Werk & Studie alle pijlers

Hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's?

26-11-2023 15:55 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen vrijdag een workshop op werk over kwetsbaarheid en je open opstellen tegenover je collega's. Tijdens die workshop moesten wij oefeningen met mensen van verschillende afdeling doen. Dus je kende veel mensen gewoon niet. Eén van de opdrachten was om iets te zeggen wat nog niemand van je wist. Niemand ging te diep in op hun verleden. Totdat een collega (waar ik zelf niet direct mee samenwerk, maar ik wel van gezicht ken) in een groep van zo'n 20 a 30 man vertelde dat ze vroeger misbruikt was door een familielid. Iedereen schrok hier heel erg van. De begeleider vond het juist heel goed dat ze dit durfde te delen en moedigde andere ook aan om dit te doen. De meeste hielden het gelukkig oppervlakkig. Ik zelf ook.

Ik vind het zelf niet erg passend om aan een grote groep collega's (mensen waarmee je werkt) dit soort dingen te vertellen. En ik vind het ook erg onprofessioneel van die begeleider om dat soort dingen aan te moedigen. Ik wil zelfs er een melding van maken omdat ik deze workshop te grensoverschrijdend vond.

Ik weet nu niet of ik mij enorm aanstel of niet. Ik deel namelijk met collega's nooit zulke intieme details. En ik zou het heel bezwarend vinden als andere dat met mij zouden delen. Ik kom hier om te werken, niet voor therapie. Dus hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's? Is dit normaal gedrag of niet. Ik vind het moeilijk te plaatsen.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:37
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:33
Ik vind het toch wel vreemd dat je collega nu dit verwijt.
Ik verwijt het haar misschien wel omdat ik niet vind dat zulke details gedeeld hoeven te worden in deze setting met deze mensen. Time and place.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:29
Ik vind het ook erg moeilijk om mijn gedachte over de workshop op orde te krijgen. Ik voelde mij erg ongemakkelijk toen ze zoiets vertelde en de leider van die cursus moedigde haar alleen maar aan en ons ook om zoiets te vertellen. Niemand anders deed het gelukkig.

Ik geloof ook dat we niet alles van elkaar hoeven te weten. En als ik aan haar denk, denk ik nu steeds aan wat ze verteld heeft. Mijn beeld over haar is erg veranderd. Zij kan er natuurlijk niets tegen het misbruik doen, maar ze hoefde het niet te delen met zoveel collega's. Kan mij ook niet voorstellen dat een therapeut dat ''gezond'' zou vinden.

Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.
Ga met jezelf aan de slag en val haar niet lastig met jouw gevoel.
Ze is niets anders dan eerder.

Ik wordt best pissig van dit soort reacties, omdat die maken dat mensen veilig hun mond houden en doen alsof er nooit iets gebeurd is.
Terwijl het niet uitmaakt, echt niet.
Nou ja, uitspreken maakt wél uit als de omgeving debiel reageert met een veranderd beeld en eigenlijk een veroordeling van de openheid.

En ja, dat zou zo’n Pipo moeten weten. Dat er te veel mensen zijn die slecht reageren en het daardoor onveilig maken.

(En dan heb je ook nog Pipo’s die het zélf onveilig maken door een soort groepdruk op eerlijkheid en openheid te zetten.)
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:29
Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.

Kan me voorstellen.

Wat een domme doos (m/v) is die trainer.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 16:30
Dan nog heeft die pipo TO (en wellicht nog meer teamleden) opgezadeld met een erg ongemakkelijk gevoel jegens die collega, en ook dat kan in de toekomst zijn weerslag hebben op de sfeer en veiligheid in de groep. En die weerslag zou heel best wel eens negatief kunnen zijn, wat vast de bedoeling niet is van teambuilding.
Vooropgesteld: er zijn heel veel slechte workshopleiders.
Maar.... het kan wel degelijk helpen om de samenwerking te verbeteren als mensen elkaar een beetje beter kennen.

Je kunt het die Pipo bijna niet aanrekenen dat TO zich ongemakkelijk voelde omdat iemand 'ik ben misbruikt' heeft geantwoord op de vraag 'vertel iets over jezelf dat niemand weet' - terwijl de rest van de groep meer oppervlakkige dingen vertelde. Dat TO zich ongemakkelijk voelt, dat ligt gedeeltelijk aan TO (Die nu niet meer normaal kan doen tegen die collega omdat ze misbruikt is), of aan die collega die de vraag anders opvatte dan de rest van de groep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor werk doe je eigenlijk?

In de zorg is het wel normaler om open te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet. Ik vind het niet nodig dat mensen dat soort dingen over je weten. Je kunt je vertrouwd voelen op je huidige werk, maar wie weet wie met wie praat, en je blijft toch zelden tot je pensioen in dezelfde baan met dezelfde mensen.
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:35
Ik verwijt het haar misschien wel omdat ik niet vind dat zulke details gedeeld hoeven te worden in deze setting met deze mensen. Time and place.
Ik zal wel weer rechtlijnig zijn, maar mensen die zoiets ernstigs meegemaakt hebben, mogen dat altijd vertellen (misschien niet tijdens mijn trouwceremonie, oké). "Ja, rot voor jou dat je misbruikt bent, maar ik heb er last van als je het vertelt" is niet echt empathisch ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
26-11-2023 16:41
Niet. Ik vind het niet nodig dat mensen dat soort dingen over je weten. Je kunt je vertrouwd voelen op je huidige werk, maar wie weet wie met wie praat, en je blijft toch zelden tot je pensioen in dezelfde baan met dezelfde mensen.

En waarom is het eigenlijk erg als mensen zoiets over je weten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-11-2023 16:40
Wat voor werk doe je eigenlijk?

In de zorg is het wel normaler om open te zijn.
Werk op kantoor. Voornamelijk administrative werkzaamheden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een ander kwijt moet, moeten zij weten, dat zou me niet storen. Ieder zijn eigen beweegredenen. Maar ik niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:41
Ik zal wel weer rechtlijnig zijn, maar mensen die zoiets ernstigs meegemaakt hebben, mogen dat altijd vertellen (misschien niet tijdens mijn trouwceremonie, oké). "Ja, rot voor jou dat je misbruikt bent, maar ik heb er last van als je het vertelt" is niet echt empathisch ofzo.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
26-11-2023 16:42
En waarom is het eigenlijk erg als mensen zoiets over je weten?
Niet, dat moet die persoon zelf weten. Maar over mezelf zal ik zoiets niet vertellen. Het gaat ze niet aan. Voor mij is er geen toegevoegde waarde, het zijn collega’s.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:41
Ik zal wel weer rechtlijnig zijn, maar mensen die zoiets ernstigs meegemaakt hebben, mogen dat altijd vertellen (misschien niet tijdens mijn trouwceremonie, oké). "Ja, rot voor jou dat je misbruikt bent, maar ik heb er last van als je het vertelt" is niet echt empathisch ofzo.
Ja natuurlijk! Maar niet in opdracht van iemand die weer eens een leuk workshopje heeft bedacht maar nul kennis heeft van psychologie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je het je collega aanrekent vind ik niet terecht. De leider/trainer wel. Zoals iemand al schreef kan diegene echt niet goed inschatten of de groep veilig is en hier zorgvuldig mee omgegaan wordt. Straks zit Piet van de postkamer hier volgende week grappen over te maken. Ook weet diegene niet waar je collega in het traject of de verwerking zit. Misschien komt er net heel veel los en heeft ze nog niet echt grip over wie ze wat kan vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:35
Ik verwijt het haar misschien wel omdat ik niet vind dat zulke details gedeeld hoeven te worden in deze setting met deze mensen. Time and place.
je empathie is echt overweldigend.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:41
Ik zal wel weer rechtlijnig zijn, maar mensen die zoiets ernstigs meegemaakt hebben, mogen dat altijd vertellen (misschien niet tijdens mijn trouwceremonie, oké). "Ja, rot voor jou dat je misbruikt bent, maar ik heb er last van als je het vertelt" is niet echt empathisch ofzo.
Nou ja, dit.
Bovendien verandert de collega zelf natuurlijk niet, je hebt alleen wat meer info dan eerder. Waar je overigens verder niks mee hoeft of moet.

Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
26-11-2023 16:09
Je kunt het vragen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook moet doen. Zo te lezen was er 1 iemand die zich volledig overgaf aan de opdracht.
Soms moet je mensen tegen zichzelf beschermen. De situatie oogt vertrouwelijk maar je kunt niet overzien hoe kwetsbaar je je er na voelt en ook kun je negatieve gevoelens oproepen wat negatief kan uitwerken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:15
Achterlijk dat een teambuilding leider in de schoenen van een psycholoog gaat staan. Het is geen groepstherapie!
Precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:35
Ik verwijt het haar misschien wel omdat ik niet vind dat zulke details gedeeld hoeven te worden in deze setting met deze mensen. Time and place.
Oneens. Jij mag jouw criteria aanhouden in wat je wel en niet deelt, en ander heeft weer andere criteria. Ik begrijp echt niet dat jou dat dwars zit. Het dwingt jou helemaal niet om soortgelijke dingen te delen.

Het leest meer alsof jij niet goed om kunt gaan met andermans verdriet en dat je niet met jouw eigen onkunde om kunt gaan, of daarmee geconfronteerd wordt op dergelijke momenten.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:54
5.61% gewijzigd
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:44
Ja natuurlijk! Maar niet in opdracht van iemand die weer eens een leuk workshopje heeft bedacht maar nul kennis heeft van psychologie.
Oh ja, helemaal eens. Maar TO's ergernis zou zich moeten richten op workshoppipo, niet op collega.
Alle reacties Link kopieren Quote
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:47
Oh ja, helemaal eens. Maar TO's ergernis zou zich moeten richten op workshoppipo, niet op collega.
Mee eens. Toch kan ik me wel indenken dat TO zich afvraagt waarom collega dat nou doet in een setting die daar niet voor geschikt is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoggellia schreef:
26-11-2023 16:38
Vooropgesteld: er zijn heel veel slechte workshopleiders.
Maar.... het kan wel degelijk helpen om de samenwerking te verbeteren als mensen elkaar een beetje beter kennen.

Je kunt het die Pipo bijna niet aanrekenen dat TO zich ongemakkelijk voelde omdat iemand 'ik ben misbruikt' heeft geantwoord op de vraag 'vertel iets over jezelf dat niemand weet' - terwijl de rest van de groep meer oppervlakkige dingen vertelde. Dat TO zich ongemakkelijk voelt, dat ligt gedeeltelijk aan TO (Die nu niet meer normaal kan doen tegen die collega omdat ze misbruikt is), of aan die collega die de vraag anders opvatte dan de rest van de groep.
Natuurlijk kun je dat die pipo wel aanrekenen. Je hoeft echt geen afgestudeerd psycholoog te zijn om te snappen dat het niet aangaat om erop aan te dringen dat mensen in een zakelijke setting hun diepste meest traumatische geheimen delen. Laat die mensen dan gewoon een voorwerp meenemen of zo om iets over te vertellen, als het dan toch per se moet.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
cuculuscanorus schreef:
26-11-2023 16:41
Ik zal wel weer rechtlijnig zijn, maar mensen die zoiets ernstigs meegemaakt hebben, mogen dat altijd vertellen (misschien niet tijdens mijn trouwceremonie, oké). "Ja, rot voor jou dat je misbruikt bent, maar ik heb er last van als je het vertelt" is niet echt empathisch ofzo.
nou, dit ja
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:44
Ja natuurlijk! Maar niet in opdracht van iemand die weer eens een leuk workshopje heeft bedacht maar nul kennis heeft van psychologie.
Maar dat kan je de verteller toch niet kwalijk nemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 16:49
Mee eens. Toch kan ik me wel indenken dat TO zich afvraagt waarom collega dat nou doet in een setting die daar niet voor geschikt is.
Behalve als de setting niet geschikt is omdat je zélf degene bent die het onveilig/ongeschikt maakt.
Imagine

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven