Werk & Studie alle pijlers

hoofdpijn project... en -collega

30-06-2011 09:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een grote rijksorganisatie, met veel projecten die zich over meerdere onderdelen van de organisatie uitstrekken, en ook veel overlap hebben met soortgelijke projecten. Een van mijn projecten is een zogenaamd hoofdpijn dossier, het heeft nooit gelopen en meerdere mensen hebben zich er op stuk gebeten. Het is lastig samenwerking tussen de verschillende onderdelen te bewerkstelligen, en het kernteam is eigenlijk geen team. Gister kwam de mail van mijn projectleider dat hij, door dit project, overspennan thuis zit en niet meer terug komt. Er zitten te weinig mensen op, er is te weinig geld...

Maar het grootste probleem is en van mijn collega's inhoudelijk is ze ontzettend goed, maar ze kan de balans tussen inhoud en proces niet vinden. Als zij niet tevreden is over een stuk gaat het gerust 3 maanden (!) Te laat de deur uit omdat ze nog wat wil aanpassen. Ze is daarop niet aanspreekbaar, laat zich niet aansturen... Ze is een tijd zelf projectleider geweest maar is er weer afhehaald om de reden dat ze zich dus alleen om de inhoud bekommerde en het proces liet voor wat het was. Ze legt op alle inhoudelijke slakken zout en wil van een compromis niets weten. Gevolg, ruzie met opdrachtnemers en -gevers, te late stukken, verstoorde verhoudingen. Ze beloofd beterschap, vanalles belooft ze, maar ze doet niks anders dan eerst. Het is zelfs geploft met haar afdelingshoofd, toen is ze van afdwkling gewisseld...

En nu ben ik dus boos. Ik vind het heel erg dat onze projectleider hier zoveel last van had dat hij nu overspannen thuis zit. En ik weet niet wat ik moet doen om dit te helpen oplossen. Het liefst zou ik haar er ip aanspreken, maar dat heeft in het verleden geen resultaat gehad. Ik denk ook niet dat zij uit het project zal stappen of er af gehaald zal worden, dus we moeten het werkbaar maken. Maar hoe? Iemand een heldere ingeving?
Ik ben zelf PL bij de overheid heb heb regelmatig met dit soort situaties te maken. Mensen zijn min of meer cruciaal in het project , inhoudelijk erg sterk maar leveren niet (op tijd) wat je verwacht.

Jouw probleem zit er deels in dat er op dit moment geen projectleider is (want ziek)

Anders zou dit je eerste escalatiepunt zijn.

Zit er in de hierarchie niets anders op dan ga je naar de opdrachtgever.

Escaleren hoeft geen bonje te betekenen. Ik pak dit soort signalen meestal op door samen met het team de "projecthuishouding" eens rustig door te spreken. Wat is ieders rol, wat is je belang, wie heb je nodig, waar loop je tegenaan en waar ben je van afhankelijk ? Dat geeft al inzicht in hoe en waarom iemand doet zoals hij/zij doet.

Het kan zo maar zijn dat jouw collega-teamlid een paar collega's heeft die van haar verwachten dat ze alles eerst drie keer aan hen voorlegt voor ze oplevert, of dat een direct leidinggevende (te) erg op haar kwaliteit zit te focussen. Gebeurt heel vaak bij de overheid.Of zit ook zij er al heel lang in, is haar tijd "op" en de motivatie een beetje weg.

Misschien krijg je dit soort dillema's in een gesprek in je projectteam goed boven water.

Als er een nieuwe projectleider komt dan zou ik dit dus eens bespreken. Een goede pikt het op en gaat ermee aan de slag.

Dan jouw rol: Zie je het door het gebeurde echt niet meer zitten om bij te blijven dragen dan is het misschien aan te raden om met je leidinggevende te bespreken of een collega jouw taken (tijdelijk) kan overnemen. Een frisse blik in een project doet soms wonderen.
ch4rlie wijzigde dit bericht op 30-06-2011 13:16
Reden: typo
% gewijzigd
@kaatje Oke, misschien is dat inderdaad normaal dan; ik kende het niet op die manier! Maar ja, ik werk al jaren binnen hetzelfde bedrijf dus het zal daaraan liggen

Eens dat de collega het wel moet weten.
Ch4rlie, ik vind dat je prima punten hebt, en op zich zou dit de manier zijn hoe het moet werken. Helaas zit het er bij dit project niet in. De collega is ongevoelig voor welk gesprek dan ook, en ik weet zeker dat ze aan niemand haar producten hoeft voor te leggen, maar echt zelf verantwoordelijk is voor de vertraging. Ze houdt haar eigen prioritering aan en houdt verder geen rekening met andere processen. Het is natuurlijk van de zotte, maar zij vindt de inhoud zo belangrijk dat ze daar ieder proces voor wil traineren. Er is al meerdere malen geescaleerd, in beide betekenissen van het woord. Mijn leidinggevende kwam er niet uit met haar, dus werkt ze nu via een andere lg aan dit project. De pl kwam er ook niet uit, hij gaf laatst ruiterlijk toe geen vat op haar te hebben. Nu dus afhankelijk van een nieuwe lg die een pl moet gaan aanstellen. En dan nog is er qua projectleden niets veranderd. Ik moet nu gewoon zorgen dat ik mijn klus zo goed mogelijk blijf doen, en proberen professioneel te blijven. Er zal bij mij pl wel meer hebben gespeeld, maar mede door mijn collega kwam het als team niet van de grond. En ik moet nu heel zorgvuldig zijn, dat niet te laten ploffen, dan valt het project helemaal op zijn gat. Ik wil idd eerdaags dit project wel een tijdje overdragen, maar nu is daar het verkeerde moment voor.
Allis, hoe cru het ook klinkt: dat is allemaal niet jouw probleem! Doe netjes je werk, laat weten dat je het niet op tijd af krijgt als je haar input niet krijgt en DAT is dan DAT.
Hee ik zit wel elke week met haar om tafel. Het is wellicht niet mijn verantwoordelijkheid, maar wel iets waar ik hinder van ondervind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven