Werk & Studie alle pijlers

Ideeen voor werk

24-01-2017 10:15 24 berichten
Nou goed, ik wil werken. Heel erg graag! Het probleem is dat ik wel veel ervaring heb op allerlei gebieden in het onderwijs, maar nooit een diploma heb gehaald. Destijds was ik daar nogal laconiek over, maar nu heb ik spijt als de haren op mijn hoofd. Heel dom dus, maar dat neemt niet weg dat ik heel graag een fijne baan wil!

Mijn leeftijd heb ik niet mee (bijna 40) en ik merk het bij sollicitaties. Waar ik vroeger zonder problemen (en ervaring ) een baan als docent vond, merk ik nu dat ik nergens voor wordt uitgenodigd. Heel demotiverend! Al een tijd speel ik met het idee om een eigen bedrijf te beginnen, maar ik weet niet zo goed in wat en hoe ik het moet aanpakken.

Wie wil helpen met denken?

Kwaliteiten:

- Sociaal

- Goed met kinderen

- Weet veel van hoogbegaafdheid (heb een paar van die apparaten thuis zitten)

- Wil kinderen helpen die vastlopen op school

- Makkelijke schrijver

Punten waar (nog) aan gewerkt moet worden:

- ADD (weet ik sinds kort. Verklaart wel mijn vreemde schoolcarriere)

- Laag zelfbeeld. Hier krijg ik therapie voor.

- Heb collega's nodig. In mijn eentje een tekstbureau runnen was een complete mislukking.

- Laks. Ik vergeet van alles en nog wat. Overal slingeren post-its, agenda's en planners, maar ik vergeet daar op te kijken.

- Ik ben niet flexibel. Ja, als persoon wel, maar helaas ben ik wat betreft tijd niet flexibel. Mijn man zit regelmatig voor zijn werk in het buitenland en ik heb een kind dat nogal wat aandacht nodig heeft.

Ervaring:

- Drie jaar docente in het voortgezet onderwijs. De opleiding heb ik nooit afgemaakt en nu zijn alle punten vervallen. De reden waarom ik nooit afgestudeerd ben is dat ik bang was dat ik mijn scriptie niet kon schrijven en het toch niet ging redden. Ik ben er dus niet eens aan begonnen! (om vervolgens te kunnen zeggen: "Zie je nou wel dat ik niets kan!" )

- NT2 workshops. Dit was fantastisch! Helaas werd het bureau waar ik voor werkte opgeheven door bezuinigingen.

- Freelance tekstschrijver. Ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik een waanzinnig portfolio heb en tot over mijn oren in het werk zit, maar helaas is dat niet het geval. Ik ben vrij angstig om achter opdrachten aan te gaan.

Heeft iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken of wat ik zou kunnen doen? Ik ben het spoor bijster en voel me met de dag rotter en mislukter. Ik wil zo graag werken, geld verdienen en trots op mezelf zijn.
Diploma's zijn tegenwoordig wel belangrijk ja. Ook als je een eigen bedrijfje opricht met (vastlopende) kinderen als doelgroep, is het belangrijk om aantoonbare skills te hebben.

Is zij-instromer in het onderwijs niets voor je?
Powercube, ik had al gekeken naar zij-instromer! Helaas moet je daarvoor minimaal een hbo-diploma hebben en dat heb ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik lees even mee.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 januari 2017 @ 10:22:

Powercube, ik had al gekeken naar zij-instromer! Helaas moet je daarvoor minimaal een hbo-diploma hebben en dat heb ik niet. O, wat jammer! Een deeltijd hbo-opleiding dan? Groot nadeel is dan wel dat je (in ieder geval op een gegeven moment) in het werkveld moet werken.
zitten je kinderen nog op de basisschool? je zou daar kunnen meehelpen als vrijwilliger en er zo tussen rollen. Bijvoorbeeld als assistent van een rt-er die kinderen met een rugzakje extra aandacht geven. Geen idee of je daar ook papieren voor moet hebben hoor.

Als je geen betaald werk perse zoekt dan kun je je inschrijven bij de vrijwilligers vacaturebank. In een gesprek met iemand van die bank kun je aangeven wat je kunt en wat je zoekt. Zij doeken dan een passende job voor jou erbij. Ben je qua tijden indelen ook wel wat flexibeler dan bij betaald werk al is het natuurlijk niet vrijblijvend. Als je daar eenmaal tussenzit wordt het ook makkelijker om een betaalde job te vinden en als voordeel dat je je kunt oriënteren op wat je leuk vindt om te doen.

Ik ben zelf ook net begonnen in een onbetaalde job voor 4 uur per week (ben verder fulltime mama maar wel met een HBO opleiding en paar jaar werkervaring).....helaas moeilijk om een betaalde job te vinden op mijn leeftijd na een aantal jaar thuis te zijn geweest.
er is vanaf vandaag tot 28 januari een vakbeurs in Utrecht (Jaarbeurs) voor mensen in het onderwijs. Wellicht een goede kans om je te oriënteren en te netwerken.

http://www.not-online.nl/nl-NL/Bezoeker.aspx

wat ik kan bedenken:

remedial teaching

ontwikkelen onderwijsmateriaal voor kinderen met speciale behoeftes
De laatste jaren is er steeds meer druk vanuit de politiek dat alle leraren gekwalificeerd moeten zijn. Ik denk dat jouw probleem dus niet echt je leeftijd is, maar meer dat je niet gekwalificeerd bent. Als je echt in het onderwijs aan de bak wilt komen, zul je denk ik toch een opleiding moeten gaan doen........
Oh dear, how sad, never mind.
Gemberpannekoek, bedankt! Ik ga kijken of ik daar donderdag heen kan!

Iselin, dat is wel een heel goed idee. Ik moet binnenkort toch op gesprek met de ib'er en ik kan dan gelijk een balletje opgooien.

Net heb ik een detacheringsbureau gebeld. Ik voldeed niet helemaal aan de eisen die in de vacature stonden (diploma), maar ik mag toch op gesprek! Het gaat om workshops op basisscholen en daar heb ik ervargin mee! Ik ben best wel heel blij nu.

Ook al gaat het maar om een paar uur per week, het is toch weer iets.
Hayek, ik zat er aan te denken om weer terug te gaan naar school en toch een diploma te halen. Ik ben alleen bang dat ik te oud ben. Tegen de tijd dat ik klaar ben, ben ik dik in de 40!
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 januari 2017 @ 10:52:

Gemberpannekoek, bedankt! Ik ga kijken of ik daar donderdag heen kan!

Iselin, dat is wel een heel goed idee. Ik moet binnenkort toch op gesprek met de ib'er en ik kan dan gelijk een balletje opgooien.

Net heb ik een detacheringsbureau gebeld. Ik voldeed niet helemaal aan de eisen die in de vacature stonden (diploma), maar ik mag toch op gesprek! Het gaat om workshops op basisscholen en daar heb ik ervargin mee! Ik ben best wel heel blij nu.

Ook al gaat het maar om een paar uur per week, het is toch weer iets.Super zeg dat je op sollicitatie mag komen! Succes
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 januari 2017 @ 10:53:

Hayek, ik zat er aan te denken om weer terug te gaan naar school en toch een diploma te halen. Ik ben alleen bang dat ik te oud ben. Tegen de tijd dat ik klaar ben, ben ik dik in de 40!Ach, met de huidige pensioenleeftijd heb je dan nog 25 jaar iets aan je diploma. Ik zou me niet door leeftijd laten tegenhouden.
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 24 januari 2017 @ 10:53:

Hayek, ik zat er aan te denken om weer terug te gaan naar school en toch een diploma te halen. Ik ben alleen bang dat ik te oud ben. Tegen de tijd dat ik klaar ben, ben ik dik in de 40!

Dan moet je nog heel wat jaren werken, dus dat is wel de moeite. Daarnaast heb je wel een beetje ervaring en nu dus al een gesprek bij een detachingsbureau, dus blijkbaar is de leeftijd toch niet zo'n groot probleem. Diploma lijkt me inderdaad wel een vereiste.

En daarnaast benoem je nog verschillende punten waar aan gewerkt moet worden, hier zou ik snel concrete plannen voor maken, want dat is iets wat je nu al kan aanpakken, dat heb je dan mooi mee als je begint met een opleiding of baan.

Succes, je klinkt heel gemotiveerd.
Je hebt er waarschijnlijk niet veel aan, maar ik plakte mijn post-its altijd "om"mijn computerscherm heen. Vonden collega's best grappig staan. En dan kon ik er niet meer omheen. Moet je ze wel consequent daar plakken, wat ik helaas ook niet altijd deed
Je hebt ervaring met NT2 zie ik.

Misschien kun je iets op een school op een AZC? Eventueel eerst als vrijwilliger? Wie weet rol je er op die manier in.
Hopelijk gaat dat door met die wokshops. Vrijwilligerswerk leidt zelden tot een betaalde baan. Dan kun je nog beter een paar uur bij particulieren poetsen dan hou je er ook nog een zakcentje aan over.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dat is ook mijn persoonlijke ervaring, dat vrijwilligerswerk zelden tot een betaalde baan leidt.
quote:Belle73 schreef op 25 januari 2017 @ 14:45:

Dat is ook mijn persoonlijke ervaring, dat vrijwilligerswerk zelden tot een betaalde baan leidt.Ligt er misschien ook wat voor vrijwilligerswerk je doet en wat je taken en verantwoordelijkheden zijn in die baan. Lijkt me ook niet dat schoonmaken leidt tot een baan op niveau?
sorry mijn reactie hiervoor was bedoeld voor kopjekoffie70
Meestal ligt het eraan dat er simpelweg geen geld is. Daarom is het ook vrijwilligerswerk.
quote:Belle73 schreef op 25 januari 2017 @ 14:53:

Meestal ligt het eraan dat er simpelweg geen geld is. Daarom is het ook vrijwilligerswerk.Ja dat snap ik. Niet voor dezelfde baan. Maar als je verder gaat solliciteren helpt de werkervaring die je hebt opgedaan in het vrijwilligerswerk wel mee met het vinden van een betaalde baan.
Ik ga op een heel klein deel in, namelijk dat je zegt dat je vakken zijn vervallen. Tegenwoordig mag dit niet meer bij hbo en universiteiten, tenzij het er gegronde redenen zijn dat het vervalt, bijvoorbeeld je taalvaardigheid is sindsdien niet meer gebruikt of je hebt rechten gestudeerd en het vakgebied aantoonbaar niet bijgehouden. Ik ben zelf weer gaan studeren, bij nul begonnen omdat mijn vakken inderdaad waren vervallen, en nu kan ik ze weer gebruiken! Weliswaar voor mijn vrije ruime, omdat het een heel ander onderwerp is, maar het scheelt toch.

Kijk bijv eens bij https://www.erasmusmagazi ... er-door-lacune-in-de-wet/

Overigens gewoon een mailtje sturen of je oude opleiding even bellen, en niet via deze persoon doen. De meeste grote instellingen werken sinds feb. 2016 behoorlijk mee! Ook als het, zoals in mijn geval, zeven-acht jaar geleden is en dus niet de zes die de meeste hbo of uni's aanhouden.

Ik hoop dat het relevant voor je is. Zo niet, kijk wat je met beperkte cursussen op hbo-niveau kunt doen en meld je bij bureaus die trainingen geven aan overheden, bijvoorbeeld in effectief presenteren e.d. Ok, dat is niet met kinderen. Maar werken met kinderen is nu eenmaal redelijk populair, en dan zullen mensen met diploma toch een streepje voor hebben.

Van wanneer is je laatste werkervaring?
anoniem_289331 wijzigde dit bericht op 25-01-2017 17:29
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Raceslak, bedankt! Ik ga morgen er direct achteraan!

Werken met kinderen is inderdaad populair. Het liefst zou ik me focussen op maar een heel klein deelgebied van kinderen, maar dan nog.

Fijn om te weten dat ik niet de enige ben met een vreemde schoolcarriere. Ik heb in mijn omgeving alleen maar succesverhalen. Artsen, psychologen, andere doctorandi. En ik.

Hersens genoeg, maar ik weet sinds kort dat een vette ADD heeft gezorgd voor mijn rare keuzes en opleidingen. Geen excuus, maar wel fijn om te horen dat sommige dingen ook onvermogen zijn geweest in plaats van onwil.
Je kan het natuurlijk ook als een succes zien dat je kunde ook zonder diploma is erkend en je zo ver bent gekomen!

Veel succes.
anoniem_289331 wijzigde dit bericht op 25-01-2017 18:17
Reden: d/t
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven