Werk & Studie alle pijlers

Hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's?

26-11-2023 15:55 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen vrijdag een workshop op werk over kwetsbaarheid en je open opstellen tegenover je collega's. Tijdens die workshop moesten wij oefeningen met mensen van verschillende afdeling doen. Dus je kende veel mensen gewoon niet. Eén van de opdrachten was om iets te zeggen wat nog niemand van je wist. Niemand ging te diep in op hun verleden. Totdat een collega (waar ik zelf niet direct mee samenwerk, maar ik wel van gezicht ken) in een groep van zo'n 20 a 30 man vertelde dat ze vroeger misbruikt was door een familielid. Iedereen schrok hier heel erg van. De begeleider vond het juist heel goed dat ze dit durfde te delen en moedigde andere ook aan om dit te doen. De meeste hielden het gelukkig oppervlakkig. Ik zelf ook.

Ik vind het zelf niet erg passend om aan een grote groep collega's (mensen waarmee je werkt) dit soort dingen te vertellen. En ik vind het ook erg onprofessioneel van die begeleider om dat soort dingen aan te moedigen. Ik wil zelfs er een melding van maken omdat ik deze workshop te grensoverschrijdend vond.

Ik weet nu niet of ik mij enorm aanstel of niet. Ik deel namelijk met collega's nooit zulke intieme details. En ik zou het heel bezwarend vinden als andere dat met mij zouden delen. Ik kom hier om te werken, niet voor therapie. Dus hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's? Is dit normaal gedrag of niet. Ik vind het moeilijk te plaatsen.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:37
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben vrij open en kwetsbaar. Hangt af van het moment, zou niet midden in een meeting ineens iets heel gevoeligs delen. Maar als mij iets overkomt waardoor ik zorgen heb of als het verleden ter sprake komt kan ik daar prima over vertellen. Maargoed, ik werk in de psychiatrie en wij zijn allemaal psychologen en psychiaters dus wij kijken ook van niks op ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 17:03
Die omgeving was al onveilig blijkbaar, en pipo had moeten weten dat dat nou eenmaal tot de mogelijkheden behoort. Een team is nou eenmaal geen familie of vriendengroep, en er zijn bijna altijd fricties of gewoon rotte appels.

Het kan inderdaad dat die workshop georganiseerd is omdat het niet goed loopt met de collega's onderling.
Iets dergelijks heb ik bij een vorige werkgever ook meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 16:59
De sessieleider moedigde dit aan, dus ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vooraf duidelijk is geschetst dat het juist niet om dit soort intieme details moet gaan. Ik snap niet waarom er per se weer gevictim blamed moet worden ipv de verantwoordelijke hierop aankijken.
Misschien verschillen wij van inzicht wie hier het slachtoffer is.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:00
waarom is het van de collega onnadenkend?
Omdat het ook bij anderen iets kan triggeren op het gebied van trauma's door dat ineens te delen. Anno 2023 mag je je daar wel bewust van zijn, maar als deelnemer van zo'n sessie mag je ook verwachten dat de professional die zoiets leidt voldoende verantwoordelijkheid neemt en dat je als deelnemer kan laten meeslepen. Zoals ik het lees kwam dit bij anderen zoals OP rauw op hun dak zonder triggerwarning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klapstoel schreef:
26-11-2023 17:08
Misschien verschillen wij van inzicht wie hier het slachtoffer is.
Nee we verschillen van mening over wie hier verantwoordelijk is. Wat mij betreft allereerst de sessieleider en daarna de werkgever die deze amateurpsycholoog heeft ingehuurd.
margjem wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:11
20.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 17:03
Die omgeving was al onveilig blijkbaar, en pipo had moeten weten dat dat nou eenmaal tot de mogelijkheden behoort. Een team is nou eenmaal geen familie of vriendengroep, en er zijn bijna altijd fricties of gewoon rotte appels.
Duh? No shit sherlock. Ik snap niet wat je wilt zeggen met het intrappen van deze open deur.
margjem wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:10
2.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
26-11-2023 17:07
Het kan inderdaad dat die workshop georganiseerd is omdat het niet goed loopt met de collega's onderling.
Iets dergelijks heb ik bij een vorige werkgever ook meegemaakt.
Dan moet er vooral niet worden gevraagd om je kwetsbaar op te stellen. Wellicht dacht de workshop leider dat er dan wel medelijden met elkaar gevormd zou worden en dan alles opgelost?
Lorem_Ipsum schreef:
26-11-2023 16:55
Er zullen toch bij jullie ook wel mensen nieuw komen, die je nog niet zo goed kent? Of mensen waar je leuk mee bent als collega, maar niet verder dan dat? Ik kan me niet voorstellen dat het in de zorg allemaal een warm bad is met al je collega’s.
We zitten niet de hele dag kumbaja te zingen maar het is in mijn geval een leuk team met open mensen. Op dit moment niet heel veel verloop, personeel is niet gemakkelijk aan te komen in deze tijd, maar de laatsten die erbij zijn gekomen passen er wel prima bij.
Zorg is een vak waarbij je eigen script soms naar de oppervlakte komt, dus goed om van elkaar te weten waar je triggers liggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
26-11-2023 17:07
Het kan inderdaad dat die workshop georganiseerd is omdat het niet goed loopt met de collega's onderling.
Iets dergelijks heb ik bij een vorige werkgever ook meegemaakt.
Ik vind niet dat andermans ellende mag worden gebruikt als een tool in een workshop. Problemen binnen een team liggen zelden aan het gebrek aan informatie over iemands privé.

Veel vaker ligt het er gewoon aan dat men gewoon te weinig weet van waar de andere collega of afdeling mee te maken en heeft en verkeerde wederzijdse verwachtingen. Sales moppert op marketing en andersom, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
lara1977 schreef:
26-11-2023 17:09
We zitten niet de hele dag kumbaja te zingen maar het is in mijn geval een leuk team met open mensen. Op dit moment niet heel veel verloop, personeel is niet gemakkelijk aan te komen in deze tijd, maar de laatsten die erbij zijn gekomen passen er wel prima bij.
Zorg is een vak waarbij je eigen script soms naar de oppervlakte komt, dus goed om van elkaar te weten waar je triggers liggen.
Dan is de zorg inderdaad echt niets voor mij!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
26-11-2023 17:07
Het kan inderdaad dat die workshop georganiseerd is omdat het niet goed loopt met de collega's onderling.
Iets dergelijks heb ik bij een vorige werkgever ook meegemaakt.
Dat bedoel ik nog niet eens. Ik bedoel dat er in die groep minstens één persoon zit die blijkbaar niet kan omgaan met 'schokkende' bekentenissen en nu vindt dat die arme mevrouw gewoon haar bek had moeten houden want hee nou heeft zij een ongemakkelijk gevoel boehoeh. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor de onderlinge verhoudingen binnen het team, en het was allemaal helemaal nergens voor nodig geweest als die pipo niet zo nodig de groepstherapeut had uit willen hangen. Dan was TO natuurlijk nog steeds een onempathische hork geweest, maar dan had die collega daar geen last van gehad.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
ZuurSnoepje schreef:
26-11-2023 17:05
Ik ben vrij open en kwetsbaar. Hangt af van het moment, zou niet midden in een meeting ineens iets heel gevoeligs delen. Maar als mij iets overkomt waardoor ik zorgen heb of als het verleden ter sprake komt kan ik daar prima over vertellen. Maargoed, ik werk in de psychiatrie en wij zijn allemaal psychologen en psychiaters dus wij kijken ook van niks op ;)
Het hangt dus erg van de setting af, van het team, van je werkzaamheden.
En van het onderwerp van de workshop
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:08
Omdat het ook bij anderen iets kan triggeren op het gebied van trauma's door dat ineens te delen. Anno 2023 mag je je daar wel bewust van zijn, maar als deelnemer van zo'n sessie mag je ook verwachten dat de professional die zoiets leidt voldoende verantwoordelijkheid neemt en dat je als deelnemer kan laten meeslepen. Zoals ik het lees kwam dit bij anderen zoals OP rauw op hun dak zonder triggerwarning.
anno 2023 zouden we wat meer open moeten staan voor verhalen zoals van deze collega. Ik snap best dat je schrikt als zoiets vanuit het niets wordt gezegd, maar iemand stelt zich heel kwetsbaar op. Waarom zou je dat veroordelen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lorem_Ipsum schreef:
26-11-2023 17:12
Dan is de zorg inderdaad echt niets voor mij!
Hahaha
Nogevendit schreef:
26-11-2023 17:00
Staat er weleens in een functieomschrijving dat je empathie moet bezitten? We hebben het hier over een werkomgeving. Dat vind ik wel heel sterk meetellen als je een teambuilding sessie organiseert.
In het onderwijs of in de zorg is een zeker empathisch vermogen wel gewenst en ik kan me zo voorstellen dat het niet alleen daar praktisch is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 17:12
Dat bedoel ik nog niet eens. Ik bedoel dat er in die groep minstens één persoon zit die blijkbaar niet kan omgaan met 'schokkende' bekentenissen en nu vindt dat die arme mevrouw gewoon haar bek had moeten houden want hee nou heeft zij een ongemakkelijk gevoel boehoeh. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor de onderlinge verhoudingen binnen het team, en het was allemaal helemaal nergens voor nodig geweest als die pipo niet zo nodig de groepstherapeut had uit willen hangen. Dan was TO natuurlijk nog steeds een onempathische hork geweest, maar dan had die collega daar geen last van gehad.
het enige voordeel is dat TO en collega geen directe collega's zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet van veel collega’s niet eens of, en hoeveel, kinderen ze hebben. Zo persoonlijk ben ik op mijn werk. Toch hebben we het gezellig met elkaar.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:15
33.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 17:12
Dat bedoel ik nog niet eens. Ik bedoel dat er in die groep minstens één persoon zit die blijkbaar niet kan omgaan met 'schokkende' bekentenissen en nu vindt dat die arme mevrouw gewoon haar bek had moeten houden want hee nou heeft zij een ongemakkelijk gevoel boehoeh. Dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor de onderlinge verhoudingen binnen het team, en het was allemaal helemaal nergens voor nodig geweest als die pipo niet zo nodig de groepstherapeut had uit willen hangen. Dan was TO natuurlijk nog steeds een onempathische hork geweest, maar dan had die collega daar geen last van gehad.
Is empathie tegenwoordig een competentie die je moet bezitten als je op kantoor werkt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
26-11-2023 17:10
Ik vind niet dat andermans ellende mag worden gebruikt als een tool in een workshop. Problemen binnen een team liggen zelden aan het gebrek aan informatie over iemands privé.

Veel vaker ligt het er gewoon aan dat men gewoon te weinig weet van waar de andere collega of afdeling mee te maken en heeft en verkeerde wederzijdse verwachtingen. Sales moppert op marketing en andersom, dat soort dingen.


Dat klopt, maar een sfeer kan zo verslechterd zijn dat collega's niet meer in staat zijn te zien dat de ander een mens is met gevoel, met een achtergrond.
Hiermee zeg ik niet dat de coach het goed heeft aangepakt hoor, ik heb geen idee. Misschien was de bedoeling wel meer (mede)menselijkheid en onderling begrip te creeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:12
anno 2023 zouden we wat meer open moeten staan voor verhalen zoals van deze collega. Ik snap best dat je schrikt als zoiets vanuit het niets wordt gezegd, maar iemand stelt zich heel kwetsbaar op. Waarom zou je dat veroordelen?
Mijn punt is juist dat anderen met vergelijkbare verhalen op een heel ander punt in hun traumaverwerking kunnen zitten en dan kan onaangekondigd zoiets over je heen gepleurd krijgen echt een enorme impact hebben.

Waarom je het zou veroordelen moet je aan types als OP vragen, want zij is degene die oordeelt en niet omdat het haar trauma triggerde, maar enkel omdat ze het ongemakkelijk vindt.
Oh, en als je niet empathisch bent (bij mij is het ook een beetje aangeleerd gedrag) kun je gewoon onthouden: iemand deelt iets verdrietige? Medeleven tonen! Als zelfs de Sheldon Coopers van deze wereld dat begrijpen, dan zou dat voor veel mensen moeten kunnen gelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:09
Duh? No shit sherlock. Ik snap niet wat je wilt zeggen met het intrappen van deze open deur.
Ghe, ik vond het juist nogal een open deur dat pipo geen veilige omgeving had weten te creëren :lol:
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:15
Mijn punt is juist dat anderen met vergelijkbare verhalen op een heel ander punt in hun traumaverwerking kunnen zitten en dan kan onaangekondigd zoiets over je heen gepleurd krijgen echt een enorme impact hebben.

Waarom je het zou veroordelen moet je aan types als OP vragen, want zij is degene die oordeelt en niet omdat het haar trauma triggerde, maar enkel omdat ze het ongemakkelijk vindt.
kan, maar ik denk dat de kans groter is dat anderen na de eerste schrik het misschien wel fijn vinden om te weten dat ze niet alleen zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
.
margjem wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:43
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 17:14
Is empathie tegenwoordig een competentie die je moet bezitten als je op kantoor werkt?
Nee natuurlijk niet. Maar dan moet je als teambuilder dus geen situaties creëren waarin dat gebrek aan empathie wel een probleem kan gaan vormen.
Iedereen heeft recht op mijn mening.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven