Werk & Studie alle pijlers

Huiswerk

25-09-2014 17:05 85 berichten
Ik heb een probleem.

Mijn zoon zit sinds kort op het middelbaar. Hij is 2x om 15.00 uur thuis, 2x om 16.00 uur thuis en 1x om 17.00 uur. Pittig rooster dus.

Elke dag krijgt hij voor elk vak huiswerk (behalve gym), dus zelf voor handvaardigheid. Best pittig voor een brugpieper. Bovendien heeft mijn zoon het een en ander meegemaakt waarvan hij nog steeds lichamelijk gevolgen aan heeft overgehouden (snel moe en concentratie problemen).

Zoon gaat 1x in de maand een zondag naar papa. Afgelopen zondag heeft hij moeten afbellen omdat hij op maandag maar liefst 3 so's had. Papa was hier niet blij mee en dat snap ik. Zoon stelde voor een zondag later te komen, maar papa wil een vaste dag zodat hij daar rekening mee kan houden. Hij zei letterlijk: ik ga geen rekening houden met jouw huiswerk en jouw planning. Ik ben de ouder dus jij past mij maar aan mij aan".

Bij papa mag op zondag geen huiswerk gemaakt worden. Zondag is een rustdag (zo dacht hij vroeger niet, maar vriendin is nogal kerks). Als zoon terugkomt om 18.00 uur heeft het geen nut om nog een keer te beginnen. Zoon is blij dat hij zo'n dag weer heeft overleefd en vind het dan wel lekker om even niets te hoeven als alleen wat overkijken/overhoren.

Nu eist mijn ex van mij dat ik op zaterdag zoon helpt met leren en huiswerk maken. Desnoods op zaterdagavond. Maar ik ga op zaterdag altijd voetbal kijken bij mijn oudste zoon en de kadokinderen. En eigenlijk heb ik niet zoveel zin om mijn planning op ex te gaan aanpassen, ik heb tenslotte al 24/7 de zorg over de kinderen.

Hoe zouden jullie dit doen?
Alle reacties Link kopieren
Dus papa vindt de school niet zo belangrijk als zijn kerkelijke vriendin?
verba volant, scripta manent.
Is het een optie papa-dag te verschuiven naar een vaste zaterdag? Ik vond het ook nooit fijn om de dag voor een so of proefwerk niet te kunnen leren, dus kan me goed voorstellen dat je zoon liever niet op zondag gaat.

edit: overigens een belachelijke houding van je ex. Onderwijs is belangrijk, hij zou tegen z'n vriendin moeten zeggen dat ie niet mee naar de kerk kan omdat hij zijn zoon moet helpen.
Pffffff, leuk zulke exen

Maar wat te doen: je zoon helpen ondanks dat je dat al 24/7 doet.

Het is niet anders. En dan kan je ook best nog naar voetbal wedstrijden ed. Een zaterdag is best lang.
Als hij geen huiswerk mag maken bij zijn vader, komt hij niet. Simpel. Of: als hij komt, maakt hij huiswerk. Als ze dat niet willen, gaat je zoon terug naar jou. Maar daar moet je zoon natuurlijk wel zelf achter staan, ik neem aan dat hij oud genoeg is om zelf van zijn vader naar jou toe te fietsen?
Als ik zoon was zou ik antwoorden dat ik dan voortaan geen rekening meer hield met pa, en dus niet gaan.
quote:MarianneDavids schreef op 25 september 2014 @ 17:08:

Dus papa vindt de school niet zo belangrijk als zijn kerkelijke vriendin?Sterker nog, hij vind zoon ook niet zo heel belangrijk.
Trouwens, zijn vriendin is kerks genoeg om huiswerk te maken op zondag niet goed te vinden maar ze wonen wel ongetrouwd samen?
Als zoon 1 x in de maand op zondag de hele dag naar atletiek moest en geen huiswerk kan maken op die dag, hoe zou je dat oplossen?

Probeer het los te koppelen van je ex, maar naar mogelijkheden te zoeken voor jouw zoon. Hij heeft die dag een uitje waarop hij geen huiswerk kan maken. Los het op, zonder hem dat uitje/ contact te ontzeggen.

Als je je vader maar 1 x per maand ziet, zou het toch wel heel sneu zijn als hij dan ook nog eens aan zijn huiswerk moet.

En echt, ik haal heus wel uit je verhaal hoe jij erin staat en hoe je zoon het volgens jou ervaart. Maar zelfs dan, is die ene dag dus keihard nodig voor het verbeteren van het contact.
Als er op zondag geen huiswerk gemaakt kan worden bij vader, is het aan zoon om het huiswerk voor zondag af te krijgen. Als zoon dit niet redt, zal er gekozen moeten worden: of huiswerk, of naar vader.

Hierin kan jij zoon natuurlijk sturen: als zoon er om vraagt kan je hem helpen, daarnaast kan je hem eraan herinneren dat hij het af moet ronden. Het lijkt me alleen niet de bedoeling dat jij zoons huiswerk "overneemt". Hij moet zelf leren plannen, dat is een belangrijke vaardigheid en dat kan je hem niet ontnemen.

Zoals ik het zie zal zoon dus af en toe voor school moeten kiezen, en een leuk weekend met zijn vader aan zich voorbij moeten laten gaan. Moeilijke keuzes leren maken hoort bij volwassen worden, verschrikkelijk alleen dat vader zijn zoon zo voor het blok zet.
Maar 1X per maand naar vader, me dunkt dat de band tussen vader en kind niet echt heel sterk is. Anders zou hij zijn kind wel voor laten gaan, voor alles, maar helaas doet hij dat niet en jij gelukkig wel.
quote:maantje1001 schreef op 25 september 2014 @ 17:10:

Is het een optie papa-dag te verschuiven naar een vaste zaterdag? Ik vond het ook nooit fijn om de dag voor een so of proefwerk niet te kunnen leren, dus kan me goed voorstellen dat je zoon liever niet op zondag gaat.

edit: overigens een belachelijke houding van je ex. Onderwijs is belangrijk, hij zou tegen z'n vriendin moeten zeggen dat ie niet mee naar de kerk kan omdat hij zijn zoon moet helpen.Op zaterdag gaat hij altijd beunhazen (zwart werken dus), en anders moet hij vriendin helpen in huishouden en tuin.
quote:Galadriel schreef op 25 september 2014 @ 17:11:

Pffffff, leuk zulke exen

Maar wat te doen: je zoon helpen ondanks dat je dat al 24/7 doet.

Het is niet anders. En dan kan je ook best nog naar voetbal wedstrijden ed. Een zaterdag is best lang.klopt een zaterdag is lang. Maar een voetbalwedstrijd uit ben je best veel tijd kwijt. Bovendien moet ik op zaterdag ook mijn eigen dingen doen als huishouden enzo, dus nog niet eens dingen voor mijzelf.
quote:Promethium schreef op 25 september 2014 @ 17:11:

Als hij geen huiswerk mag maken bij zijn vader, komt hij niet. Simpel. Of: als hij komt, maakt hij huiswerk. Als ze dat niet willen, gaat je zoon terug naar jou. Maar daar moet je zoon natuurlijk wel zelf achter staan, ik neem aan dat hij oud genoeg is om zelf van zijn vader naar jou toe te fietsen?Ja, hij is oud genoeg, de afstand is 12 km dus ook te doen. Alleen de weg is zeer gevaarlijk, dus liever niet.
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 17:21:

[...]

Ja, hij is oud genoeg, de afstand is 12 km dus ook te doen. Alleen de weg is zeer gevaarlijk, dus liever niet.Oh, dan werkt dat niet inderdaad.
quote:Sorcha_ schreef op 25 september 2014 @ 17:12:

Als ik zoon was zou ik antwoorden dat ik dan voortaan geen rekening meer hield met pa, en dus niet gaan.Ja, op volwassen leeftijd wel, maar als een kind dat zegt vind ik het toch wel iets brutaal en niet kunnen.
quote:Sorcha_ schreef op 25 september 2014 @ 17:13:

Trouwens, zijn vriendin is kerks genoeg om huiswerk te maken op zondag niet goed te vinden maar ze wonen wel ongetrouwd samen?Ja, en ze hebben zelf kinderen samen.
Precies wat Kelso zegt!
quote:pocketsize schreef op 25 september 2014 @ 17:15:

Als er op zondag geen huiswerk gemaakt kan worden bij vader, is het aan zoon om het huiswerk voor zondag af te krijgen. Als zoon dit niet redt, zal er gekozen moeten worden: of huiswerk, of naar vader.

Hierin kan jij zoon natuurlijk sturen: als zoon er om vraagt kan je hem helpen, daarnaast kan je hem eraan herinneren dat hij het af moet ronden. Het lijkt me alleen niet de bedoeling dat jij zoons huiswerk "overneemt". Hij moet zelf leren plannen, dat is een belangrijke vaardigheid en dat kan je hem niet ontnemen.

Zoals ik het zie zal zoon dus af en toe voor school moeten kiezen, en een leuk weekend met zijn vader aan zich voorbij moeten laten gaan. Moeilijke keuzes leren maken hoort bij volwassen worden, verschrikkelijk alleen dat vader zijn zoon zo voor het blok zet.

Ik help mijn zoon al bij het plannen. Kinderen in de brugklas hebben daar namelijk bijna allemaal moeite mee. Elke dag huiswerk voor elk vak is veel, hij heeft amper tijd om vooruit te leren/werken. En om negen uur is het toch ook echt wel weer bedtijd.

Leuke weekenden heeft hij overigens nooit bij papa, maar dat kan jij niet weten.
Als hij zo vaak zo laat thuis is, begint hij dan ook vaak laat of heeft hij gewoon veel tussenuren? In het eerste geval kan hij 's ochtends een deel van zijn huiswerk doen, in het tweede geval in de tussenuren.

Die ene dag per maand dat hij nu zijn vader ziet zou ik niet laten verpesten door het huiswerk. Hij heeft al zo weinig tijd met die man. Maar uiteindelijk ligt die beslissing natuurlijk bij je zoon.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
quote:Galadriel schreef op 25 september 2014 @ 17:15:

Maar 1X per maand naar vader, me dunkt dat de band tussen vader en kind niet echt heel sterk is. Anders zou hij zijn kind wel voor laten gaan, voor alles, maar helaas doet hij dat niet en jij gelukkig wel.Het is niet voor niets dat de kinderrechter de omgangsregeling heeft gehalveerd.
quote:teedeekaa schreef op 25 september 2014 @ 17:30:

Als hij zo vaak zo laat thuis is, begint hij dan ook vaak laat of heeft hij gewoon veel tussenuren? In het eerste geval kan hij 's ochtends een deel van zijn huiswerk doen, in het tweede geval in de tussenuren.

Die ene dag per maand dat hij nu zijn vader ziet zou ik niet laten verpesten door het huiswerk. Hij heeft al zo weinig tijd met die man. Maar uiteindelijk ligt die beslissing natuurlijk bij je zoon.

Nee, de brugklas heeft veel vakken die in het tweede jaar vervallen zoals muziek, techniek, ict, tekenen, enz.

Op vrijdag heeft hij het eerste uur vrij, dat had ik inderdaad er niet bij vermeld.

we hebben het ook niet over elke zondag dat dit gebeurt. Maar afgelopen zondag kwam dat zo uit. Uiteraard laat ik het maak werk op zaterdag door hem doen. Het zou gewoon prettig zijn als mijn zoon een zondag zou kunnen schuiven als dat zo eens uitkomt.
3 SO's op één dag? In de brugklas? Pittig... Heeft school daar geen afspraken over? Ik heb ook een brugpieper en op zijn school worden de leerlingen actief gewezen op het 1-SO-per-dag-beleid en er ligt een heel stappenplan klaar voor ze in het geval er toch 2 SO's op 1 dag gepland worden (overleg met leraar, overleg met mentor, klassenvertegenwoordiger naar conrector en als dat allemaal niet werkt is er nog een of andere "raad" waar ze heen kunnen).

Los daarvan: als je brugpieper nou zijn voorbereiding voor die SO's goed voor elkaar heeft, dan heeft hij op zo'n zondag al samenvattingen klaar en die kan hij natuurlijk op een paar A4-tjes in zijn broekzak meenemen en op rustige momenten doornemen. Dan 's-avonds thuis de puntjes op de i zetten.

Ik vind de houding van pa ook te star en eigenlijk onbegrijpelijk, maar wat anderen ook al aangaven: het gaat om 1 zondag per maand en daar moet qua huiswerk toch wel omheen te plannen zijn? Of hij nou naar pa gaat, moet sporten of naar de efteling gaat.
Dat hij niet kan plannen begrijp ik, dat jij hem daarbij helpt begrijp ik ook, maar je hebt ook ouders die het hele huiswerk samen doen (eigenlijk maakt mamma dan de wiskunde sommen) en waarbij de ouder bepaalt wanneer het huiswerk gemaakt wordt. Dan leert een kind niet plannen, het kind leert daarvan enkel om op zijn ouders te leunen. Als ik jou verhaal zo lees, is dat wat vader verwacht: jij moet zorgen dat zoon zijn huiswerk af heeft. Ik vind dat een rare verwachting, zoon moet daar zelf voor zorgen. Jij kan daarbij natuurlijk wel ondersteunend zijn.

Kan zoon niet uit school naar vader (woensdagmiddag ofzo) en daar blijven eten?
quote:teedeekaa schreef op 25 september 2014 @ 17:30:

De beslissing ligt bij zoon, en dus wilde hij graag een zondag opschuiven. Dat wil papa niet en dan wordt het wel lastig.

Het gaat ook niet om elke zondag, maar nu kwam het gewoon slecht uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven