Werk & Studie alle pijlers

Huiswerk

25-09-2014 17:05 85 berichten
Ik heb een probleem.

Mijn zoon zit sinds kort op het middelbaar. Hij is 2x om 15.00 uur thuis, 2x om 16.00 uur thuis en 1x om 17.00 uur. Pittig rooster dus.

Elke dag krijgt hij voor elk vak huiswerk (behalve gym), dus zelf voor handvaardigheid. Best pittig voor een brugpieper. Bovendien heeft mijn zoon het een en ander meegemaakt waarvan hij nog steeds lichamelijk gevolgen aan heeft overgehouden (snel moe en concentratie problemen).

Zoon gaat 1x in de maand een zondag naar papa. Afgelopen zondag heeft hij moeten afbellen omdat hij op maandag maar liefst 3 so's had. Papa was hier niet blij mee en dat snap ik. Zoon stelde voor een zondag later te komen, maar papa wil een vaste dag zodat hij daar rekening mee kan houden. Hij zei letterlijk: ik ga geen rekening houden met jouw huiswerk en jouw planning. Ik ben de ouder dus jij past mij maar aan mij aan".

Bij papa mag op zondag geen huiswerk gemaakt worden. Zondag is een rustdag (zo dacht hij vroeger niet, maar vriendin is nogal kerks). Als zoon terugkomt om 18.00 uur heeft het geen nut om nog een keer te beginnen. Zoon is blij dat hij zo'n dag weer heeft overleefd en vind het dan wel lekker om even niets te hoeven als alleen wat overkijken/overhoren.

Nu eist mijn ex van mij dat ik op zaterdag zoon helpt met leren en huiswerk maken. Desnoods op zaterdagavond. Maar ik ga op zaterdag altijd voetbal kijken bij mijn oudste zoon en de kadokinderen. En eigenlijk heb ik niet zoveel zin om mijn planning op ex te gaan aanpassen, ik heb tenslotte al 24/7 de zorg over de kinderen.

Hoe zouden jullie dit doen?
quote:kelso schreef op 25 september 2014 @ 20:49:

Bedankt voor de support Suze en Zusenzoo.

Poeziewoezie:

Mijn voorbeeld van atletiek (sport) gebruik je, om te zeggen dat jouw andere zoon de prioriteit school boven sport heeft wanneer hij dit noodzakelijk acht. Heel goed van hem dat hij keuzes kan maken, daarin heb jij hem begeleidt als moeder.

Toch was het voorbeeld bedoeld om je een ander inzicht te geven in de zondag van je brugpieper. Nu ligt de focus op vader en zijn onwil om zoon te begeleiden. (Niet alleen bij jou hoor, maar ook bij veel mensen die reageren).

Je kan vader niet veranderen, wel jouw eigen kijk op de zaak.

Je zoon heeft 1x in de maand een afspraak waardoor hij op die dag geen huiswerk kan maken. Jij zult dus samen met je zoon naar oplossingen moeten gaan kijken om ervoor te zorgen dat het huiswerk af is én de afspraak door kan gaan. Beiden hebben namelijk een even hoge prioriteit.

Je geeft aan dat 1 zoon momenteel geen contact meer met zijn vader heeft, jouw brugpieper heeft dit nog wel. Gun hem de mogelijkheid om dit contact zo plezierig mogelijk te laten verlopen door geen strijdpunt van deze dag(sbesteding) te maken.

Wat ik nu gelezen heb:

- Vader ziet zijn zoon regelmatig en houdt deze regelmaat er graag in.

- Vader ziet zijn zoon graag op een rustdag, waar er dus geen afleiding is van bijv. huishoudelijke taken, boodschappen, sport, huiswerk, maar wel tijd voor elkaar.

- Vader onderhoudt op deze ene dag in de maand ook nog het contact tussen zoon en oom.

In mijn ogen allemaal dingen om te koesteren voor je zoon.

Ik begrijp dat het lastig is om anders te kijken/ denken over een situatie waar je zo diep middenin zit, maar ik hoop dat je het een kans wilt geven.

Mmm, de focus ligt wat mij betreft niet zo op de onwil van vader om zoon te begeleiden, meer op het feit dat zoon niet de gelegenheid krijgt om ook wat aan zijn huiswerk te doen als hij bij vader is.

Jij stelt dat vader zoon regelmatig ziet, en dat mag. Persoonlijk vind ik 1 zondag in de maand wat weinig.

Contact tussen zoon en oom en tante is er dus ook 1 x in de maand. Zoon is dol op oom en tante (altijd zijn ze goed voor de kinderen geweest), maar zoon vind het saai om de hele zondagmiddag voetbal te kijken. Oom heeft die sportzender, dus de wedstrijd van half 1 en half drie wordt daar bekeken. Niet echt heel erg gezellig denk ik.

Tijd voor elkaar? Toen zoon daar nog sliep van zaterdag op zondag mocht hij s'morgens pas het bed uit als vader en vriendin met de kinderen hadden ontbeten. Inderdaad qualitytime, maar wel zonder dat andere kind, mijn zoon dus.

Wat ik echt lastig vind is dat zoon graag een andere zondag wilt komen en dat dat dan niet mag. Jammer! Een extra zondag (dus 2 in de maand) mag ook niet. Afgelopen vaderdag wilde zoon graag even naar papa, maar nee, dit valt niet binnen de omgangsregeling.

Ik ben echt van mening dat het zo zou moeten zijn dat vader en zoon een andere zondag zouden moeten kunnen plannen als het een van beiden niet uitkomt, zo niet dat zoon dan de gelegenheid krijgt om daar ook iets aan zijn huiswerk te doen.

Je kan vader niet veranderen, dat klopt. Ik moet er samen met zoon mee dealen. Dat is best wel eens lastig om altijd maar rekening met vader en vriendin te moeten houden.
Even los van de discussie, wat voor schoolsysteem heeft jouw zoon. Wellicht heeft jouw zoon meer baat bij een ander type onderwijs. Aangezien hij best al veel heeft meegemaakt, heeft hij een rustig systeem nodig denk ik.
Vrouw, je zit te mokken en te drammen. Van mij mag je, maar het verhaal van Kelso volgen zou je een hoop frustratie schelen vermoed ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 17:12:

[...]

Sterker nog, hij vind zoon ook niet zo heel belangrijk.Let je er wel even op dat jouw zoon misschien meeleest.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Het is evident dat er geen andere opties zijn.

Vader wil heen huiswerk en daar valt niet over te praten.

Vader wil de dag niet ruilen, ook niet incidenteel, en daar valt niet over te praten.

Zoon en vader willen niet een hele maand overslaan.

Het huiswerk ligt er.

Dus:

Het huiswerk dient af te zijn voor die zondag.

Daar kun je heel lang over doorgaan, maar je geeft zelf steeds duidelijk aan dat alle andere opties niet mogelijk zijn.

Dan kun je je beter richten op de ene optie die wel kan: voorkomen dat er die ene zondag in de maand huiswerk gedaan moet worden.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Je bent vooral gefrustreerd over de houding van vader. En dat is heel voorstelbaar.

Maar het lost het probleem helaas niet op

Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 21:51:

[...]

...

Je kan vader niet veranderen, dat klopt. Ik moet er samen met zoon mee dealen. Dat is best wel eens lastig om altijd maar rekening met vader en vriendin te moeten houden.

Ik heb de rest even verwijderd, omdat het naar mijn mening hier om gaat. Het is inderdaad lastig om rekening met vader en zijn vriendin te moeten houden, terwijl je graag zou willen dat ze wat flexibeler zouden zijn richting zoon. Klopt dat?

Jouw taak hierin ligt in de begeleiding van jouw zoon.

Hoe ga je om met afspraken waar je minder inspraak in hebt dan je zou willen?

Blijf je dan net als je moeder hangen in dat de andere partij maar wat flexibeler moet zijn, of leer je dat je zelf verantwoordelijk bent voor de taken die je af moet hebben voor deze afspraak en dat je zelf je kijk op de zaak kan veranderen?

Als je zoon later voor een werkgever werkt, zal hij ook eerst zijn werkzaamheden af moeten ronden voordat hij naar die verplichte borrel moet.

Ik begrijp heus wel dat je graag had gezien dat vader zich minder als een werkgever (hierarchie zonder emotie) opstelt, maar daar heb je geen invloed op.

Begeleid je zoon in deze belangrijke levensles, waar hij later veel aan zal hebben.
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 17:05:

Nu eist mijn ex van mij dat ik op zaterdag zoon helpt met leren en huiswerk maken. Desnoods op zaterdagavond. Maar ik ga op zaterdag altijd voetbal kijken bij mijn oudste zoon en de kadokinderen. En eigenlijk heb ik niet zoveel zin om mijn planning op ex te gaan aanpassen, ?

Jij bent al net zo star als je ex want jij wil je planning ook niet aanpassen aan het huiswerk van je jongste.

Wat is er mis met een keer een voetbalwedstrijd missen als je jongste zoveel huiswerk heeft die ene keer in de maand?

Je hebt nog 3 zaterdagen in de maand over om mee te gaan naar de voetbal.
quote:granny71 schreef op 26 september 2014 @ 11:53:

[...]

Jij bent al net zo star als je ex want jij wil je planning ook niet aanpassen aan het huiswerk van je jongste.

Wat is er mis met een keer een voetbalwedstrijd missen als je jongste zoveel huiswerk heeft die ene keer in de maand?

Je hebt nog 3 zaterdagen in de maand over om mee te gaan naar de voetbal.

Precies!

Help je zoon door dit strijdpunt te laten vallen.
quote:poeziewoezie schreef op 25 september 2014 @ 21:51:

[...]

Tijd voor elkaar? Toen zoon daar nog sliep van zaterdag op zondag mocht hij s'morgens pas het bed uit als vader en vriendin met de kinderen hadden ontbeten.Wat is dit voor "vader" joh. Hij doet er wel alles aan om je zoon te laten voelen dat hij niet welkom is en dat hij zeker niet onderdeel is van dat gezin. Is er uberhaupt enige emotie bij vader om zijn zoon? Of is zijn nieuwe gezin alles? Ik zou het heel goed snappen als je kind helemaal niet meer naar zijn vader wil. Waarom aandringen op juist nog een extra zondag als kind uberhaupt niet welkom is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven