Werk & Studie alle pijlers

Iemand hier met een klein restaurant of cateringbedrijf?

17-10-2018 15:49 579 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een forummer/ster met een klein restaurant, eethuisje of eventueel cateringbedrijf, met wie ik een beetje kan sparren? Ik heb plannen, maar ook nog heel veel vragen en bedenkingen. Het zou fijn zijn als ik wat praktische vragen kan stellen en een beetje sparren met iemand die al in het vak zit.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
De sleuf is klaar. Ik heb er afgelopen weekend deels het zand uitgegraven, wat een karwei zeg. Mijn lijf doet aan alle kanten zeer. Mijn man heeft de afvoerbuis erin gelegd voor als er ooit een vetput aan de voorzijde wordt ingegraven.
Heb jij ook een vetafscheider, Life is sweet? Krijg je ook controles van de NVWA etc of heb je niets officieel gemeld? Ik heb nu bedacht dat ik formeel een gewone voedingspraktijk open en dat ik een 'instructieruimte' heb. Dat dekt de lading volgens mij prima. Pas als ik t.z.t. maaltijden ga verkopen, ga ik alles officieel melden. Kooklessen zijn toch een grijs gebied en dat levert alleen maar problemen op als dat een formeel tintje moet krijgen, omdat niemand precies weet waar je dan wel en niet aan moet voldoen.
Volgende maand heb ik een kookworkshop bij een concurrent, haha, via een vereniging waar mijn vader bij zit. Ik hoorde laatst van een handelaar in horeca-spullen, waar ik twee klapbankjes kocht, dat hij bij die kookstudio gewerkt heeft. Ze geven daar ook grote partijen, compleet met drank erbij, wat ze helemaal niet mogen officieel maar waar ook gewoon mensen van de gemeente komen. Dat stelt me weer wat geruster dat wat kooklessen geen probleem zullen zijn.

De tegelzetter is momenteel hier bezig. Gisteren heeft hij de wanden, waar de oude tegels zijn afgedrild, afgesmeerd en vandaag dus begonnen met tegeltjes zetten. Als hij dat netjes doet, hoop ik dat hij de overige wanden ook wil doen. Maar eerst het resultaat maar eens afwachten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Yella,

Ik heb je een PM gestuurd, dacht probeer het nog een keer.
Zag ineens dat een berichtje dat ik in januari verstuurd heb nu wel aangekomen is. Maar heb geen idee of het bij jou aangekomen is.

Hier ligt beneden alles overhoop want ze zijn druk bezig met het maken van een uitbouw om de keuken uit te breiden. De ergste zooi hebben we nu gelukkig gehad, maar er moet nog veel gebeuren dus we zijn nog wel even bezig.

Ik heb geen vetafscheider en dat soort dingen. Ik bak alleen en kook niet. Ik doe alles gewoon in mijn eigen keuken, dus heb geen keuken met professionele (horeca) apparatuur. Omdat we hier ook nog gewoon wonen, willen we dat heel bewust niet. Onze keuken is een combi van wonen en werk. Het belangrijkste zijn voor mij mijn ovens (heb er 3), een wat grotere mixer en een goede keukenmachine en verder natuurlijk heel veel bakspullen. Het is soms wel improviseren maar het lukt altijd. Meer spullen kan ik hier ook niet kwijt. Dus ik moet het doen met wat ik heb. En er zit ook aan max aan wat ik alleen aankan, dus kan hier wel 5 ovens en 3 mixers neerzetten maar dat red ik alleen niet.

Omdat ik in mijn eigen huis bak en dit geen openbare gelegenheid is, mag de NVWA niet zomaar komen controleren ivm privacy. Als ze voor de deur staan, hoef ik ze in principe niet binnen te laten om het zomaar te zeggen. Tenzij ze echt gegronde klachten hebben gekregen en dan moet ik al bedorven taarten verkopen waar klanten ziek van worden. Met het soort taarten dat ik bak is de kans heel klein dat dat gebeurd. Ik let ook altijd goed op houdbaarheidsdatum van ingrediënten en als het te warm is neem ik geen enkel risico en wordt er niets verstuurd. Ik verstuur veel via de post en bij warmte is de kans aanwezig dat het toch niet helemaal vers aankomt. Klanten drammen vaak door dat ze het toch willen ontvangen maar wat ik zelf niet verantwoord vind, doe ik niet.

Het is inderdaad een grijs gebied wat wel en niet mag en de regels zijn soms erg onduidelijk. Er wordt heel veel thuis gebakken en gekookt. Ik heb een aantal vriendinnen die vanuit huis catering doen of workshops geven. Om thuis aan alle regels te voldoen is onmogelijk en wordt voor zover ik begrepen heb gedoogd. Je moet gewoon je gezonde verstand gebruiken en netjes en schoon werken. Ik kan het me ook niet permitteren om er een zooitje van te maken. Iedereen weet dat ik in mijn eigen keuken werk. Ook bij zakelijke klanten vermeld ik altijd duidelijk dat ik alles vanuit huis doe en ik geen professionele bakkerij heb. Dat is nog nooit een probleem geweest.

Als ik het goed begrepen heb, heb je een soort kookstudio toch? Dan moet het toch helemaal geen probleem zijn. Kooklessen/workshops in combi met catering. Catering is een heel breed begrip, dat op verschillende manier ingevuld kan worden. Maaltijden die je verkoopt vallen daar ook onder. Volgens mij kun je je "kookbedrijf" invullen zoals je zelf wil. Er zullen misschien wel regels mbt drank zijn, maar vraag me af in hoeverre dat dan echt gecontroleerd wordt. En als jij een wijntje tijdens een kookles inschenkt voor de deelnemers dan vind ik dat ook wel iets anders dan dat je een kroeg begint ha ha. Denk dat het allemaal wel meevalt.

Ik ga zo aan mijn verplichte 2 uurtjes schuren per dag beginnen. Naast een uitbouw en nieuwe keuken, willen we de rest van het huis ook opknappen en alle muren en hout opnieuw schilderen zowel beneden als boven. Dus ik moet elke dag 2 uurtjes hout schuren van mezelf. Dan kan ik als de keuken straks klaar is en er geen stof meer is, zo verder gaan met het schilderwerk. Maar wat een rotwerk is dat schuren zeg, maar alles wat gedaan is, is maar klaar denk ik dan. En ik kan nu ook maar weinig thuis, dus zo voel ik me ook nog een beetje nuttig.
Alle reacties Link kopieren Quote
O bah, schuren is vreselijk ja. Je ziet er ook zo weinig direct resultaat van.

Tsja, die regels. Van de gemeente moet ik een vetafscheider hebben die voldoet aan bepaalde Nen-normen, maar de kleine varianten hebben vaak niet zo'n certificaat (omdat zo'n onderzoek om het te verkrijgen heel duur is en de oplages en prijzen dat niet rechtvaardigen), terwijl ze er wel aan voldoen. Sommige gemeenten doen er niet heel moeilijk over, anderen wel. Dat is niet bepaald eerlijk eigenlijk. Mijn gemeente schijnt vrij schappelijk te zijn, aldus de verkoper van mijn afscheider, maar andere zijn heel strikt.
Volgens de brief die ik van mijn gemeente heb, moet ik ook een afvoerpijp hebben die minimaal 2 meter boven de hoogste daknok uit steekt. Dat zou dan wel heel hoog worden. Of er moet een geurfilter tussen. Mijn huurbaas zegt echter dat de afvoer prima laag mag zijn, als die maar voorbij een hoek van 45 graden vanaf de daknok zit (het grootste deel van mijn ruimte ligt onder een plat dak, dus dat kan). Als ik zo rond kijk hier, heeft de slager opzij van mij (die zelf o.a. worsten rookt) een pijpje dat lang zo hoog niet is en de snackbar aan de andere kant heeft een vrij hoge, maar ook die komt niet boven de daknok uit. Zolang ik alleen 'instructieruimte' heb, neem ik aan dat ik daar geen problemen mee kan krijgen, of ieder ander hier krijgt ze dan meteen ook en er heeft bij mijn weten nog nooit iemand gecontroleerd, hier.
Mijn neef had jaren een professionele bakkerij en kreeg elke maand wel bezoek van de NVWA, zei hij laatst. De gemeente kwam een keer controleren en sommeerde hem een schoorsteen van 15 (!) meter te bouwen. Want een bakkerij kon wel stankoverlast geven. Hij stelde de ambtenaar toen voor samen de wijk rond te gaan en als één persoon zou aangeven last van stank te hebben, zou hij die toren bouwen. Dat vond die ambtenaar een goed idee, maar hij is er nooit meer op teruggekomen en ook nooit meer langs geweest. (was overigens niet in mijn gemeente) Er is nooit een schoorsteen van 15 meter gebouwd. Wat een waanzin, alsof dat wel wenselijk zou zijn in een woonwijk.

Ik ga even kijken of ik je berichtje nu wel heb ontvangen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een wirwar van regels waar soms nauwelijks uit te komen is en die vaak ook nog eens behoorlijk doorgeslagen zijn. Prima dat er regels zijn maar hou het wel redelijk denk ik dan.
Zo hoorde ik laatst van een slager dat hij van de nvwa de vloer van zijn slagerij moest vervangen omdat deze niet aan de eisen voldeet. Nieuwe vloer erin die de nvwa had aangegeven en bij de volgende controle kreeg hij te horen dat hij niet de juiste vloer had. Nou je raadt het vast al.....hij moest de nieuwe vloer vervangen door de vloer die hij eruit had gehaald. Tsja....

Schuren is helaas een noodzakelijk kwaad ha ha. Mijn schuuruurtjes voor vandaag zijn klaar. Morgen weer 2 uurtjes. Moet me er echt aan houden want als ik eenmaal een keer oversla dan weet ik dat ik de keer daarna ook oversla 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Pff, zo'n vloergedoe... Daar heb ik laatst vragen over gesteld bij de cursus HACCP en aan de regiomanager van de KHN. Volgens hun is het redelijk flexibel. Een vloer moet ondoordringbaar zijn, niet te glad en geen kieren en naden bevatten. Ik heb er het laatste halfjaar scherp op gelet en je ziet ook allerlei verschillende vloeren. Dus als men sommeert dat je vloer eruit moet, eerst maar eens een second opinion zou ik zeggen!

Ik heb vanmiddag een tripje naar Londen geboekt. In juli ga ik er twee dagen kookles volgen (Indiaas vegetarisch). Ik ga in mijn eentje, met de trein en blijf in totaal vier dagen. Zin in!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
De wanden zijn betegeld! Ik kwam er voor de achterwand maar niet uit of ik zwarte tegeltjes bij zou kopen, zodat er een zwart-wit patroon kon worden gemaakt, maar ja, hoe dan precies? Ik kwam er niet goed uit. Ik bedacht opeens dat er ook tegelstickers bestaan en googlede wat, toen kwam ik heel leuke tegen; schoolbordachtig zwart (dus niet pikzwart glimmend, zeg maar) met krijtafbeeldingen erop in het thema (bosje kruiden, lepel etc). Daar heb ik twee sets van besteld. Was best prijzig, maar nu kan ik wel eerst proberen waar ik ze wil hebben en dan pas definitief opplakken. En als ik eens wat anders wil, is dat eenvoudig aan te passen. Ik heb ook nog andere mooie gezien, kan nog best zijn dat ik daar ook een set van bestel (fotostickers op maat tegel van groen fruit, precies in de kleur die ik op de muurgedeelten boven de tegels ga gebruiken). Volgende stap: oude tl-armaturen van het plafond, plafond aanpakken en witten, nieuwe tl-armaturen ertegen, meterkast op maat laten maken. Stapje voor stapje...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je bent lekker bezig zo Yella. Heb je al een idee wanneer je opent?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het klaar is ;-)
Wanneer dat is, weet ik echt niet. Ik hoop in de zomervakantie, dan rustig aan beginnen met uitproberen en enkele cursussen online zetten voor vanaf september. Zo zie ik het ongeveer voor me.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Spannend allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Als het klaar is" is ook mijn standaard antwoord. Ik heb wel streefdata in mijn hoofd maar als dat niet lukt dan wordt het gewoon iets later. Soms is iets meer werk dan je denkt en je kunt maar beter gaan beginnen met iets als het helemaal klaar is dan half af en slecht voorbereid gaan beginnen.
En alles stapje voor stapje dan blijft het leuk en overzichtelijk.

Moeilijk kiezen is het soms he?! Ik kan soms ook zo twijfelen wat ik nu precies wil. Vind zoveel mooi en kan maar moeilijk keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet op zich wel hoe ik het wil, qua kleur en het meubilair heb ik dus al. Voor mij zijn de lastige keuzes waar aansluitingen etc moeten komen. Op dat terrein ben ik a-technisch en denk er vaak te makkelijk over. Liefst wil ik alle 'stoffering' klaar en dan fijn gaan schuiven en uitproberen met de meubels, maar ja, dat gaat dus niet. Vorige week veel zitten tekenen en nu ben ik er zo goed als uit. De loodgieter kan weer komen, om de afzuig-buizen aan te leggen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Intussen moet er thuis ook nog veel gebeuren, de klusjesman kan woensdag weer. Dan moet ik zelf op locatie werken, maar mijn man zou er zijn. Die heeft nu echter waarschijnlijk een begrafenis op die dag. De komende weken ben ik zelf sowieso bijna alleen maar aan het werk, niet zo praktisch maar wel even goed de portemonnee vullen, ook fijn en nodig!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat een werk allemaal Yella. Hoe gaat het nu?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat gestaag. De loodgieter komt zo meteen, daar had ik buikpijn van. Ik voel aan dat hij er een hekel aan heeft om te komen, omdat ik elke keer weer andere inzichten heb. Kan me voorstellen dat dat heel frustrerend is, maar dat is het voor mij ook. Ik had er in april op gerekend dat hij drie dagen zou komen, dat bleek anders. Sindsdien laat hij het een beetje afweten. Nu heb ik erachteraan gezeten, hij komt vandaag, half 11, had zijn vrouw laten weten. Kom ik hier om 10 over 10, belt zijn vrouw dat hij er geweest is. Hij zou er dan nu aankomen. Halfuur gewacht, niemand, ik zit me op te vreten. Wil de samenwerking eigenlijk liever stoppen, maar ja. Dus maar gebeld. Vrouw aan de lijn, eerlijk gevraagd of hij wel zin heeft om te komen. Ze gaf hem aan de lijn, een en ander uitgesproken. Ik heb maar gewoon eerlijk gezegd dat ik eigenlijk niks meer durf te vragen en dat ik begrijp dat hij tureluurs wordt van telkens wijzigen. Nou, hij komt er zo dan toch aan. Ben benieuwd...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben de boel goed uitgepraat, gelukkig. Hij gaf aan duidelijkheid te willen, ik probeerde uit te leggen dat zich telkens weer andere zaken voordoen, waardoor er ook flexibiliteit nodig is. Wat denk je, al doorpratend zijn we dus tóch weer op een andere aanpak uitgekomen, dus ik denk dat hij nu wel begrijpt hoe die dingen werken, haha, nu hij er zelf onderdeel van was. Hij is nu weer weg om materialen te halen en start straks met het werk.
Wat minder is, er viel een fikse regenbui terwijl wij de zaken bekeken, opeens hoorden we 'tik, tik, tik' en zagen dikke druppels uit een scheur in het plafond komen! Daar zit plat dak boven, dus daar lekt het. De verhuurder komt zo meteen kijken. En zo blijft een mens bezig...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Leuk dat je weer een update geeft Yella! Ik vind het wel een heel traject. Heel eerlijk gezegd vraag ik me af of je al deze aanloopkosten wel gaat terugverdienen straks... Wanneer denk je open te kunnen gaan, en hoeveel workshops etc ga je dan draaien per dag/week/maand? Je huurt het nu al meer dan een half jaar, en je verbouwing kost vast ook best wel wat. Ik vind het moedig dat je er aan begint, ik hoop voor je dat het wel gaat lukken allemaal/
Alle reacties Link kopieren Quote
Tjonge, dat ik dit topic tot nu toe gemist heb zeg..

Ik ben freelance kok/cateraar (en daarnaast doe ik ook nog ander werk freelance) en denk wel ns over een eigen zaak, maar er zijn een hoop dingen die me tegen houden. Momenteel word ik vooral ingehuurd door andere cateraars, geef ik wel ns een workshop en doe ik (beperkt) cateringen vanuit huis. Cateren voor jezelf is heel leuk, maar ook ontzettend veel gesjouw en gedoe. Maar die locatie waar mensen naar toe moeten komen voor je eten is óók veel gedoe, zoals jij nu maar met je topic bewijst ;-)

Leuk om met je mee te lezen, respect alvast voor je durf en doorzettingsvermogen, en als ik ns wat voor je kan doen moet je maar een brul geven. Ik ben ook wel benieuwd waar je zit trouwens, ongetwijfeld niet bij mij in de buurt (want soort van in the middle of nowhere, ik) ik stuur je wel even een PM.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marana, ik huur het ook om mijn huidige bedrijf in te huisvesten, dat is een belangrijk aspect. Daardoor hoeven wij thuis minder grote ingrepen te doen, omdat ik voorheen een kamer in huis in gebruik had als thuiskantoor. Die is nu vrijgevallen en wordt badkamer, enfin, heel verhaal, maar dat kunnen we nu zo doen omdat ik deze ruimte heb gehuurd. Mijn kantoor zit er inmiddels al sinds december, naar volle tevredenheid.
Of ik alles ga terugverdienen weet ik ook niet, eerlijk gezegd wil ik zo ook niet denken. Ik denk vooral vanuit wat ik graag wil doen. Uiteraard moet het wel bekostigd worden, maar ik ga zeker niet tot de laatste cent bijhouden of alles wat ik erin gestoken heb, ook wel terugkomt en binnen hoeveel tijd. Als ik straks aan de gang kan blijven, er een beetje aan overhoud, niet wakker lig van de stress en energie uit mijn activiteiten krijg, ben ik tevreden. Als het zo goed gaat lopen dat ik er een flink belegde boterham mee verdien, is dat natuurlijk erg fijn, maar dat is niet het primaire doel, zeg maar. Ik wil die vrijheid houden en de afslagen nemen die ik zelf kies. Je moet ook niet vergeten dat mijn ruimte op termijn zelfs een klein restaurant kan worden, daar hou ik nu al rekening mee bij de verbouwing. Ik bedoel maar, ik kan heel veel kanten op en ik ben een ras-opportunist, dus ik ben er niet zo bang voor dat ik hier straks duimen zit te draaien, haha.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk Moosey!!! Ik kijk zo even of ik een berichtje heb.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Yella78, Ik vind dat je het goed doordacht hebt hoor en zeker met het oog op de toekomst om er evt een klein restaurant te beginnen. Dan kun je daar nu maar beter alvast rekening mee houden als dat kan. Ik denk dat je ook echt naar de langere termijn (en dan heb ik het over jaren) moet kijken om dit soort kosten terug te verdienen. Hier een flinke verbouwing achter de rug een uitbouw en nieuwe keuken en dat gaat ook nog wel "even" duren voordat ik die kosten weer terug verdiend heb als dat al gaat lukken. Al was deze verbouwing ook deels prive omdat we wat groter wilden wonen dus als dat niet lukt dan is dat ook geen ramp. We wonen dan in elk geval fijn.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 18-06-2019 07:47
48.57% gewijzigd
Leuk om je vorderingen bij te lezen. Ik wens je veel succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Moosey, ik heb je geantwoord. Bij mij was niet in het hoofdmenu van het forum zichtbaar dat er een berichtje stond, bij jou dus misschien ook niet. Verder geen haast hoor of zo, haha, ik meld het maar even.

De loodgieter is flink aan de slag geweest. Er staat een schoorsteen op het dak, er hangt een grote lange buis door mijn ruimte. Hij komt nog terug voor het omleggen van de gasleiding en verplaatsen van de meter, want daar heeft hij de apparatuur nog niet voor ontvangen. Moest blijkbaar een apart merk voor besteld worden.
Ik zie wel dat hij de vetafscheider en het onderwerk van het keukenblok waar straks afgewassen gaat worden, niet heel handig heeft gemonteerd. Hij zegt er weinig aan te kunnen doen, maar hij heeft er natuurlijk gewoon geen zin in. Hoewel we deze week prima door een deur zijn gegaan na ons gesprek, denk ik dat ik toch maar iemand anders ga charteren voor die aanpassingen. Bij het café hebben ze al aangegeven dat er bij hun alle soorten vaklui komen die graag willen klussen, dus hopelijk ook een loodgieter, haha.

Mijn moeder is nu bezig met schilderen van het ergste stuk van het plafond. Wij kunnen niet echt goed samenwerken en ze dirigeerde me zo goed als naar mijn werkkamer. Prima, ik ga nu dan maar naar de markt. Ingrediënten kopen om gerechten te oefenen, hopelijk hebben ze grote paddestoelen (niet van die portobelli, maar juist soorten met een dikke steel en kleine hoed, ideale vleesvervangers, daar ben ik mee aan het experimenteren).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, het werk van de loodgieter zit erop, hij is vanochtend vroeg gekomen om het af te maken (moest zeldzame onderdelen bestellen); de gasmeter en leidingen zijn verlegd en heraangesloten. Nu kunnen we echt verder gaan doorpakken.

Zelf heb ik het deze weken enorm druk met mijn normale werk. Dat is belastend, maar ook fijn, in de zomerperiode is het altijd rustig en komt er dus ook minder geld binnen. Dus even bijspekken.

Volgende week vrijdag vertrek ik naar Londen, ga twee dagen cursus Indiaas vegan koken volgen. Zin in! Ik zie een 'curry night' in mijn keuken ook wel zitten, dat is er in mijn woonplaats nog niet. Bijvoorbeeld elke eerste vrijdag van de maand curry afhalen. Ik zie de rijen al op de stoep staan!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel geleerd in Londen, al was het natuurlijk maar twee dagen koken. Zit zeker een aantal gerechten bij dat ik straks anderen wil gaan aanleren. Inmiddels ben ik al sinds ik er geweest ben op India geïnspireerd aan het koken, heb een spice box samengesteld etc.
Qua klussen in de keuken... net nu ik na woensdag tijd heb, is het zo bloedjeheet. Hopelijk volgende week minder, want dan zijn mijn man en ik allebei vrij en zouden dus flink aan de slag gaan.
Wat het meest spannend is, ik heb een aantal data gepland voor een cursus van vier bijeenkomsten en een workshop. Doodeng, ik ben bang dat er geen mens wil komen en wat dan? Wakker-lig-materiaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pff, weer een tegenvaller. Heel veel tijd gaat hier momenteel verloren omdat mijn man de sleuf voor de buis naar een mogelijke toekomstige vetput, niet goed heeft afgedicht. Hij is meestal een enorme pietje-precies, maar in dit geval heeft hij het cement gewoon slecht afgesmeerd, het komt op veel plaatsen boven de vloer uit en dus kun je daar geen tegels overheen leggen. Hij moet dat nu allemaal bijslijpen zodat het wel gelijk komt liggen, dat vergt een paar dagen werk. Zo ontzettend zonde van de tijd en ik vind dat zo stom, probeer niet te boos te doen want hij heeft dat natuurlijk niet expres gedaan, maar ja, wel echt slordig. Ik was in Londen toen hij daaraan heeft gewerkt, je ziet maar weer, als je er niet zelf met je neus bovenop zit... Dat geldt ook voor de loodgieter trouwens, ik heb er dan vertrouwen in dat dat allemaal goed gaat, dat iemand weet wat hij doet, maar telkens weer denk ik na een klus: had ik nu maar wat beter opgelet... Zo heeft de loodgieter de grote buis voor de afzuigkappen eigenlijk net iets te dicht bij de muur en net iets te hoog opgehangen. Geen ramp, maar het was handiger en mooier geweest als het net wat centimeters had gescheeld (dan had de lelijke pvc pijp waar de stroomdraden doorheen lopen bijvoorbeeld uit het zicht gelegen). En de vetscheider was dermate strak tegen de muur en onder de waterleiding gelegd, dat je hem moeilijk los kunt krijgen om te legen én er geen tegels meer onder kunnen. Ik heb nu een andere loodgieter gevonden waar ik beter mee kan communiceren, die is van de week geweest en kreeg wél meer waterdruk op het warme water (kwam alleen een pisstraaltje uit, de vorige loodgieter kreeg het niet voor elkaar daar iets aan te doen, heeft wel een en ander nagekeken maar concludeerde dat alleen een andere ketel iets kon verbeteren). Die heeft ook gelijk de vetscheider afgekoppeld, een noodverbinding aangelegd tussen de afvoerpijpen zodat daar getegeld kan worden en zodra dat gedaan is, sluit hij het ding opnieuw aan met aangepaste buizen, zodat het toch past.

Intussen zit ik weer even wat minder lekker in mijn vel en zie ik het niet meer zo zitten. Ik weet inmiddels dat dat ook wel weer over gaat, maar ben er niet blij mee. Zaterdag op vakantie met het gezin, heb ik eigenlijk ook helemaal geen zin in en zal blij zijn als dat allemaal weer achter de rug is en ik met frisse moed hier verder kan. Dus een beetje peptalk kan ik wel gebruiken ;-)
Voor eind augustus en september is de agenda al wel aardig volgeboekt met leuke en goedbetalende opdrachten voor mijn huidige werk, dus dat is een opluchting voor de bankrekening.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven