben en dan is de workshopleider m/v natuurlijk nergens meer te bekennen.
Precies dit. Bij ons ooit twee collega's bij elkaar gezet die elkaar niet konden luchten of zien. Dit stond ook in de opdracht van de trainer.
Hij vond het nodig om letterlijk te melden wat hij van het management had doorgekregen. Is alleen nog maar erger geworden.
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:15
Ik haal dat helemaal niet uit de vraag. 'vertel iets wat niemand van je weet'.
In bijna elke groep weet niemand dat ik vroeger nederlands records haalde bij een bepaalde sport. Of dat ik mee speel in een videoclip van een zangeres. Kortom, je wordt niet gedwongen tot enorme bekentenissen.

Iemand anders doet dat blijktbaar wel. De begeleider laat weten dat dit ook ok is, en dat als andere mensen ook dergelijke dingen willen delen dat dit kan.

Geen dwang.
Wel support voor diegene die iets heftigs vertelde dat dit niet fout it.
Ook wel waar. Als het exact deze formulering was, kun je inderdaad van alles zeggen. Maar als de eerste drie personen verteld hebben over hoe de scheiding van hun ouders ze beïnvloed heeft,of over het overlijden van je lieve oma, dan voelt het misschien wat ongemakkelijk om te zeggen dat je ooit met een slagzin een cadeaupakket van Brinta gewonnen hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:18
Er is wel een soort perfect antwoord, denk ik. Een antwoord waarbij je niet overkomt alsof je de draak met de opdracht steekt (ik heb weleens gezegd dat ik expres lelijke paprika's koop, omdat ik het zo zielig vind als die blijven liggen en dat vond men echt geen goed antwoord), maar ook geen antwoord waarvan ieders mond openvalt van verbazing/schrik.

Ik vind het lastig. Dit soort vragen zijn lastig voor alle mensen die echt heel vervelende dingen hebben meegemaakt. Die draag je namelijk de hele dag bij je, dus ze borrelen zeker gelijk op bij zo'n vraag. En dan moet je dus je best doen iets anders te vinden, want "dat zeg ik liever niet" wordt ook lang niet altijd geaccepteerd.
Dit is absoluut waar.

En waar ligt de grens eigenlijk van wat je dan niet mag vertellen op het werk omdat anderen er last van hebben.

- Ik heb een ontstoken kies (iew!! ik ben een beelddenker!)
- Ik ben 53 (neeee, ik wil liever niet zelf vertellen hoe oud ik ben, nu voel ik me gedwongen)
- Ik ben ongesteld (iew, echt gewoon iew. Die vrouwen ook atijd met hun gebloed)
- Ik hou niet zo van kerst (confronteer mij niet met je negativiteit!!)
- Ik heb een gehandicapt kind (jeeeeeezus, kunnen we het alsjeblieft over kinderen hebben die wel gelukt zijn?!)
KooktMetKnoflook schreef:
26-11-2023 16:18
Eens, ik verwacht ook dat iemand zich op de vlakte houdt.

Maar als het is niet nodig om te gaan speculeren dat iemand er achteraf misschien spijt van heeft.

Sorry maar ik heb het niet zo op het pro-actief invullen van andermans gevoel zodat het precies aansluit bij wat een ander graag zou willen.
Oh, het is meer bedoeld als de reden waarom ik een probleem heb met groepsdruk, omdat mensen zich dan achteraf ongemakkelijk kunnen voelen. Geen idee of het hier zo is, wellicht is TO's collega enorm opgelucht dat ze het verteld heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 16:18
Ik hink op twee gedachten. Aan de ene kant word ik er zelf niet ongemakkelijk van als mensen dergelijke zaken met mij delen, dus voor mezelf vind ik zo'n opdracht niet grensoverschrijdend. Aan de andere kant: zo'n pipo kan helemaal niet inschatten of de groep wel veilig genoeg is voor zo'n experiment. Als dat niet het geval is kan zo'n 'bekentenis' nog hele nare gevolgen hebben en dan is de workshopleider m/v natuurlijk nergens meer te bekennen.
Ook dit ja en dat met name die 'andere kant van de pipo'.

Ik merk trouwens dat dit soort dingen in mijn huidige werk veel gebeuren, dat alles moet gezegd worden want versterkt het teamgevoel (wat trouwens echt niet steeds zo is).
Alle 30 jaar daarvoor eigenlijk zelden tot nooit gezien.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:28
4.40% gewijzigd

Van mij mag iedereen alles vertellen, maar zoals LV al zegt, een professioneel ingehuurd persoon mag wel nagaan of de situatie veilig genoeg ervoor is
Mensen vertellen mij de hele dag van alles. Mijn hoofd toetert er soms van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel collega’s weten heel veel van mij, ook de minder leuke dingen. Met sommigen werk ik al 20+ jaar samen, en we gaan ook samen uit enz.
Maar de collega’s die vrágen naar dingen weten niets, Ik ben dan ook gelijk bot & duidelijk: ‘Gaat je niets aan’.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook erg moeilijk om mijn gedachtes over de workshop op orde te krijgen. Ik voelde mij erg ongemakkelijk toen ze het vertelde en de leider van die cursus moedigde haar alleen maar aan en ons ook om zoiets te vertellen. Niemand anders deed het gelukkig.

Ik geloof ook dat we niet alles van elkaar hoeven te weten. En als ik aan haar denk, denk ik nu steeds aan wat ze verteld heeft. Mijn beeld over haar is erg veranderd. Zij kan er natuurlijk niets tegen het misbruik doen, maar ze hoefde het niet te delen met zoveel collega's. Kan mij ook niet voorstellen dat een therapeut dat ''gezond'' zou vinden.

Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:32
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:24
Oh, het is meer bedoeld als de reden waarom ik een probleem heb met groepsdruk, omdat mensen zich dan achteraf ongemakkelijk kunnen voelen. Geen idee of het hier zo is, wellicht is TO's collega enorm opgelucht dat ze het verteld heeft.
Dan nog heeft die pipo TO (en wellicht nog meer teamleden) opgezadeld met een erg ongemakkelijk gevoel jegens die collega, en ook dat kan in de toekomst zijn weerslag hebben op de sfeer en veiligheid in de groep. En die weerslag zou heel best wel eens negatief kunnen zijn, wat vast de bedoeling niet is van teambuilding.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
In een bepaalde setting zoals een workshop en teambuilding zal ik minder snel open zijn dan op momenten en collega’s die ik zelf uit kies.
Karakter is wat je bent in het donker.
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:29
Ik vind het ook erg moeilijk om mijn gedachte over de workshop op orde te krijgen. Ik voelde mij erg ongemakkelijk toen ze zoiets vertelde en de leider van die cursus moedigde haar alleen maar aan en ons ook om zoiets te vertellen. Niemand anders deed het gelukkig.

Ik geloof ook dat we niet alles van elkaar hoeven te weten. En als ik aan haar denk, denk ik nu steeds aan wat ze verteld heeft. Mijn beeld over haar is erg veranderd. Zij kan er natuurlijk niets tegen het misbruik doen, maar ze hoefde het niet te delen met zoveel collega's. Kan mij ook niet voorstellen dat een therapeut dat ''gezond'' zou vinden.

Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.
Ik vind het toch wel vreemd dat je collega nu dit verwijt.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 16:30
Dan nog heeft die pipo TO (en wellicht nog meer teamleden) opgezadeld met een erg ongemakkelijk gevoel jegens die collega, en ook dat kan in de toekomst zijn weerslag hebben op de sfeer en veiligheid in de groep. En die weerslag zou heel best wel eens negatief kunnen zijn, wat vast de bedoeling niet is van teambuilding.
Ja, dat lees ik nu inderdaad ook wel bij TO.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:33
Ik vind het toch wel vreemd dat je collega nu dit verwijt.
Zie, daar heb je het al.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:29

En als ik aan haar denk, denk ik nu steeds aan wat ze verteld heeft. Mijn beeld over haar is erg veranderd. Zij kan er natuurlijk niets tegen het misbruik doen, maar ze hoefde het niet te delen met zoveel collega's. Kan mij ook niet voorstellen dat een therapeut dat ''gezond'' zou vinden.

Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.
Waarom is je beeld veranderd, op wat voor manier?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven