Werk & Studie alle pijlers

leraar Spaans deeltijd

12-02-2008 22:46 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volg op dit moment een hbo-opleiding maar denk erover om als ik dan werk, een deeltijd opleiding leraar Spaans te volgen. (Kom vaak in Spanje en heb 2 jaar Spaanse les gehad. Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die dit gedaan hebben. Ben je na opleiding aan leuk werk gekomen? ook voor een redelijk aantal uren? Moest je van te voren zelf je stageplaatsen regelen of deed de Hogeschool dit voor je? Hoop wat antwoorden te krijgen.
hola bella perez!

ik ben dit jaar met mn 5de jaar spaans begonnen het is niet de spaans van spanje maar van mexico. ik ben dus ook van plan zodra ik met mn studie klaar ben les te geven in spaans en duits in een ander land. er zijn programs die je naar een ander land toe sturen die scholen voor je opzoeken en een plaats waar je terecht kunt voor je verblijf. je kunt zelf uitzoeken welk land je graag heen wilt.

http://www.oxfordseminars...L/TESL&id=3&num=23&page=7

deze link zou je misschien wel even bekijken mn zus en ik hebben eraan gedacht om het te doen en je hoeft geen US Citizen te zijn.
Hallo Bella,

Ik kom uit Spanje. Ik heb eerst Spaanse taal en letterkunde in Spanje gestudeerd. Daarna een cursus toegepastetaalkunde en daarna Leraren opleiding (deeltijd) gedaan. Ik moet zeggen dat dit is, hoe raar het dan ook klinkt, de enige werkomgeving waar ik me gediscrimmineerd heb gevoeld (en ik ben niet de enige). Als Spanjaard kom je heel moeilijk aan werk buiten de volksuniversiteit e.d.

Er zijn weinig scholen die veel uren Spaans geven. Wat ik zie van collega's is dat ze vaak diverse scholen combineren om aan een redelijke aantal uren te komen. Het kan zijn dat je op maandag en woensdag in Den Haag werkt, op dinsdag in Leiden en op donderdag en vrijdag bedrijfstrainingen geeft en daarnaast een paar uur bij een volksuniversiteit werkt. Dan kom je met zo'n rooster aan ongeveer 20 uur per week. Denk erom dat je bij volksuniversiteiten geen inkomens van mei tot september hebt. En bedrijfstrainingen bieden geen vastigheid. Je kan ook veel privé les geven. Het grootste nadeel (voor mij) is het gebrek aan vastigheid en dat je geen pensioen opbouwt (het is vaan free lance werk).

Als je heel actief bent en je een commercieel instelling hebt, kan je veel verdienen als trainer. Je kan je bij de kamer van koophandel je inschrijven en bedrijfstrainingen (zelfstandig of via een instituut) geven. Je kan tussen de 40 en de 80 euro per uur verdienen (je betaalt er veel belasting over, volkens mij 50%)
Bedankt voor jullie reacties (hoop dat er nog vele volgen). Tylerxt: ik zal de link eens goed bestuderen. Mexicaans-Spaans is idd anders dan het Castilliaans-Spaans. Heeft denk ik alletwee voor- en nadelen. Ligt er maar net aan waar je wilt gaan werken. Op welke Uni heb je in de VS gezeten?

Mefs: fijn dat ik nu een beeld heb hoeveel uren je ermee kan werken. Ik vind het jammer dat je discriminatie hebt ervaren. Volgens mij ben je naast Spaans ook behoorlijk Nederlands. (aan je tekst te lezen). Ik hou van Nederland, maar soms is tolerantie er ver te zoeken. Hasta pronto!
Ik ben in Spanje geboren en getogen. Ik woon in Nederland ongeveer 14 jaar. Leuk dat je denkt uit mijn tekst dat ik Nederlands ben.

Ik zit niet echt mee over de discriminatie. Ik vind het eerder opmerkelijk dat scholen liever een Nederlandse docent willen (niet dat ik door mijn afkomst niet aangenomen word, maar de voorkeur gaat meestal naar een Nederlandse docent als het om reguliere onderwijs gaat). Ik vind voor de rest Nederland heel tolerant (nog steeds).
University of Texas in Tyler. Ik woon hier al 8 jaar en zodra ik klaar ben ben ik hier wel weg. Ik wil graag wat meer van der wereld zien!
Ik zou het leuk vinden om nog meer meningen te horen, dus als er nog meer (ex) Spaanse studenten zijn....voltijd ervaringen zijn ook welkom!
Hoi!

ik ben zelf 4e jaars studente Spaanse taal en cultuur, weliswaar aan de universiteit maar ook hierbij is er de lerarenopleiding.

Zelf stop ik na mijn Bachelor helemaal met Spaans, ik ben erachter gekomen dat ik het een prachtige taal vind en het land ook supermooi, maar om me te gaan richten op de talige aspecten van de taal ligt me gewoon niet.

Wat de lerarenopleiding, hier heb ik zelf ook aan gedacht en toen contact opgenomen met de docente van mijn middelbare school. Zij raadde me aan goed na te denken voordat ik hieraan zou beginnen. De baangarantie is niet super en vaak combineren ze banen, zoals eerder genoemd. Van haar weet ik dat ze 2/3 dagen les geeft op school en daarnaast bij het Cito werkt.

Een vriendinnetje van mij doet nu de lerarenopleiding van Spaans, leuke opleiding, alleen moet zij bijvoorbeeld nu op een middelbare school stage gaan lopen (wat zowiezo al moeilijk is met Spaans) en wil ze liever de volwassenkant op, maar dit kan bij haar stage niet.

Maar als je het echt wilt maakt het combineren van banen denk ik niet zoveel uit. Wat eerder gezegd werd over Ned/Spaanse docenten, dit kan misschien op middelbare scholen zo zijn. Alleen bij bijvoorbeeld Instituto Cervantes werken alleen maar natives, dus dit verschilt wel.

Succes met je keuze!
hoi

kan iemand me helpen?

ik wil de opleiding volgen als spaanse lerares, ik woon in de omgeving van rotterdam, maar ik heb gehoord dat ik die opleiding niet in rotterdam kan volgen dan moet ik naar Amsterdam ofzo, maar dat vind ik te ver.

weet misschien iemand of er een school ergens is misschien in rotterdam of Den haag waar ik die opleiding kan volgen?

ik hoop dat iemand mij meer informatie er over kan geven.

bedankt
Hai!

de opleiding zit inderdaad niet in Rotterdam. Volgens mij zit die ook niet op de Haagse Hogeschool, maar dat kun je beter zelf even bekijken. Als je de opleiding echt wil volgen lijkt Amsterdam, Utrecht of Leiden me toch niet heel ver weg??

Ik weet dat die in Utrecht zowel aan de hogeschool als aan de universiteit zit.

Als je de lerarenopleiding gaat doen kun je alleen beginners lesgeven (onderbouw) omdat je dan de 2e graads opleiding doet.

Succes!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven