Werk & Studie alle pijlers

leven om te werken

07-02-2011 19:19 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heb ik steeds meer het idee dat de maatschapij leeft om te werken. En dat dat ook het 'doel' van het leven is.Dag in dag uit vroeg op om voor de baas te werken om centen te verdienen. Als je een keer vrij wilt moet je uren hebben zo niet dan heb je pech. Je priveleven is soms gewoon ondergeschikt aan werk. Ik snap dat je geld moet verdienen, maar ik vind dat werk een te groot onderdeel van het leven wordt. Ik zou bijvoorbeeld nooit maar dan ook nooit fulltime gaan werken, dan maar minder geld. Ik heb een hele leuke baan voor 18 uur per week, en dat vind ik ruim voldoende. Ik wil ook tijd overhouden om te genieten van het leven, en dit niet alleen savonds als ik moe van het werkt thuiskom, en het niet laat kan maken omdat ik de volgende dag weer de hele dag moet werken....

Weet niet wat ik wil met dit toppic, maar het is toch zo zonde om je hele leven alleen maar te werken? Die 3 weken zomervakantie zijn toch maar een schijntje? En dan heb ik het nog niet eens over het weekend, wel 2 hele dagen!! De staat toch in contrast met 5! dagen werken? (heb het over de fulltimers onder ons). Natuurlijk zijn er mensen die leven voor hun werk en dat helemaal niet erg vinden. Zijn er mensen die er ook zo over denken? of ben ik de enigste?
Ik snap volledig waarom je niet fulltime wil werken, zeker als je kinderen hebt. Mijn vriend werkte sinds zijn afstuderen ook maar maximaal 4 dagen per week. Ik heb echter wel minimaal 4-5 dagen nodig om me prettig te voelen. Dat doe ik nieteens om het geld, maar om regelmaat in mijn leven te hebben en om niet depressief te raken. Bovendien is mijn werk ook nog eens bijzonder zinvol en ontzettend leuk, dus heb ik nooit het idee dat wat ik doe op werk er toch niet toe doet. En ja, het is uiteraard fijn dat ik daar goed mee verdien. Zonder werk heb ik het idee dat ik niets met mijn goede hersens doe en ik heb gemerkt dat ik dan mezelf steeds minder leuk ga vinden. Werk heb ik gewoon nodig!

Zolang je financieel onafhankelijk bent en dus bij relatiebeëindiging zonder problemen alleen verder kan, lijkt het mij prima toch?
Ik vind het wel echt doodzonde dat er dus mensen zijn die werken zien als "moeten" en "zonde van de tijd". Als ik dat gevoel zou krijgen zou ik daar echt wat aan veranderen.
Ik bespeur hier wel wat praktische jaloezie en afgunst in de reacties, terwijl dat volgens mij niet het punt is dat TO wilt maken. TO bedoelt haar vraag meer in de zin van: wat is de zin van het leven? Een vriendin van mij leeft van vakantie naar vakantie toe. Dat lijkt mij heel erg: dat betekent dus dat 3 weken per jaar maar het leven waard maken...
quote:Manon1976 schreef op 07 februari 2011 @ 21:18:

Ik bespeur hier wel wat praktische jaloezie en afgunst in de reacties, terwijl dat volgens mij niet het punt is dat TO wilt maken. TO bedoelt haar vraag meer in de zin van: wat is de zin van het leven? Een vriendin van mij leeft van vakantie naar vakantie toe. Dat lijkt mij heel erg: dat betekent dus dat 3 weken per jaar maar het leven waard maken...

Wat bedoel je met de jaloezie en afgunst in de reacties? Ik kan ze namelijk niet bespeuren, maar misschien lees ik niet goed.

De zin van het leven is óók mijn werk, en als dat niet zo zou zijn zou ik leuker werk gaan zoeken, simpel.
quote:Nova78 schreef op 07 februari 2011 @ 21:06:

Ik vind het wel echt doodzonde dat er dus mensen zijn die werken zien als "moeten" en "zonde van de tijd". Als ik dat gevoel zou krijgen zou ik daar echt wat aan veranderen.Waarom? Dertig jaar geleden werd je ook voor gek verklaard als je zei dat je een hekel aan kinderen hebt en er niet over peinsde ze te nemen. Dan moest je wel een heel erg harteloos persoon zijn. Evenzo met werken. Conventies zijn er om gebroken te worden.
quote:Nova78 schreef op 07 februari 2011 @ 21:25:

[...]

Wat bedoel je met de jaloezie en afgunst in de reacties? Ik kan ze namelijk niet bespeuren, maar misschien lees ik niet goed.

De zin van het leven is óók mijn werk, en als dat niet zo zou zijn zou ik leuker werk gaan zoeken, simpel.

Daar bedoel ik mee dat sommige mensen heel fel worden, en maar doorratelen over dat TO in een luxe positie zit, etc. Dat is jaloezie. TO zit inderdaad wel in een luxe positie, maar dat is denk ik niet het doel van deze discussie. Ik denk dat TO meer wilt weten wat nou de zin van het leven is omdat steeds meer mensen (zoals die vriendin van mij) zich een loonslaaf voelen en van vakantie naar vakantie leven. En dat is volgens mij niet zo best, of in ieder geval: daar wordt geen mens gelukkig van.

Sommige mensen schrijven hier dat ze fulltime werken en genoeg vrije tijd over houden. Dat kan ik me echt niet voorstellen. Maken zij dat zichzelf wijs omdat het nou eenmaal zo is? Of is het écht zo? Hoe kan dat? Ligt het aan de leuke baan waar je energie van krijgt? Ben benieuwd!
Helemaal eens met Manon1976. Zie in mijn omgeving ook veel werkende moeders die roepen dat ze het heerlijk vinden om zoveel te werken. Maar... Als je het ze eerlijk vraagt ook wel toegeven dat het puur noodzakelijk is om de boel financieel draaiende te houden. Niet dat ze een hekel hebben aan hun werk maar maar wat graag 20 of in dit geval 18 uur zouden willen werken. Hoe harder er geroepen wordt hoe afgunstiger (klinkt wel heel negatief) men vaak is.
quote:Manon1976 schreef op 07 februari 2011 @ 21:34:

[...]Sommige mensen schrijven hier dat ze fulltime werken en genoeg vrije tijd over houden. Dat kan ik me echt niet voorstellen. Maken zij dat zichzelf wijs omdat het nou eenmaal zo is? Of is het écht zo? Hoe kan dat? Ligt het aan de leuke baan waar je energie van krijgt? Ben benieuwd!

Fulltime werken is in mijn geval: 5x 8 uur

Vrije tijd: 5 doordeweekse avonden + 2 dagen weekend + 8 weken vakantie per jaar.
quote:Sommige mensen schrijven hier dat ze fulltime werken en genoeg vrije tijd over houden. Dat kan ik me echt niet voorstellen. Maken zij dat zichzelf wijs omdat het nou eenmaal zo is? Of is het écht zo? Hoe kan dat?Het ligt er aan wat je 'genoeg' vindt. Ik werk 5 dagen in het onderwijs, ben woensdagmiddagp vrij plus 12 weken vakantie. Op maandag sport kind 1, op dinsdag ik, op woensdag muziekles 2x plus sport kind 2, donderdag niks, vrijdag spelletjesavond, zaterdagochtend sport ik weer, zaterdagmiddag repetitie (kindjes mee, erg gezellig altijd), zondag zien we wel. Huishouden doe ik tussendoor en vrienden/kennissen/familie he ik plaats genoeg voor op die donderdagavond, zaterdagmiddag en zondag. Vaak lig ik om 22u al op bed. Tijd zat. Mijn truc is denk ik de boel niey allemaal perfect te willen. Goed genoeg is goed genoeg.

[...]

Daar bedoel ik mee dat sommige mensen heel fel worden, en maar doorratelen over dat TO in een luxe positie zit, etc. Dat is jaloezie. ...

Sommige mensen schrijven hier dat ze fulltime werken en genoeg vrije tijd over houden. Dat kan ik me echt niet voorstellen. Maken zij dat zichzelf wijs omdat het nou eenmaal zo is? Of is het écht zo? Hoe kan dat? Ligt het aan de leuke baan waar je energie van krijgt? Ben benieuwd!

Wat zeg je dat stellig. Dat hoeft helemaal geen jaloezie te zijn, ik heb ook fel gereageerd maar absoluut niet omdat ik TO's leven ambieer. Ik moet er niet aan denken. Ik reageer fel omdat ik TO kortzichtig vind en ze in haar stelligheid over hoe vreselijk wel niet is dat sommige mensen meer moeten werken dan ze zouden willen volledig voorbij gaat aan hoeveel vrijheid we in deze tijd en in dit stukje van de wereld al hebben.

En 'genoeg vrije tijd' is gewoon een enorm relatief begrip, lijkt me. Een baan van 36 uur waarvoor ik thuis niks zou hoeven te doen zou voor mij als zeeen van vrije tijd voelen ja, omdat ik nu een eigen bedrijf heb. Voor iemand die altijd 20 uur heeft gewerkt zal het als heel erg weinig voelen, waarschijnlijk.
quote:kenduskeag schreef op 07 februari 2011 @ 21:31:

[...]

Waarom? Dertig jaar geleden werd je ook voor gek verklaard als je zei dat je een hekel aan kinderen hebt en er niet over peinsde ze te nemen. Dan moest je wel een heel erg harteloos persoon zijn. Evenzo met werken. Conventies zijn er om gebroken te worden.

Werken doe je in mijn ogen niet alleen voor het geld. Wij hebben "mijn" geld ook nodig. Maar dan wil ik het wel op een leuke manier verdienen. Vind ik het niet leuk, dan zou ik op zoek gaan naar iets wat ik wel leuk vind. Dat vind ik zonde.

Ik begrijp niet zo goed wat wel of geen kinderen hiermee te maken heeft. Ik heb het niet over wel of niet werken, ik heb het over lol in je werk.
quote:Marie28 schreef op 07 februari 2011 @ 21:53:

Helemaal eens met Manon1976. Zie in mijn omgeving ook veel werkende moeders die roepen dat ze het heerlijk vinden om zoveel te werken. Maar... Als je het ze eerlijk vraagt ook wel toegeven dat het puur noodzakelijk is om de boel financieel draaiende te houden. Niet dat ze een hekel hebben aan hun werk maar maar wat graag 20 of in dit geval 18 uur zouden willen werken. Hoe harder er geroepen wordt hoe afgunstiger (klinkt wel heel negatief) men vaak is.Niet mee eens. Ik ben absoluut niet afgunstig en ben blij mijn 24 urige werkweek. Voor mij is die balans goed, en dat is voor iedere werkende moeder anders.
Och, ik vind de openingspost van TO een beetje onnozel.

Maar ik herken wel heel erg sterk bij mezelf dat ik werk echt niet meer zaligmakend vind. Dat is ook te danken aan een fikse burn out waar ik nog niet helemaal overheen ben en dat maakt (hopelijk tijdelijk) wel wat werkschuw.

Ik verlang zelf erg naar veel rust en eenvoud en basis en kijk wel eens met grote ogen naar mensen in mijn omgeving die in mijn ogen vast zitten in de ratrace. En hun eigen gouden kooi hebben gecreeerd met een duur huis dat nu onverkoopbaar is en een levensstijl die ze voor vanzelfsprekend aannemen terwijl ze wel op hun tenen lopen om werk en kinderen vol te houden.

Maar iedereen mag het lekker zelf weten van mij. De enige verantwoordelijkheid die je mijns inziens naar anderen hebt, is je eigen broek ophouden en hoe je doet en waar je voor kiest mag je lekker zelluf weten.

[...]

Sommige mensen schrijven hier dat ze fulltime werken en genoeg vrije tijd over houden. Dat kan ik me echt niet voorstellen. Maken zij dat zichzelf wijs omdat het nou eenmaal zo is? Of is het écht zo? Hoe kan dat? Ligt het aan de leuke baan waar je energie van krijgt? Ben benieuwd!Zoals ik hier net al geschreven heb is een 40 urige werkweek maar 25% van de uren die in één hele week zitten. En ik heb nog niet eens rekening gehouden met de weken vakantie die je hebt. Minder dan 25% van je tijd aan werk besteden is toch ook oprecht niet veel?
Ach, zelfs als ik helemaal niet zou werken, zou ik nog vinden dat ik te weinig vrije tijd heb.......

Er is zoveel leuks te doen...en altijd te weinig tijd.
Ik heb gelukkig geen kinderen, dus ik hou genoeg qualitytime voor mezelf over naast die 36 uurtjes werk.
Ik heb gelukkig wel kinderen, maar ik hou ook nog voldoende qualitytime over mezelf. Hetzij iets meer gepland en afgestemd met de plannen van manlief.
"De laatste tijd heb ik steeds meer het idee dat de maatschapij leeft om te werken. En dat dat ook het 'doel' van het leven is."

Dat riep ik gisteren ook uit, maaar dan in een iets andere context. Ik had net een advertentie gelezen van een energiemaatschappij die het voornemen heeft haar klanten voortaan ook in de avonduren te bedienen. Betekent wel dat je als klant 20% meer moet gaan betalen, want die monteur 'verdiend' ook meer in de avonduren.

Ja, ja...ik krijg in de avonduren echt geen 20% meer per uur. Dat daargelaten: wat is er mis met het nemen van een vrije (mid)dag als je iets wil hebben. Dan werkt die monteur ook lekker overdag en heeft de weekenden vrij. Zondags winkels open? Waarom, we hebben al zoveel mogelijkheden om onze boodschappen in huis te halen. Koopavonden en zaterdags. Ik ga door die 5 extra koopavonden en de zondagopenstelling echt niet meer consumeren hoor.

Je werkgever wil tegenwoordig over 100% van je week beschikken om je in te kunnen delen voor werk. Belachelijk. Als je kiest voor een sector waarin je wisselende diensten hebt, dan weet je dat, maar als kantoorklerk kies je voor tijden van maandag t/m vrijdag van 8-17uur. En daar wordt ook aan getornd (ING bankpersoneel werkt voortaan ook op de zaterdagen). Als winkelpersoneel wist je vroeger dat je in elke geval elke zondag vrij was en misschien 1 avondje per week moest werken, maar nu

En ja, ik weet het, ik moet met mijn tijd meegaan, ik ben vreselijk ouderwets wat dat betreft, maar soms denk waarom moet alles toch 24 uur per dag doorgaan?
Nope
Bizar he? We zouden het makkelijker en beter moeten hebben dankzij automatisering, klimaatbeheersing (voor gewassen teelt). Maar nee, de economische motor moet elk jaar nog meer worden aangejaagd, en ik heb sterk de indruk dat veel van de "winst" in de zakken van weinigen verdwijnt. Overheden stimuleren het ook niet om minder te werken, want dat betekent meer vrije tijd, meer tijd om na te denken en recalcitrant gedrag te ontwikkelen. Brood en spelen... We zitten met zijn allen in een immens grote tredmolen, die alleen te stoppen is als we met zijn allen iets minder hard gaan hollen.

Het is echt van de zotte dat mensen vragen of je een middag vrij hebt als je om 5 uur het kantoor uitloopt...

Nee, mijn hobby is het niet, 40+ uur werken.
@TO

Moet ieder voor zich weten. Bedenk wel, als we er allemaal zo in staan als jij, er weinig leuks te doen valt voor je met al je vrije tijd, omdat de boel dan dus niet draaiende wordt gehouden door anderen. Alles waar je nu gebruik van maakt en de luxe die je nu ervaart is er dankzij al die fulltime arbeiders.
Mensen zijn gek en vrijetijd is idd een luxe.

Doel van het leven: kinderen krijgen, ademblijven halen tot ze zelfstandig zijn en dan doodgaan.

Al het andere is er bij verzonnen.
quote:Sim69 schreef op 08 februari 2011 @ 13:45:

Het is echt van de zotte dat mensen vragen of je een middag vrij hebt als je om 5 uur het kantoor uitloopt...

Of dat je dan hoort: "Hee, ambtenaar!" of: "Hee, kantooruren tegenwoordig?"

Wat ik zelf opmerkelijk vind: dat tegenwoordig bijna iedereen zegt dat ze niet voor het geld werkt (ik zeg "ze" omdat ik mannen hier eigenlijk nooit over hoor). Blijkbaar is het not done om voor het geld te werken? Je werkt voor je ontwikkeling, voor je sociale contacten, voor maatschappelijk nut... Maar nee, niet voor het geld hoor! Als je dan vraagt of die mensen ook naar hun werk zouden gaan als ze er niets voor betaald kregen, of waarom ze dan geen vrijwilligerswerk zijn gaan doen, krijg je nooit antwoord. Wordt er dan stiekem toch voor het geld gewerkt maar mag je dat nooit hardop zeggen?

Niet iedereen kan van haar hobby haar beroep maken. Ik geloof ook niet dat iedereen een wereldbaan heeft waar je puur voor je plezier elke dag naartoe gaat. Waarom moet iedereen dan perse zo graag voor haar lol willen werken? Werken voor geld (financiele onafhankelijkheid) is toch ook een prima doel? Zolang je op je werk maar doet alsof je er voor je plezier komt (voor de baas, je collega's en de klanten) want niemand wil werken met of geholpen worden door iemand die er geen zin in lijkt te hebben.
quote:Maja82 schreef op 08 februari 2011 @ 13:57:Doel van het leven: kinderen krijgen, ademblijven halen tot ze zelfstandig zijn en dan doodgaan.

Al het andere is er bij verzonnen.Ik zou liever 80 uur werken dan dat ik 1 dag voor een kind zou moeten zorgen!
quote:Mieshka schreef op 08 februari 2011 @ 14:01:

[...]

Of dat je dan hoort: "Hee, ambtenaar!" of: "Hee, kantooruren tegenwoordig?"

Wat ik zelf opmerkelijk vind: dat tegenwoordig bijna iedereen zegt dat ze niet voor het geld werkt (ik zeg "ze" omdat ik mannen hier eigenlijk nooit over hoor). Blijkbaar is het not done om voor het geld te werken? Je werkt voor je ontwikkeling, voor je sociale contacten, voor maatschappelijk nut... Maar nee, niet voor het geld hoor! Als je dan vraagt of die mensen ook naar hun werk zouden gaan als ze er niets voor betaald kregen, of waarom ze dan geen vrijwilligerswerk zijn gaan doen, krijg je nooit antwoord. Wordt er dan stiekem toch voor het geld gewerkt maar mag je dat nooit hardop zeggen?

Niet iedereen kan van haar hobby haar beroep maken. Ik geloof ook niet dat iedereen een wereldbaan heeft waar je puur voor je plezier elke dag naartoe gaat. Waarom moet iedereen dan perse zo graag voor haar lol willen werken? Werken voor geld (financiele onafhankelijkheid) is toch ook een prima doel? Zolang je op je werk maar doet alsof je er voor je plezier komt (voor de baas, je collega's en de klanten) want niemand wil werken met of geholpen worden door iemand die er geen zin in lijkt te hebben.

ik heb een paar pagina´s ook gezegd dat ik voor de leuk werk en dat ik ook voor het salaris werk, want mijn huur moet ook betaald worden. En dus werk ik niet gratis. (Wel voor een minder salaris dan menig ander met mijn opleiding trouwens). Maar ik ga dus niet van baan veranderen omdat ik dan meer geld ga verdienen en ook als ik genoeg geld zou hebben zou ik gewoon door blijven werken.

Dat is toch niet stiekem wél voor het geld werken? Ik vind het heel belangrijk om mijn werk aantrekkelijk te vinden.
quote:Sim69 schreef op 08 februari 2011 @ 13:45:

Bizar he? We zouden het makkelijker en beter moeten hebben dankzij automatisering, klimaatbeheersing (voor gewassen teelt). Maar nee, de economische motor moet elk jaar nog meer worden aangejaagd, en ik heb sterk de indruk dat veel van de "winst" in de zakken van weinigen verdwijnt. Overheden stimuleren het ook niet om minder te werken, want dat betekent meer vrije tijd, meer tijd om na te denken en recalcitrant gedrag te ontwikkelen. Brood en spelen... We zitten met zijn allen in een immens grote tredmolen, die alleen te stoppen is als we met zijn allen iets minder hard gaan hollen.

Gottegottegot, wat lijkt het me soms toch heerlijk om niet gehinderd te worden door enig historisch besef of idee van hoe het er in andere landen voorstaat Vind je nou echt serieus dat we het hier zo slecht hebben!? We wonen in 1 van de rijkste en veiligste landen van de wereld, en ik vermoed dat we op de ladder van vrije tijd ook lang niet slecht scoren. Als je dan alles nog steeds zo negatief kunt zien, mag je dat weleens bij jezelf gaan zoeken, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven