Werk & Studie alle pijlers

Hoe vind je een coach?

24-01-2017 22:51 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil wat anders en ik vraag mij af of een loopbaancoach mij daarbij kan helpen. Maar nu is er zoveel wildgroei in die sector, van verkapte uitzendbureau's tot zweverige goeroe's. Hoe vind ik er nog eentje waar ik wat aan heb?

Ik wil iemand die mijn karakter een beetje in kaart kan brengen en realistisch kan zijn over perspectieven en mogelijkheden. Iemand die ook weet hoe je veranderingen dan in gang zet (via cursus, bewustwording, schop-onder-de-kont).

Iemand ervaring mee?
Via je huidige werk? Anders via een beroepsvereniging voor loopbaancoaching als dat er is. Succes!
Via de branchevereniging: https://www.noloc.nl En dan gewoon eens met een aantal het gesprek aangaan om te informeren hoe zij werken en kijken of dat goed aansluit bij jouw wensen en verwachtingen of niet.
3. Hoe kies ik een goede loopbaancoach uit?

Even kort door de bocht: elke ‘gek’ mag zich in Nederland loopbaancoach noemen. Loopbaancoaching is namelijk geen beschermd beroep. Dat vraagt van jou dus een kritische blik wanneer je op zoek bent naar iemand die je kan helpen je loopbaan te ontwikkelen.

Volgens Kietselaer zijn er drie stappen om te bepalen of je met een kwaliteitscoach te maken hebt. Om te beginnen: let op de vooropleiding van de coach. Coaching is een vak, zegt Kietselaer stellig. Het is essentieel dat een coach van zichzelf weet waartoe hij bepaalde vragen stelt en waarom hij een bepaald middel inzet.

‘Sommige coaches duiken gewoon maar de emotie in: “En wat voel je daar dan bij? Wat erg voor je.” Die maken allerlei emoties los die helemaal niet in relatie staan tot het leerdoel, of zonder dat er stappen aan gekoppeld worden. Dat kan in sommige gevallen juist schade opleveren.’

Ten tweede, bekijk of de coach een effectief bewezen methode gebruikt. Dat kun je navragen bij de beroepsorganisaties voor (loopbaan)coaching: het NOLOC of de NOBCO, bij EMCC of ICF. Let er ook op of de coach zichzelf regelmatig bijschoolt. Bij coaches die een accreditatie of certificering hebben van bovenstaande organisaties, kun je daar wel op rekenen.

Ga ten slotte nooit alleen af op de goede verhalen die je van vrienden en kennissen hebt gehoord. ‘Fijne gesprekken lossen niet per se veel op’, zegt Kietselaer. Alhoewel ‘de klik’ natuurlijk belangrijk is, blijkt uit de wetenschap dat die niet bepaalt dat er resultaat wordt geboekt.

Intermediair.nl
Ik heb die sites al bekeken en in mijn dorp zitten alleen al twintig erkende coaches (naast een veelvoud onerkende).

Zijn er reviewsites voor (niet gevonden).

En wat zijn jullie ervaringen?
Dat probleem had ik ook. Oproepje op Facebook plaatsen of kennissen een coach kunnen aanraden? Zegt een stuk meer dan een anonieme review, vind ik.
Een collega van mij had via de arbodienst van haar werk een loopbaancoach gekregen. Je zou bij jouw arbodienst kunnen informeren met welke coaches / coachbedrijven zij goede ervaringen hebben.
quote:--Dinges-- schreef op 24 januari 2017 @ 23:01:

Ik heb die sites al bekeken en in mijn dorp zitten alleen al twintig erkende coaches (naast een veelvoud onerkende).

Zijn er reviewsites voor (niet gevonden).

En wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou er gewoon een aantal bellen. Vragen wat hun werkwijze is, welke vooropleiding ze hebben, hoeveel ervaring ze hebben.

Je kan wel vrienden en kennissen vragen maar iemand waar ik veel aan heb gehad hoeft niet perse ook voor jou een goede coach te zijn.
Persoonlijk zou ik het niet aanraden het via je werk te doen. Mijn ervaring is dat dit niet heel inspirerende mensen zijn en vaak al erg vooringenomen zijn omdat ze het bedrijf al zo goed kennen. Ik werk voor een groot bedrijf en zo'n coach heeft dan ook echt alleen maar 'klanten' via het bedrijf waar ik werk en dan merk ik toch een zekere afstomping ofzo.

Zelf heb ik een tijdje terug iemand gevonden via een tijdschrift. Ik las daar een artikel over loopbanen en coaches en daar kwam die man aan het woord. Sprak me meteen aan, op zijn site gekeken en bij hem een traject in gegaan.

Doe vooral een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin je duidelijk zegt wat je verwacht. Als dat kennismakingsgesprek ook maar een klein beetje niet voldoet aan je verwachting: niet mee door gaan.
quote:Renaissance schreef op 25 januari 2017 @ 06:23:

Een collega van mij had via de arbodienst van haar werk een loopbaancoach gekregen. Je zou bij jouw arbodienst kunnen informeren met welke coaches / coachbedrijven zij goede ervaringen hebben.Ik via het UWV. Bleek naast loopbaancoach ook psycholoog te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven