Werk & Studie alle pijlers

Huiswerk

25-09-2014 17:05 85 berichten
Ik heb een probleem.

Mijn zoon zit sinds kort op het middelbaar. Hij is 2x om 15.00 uur thuis, 2x om 16.00 uur thuis en 1x om 17.00 uur. Pittig rooster dus.

Elke dag krijgt hij voor elk vak huiswerk (behalve gym), dus zelf voor handvaardigheid. Best pittig voor een brugpieper. Bovendien heeft mijn zoon het een en ander meegemaakt waarvan hij nog steeds lichamelijk gevolgen aan heeft overgehouden (snel moe en concentratie problemen).

Zoon gaat 1x in de maand een zondag naar papa. Afgelopen zondag heeft hij moeten afbellen omdat hij op maandag maar liefst 3 so's had. Papa was hier niet blij mee en dat snap ik. Zoon stelde voor een zondag later te komen, maar papa wil een vaste dag zodat hij daar rekening mee kan houden. Hij zei letterlijk: ik ga geen rekening houden met jouw huiswerk en jouw planning. Ik ben de ouder dus jij past mij maar aan mij aan".

Bij papa mag op zondag geen huiswerk gemaakt worden. Zondag is een rustdag (zo dacht hij vroeger niet, maar vriendin is nogal kerks). Als zoon terugkomt om 18.00 uur heeft het geen nut om nog een keer te beginnen. Zoon is blij dat hij zo'n dag weer heeft overleefd en vind het dan wel lekker om even niets te hoeven als alleen wat overkijken/overhoren.

Nu eist mijn ex van mij dat ik op zaterdag zoon helpt met leren en huiswerk maken. Desnoods op zaterdagavond. Maar ik ga op zaterdag altijd voetbal kijken bij mijn oudste zoon en de kadokinderen. En eigenlijk heb ik niet zoveel zin om mijn planning op ex te gaan aanpassen, ik heb tenslotte al 24/7 de zorg over de kinderen.

Hoe zouden jullie dit doen?
quote:sandt2.0 schreef op 25 september 2014 @ 18:52:

[...]

Hij was een hele goede vader, en nu kennelijk niet meer, want hij doet wat zijn kerkelijke vriendin wil! Zo'n vent kan toch olk snappen dat een brugklasser huiswerk heeft.

Aan de andere kant is kind één dag bij vader tegen zevenentwintig bij jou, dua zorg inderdaad dat er dan geen huiswerk gemaakt hoeft te worden. Dan hebben vader en kind, tussen kerk en bezoekjes aan de oom nlg even ergens de mogelijkheid voor wat 'quality time'.

Wat me dan ook weer verbaast, dat als je als vader je kind zo weinig ziet, dat je je kind dan ziet en dat je hem dan meesleept naar je broer, elke zondag.

Ja, mijn ex is helaas niet zo dol meer op de kinderen die we samen hebben. Oudste komt er al lang niet meer.

Meestal is al het huiswerk af, maar soms, zoals afgelopen zondag is het wat lastig. Gewoon veel leerwerk. En heus, ik probeer er echt op aan te sturen dat zoon alles af heeft voordat hij naar papa gaat.
Hoe kan het dat hij zulke lange dagen heeft? Mijn puber had in de brugklas maximaal drie dagen tot 15.00 uur en de rest was ze eerder uit. Heeft jouw zoon tussenuren, of misschien wat eerste uren vrij, waarin hij huiswerk zou kunnen maken?
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 18:52:

[...]

Dat is niet helemaal eerlijk. Ik heb op bijna alle Posts gereageerd en heus niet selectief. Een zondag overslaan wil zoon ook liever niet omdat hij dan niet een week later mag komen maar pas weer de vaste zondag in de volgende maand. Dat duurt lang.

Ik plan met zoon ook zoals jij doet, maar soms heeft hij simpelweg heel veel huiswerk en dan is er weing ruimte om drie so's te leren. Een boekverslag bijvoorbeeld gaat best veel tijd in zitten.

Mijn zoon gaat ook om negen uur naar bed.

Als hij thuiskomt uit school mag hij wel altijd een twintig minuten even zitten met wat drinken. Hij heeft er dan vijftig minuten fietsen op zitten. Die twintig minuten wil ik hem eigenlijk wel even gunnen. Doet jouw kind dat niet, even rustig zitten uit school?

Prioriteiten! Is lastig, blijft lastig! Maar hier wordt geen twintig minuten gezeten als er veel werk is, op de fiets is je hoofd al uitgewaaid namelijk. Lichamelijk rust je achter je bureau ook wel uit. En door direct te beginnen kan je net het verschil maken tussen voor de training klaar of na de training nog moeten werken.

Je kunt niet hebben en tegoed houden!
Ja hoor, mijn zoon zit ook even een half uurtje "uit te dampen" na school.

Maar dan nog heeft hij tijd om vooruit te werken, gaat hij op vrijdag uit school tot laat naar oma waar geen huiswerk wordt gemaakt, doet hij de rest van zijn huiswerk op zaterdagochtend en heeft dan de rest van zijn weekend voor zichzelf.

Ik begrijp niet waarom de huiswerklast bij jouw brugpieper zo hoog is dat zelfs vooruit werken niet mogelijk is. Vind jij dat zelf niet zorgelijk? En dat is dus geen aanval maar een oprechte vraag. Wat doet school aan huiswerkbegeleiding/leren huiswerk maken? Zijn er geen afspraken over het maximale aantal SO's op een dag?
quote:betjebig schreef op 25 september 2014 @ 18:56:

Hoe kan het dat hij zulke lange dagen heeft? Mijn puber had in de brugklas maximaal drie dagen tot 15.00 uur en de rest was ze eerder uit. Heeft jouw zoon tussenuren, of misschien wat eerste uren vrij, waarin hij huiswerk zou kunnen maken?

In mijn OP heb ik tijden vermeld dat hij thuis is. Hij moet vijftig minuten fietsen. Tot tien over drie les betekent dus vier uur thuis.

Op vrijdag heeft hij t eerste uur vrij verder niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het raar dat een vader de school/studie van zijn kinderen niet stimuleert. Vader kan toch ook op zondag even met die knul gaan zitten. Maar ik bwgrinp dat vader liever helemaal niets doet aan opvoeden en liever de pretpapa is? Wat "mogen" ze dan wel op zondag? Iets leuks doen zoals een speeltuin of iets gezelligs zal dan ook wel niet mogen van vaders vriendin op de Dag des Heere....
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 18:55:

[...]

Ja, mijn ex is helaas niet zo dol meer op de kinderen die we samen hebben. Oudste komt er al lang niet meer.

Meestal is al het huiswerk af, maar soms, zoals afgelopen zondag is het wat lastig. Gewoon veel leerwerk. En heus, ik probeer er echt op aan te sturen dat zoon alles af heeft voordat hij naar papa gaat.Het schooljaar is maximaal zes of zeven weken oud, dus 'meestal' is best een relatief begrip in deze
quote:sandt2.0 schreef op 25 september 2014 @ 19:07:

[...]

Het schooljaar is maximaal zes of zeven weken oud, dus 'meestal' is best een relatief begrip in dezeKlopt. Met meestal bedoel ik eigenlijk dat ik t ook zo met de oudste altijd deed. Was niet duidelijk. Sorry.
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 19:02:

[...]

In mijn OP heb ik tijden vermeld dat hij thuis is. Hij moet vijftig minuten fietsen. Tot tien over drie les betekent dus vier uur thuis.

Op vrijdag heeft hij t eerste uur vrij verder niet.Oh ja, ik zie het. Sorry. Mijn dochter moet ook een eindje fietsen, dus dan was ze ook een keer of drie rond 16 uur thuis. Gelukkig plannen ze in de onderbouw niet t/m het achtste uur, dus was ze ze in principe uiterlijk om 15.10 uur uit. Mijn dochter sport niet, dat scheelt, en zit ook altijd wel een half uurtje voordat ze aan haar huiswerk begint. In de brugklas was ze ongeveer een uur per dag met haar huiswerk bezig. Volgens school is 2 uur per dag het gemiddelde. Het zou dus niet moeten dat je in het weekend twee dagen nodig hebt, dus ik zou proberen zo door te werken dat de zondag vrij is. Mijn dochter doet ook op vrijdag het meeste, en dan het laatste stukje wel op zondagmiddag (met frisse tegenzin en balend van haar uitstelgedrag ).
Ik heb echt medelijden met je kinderen, dat hun vader ze 1 dag per maand wil zien en ze dan standaard meesleept naar zijn broer. En het ergste is dat wanneer ze niet kunnen, ze pas een maand later weer welkom zijn. Echt diep-, dieptriest.

Maar goed, ik zou er het beste van proberen te maken en zorgen dat er geen huiswerk op zondag gemaakt hoeft te worden. En in een heel drukke toetsweek waarin er écht ook op zondag geleerd moet worden, dan toch maar een keer de papadag overslaan. Erg sneu voor je zoon, maar ik vraag me af hoe leuk hij het uberhaupt bij zijn vader heeft als die zijn vriendin belangrijker vindt dan zijn kinderen.
quote:Boarn schreef op 25 september 2014 @ 19:03:

Ik vind het raar dat een vader de school/studie van zijn kinderen niet stimuleert. Vader kan toch ook op zondag even met die knul gaan zitten. Maar ik bwgrinp dat vader liever helemaal niets doet aan opvoeden en liever de pretpapa is? Wat "mogen" ze dan wel op zondag? Iets leuks doen zoals een speeltuin of iets gezelligs zal dan ook wel niet mogen van vaders vriendin op de Dag des Heere....

Vriendin wilde mijn oudste zoon (en ik denk ook de jongste maar dat weet ik niet zeker), liever naar een andere school hebben. Ze heeft toentertijd zelfs op die andere school gesprekken gevoerd buiten medeweten van mijn oudste om. Zoon koos voor de school waar hij nu op zit, een keuze die ze niet kon waarderen. Misschien dat daar de schoen ook wel wringt. Oudste heeft overigens wel 1x zijn werkstuk op zondag mogen afmaken bij papa.

Wel jammer dat ik de rekening kreeg voor veertien pagina's printen a 10 eurocent.
quote:sandt2.0 schreef op 25 september 2014 @ 18:58:

[...]

Prioriteiten! Is lastig, blijft lastig! Maar hier wordt geen twintig minuten gezeten als er veel werk is, op de fiets is je hoofd al uitgewaaid namelijk. Lichamelijk rust je achter je bureau ook wel uit. En door direct te beginnen kan je net het verschil maken tussen voor de training klaar of na de training nog moeten werken.

Je kunt niet hebben en tegoed houden!Eens, maar zoals ik al schreef heeft mijn zoon ook nog steeds te kampen met gevolgen van zijn ongeval. Waarbij vermoeidheid en concentratie problemen het grootste struikelblok zijn.
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 19:15:

[...]

Vriendin wilde mijn oudste zoon (en ik denk ook de jongste maar dat weet ik niet zeker), liever naar een andere school hebben. Ze heeft toentertijd zelfs op die andere school gesprekken gevoerd buiten medeweten van mijn oudste om. Zoon koos voor de school waar hij nu op zit, een keuze die ze niet kon waarderen. Misschien dat daar de schoen ook wel wringt. Oudste heeft overigens wel 1x zijn werkstuk op zondag mogen afmaken bij papa.

Wel jammer dat ik de rekening kreeg voor veertien pagina's printen a 10 eurocent. Niet te geloven, wat een lul!
Ik verbaas me wel over de uren huiswerk die je zoon heeft. Ik ga er even van uit dat hij, naast die 20 minuten uitdampen/thee drinken/iets eten (wat overigens best verstandig is, even bloedsuiker opkrikken en je ademhaling weer normaal krijgen enzo) nog zo'n 40 min kwijt is aan eten+corvee-achtige taakjes per dag. Dat is samen 1 uur. Hij gaat om 21 uur naar bed. Uitgaande van dat hij al die tijd aan zijn huiswerk zit, is dat dus 2 x per week 5 uur, 2 x per week 4 uur en 1 x per week 3 uur. En dan wordt er op zaterdag ook nog aan het huiswerk gewerkt, en op zondag. Dat is best veel tijd, zeker in de brugklas...

Ik zou dus vooral ook eens gaan kijken naar hoe zoon leert en werkt, los van dit hele gedonder met die vader. Want als hij er nu al zo veel tijd aan kwijt is, hoe gaat dat dan in de proefwerkweek of straks bij de examens? Weet je zeker dat hij op een passend niveau zit?

Dan vader: ik zou toch overleggen of er een andere vaste dag mogelijk is, of een ander alternatief (een vaste vrijdag in de maand daar eten, bijvoorbeeld). Lijkt me voor zoon ook leuker en haalbaarder. En ik vind het ook vreemd dat zondag wel de Dag Des Heeren is, maar dat ze wel in Zonde (want niet getrouwd) leven en ook nog eens een stel Bastaardkinderen hebben. Desnoods maar weer via de kinderrechter, wie weet kan die je ex verplichten om zoon toe te staan daar huiswerk te maken?

(Bij het rooster, de tijden en de beschrijving van de vakken is overigens mijn eerste reactie: Categoriaal Gymnasium. Klopt dat?)
quote:bij_zonder schreef op 25 september 2014 @ 19:01:

Ja hoor, mijn zoon zit ook even een half uurtje "uit te dampen" na school.

Maar dan nog heeft hij tijd om vooruit te werken, gaat hij op vrijdag uit school tot laat naar oma waar geen huiswerk wordt gemaakt, doet hij de rest van zijn huiswerk op zaterdagochtend en heeft dan de rest van zijn weekend voor zichzelf.

Ik begrijp niet waarom de huiswerklast bij jouw brugpieper zo hoog is dat zelfs vooruit werken niet mogelijk is. Vind jij dat zelf niet zorgelijk? En dat is dus geen aanval maar een oprechte vraag. Wat doet school aan huiswerkbegeleiding/leren huiswerk maken? Zijn er geen afspraken over het maximale aantal SO's op een dag?Ja wel. Max drie so's op een dag of 1 so en 1 repetitie. Mijn oudste zit op dezelfde school. Die had in de eerste niet zoveel huiswerk, maar ook minder vakken. Die had bijvoorbeeld geen ICT en twee uur minder mens en natuur, tekenen en handvaardigheid waren toen 1 vak. Huiswerkbegeleiding is er wel maat dat is elke dag van vier tot vijf, het negende uur dus. Dat is dan ongeveer vijf uur afgelopen. Vind ik persoonlijk wel wat laat in de winterdagen.
quote:pamelacourson schreef op 25 september 2014 @ 19:21:

[...]

Niet te geloven, wat een lul!Tja zijn argument was ik betaal alimentatie, en dat is natuurlijk ook zo. Vond het ook kinderachtig hoor.
quote:blueeyes*3 schreef op 25 september 2014 @ 19:26:

Ik verbaas me wel over de uren huiswerk die je zoon heeft. Ik ga er even van uit dat hij, naast die 20 minuten uitdampen/thee drinken/iets eten (wat overigens best verstandig is, even bloedsuiker opkrikken en je ademhaling weer normaal krijgen enzo) nog zo'n 40 min kwijt is aan eten+corvee-achtige taakjes per dag. Dat is samen 1 uur. Hij gaat om 21 uur naar bed. Uitgaande van dat hij al die tijd aan zijn huiswerk zit, is dat dus 2 x per week 5 uur, 2 x per week 4 uur en 1 x per week 3 uur. En dan wordt er op zaterdag ook nog aan het huiswerk gewerkt, en op zondag. Dat is best veel tijd, zeker in de brugklas...

Ik zou dus vooral ook eens gaan kijken naar hoe zoon leert en werkt, los van dit hele gedonder met die vader. Want als hij er nu al zo veel tijd aan kwijt is, hoe gaat dat dan in de proefwerkweek of straks bij de examens? Weet je zeker dat hij op een passend niveau zit?

Dan vader: ik zou toch overleggen of er een andere vaste dag mogelijk is, of een ander alternatief (een vaste vrijdag in de maand daar eten, bijvoorbeeld). Lijkt me voor zoon ook leuker en haalbaarder. En ik vind het ook vreemd dat zondag wel de Dag Des Heeren is, maar dat ze wel in Zonde (want niet getrouwd) leven en ook nog eens een stel Bastaardkinderen hebben. Desnoods maar weer via de kinderrechter, wie weet kan die je ex verplichten om zoon toe te staan daar huiswerk te maken?

(Bij het rooster, de tijden en de beschrijving van de vakken is overigens mijn eerste reactie: Categoriaal Gymnasium. Klopt dat?)

Nee, door de week begint papa niet aan. Hij vind dat hij zich dan teveel moet aanpassen. Geen discussie mogelijk.

Gymnasium? Och wel nee. Gewoon mavo/havo klas. Kind heeft zeer hoog iq maar een even zo grote faalangst dus begeleiding is hier best nodig. Ik hoop dat het straks ook beter gaat als hij wat meer gewend is. Hij is best moe. Het is ook een hele omschakeling van basisschool naar brugklas.
Is het misschien een idee om je zoon wat faalangstbegeleiding te laten volgen?

En vader moet zich te veel aanpassen? Op dit moment moet zoon dus kiezen tussen enigszins gerust een toets maken en z'n vader zien. Hoe denkt vader over die aanpassing?

Ik zou denk eens vragen of vader zoon überhaupt nog wel wil zien...
quote:blueeyes*3 schreef op 25 september 2014 @ 19:37:

Is het misschien een idee om je zoon wat faalangstbegeleiding te laten volgen?

En vader moet zich te veel aanpassen? Op dit moment moet zoon dus kiezen tussen enigszins gerust een toets maken en z'n vader zien. Hoe denkt vader over die aanpassing?

Ik zou denk eens vragen of vader zoon überhaupt nog wel wil zien...Ja, school is op de hoogte van zijn probleem. Ze willen het eerst even aankijken tot de herfstvakantie en dat begrijp ik wel. Ze kennen hem natuurlijk niet en willen eerst een eigen beeld vormen.
Hij heeft toch vrijdag en zaterdag de tijd om zijn huiswerk te maken? Dan die ene keer in de drie weken maar wat korter werken op zaterdag.

Daarbij kan jij natuurlijk gewoon naar de voetbal, terwijl hij zelf zijn huiswerk maakt.
WTF .….. Geld vragen aan je zoon voor 14 printjes.....

Als je het aan je zoon zou overlaten, zou hij uberhaupt nog naar zijn vader willen/gaan?? Ik zou nl denken, pa stik dr maar lekker in!!
Hebben je ex en zijn vriendin ook kinderen? Zo ja, wanneer maken die dan huiswerk?
Bedankt voor de support Suze en Zusenzoo.

Poeziewoezie:

Mijn voorbeeld van atletiek (sport) gebruik je, om te zeggen dat jouw andere zoon de prioriteit school boven sport heeft wanneer hij dit noodzakelijk acht. Heel goed van hem dat hij keuzes kan maken, daarin heb jij hem begeleidt als moeder.

Toch was het voorbeeld bedoeld om je een ander inzicht te geven in de zondag van je brugpieper. Nu ligt de focus op vader en zijn onwil om zoon te begeleiden. (Niet alleen bij jou hoor, maar ook bij veel mensen die reageren).

Je kan vader niet veranderen, wel jouw eigen kijk op de zaak.

Je zoon heeft 1x in de maand een afspraak waardoor hij op die dag geen huiswerk kan maken. Jij zult dus samen met je zoon naar oplossingen moeten gaan kijken om ervoor te zorgen dat het huiswerk af is én de afspraak door kan gaan. Beiden hebben namelijk een even hoge prioriteit.

Je geeft aan dat 1 zoon momenteel geen contact meer met zijn vader heeft, jouw brugpieper heeft dit nog wel. Gun hem de mogelijkheid om dit contact zo plezierig mogelijk te laten verlopen door geen strijdpunt van deze dag(sbesteding) te maken.

Wat ik nu gelezen heb:

- Vader ziet zijn zoon regelmatig en houdt deze regelmaat er graag in.

- Vader ziet zijn zoon graag op een rustdag, waar er dus geen afleiding is van bijv. huishoudelijke taken, boodschappen, sport, huiswerk, maar wel tijd voor elkaar.

- Vader onderhoudt op deze ene dag in de maand ook nog het contact tussen zoon en oom.

In mijn ogen allemaal dingen om te koesteren voor je zoon.

Ik begrijp dat het lastig is om anders te kijken/ denken over een situatie waar je zo diep middenin zit, maar ik hoop dat je het een kans wilt geven.
quote:yoshe schreef op 25 september 2014 @ 20:16:

WTF .….. Geld vragen aan je zoon voor 14 printjes.....

Als je het aan je zoon zou overlaten, zou hij uberhaupt nog naar zijn vader willen/gaan?? Ik zou nl denken, pa stik dr maar lekker in!!Ja anders zou hij ook niet vragen of hij een zondag later mag komen. Loyaliteit van kinderen naar ouders is groot. Mijn oudste is op een leeftijd dat hij inderdaad denkt stik er lekker in.
quote:rooske88 schreef op 25 september 2014 @ 20:29:

Hebben je ex en zijn vriendin ook kinderen? Zo ja, wanneer maken die dan huiswerk?Ja, maar de jongste moet volgens mij nog 1 jaar worden, dus nog geen huiswerk daar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven