Werk & Studie alle pijlers

Hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's?

26-11-2023 15:55 208 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had afgelopen vrijdag een workshop op werk over kwetsbaarheid en je open opstellen tegenover je collega's. Tijdens die workshop moesten wij oefeningen met mensen van verschillende afdeling doen. Dus je kende veel mensen gewoon niet. Eén van de opdrachten was om iets te zeggen wat nog niemand van je wist. Niemand ging te diep in op hun verleden. Totdat een collega (waar ik zelf niet direct mee samenwerk, maar ik wel van gezicht ken) in een groep van zo'n 20 a 30 man vertelde dat ze vroeger misbruikt was door een familielid. Iedereen schrok hier heel erg van. De begeleider vond het juist heel goed dat ze dit durfde te delen en moedigde andere ook aan om dit te doen. De meeste hielden het gelukkig oppervlakkig. Ik zelf ook.

Ik vind het zelf niet erg passend om aan een grote groep collega's (mensen waarmee je werkt) dit soort dingen te vertellen. En ik vind het ook erg onprofessioneel van die begeleider om dat soort dingen aan te moedigen. Ik wil zelfs er een melding van maken omdat ik deze workshop te grensoverschrijdend vond.

Ik weet nu niet of ik mij enorm aanstel of niet. Ik deel namelijk met collega's nooit zulke intieme details. En ik zou het heel bezwarend vinden als andere dat met mij zouden delen. Ik kom hier om te werken, niet voor therapie. Dus hoe open en kwetsbaar zijn jullie met je collega's? Is dit normaal gedrag of niet. Ik vind het moeilijk te plaatsen.
cola-lola-cola wijzigde dit bericht op 26-11-2023 16:37
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:17
Dat is het duidelijk niet getuige al die users die net als OP die collega als schuldige aanwijzen ipv de sessieleider en/of werkgever :lol: :lol: :lol:
Dat zei ik dus :lol:
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:17
kan, maar ik denk dat de kans groter is dat anderen na de eerste schrik het misschien wel fijn vinden om te weten dat ze niet alleen zijn.
Ik denk juist dat anderen na de sessie denken: "wat moet ik hiermee?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieneke schreef:
26-11-2023 17:14
Dat klopt, maar een sfeer kan zo verslechterd zijn dat collega's niet meer in staat zijn te zien dat de ander een mens is met gevoel, met een achtergrond.
Hiermee zeg ik niet dat de coach het goed heeft aangepakt hoor, ik heb geen idee. Misschien was de bedoeling wel meer (mede)menselijkheid en onderling begrip te creeren.
Ik ben zelf in zulke gevallen juist meer een voorstander van meer afstand nemen en zaken minder persoonlijk te maken. Een goede samenwerking kan ook juist ook baat hebben bij professionele afstand.

Maar goed, ik werk in continu wisselende projectteams, met mensen van over de hele wereld. Vaak ken je ze grotendeels niet, we werken naar een deadline toe en dan door naar een nieuw project. Kan dan best maanden duren voor je elkaar weer treft. Dus ik ben niet anders gewend, wij richten ons veel meer op wat je wel en niet van iemand in een bepaalde functie kunt en mag verwachten, ongeacht de persoon. Dus dat is heel anders misschien.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:22
3.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 17:18
Ik denk juist dat anderen na de sessie denken: "wat moet ik hiermee?"
je hoeft er niks mee en ik reageerde op de stelling dat anderen die ook misbruik hebben meegemaakt, getriggerd zouden kunnen worden door de woorden van de collega van TO.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:17
kan, maar ik denk dat de kans groter is dat anderen na de eerste schrik het misschien wel fijn vinden om te weten dat ze niet alleen zijn.
En de volgens jouw inschatting kleine kans dat het bij anderen hun wonden opnieuw open haalt moet maar gewoon voor lief worden genomen omdat anderen het misschien fijn vinden?

Wat een idioterie lotgenotensessie via het werk zou moeten en dan ook nog op zo'n manier dat degenen die daar niet aan toe zijn ineens met de gebakken peren zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 17:18
Ik denk juist dat anderen na de sessie denken: "wat moet ik hiermee?"
Niks. Je moet of hoeft er helemaal niks mee. Zolang je betreffende collega nu zelf niet ineens anders gaat behandelen is er feitelijk niet veel meer aan de hand dan dat collega iets specifieks van haarzelf heeft laten zien.

Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:20
je hoeft er niks mee en ik reageerde op de stelling dat anderen die ook misbruik hebben meegemaakt, getriggerd zouden kunnen worden door de woorden van de collega van TO.
Het is toch deel van die sessie, de workshopleider heeft er vast een bedoeling mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2023 17:03
Die omgeving was al onveilig blijkbaar, en pipo had moeten weten dat dat nou eenmaal tot de mogelijkheden behoort. Een team is nou eenmaal geen familie of vriendengroep, en er zijn bijna altijd fricties of gewoon rotte appels.
En dit was nog niet eens een team, maar een groepjes samengeraapte mensen van verschillende afdelingen die bij hetzelfde bedrijf werken.
Dan kun en mag je er als trainer al helemaal niet vanuit gaan dat dit een veilige omgeving is.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
margjem wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:43
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:21
En de volgens jouw inschatting kleine kans dat het bij anderen hun wonden opnieuw open haalt moet maar gewoon voor lief worden genomen omdat anderen het misschien fijn vinden?

Wat een idioterie lotgenotensessie via het werk zou moeten en dan ook nog op zo'n manier dat degenen die daar niet aan toe zijn ineens met de gebakken peren zitten.
ik ben het volledig met je eens dat deze sessie compleet idioot is en dat degene die hem leidde een pipo is.
Hoe rot ook, zodra je je tussen mensen begeeft, offline en online, loop je het risico triggers tegen te komen. Dat geldt voor ons allemaal. Maar houdt dat dan in dat niemand meer iets kan en mag zeggen over zijn of haar eigen leven en de gebeurtenissen daarin?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:25
Ik quotte niet iemand bij wie ik bijna letterlijk herhaalde wat diegene al zei en mijn reactie daar 0,0 aanvulling op was ? Jij wel :lol:
Het spijt me dat ik je blijkbaar enorm heb gekwetst met mijn post en dat terwijl we het volmondig eens zijn. Mea culpa en zo.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 26-11-2023 17:33
6.65% gewijzigd
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind zo'n setting echt ongeschikt. Je weet niet wat mensen kiezen te delen en je weet ook niet wat de rest met die informatie doet. En je ziet wel, dat niet iedereen in staat is om daar normaal mee om te gaan. Dat kun je die persoon niet aanrekenen, ik vind dat iedereen mag delen wat hij of zij wil delen. Dus als iemand dit wil delen, ja jammer dan dat jij je er wat ongemakkelijk door voelt, zet je zelf er overheen. En als je niets wil delen, moet je de vrijheid hebben om niets te delen.

Als het gaat om hoe open en kwetsbaar mijn collega's en ik met elkaar zijn, dan verschilt dat. Ik kies zelf de mensen uit bij wie ik me open opstel. Die ene die mij teveel pusht of teveel vist, krijgt dus ook dat als antwoord terug. Maar wij delen wel veel. En dus ook verdriet. En dat vind ik eigenlijk wel heel prettig.
lara1977 schreef:
26-11-2023 16:52

Wat voor workshop was het dan? Of het is al gezegd en heb ik eroverheen gelezen...
Tis ook wel een beetje een trend, mentale issues mogen uit de taboe sfeer
Lekker suf, eerste zin in de OP.
Waarom zo'n workshop dan?? Enige aanleiding daarvoor?
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:29
ik ben het volledig met je eens dat deze sessie compleet idioot is en dat degene die hem leidde een pipo is.
Hoe rot ook, zodra je je tussen mensen begeeft, offline en online, loop je het risico triggers tegen te komen. Dat geldt voor ons allemaal.
Dat klopt, maar op je werk mag je van je werkgever wel verwachten dat die capabele cursusleiders inschakelt en niet een of andere schadelijke gek die voor psycholoog te kunnen spelen.
rosanna08 schreef:
26-11-2023 17:29
Maar houdt dat dan in dat niemand meer iets kan en mag zeggen over zijn of haar eigen leven en de gebeurtenissen daarin?
Ik snap niet wat deze stropopredenering met mijn posts te maken heeft? Ik neem de collega niet kwalijk dat ze het heeft gedeeld.

In je dagelijks leven is het inderdaad ook wel zo nadenkend en empathisch als je anderen niet plots overvalt met jouw trauma's. Maar in normale sociale interactie is dat zeer zeldzaam, want er zijn bijna geen settings zonder iets van een opbouw of dat het gesprek al een bepaalde kant op gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden eens zo’n spelletje gehad bij een teamdag. Schrijf iets op wat (bijna) niemand van je weet. Maar daar werd duidelijk bij gezegd dat het om grappigs of simpels moest gaan.
Ik moet eerlijk toegeven dat er toen behoorlijk wat dingen door me heen schoten die ik helemaal niet leuk of grappig vond en ik het spelletje dus echt pas na een forse drempel en innerlijke wegduwwedstrijd van nare dingen zogenaamd leuk meedeed.

Niemand die tijdens de -hihihaha- hij wil altijd aan het uiteinde van de rij in de bioscoop zitten, zij kauwt altijd vier keer voor ze een hap doorslikt, gemerkt heeft welke dingen opgeroepen en verzwegen waren.

Goede kans dat bovenstaande lolligheid ook de bedoeling van Pipo was. Bijzonder slechte voorbereiding en inleving dus. En fout van Pipo. Maar geen enkel excuus om iemand die echte ontboezemingen doet anders te bezien.
Imagine
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:39
Dat klopt, maar op je werk mag je van je werkgever wel verwachten dat die capabele cursusleiders inschakelt en niet een of andere schadelijke gek die voor psycholoog te kunnen spelen.



Ik snap niet wat deze stropopredenering met mijn posts te maken heeft? Ik neem de collega niet kwalijk dat ze het heeft gedeeld.

In je dagelijks leven is het inderdaad ook wel zo nadenkend en empathisch als je anderen niet plots overvalt met jouw trauma's. Maar in normale sociale interactie is dat zeer zeldzaam, want er zijn bijna geen settings zonder iets van een opbouw of dat het gesprek al een bepaalde kant op gaat.
deze hele discussie hebben we, omdat jij zei dat de collega onnadenkend is hoor. Dus hoezo neem je haar niks kwalijk?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
MargjeM schreef:
26-11-2023 17:15
Mijn punt is juist dat anderen met vergelijkbare verhalen op een heel ander punt in hun traumaverwerking kunnen zitten en dan kan onaangekondigd zoiets over je heen gepleurd krijgen echt een enorme impact hebben.

De hele wereld is een trigger.

Ik leefde ook in de illusie dat mijn trauma's geheim moesten blijven en heb daardoor heel wat situaties zwetend en in paniek, net zitten doen alsof er niks aan de hand was, terwijl het makkelijk opgelost had kunnen worden, als mijn collega had geweten dat hij me triggerde.

Gelukkig ben ik nu bevrijd van de meeste triggers, maar er is een tijd geweest dat de deur dichtdoen van een kleine kamer waar ik alleen was met man(nen) al een trigger was.

Zou echt ideale wereld geweest zijn als het normaal was geweest om te vragen of de deur open mocht blijven en waarom.

Geheim houden draagt bij aan het niet verwerken.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:29
Ik vind het ook erg moeilijk om mijn gedachtes over de workshop op orde te krijgen. Ik voelde mij erg ongemakkelijk toen ze het vertelde en de leider van die cursus moedigde haar alleen maar aan en ons ook om zoiets te vertellen. Niemand anders deed het gelukkig.

Ik geloof ook dat we niet alles van elkaar hoeven te weten. En als ik aan haar denk, denk ik nu steeds aan wat ze verteld heeft. Mijn beeld over haar is erg veranderd. Zij kan er natuurlijk niets tegen het misbruik doen, maar ze hoefde het niet te delen met zoveel collega's. Kan mij ook niet voorstellen dat een therapeut dat ''gezond'' zou vinden.

Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.
Wist je dat 22% van de vrouwen te maken heeft gehad met seksueel misbruik in haar leven?

1 op de 5 vrouwen heeft dus een soortgelijke ervaring. Het is helaas veelvoorkomend en iets waarmee ook jij soms geconfronteerd zal worden, hetzij omdat het je zelf overkomt, hetzij omdat iemand je er iets over vertelt of omdat je er iets over ziet op televisie of internet.

Ik snap dat het geen leuk onderwerp is, maar ik vind niet dat we het daarom maar uit de weg moeten gaan. Iedere dag maken vrouwen dit mee, het is onderdeel van onze wereld, dus je moet er toch maar mee zien te dealen, hoe vervelend het ook is.

Heb je zelf ervaring met seksueel misbruik dat het je zo aangrijpt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een rare werkgever. Ik was al niet gegaan, mijn kwetsbaarheid gaat mijn werkgever geen bal aan.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
cola-lola-cola schreef:
26-11-2023 16:29
Ik vind het ook erg moeilijk om mijn gedachtes over de workshop op orde te krijgen. Ik voelde mij erg ongemakkelijk toen ze het vertelde en de leider van die cursus moedigde haar alleen maar aan en ons ook om zoiets te vertellen. Niemand anders deed het gelukkig.

Ik geloof ook dat we niet alles van elkaar hoeven te weten. als ik aan haar denk, denk ik nu steeds aan wat ze verteld heeft. Mijn beeld over haar is erg veranderd. Zij kan er natuurlijk niets tegen het Enmisbruik doen, maar ze hoefde het niet te delen met zoveel collega's. Kan mij ook niet voorstellen dat een therapeut dat ''gezond'' zou vinden.

Ik heb een naar gevoel van die cursus overgehouden.
Waarom? Ik begrijp dit echt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 17:14
Is empathie tegenwoordig een competentie die je moet bezitten als je op kantoor werkt?

Ik vind empathie wel een competentie die je moet bezitten in het leven. Dus ook op het werk. We zijn toch geen robots?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je komt op je werk om te werken, niet om te dealen met je/iedereens issues. Mensen die menen dat werk ook bedoeld is als therapie zitten wat mij betreft daar niet op de goede plek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie het probleem niet zo. Je neemt samen immers deel aan een workshop, dus niet op de werkvloer. Zij voelde zich veilig genoeg om haar trauma te delen. Daarin staat zij vrij. Net als jij zelf hebt besloten iets persoonlijks niet te delen. Welke grens is dan overschreden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bijzonder dat het bij jou zo’n afweer opwekte ipv sympathie. Heeft het iets bij jouzelf getriggerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nogevendit schreef:
26-11-2023 18:02
Je komt op je werk om te werken, niet om te dealen met je/iedereens issues. Mensen die menen dat werk ook bedoeld is als therapie zitten wat mij betreft daar niet op de goede plek.

Iets persoonlijks delen is niet hetzelfde als therapie.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven