Werk & Studie alle pijlers

Hoogbegaafd en weinig aansluiting (onderwijs)

29-11-2023 11:16 397 berichten
Ik weet dat topics over hoogbegaafdheid niet altijd even soepel lopen, maar ik hoop op herkenning en adviezen.

Een paar jaar geleden heb ik de stap genomen om vanuit een baan in het wetenschappelijk onderzoek om te scholen naar het basisonderwijs. Ik sta nu met veel plezier voor de klas, maar merk dat het contact met collega's regelmatig niet soepel loopt.

Ik ben hoogbegaafd en ik analyseer veel, maar ik ben ook wel een piekeraar. Veel van mijn collega's zijn doeners. Het zou elkaar mooi aan kunnen vullen wellicht, maar ik voel dat ik mensen op de zenuwen werk. Als ik iets signaleer (dat een methodiek niet evidence-based is en weinig op lijkt te brengen, dat een leerling onder- of overvraagd wordt of niet lekker in zijn vel lijkt te zitten oid) krijg ik bijvoorbeeld vaak terug dat het wel meevalt, dat we nu eenmaal niet overal iets mee kunnen of dat ik gewoon wat strenger moet zijn. Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.

Nu krijg ik door bovenstaande steeds minder plezier in mijn werk. Het maakt me onzeker en gefrustreerd, ik voel me vaak alleen staan en weinig gewaardeerd.

Hoe kan ik dicht bij mezelf blijven zonder over te komen als een vervelende zeur? Is dit herkenbaar voor iemand? (Al dan niet in een ander werkveld en om een andere reden?) Wat heb je toen gedaan?

PS het komt nu wellicht een beetje arrogant over, maar ik ben het vak nog aan het leren en heb daarom juist behoefte aan meer overleg en samenwerking. Lang niet alles wat ik signaleer weet ik ook al zelfstandig op te lossen namelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
29-11-2023 16:33
De een is de ander niet. Ik heb zelf geen behoefte aan el-ke dag uitgedaagd te worden. Heb ik op school en tijdens studies genoeg gedaan. Ik doe het prima op wat meer voorspelbaarheid, regelmaat en kan mijn creatieve kant ook aanspreken. Daar haal ik veel plezier uit: dingen als lokaal gezellig maken, knutselen, muziekles met een twist, voorstellingen geven met mijn groep.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik projecteerde te snel op mijn eigen situatie. Wat ik voornamelijk bedoel met dat de dagen hetzelfde zijn, is meer dat je elke dag dezelfde kinderen in de groep hebt die je de dagelijkse/wekelijkse lesstof aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
29-11-2023 16:44
Jij werkt zelf vast niet in het onderwijs? Ik ook niet hoor, maar weet van familieleden dat juist geen dag hetzelfde is. Ik denk echt dat mensen zich verkijken op wat het vergt om voor de klas te staan.
Ik werk niet in het onderwijs maar heb er wel mee samengewerkt en ooit stages gelopen. Mijn hoge waardering voor al het onderwijspersoneel! Ik zou het nooit lang vol hebben gehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
29-11-2023 18:49
Het duurt alleen zo lang, waardoor vergaderingen eindeloos zijn :lol:
Het eerste leerpunt wat ik ooit kreeg was dat ik langzamer moest denken. Uhhhhh.
In mijn huidige team word ik gewaardeerd om wie ik ben, zo prettig. En ik kan inmiddels iets langer mijn mond houden, waardoor het voor anderen ook leuker is. Maar het heeft echt lang geduurd voordat ik doorhad dat niet iedereen even snel denkt en wat dan de angel was.

I know. Maar wat mij wel hielp was de gedachte dat het voor hen wel leerzamer was.

Bij mij duurde dat trouwens ook lang. En nog steeds kan ik me afvragen of ik nou gek ben, waarom zie ik iets heel helder wat niemand anders (nog) lijkt te zien?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stokbroodje schreef:
29-11-2023 20:28
Ik werk niet in het onderwijs maar heb er wel mee samengewerkt en ooit stages gelopen. Mijn hoge waardering voor al het onderwijspersoneel! Ik zou het nooit lang vol hebben gehouden.
Maar toch denk je dat het elke dag hetzelfde is? Werken met mensen is toch sowieso nooit hetzelfde?

Het lijkt me dat je juist erg veel moet schakelen, omdat de dingen altijd anders gaan dan je hebt gepland. In een klas met kinderen gebeuren elke dag weer onvoorspelbare dingen waar je dan ad hoc op moet inspelen. Als er iets creativiteit, flexibiliteit en improvisatievermogen vergt is het werken met kleine kinderen.
Kris84 schreef:
29-11-2023 23:08
Maar toch denk je dat het elke dag hetzelfde is? Werken met mensen is toch sowieso nooit hetzelfde?

Het lijkt me dat je juist erg veel moet schakelen, omdat de dingen altijd anders gaan dan je hebt gepland. In een klas met kinderen gebeuren elke dag weer onvoorspelbare dingen waar je dan ad hoc op moet inspelen. Als er iets creativiteit, flexibiliteit en improvisatievermogen vergt is het werken met kleine kinderen.
Een beetje docent kan het gros van wat afwijkt op voorhand al voorspellen waardoor dat hele af hoc improviseren en flexibel zijn wel meevalt. Zeker binnen het regulier onderwijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-11-2023 00:11
Een beetje docent kan het gros van wat afwijkt op voorhand al voorspellen waardoor dat hele af hoc improviseren en flexibel zijn wel meevalt. Zeker binnen het regulier onderwijs.
Dan nog blijven er genoeg onverwachte elementen over, neem ik toch aan. Ik heb altijd het idee dat er veel wordt gevraagd van de creativiteit en innovatieve kracht van docenten. Het is niet dat ze steeds hetzelfde lesje afwerken, ze spelen in op de ontwikkeling van en verschillen tussen kinderen.

Meer dan in veel andere sectoren wordt een veelvoud aan taken uitgevoerd en er wordt veel zelfstandigheid verwacht.

Mijn familielid zegt altijd dat je het kan zien als het managen van een team, maar dan zijn het kinderen die alle kanten op kunnen schieten, die je moet motiveren, ondersteunen in hun emotionele en cognitieve ontwikkeling en moet monitoren en hierover gedetailleerd verslag uitbrengen.

Dan nog het contact met ouders en allerlei externe instanties, want je hebt ook een rol in het signaleren van allerlei aandoeningen.

Ga er maar aan staan! Ik vind het verre van saai en eentonig klinken in ieder geval.
Lila-Linda schreef:
29-11-2023 15:01
Wie heeft jou wijsgemaakt dat je een zeur bent? Je ouders? juffen op school?
Je bent er in gaan geloven
Zonde!!
Dit. Ik heb altijd geleerd dat een 'criticus' een zeer gewaardeerde rol is in een team. Alleen in niet zo lekker lopende teams kan men er niet zo goed mee omgaan.
Kris84 schreef:
30-11-2023 07:35
Dan nog blijven er genoeg onverwachte elementen over, neem ik toch aan. Ik heb altijd het idee dat er veel wordt gevraagd van de creativiteit en innovatieve kracht van docenten. Het is niet dat ze steeds hetzelfde lesje afwerken, ze spelen in op de ontwikkeling van en verschillen tussen kinderen.

Meer dan in veel andere sectoren wordt een veelvoud aan taken uitgevoerd en er wordt veel zelfstandigheid verwacht.

Mijn familielid zegt altijd dat je het kan zien als het managen van een team, maar dan zijn het kinderen die alle kanten op kunnen schieten, die je moet motiveren, ondersteunen in hun emotionele en cognitieve ontwikkeling en moet monitoren en hierover gedetailleerd verslag uitbrengen.

Dan nog het contact met ouders en allerlei externe instanties, want je hebt ook een rol in het signaleren van allerlei aandoeningen.

Ga er maar aan staan! Ik vind het verre van saai en eentonig klinken in ieder geval.
Nou ja, ik vind dat dus wel meevallen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-11-2023 09:41
Nou ja, ik vind dat dus wel meevallen.
Als het te voorspelbaar is voor TO (waar ik haar niet over hoor), dan zou ze andere onderwijsvormen kunnen proberen. Speciaal onderwijs is totaal iets anders dan regulier onderwijs. Een basisschool in een achterstandswijk kent totaal andere problematiek dan een school die midden in een geprivilegieerde, rijke buurt staat.

Ik kan me voorstellen dat als je al 10+ jaar op dezelfde reguliere, doorsnee basisschool werkt in een rustig dorpje dat het voorspelbaar kan worden, maar TO is pas een paar jaar bezig, voor haar is alles nog nieuw.
Kris84 schreef:
30-11-2023 12:27
Als het te voorspelbaar is voor TO (waar ik haar niet over hoor), dan zou ze andere onderwijsvormen kunnen proberen. Speciaal onderwijs is totaal iets anders dan regulier onderwijs. Een basisschool in een achterstandswijk kent totaal andere problematiek dan een school die midden in een geprivilegieerde, rijke buurt staat.

Ik kan me voorstellen dat als je al 10+ jaar op dezelfde reguliere, doorsnee basisschool werkt in een rustig dorpje dat het voorspelbaar kan worden, maar TO is pas een paar jaar bezig, voor haar is alles nog nieuw.
Ook in het speciaal onderwijs is het redelijk voorpelbaar en routine.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
30-11-2023 13:12
Ook in het speciaal onderwijs is het redelijk voorpelbaar en routine.
Hoelang werk jij al in het onderwijs? Vind je die voorspelbaarheid prettig of juist niet? Misschien tijd voor iets anders?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
30-11-2023 14:22
Hoelang werk jij al in het onderwijs? Vind je die voorspelbaarheid prettig of juist niet? Misschien tijd voor iets anders?
jeetje
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
30-11-2023 14:24
jeetje
??
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een gezuig weer.

Er is gewoon heel veel voorspelbaarheid in het onderwijs, zeker in s.o. Kinderen doen het nu eenmaal veel beter op regelmaat en ritme.

Dat wil niet zeggen dat, als je dat als zodanig ervaart, je uitgeblust bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
30-11-2023 14:25
??
je zuigt
en niet alleen in dit topic
Alle reacties Link kopieren Quote
Pfu. confronterend topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
30-11-2023 14:22
Hoelang werk jij al in het onderwijs? Vind je die voorspelbaarheid prettig of juist niet? Misschien tijd voor iets anders?
waarom zou ze iets anders moeten gaan doen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sla aan op deze zin:
Vaak blijkt er dan achteraf weldegelijk meer te spelen of iets mis te lopen.
Dit, en het feit dat je het gooit op hoogbegaafdheid, geeft mij de indruk dat je jezelf een beetje boven de collega's stelt of dat in elk geval op hen zo kan overkomen. Want jij hebt vaak gelijk en kan het niet nalaten dat ook even in dit topic te vermelden.
Ik zou ervoor waken niet als een betweter over te (kunnen) komen. Je collega's bekijken kwesties met leerlingen vanuit hun ervaringen en wellicht ook wat pragmatisme. Als je dan aankomt met termen als evidence based kan dat verkeerd vallen. Niet omdat je ongelijk hebt, maar om de toon.
andnowwedance wijzigde dit bericht op 30-11-2023 15:40
4.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sla daar dan weer op aan.

Jij vind dat. Maar dat is niet wat er speelt.

Ja, er moet even de juiste toon gezocht worden. Maar geenszins staat deze TO boven haar collega's.

Kijk die link even dat ik postte. Mede door dit soort opmerkingen hak je deze super gemotiveerde juf super snel in mootjes.

Ze zoekt de balans, de toon en de werkwijze. Juist vanuit de gelijkwaardigheid, zelfs vanuit de lerende leerkracht.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben mijn hele jeugd verteld dat ik een betweter was, dat ik niet zo bijdehand moest doen en dat kindjes mij niet lief zouden vinden als ik zo bazig zou blijven, etc. Ik kreeg te horen dat ik hoogbegaafd was, dus een klas over zou slaan, maar dat ik wel moest leren om eens wat socialer gedrag te vertonen en bescheiden worden. Dus ik ben gaan leren om me aan te passen.

En nu 30 jaar later heb ik een zoon van 5, die vanaf week 1 op school problemen had in de klas. Hij sloeg, schopte, was onberekenbaar, was onbetrouwbaar, etc. We zijn nu een jaar later en we hebben veel bijgeleerd. Hij is waarschijnlijk hoogbegaafd en hoogsensitief. En ik waarschijnlijk inderdaad ook.
En ik leer nu pas wat dat dus eigenlijk allemaal inhoudt. En het is zoveel meer dan het "hoog IQ-stuk" wat mensen erop plakken.

En nu pas snap ik waarom ik, nu ik geswitcht ben naar een nieuw beroep zoveel lekkerder in mijn vel zit. Ik ben nu organisatie-adviseur, ik wordt ingehuurd om het beter te weten. Om snel te zien waar het mis zit en me er dan tegenaan te bemoeien. En ow wat zit de aangeleerde bescheidenheid me nu in de weg.

Dus mijn advies is: Blijf bij jezelf, leer jezelf nog beter kennen en durf te vertrouwen op je intuïtie.

En laten we hopen dat er ook meer bekendheid komt voor alle zijnskenmerken die met HB te maken hebben, in plaats van het nog steeds eenzijdige beeld dat je alleen hoogbegaafd kunt zijn als je minstens 5 talen spreekt, kunt schaken en alle potloden met het label naar boven op volgorde van de regenboog wil leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
30-11-2023 15:05
Ik sla daar dan weer op aan.

Jij vind dat. Maar dat is niet wat er speelt.

Ja, er moet even de juiste toon gezocht worden. Maar geenszins staat deze TO boven haar collega's.

Kijk die link even dat ik postte. Mede door dit soort opmerkingen hak je deze super gemotiveerde juf super snel in mootjes.

Ze zoekt de balans, de toon en de werkwijze. Juist vanuit de gelijkwaardigheid, zelfs vanuit de lerende leerkracht.
We weten niet wat er speelt. Jij niet, ik ook niet. We weten alleen dat TS geen aansluiting vindt en ik zeg dat het mogelijk is dat dat door een bepaalde toonzetting komt. Of in elk geval hoe dat bij anderen kán binenkomen. Mogelijk, kan, niet zeker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
30-11-2023 14:35
Wat een gezuig weer.

Er is gewoon heel veel voorspelbaarheid in het onderwijs, zeker in s.o. Kinderen doen het nu eenmaal veel beter op regelmaat en ritme.

Dat wil niet zeggen dat, als je dat als zodanig ervaart, je uitgeblust bent.
Ik zeg toch nergens dat er iemand uitgeblust is?
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
30-11-2023 14:45
waarom zou ze iets anders moeten gaan doen?
Ik zeg niet dat ze iets anders moet gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zalmsnippers schreef:
29-11-2023 11:28
Het kan zijn dat je beren voelt die er niet zijn
:O
Alle reacties Link kopieren Quote
Kris84 schreef:
30-11-2023 15:59
Ik zeg niet dat ze iets anders moet gaan doen.
Je vraagt of het niet tijd voor iets anders is, dat houdt inderdaad niet in dat ze moet, maar wel dat je het een en ander insinueert.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven