leven om te werken
maandag 7 februari 2011 om 19:19
De laatste tijd heb ik steeds meer het idee dat de maatschapij leeft om te werken. En dat dat ook het 'doel' van het leven is.Dag in dag uit vroeg op om voor de baas te werken om centen te verdienen. Als je een keer vrij wilt moet je uren hebben zo niet dan heb je pech. Je priveleven is soms gewoon ondergeschikt aan werk. Ik snap dat je geld moet verdienen, maar ik vind dat werk een te groot onderdeel van het leven wordt. Ik zou bijvoorbeeld nooit maar dan ook nooit fulltime gaan werken, dan maar minder geld. Ik heb een hele leuke baan voor 18 uur per week, en dat vind ik ruim voldoende. Ik wil ook tijd overhouden om te genieten van het leven, en dit niet alleen savonds als ik moe van het werkt thuiskom, en het niet laat kan maken omdat ik de volgende dag weer de hele dag moet werken....
Weet niet wat ik wil met dit toppic, maar het is toch zo zonde om je hele leven alleen maar te werken? Die 3 weken zomervakantie zijn toch maar een schijntje? En dan heb ik het nog niet eens over het weekend, wel 2 hele dagen!! De staat toch in contrast met 5! dagen werken? (heb het over de fulltimers onder ons). Natuurlijk zijn er mensen die leven voor hun werk en dat helemaal niet erg vinden. Zijn er mensen die er ook zo over denken? of ben ik de enigste?
Weet niet wat ik wil met dit toppic, maar het is toch zo zonde om je hele leven alleen maar te werken? Die 3 weken zomervakantie zijn toch maar een schijntje? En dan heb ik het nog niet eens over het weekend, wel 2 hele dagen!! De staat toch in contrast met 5! dagen werken? (heb het over de fulltimers onder ons). Natuurlijk zijn er mensen die leven voor hun werk en dat helemaal niet erg vinden. Zijn er mensen die er ook zo over denken? of ben ik de enigste?
maandag 7 februari 2011 om 19:23
Jij hebt de keuze om 18 uur te werken. Er zijn zoveel mensen die hebben die keuze niet. Er moet brood op de plank komen en dat verdien je door te werken.
Ik zie het niet als werken voor de baas, maar werken voor mezelf. Ik vind werken leuk en werk 24 uur per week. De overige dagen zorg ik voor de kinderen. Ik vind dit een fijne combinatie.
Werken kan ook je leven verrijken.
Ik zie het niet als werken voor de baas, maar werken voor mezelf. Ik vind werken leuk en werk 24 uur per week. De overige dagen zorg ik voor de kinderen. Ik vind dit een fijne combinatie.
Werken kan ook je leven verrijken.
maandag 7 februari 2011 om 19:24
maandag 7 februari 2011 om 19:27
Heel herkenbaar en ik deel je mening. Ik werk ook niet meer fulltime, minder geld dat is waar. Maar vrije tijd is niet in geld uit te drukken voor mij. Alles draait om het werk lijkt wel overal moet er voor vrij gevraagd worden zelfs als er iemand op sterven ligt. Sorry naar voorbeeld maar zo is het wel
maandag 7 februari 2011 om 19:27
Maar als jij gelukkig bent met die 18 uur (en het je kan veroorloven inderdaad) wat zou je je dan druk maken over 'de maatschappij'?
Ik werk tussen de 20 en de 60 uur per week, en ik zit lekkerder in mijn vel als ik het erg druk heb, ik vind mijn werk dan ook heel erg gaaf, en ja, het is een groot deel van mijn leven. Kan ook. Nou en?
Ik werk tussen de 20 en de 60 uur per week, en ik zit lekkerder in mijn vel als ik het erg druk heb, ik vind mijn werk dan ook heel erg gaaf, en ja, het is een groot deel van mijn leven. Kan ook. Nou en?
maandag 7 februari 2011 om 19:29
Aafke, ik geef je echt 1000% gelijk. Ik kom net uit een situatie waarin me dit alles ook pijnlijk duidelijk is geworden. Moeten smeken om een middagje vrij (terwijl je die uren gewoon hebt staan), iedere dag dezelfde mensen om je heen (ja zelfs in de trein op weg naar het werk), dezelfde small talk over het weer en wat er gisteren op tv was en dan weer hup achter je computer. En dat 36 uur per week! Ik weiger zo mijn leven te leiden ook al schijnen veel mensen er toch semi-gelukkig van te worden. Ik geloof alleen niet dat mensen écht gelukkig worden van werk. Werk begint toch bijna altijd op basis van 'moeten' en niet 'willen'.
Als je het hoofd boven water kunt houden moet je lekker doen wat je zelf wilt en op zoek gaan naar ervaring waar je wél gelukkig van wordt! Je bent niet de enige die er zo over denkt!
Als je het hoofd boven water kunt houden moet je lekker doen wat je zelf wilt en op zoek gaan naar ervaring waar je wél gelukkig van wordt! Je bent niet de enige die er zo over denkt!
maandag 7 februari 2011 om 19:33
Ik zou niet kunnen én niet willen, minder werken. Het daagt me uit en houdt me scherp. En ik heb ook nog hele leuke collega's.
Maar ik heb het geld ook hard nodig om mijn kinderen te kunnen laten studeren etc.
Als ik minder zou gaan werken heb ik geen geld om iets te doen in die tijd....kan ik achter die geraniums gaan zitten....
Maar ik heb het geld ook hard nodig om mijn kinderen te kunnen laten studeren etc.
Als ik minder zou gaan werken heb ik geen geld om iets te doen in die tijd....kan ik achter die geraniums gaan zitten....
quote:aafke2009 schreef op 07 februari 2011 @ 19:31:
werken kan je leven idd ook verrijken, maar dan moet het wel je eigen keuze zijn om zoveel te werken, en niet omdat het moet, vanwegen geld.
Besef jij je wel dat sommige mensen die keuze absoluut niet hebben? Dat er mensen zijn die 40 uur per week werken tegen minimumloon, dat er mensen zijn die elk dubbeltje moeten omdraaien?
Hoeveel part-time uren maakt je man trouwens?
werken kan je leven idd ook verrijken, maar dan moet het wel je eigen keuze zijn om zoveel te werken, en niet omdat het moet, vanwegen geld.
Besef jij je wel dat sommige mensen die keuze absoluut niet hebben? Dat er mensen zijn die 40 uur per week werken tegen minimumloon, dat er mensen zijn die elk dubbeltje moeten omdraaien?
Hoeveel part-time uren maakt je man trouwens?
quote:aafke2009 schreef op 07 februari 2011 @ 19:27:
Ik ben naast die 18 uur nog moeder. en mn man werkt ook niet fulltime, hij wil ook genieten van ons gezin en dan niet alleen op de avonden en weekenden. Ik werk als doktersassistente.Moederschap ernaast? Ik ben moeder voor 24/7. Daarvan ga ik 30 uur per week naar mijn werk maar dan ben ik nog steeds moeder hoor,...en mijn lief is vader. Ook niet alleen op de papadag ( welke idioot heeft dát verzonnen,...?) maar net als ik 24/7. Jij bent moeder naast je werk? Hoe zit dat precies?
Ik ben naast die 18 uur nog moeder. en mn man werkt ook niet fulltime, hij wil ook genieten van ons gezin en dan niet alleen op de avonden en weekenden. Ik werk als doktersassistente.Moederschap ernaast? Ik ben moeder voor 24/7. Daarvan ga ik 30 uur per week naar mijn werk maar dan ben ik nog steeds moeder hoor,...en mijn lief is vader. Ook niet alleen op de papadag ( welke idioot heeft dát verzonnen,...?) maar net als ik 24/7. Jij bent moeder naast je werk? Hoe zit dat precies?
maandag 7 februari 2011 om 19:34
Ik snap het wel. Als je die luxe hebt zou ik het zeker zo doen. Ik werk om te leven en niet andersom. Ben het wel een beetje met je eens. Werken om dure dingen te kunnen kopen en die luxe moet dan wel weer betaald worden en dus moet er gewerkt worden. Met een beetje minder luxe zouden een heleboel mensen wellicht ook gelukkig kunnen zijn. Kleiner huis, auto minder, minder verre vakantie, dan maar geen Iphone, Ipad enz enz. Heel veel mensen zijn ook echt niet tevreden met de baan die ze hebben, maar ja, vast aan een hypotheek of ze moeten een gezin onderhouden of te angstig om iets anders te zoeken.
Maar ja, er zijn ook gewoon mensen die echt 5 dagen moeten werken om rond te komen. Dan is het wel een ander verhaal.
Het is in ieder geval jammer dat er zoveel vrije tijd in werken gaat zitten
Maar ja, er zijn ook gewoon mensen die echt 5 dagen moeten werken om rond te komen. Dan is het wel een ander verhaal.
Het is in ieder geval jammer dat er zoveel vrije tijd in werken gaat zitten
maandag 7 februari 2011 om 19:34