Werk & Studie alle pijlers

leven om te werken

07-02-2011 19:19 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd heb ik steeds meer het idee dat de maatschapij leeft om te werken. En dat dat ook het 'doel' van het leven is.Dag in dag uit vroeg op om voor de baas te werken om centen te verdienen. Als je een keer vrij wilt moet je uren hebben zo niet dan heb je pech. Je priveleven is soms gewoon ondergeschikt aan werk. Ik snap dat je geld moet verdienen, maar ik vind dat werk een te groot onderdeel van het leven wordt. Ik zou bijvoorbeeld nooit maar dan ook nooit fulltime gaan werken, dan maar minder geld. Ik heb een hele leuke baan voor 18 uur per week, en dat vind ik ruim voldoende. Ik wil ook tijd overhouden om te genieten van het leven, en dit niet alleen savonds als ik moe van het werkt thuiskom, en het niet laat kan maken omdat ik de volgende dag weer de hele dag moet werken....

Weet niet wat ik wil met dit toppic, maar het is toch zo zonde om je hele leven alleen maar te werken? Die 3 weken zomervakantie zijn toch maar een schijntje? En dan heb ik het nog niet eens over het weekend, wel 2 hele dagen!! De staat toch in contrast met 5! dagen werken? (heb het over de fulltimers onder ons). Natuurlijk zijn er mensen die leven voor hun werk en dat helemaal niet erg vinden. Zijn er mensen die er ook zo over denken? of ben ik de enigste?
Ach ja, vroeger was alles beter, hè? Toen hadden mensen vooral vakantie en werkten zo af en toe eens als hun pet er naar stond. Of wacht, hadden we niet toen een 6- daagse werkweek en bestond er al helemaal geen ziekte/zwangerschapsverlof en vakantiedagen behoudens een klein aantal Christelijke feestdagen. Maar ik begrijp dat je liever rond de eervorige eeuwwisseling had geleefd toen je man nog 6 dagen in de fabriek stond te buffelen terwijl jij in je knusse huisje lekker met de kids zat te huistutten en met je hobby's in de weer kon zijn? Zomaar een vraagje, hoor
quote:mjdh schreef op 07 februari 2011 @ 19:48:

Ik heb niet gestudeerd, en ik zit niet de hele dag op de bank. Ik heb in die 17 jaar fulltime werken genoeg gespaard om de komende 10 jaar niet te hoeven werken.

Ik heb werken wel leuk gevonden maar op een gegeven moment was ik het gewoon zat. Dat ik kon kiezen om te stoppen heb ik aan het feit te danken dat ik 17 jaar hard heb gewerkt en flink heb gespaard. Hoezo afhankelijk?

M.Wauw, jij hebt 10 jaarsalarissen op je bankrekening staan? Laten we even uitgaan van 15.000 euro netto per jaar. 150.000 euro op de bank is echt indrukwekkend. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen met een baan waarvoor je niet gestudeerd hebt?
Wat 'de maatschappij' voor schrijft, daar doe ik al helemaal niet aan. Dan zou ik nu inmiddels al lang getrouwd en kinderen moeten hebben en een groter huis en van die echte meubels.

De maatschappij, daar kun je je best aan onttrekken, in je hoofd, in je keuzes.
Ik heb het geluk om te kunnen doen wat ik leuk vind dankzij een goed verdienende vriend. De vaste lasten enzo worden altijd betaald, wat ik inbreng is alleen maar 'extra'. Dit geeft mij de mogelijkheid om rustig uit te zoeken wat ik wel en niet leuk vind om te doen. Een luxe die ik niet zou hebben als ik alleen zou wonen.

Ik heb ook een hele tijd fulltime gewerkt, daar niet van, maar daar verdiende ik evenveel als ik nu verdien met de 20 uur die ik werk.. En ik moet zeggen, dat voelt veel beter.

Al zou ik wel graag naar de 30 uur willen, of nog een baantje er bij.

Mijn vriend vind zijn werk wel heel belangrijk, ik minder. Ik werk om te leven, en ik heb de luxe dat ik een stuk minder nodig heb om te leven omdat er al een inkomen is.

Wel zou ik graag zoveel verdienen dat ook als het misgaat ik genoeg heb om zelf overeind te blijven. Ik heb geen zin om bijstand aan te vragen omdat ik gewend was op het salaris van vriendlief te leven.
Jaloers Zwupp?
TO, je bent zeker pas moeder?

Dat zie ik bij ons op het werk ook; recente moeders die parttime zijn gaan werken, omdat ze het geld hard nodig hebben, dus niet helemaal kunnen stoppen. Maar het liefst zouden ze na een half uur al weer naar huis rennen.

Eentje maakt het helemaal bont, die komt min of meer om uit te rusten en privédingen af te handelen, omdat ze daar de overige dagen thuis met de kleine geen tijd voor heeft. Leidinggevende zegt er niks van, omdat 'ze' labiel is en snel huilt. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
quote:aafke2009 schreef op 07 februari 2011 @ 19:29:

Yoie: precies, zelfs tijdens het stervensproces van mn moeder (wat 2 weken heeft geduurd) moest ik aangeven wanneer ik weer dacht te komen werken. Vreselijk dat werk zo belangrijk is geworden zeg.Is dat zo gek? Ik neem aan dat er niet een hele batterij vervangers voor je geregeld kan worden... en je baas heeft het ook te druk om jouw taken over te nemen?
Als je je werk zo geweldig vind om het fulltime te doen; prima. Dan is het je eigen keuze. Maar als je fulltime werkt om financiele verplichtingen en je zou liever minder werken, dan is dat toch vreselijk?

Ik blijf mijn werk leuk vinden juist om de afwisseling met vrije dagen, niet dag in dag uit hetzelfde liedje.

En mijn man werkt 4 dagen per week, en hij vind het heerlijk. Hij vind zn werk prachtig en werkt met plezier 4 dagen. Maar die 3 vrije dagen zijn voor hem ook zeer belangrijk. En wat betreft de financien, het lukt ons allemaal en kunnen ook nog leuke dingen doen.

Als ik geen partner had gehad, had ik misschien wel meer moeten werken, maar ik ga nooit fulltime werken. zoals ik al zei: dan maar minder geld te besteden. Mijn eigen vrije tijd is me veel meer waard.

En ik ben natuurlijk in de 1e plaats moeder, dat is het belangrijktse. (maar das soms ook zo lastig, bijvoorbeeld als je een ziek kindje hebt wordt er wel van je verwacht dat je op je werk verschijnd). En is je priveleven dus weer ondergeschikt aan je werk.
quote:patra schreef op 07 februari 2011 @ 19:50:

[...]

Ik denk inderdaad dat je héél blij mag zijn als je doet wat je graag wil doen, er goed in bent en er een lekker belegde boterham mee verdient.

Ik heb werken nog nooit als leuk ervaren, alleen maar als noodzaak. Ik zou graag willen dat het anders was.Ik denk dat het voor een deel ook gewoon instelling is. Ik heb al mijn banen als leuk ervaren. (Behalve de koekfabriek, daar kon ik me wel voorstellen dat mensen daar heel ongelukkig van zouden worden als ze daar langer dan 3 weken werken)
quote:mjdh schreef op 07 februari 2011 @ 19:53:

Jaloers Zwupp?

Nee helemaal niet..... Waarom zou ik in hemelsnaam jaloers op je moeten zijn?

Mag ik trouwens uit je antwoord opmaken dat je stiekem toch geen 10 niet zo hele hoge jaarsalarissen op je bank hebt staan?
quote:aafke2009 schreef op 07 februari 2011 @ 19:54:

Als je je werk zo geweldig vind om het fulltime te doen; prima. Dan is het je eigen keuze. Maar als je fulltime werkt om financiele verplichtingen en je zou liever minder werken, dan is dat toch vreselijk?

Ik blijf mijn werk leuk vinden juist om de afwisseling met vrije dagen, niet dag in dag uit hetzelfde liedje.

En mijn man werkt 4 dagen per week, en hij vind het heerlijk. Hij vind zn werk prachtig en werkt met plezier 4 dagen. Maar die 3 vrije dagen zijn voor hem ook zeer belangrijk. En wat betreft de financien, het lukt ons allemaal en kunnen ook nog leuke dingen doen.

Als ik geen partner had gehad, had ik misschien wel meer moeten werken, maar ik ga nooit fulltime werken. zoals ik al zei: dan maar minder geld te besteden. Mijn eigen vrije tijd is me veel meer waard.

En ik ben natuurlijk in de 1e plaats moeder, dat is het belangrijktse. (maar das soms ook zo lastig, bijvoorbeeld als je een ziek kindje hebt wordt er wel van je verwacht dat je op je werk verschijnd). En is je priveleven dus weer ondergeschikt aan je werk.Bekijk het eens vanuit de werkgever... hoe moet hij het regelen als je een week niet komt, omdat ineens je kiddie ziek is? Of 2 weken? Of 6?
quote:mjdh schreef op 07 februari 2011 @ 19:48:

Ik heb niet gestudeerd, en ik zit niet de hele dag op de bank. Ik heb in die 17 jaar fulltime werken genoeg gespaard om de komende 10 jaar niet te hoeven werken.

Ik heb werken wel leuk gevonden maar op een gegeven moment was ik het gewoon zat. Dat ik kon kiezen om te stoppen heb ik aan het feit te danken dat ik 17 jaar hard heb gewerkt en flink heb gespaard. Hoezo afhankelijk?M.

Misschien komt het hierdoor dat mensen denken dat je afhankelijk bent:

quote:mjdh schreef op 07 februari 2011 @ 19:41:

Oh ja, voordat de vraag komt. Mijn man werkt veel en lang. Hij is er verslaafd aan en vind het heerlijk. En sleept dus genoeg binnen voor 3 elke maand.
quote:patra schreef op 07 februari 2011 @ 19:50:

[...]

Ik denk inderdaad dat je héél blij mag zijn als je doet wat je graag wil doen, er goed in bent en er een lekker belegde boterham mee verdient.

Ik heb werken nog nooit als leuk ervaren, alleen maar als noodzaak. Ik zou graag willen dat het anders was.Wat voor werk doe je dan? Kan me dit nog wel herinneren van mijn bijbaantje toen ik nog bezig was met mijn studie. Vreselijk. Ontzettend onuitdagend werk, maar gelukkig érg gezellige collega's (die dit werk ook als bijbaantje hadden).
Ik ben het wel een beetje met je eens. Ik werk drie dagen en kan daar van rondkomen (uiteraard werk ik niet goed mee aan de economie van Nederland, want ik consumeer verrot weinig). Heb geen gezin, geen partner.

Maar ik heb ook een hele leuke baan die ik zeker niet zou willen missen. Voor mijn gevoel heb ik nu het beste van 'both worlds', een leuke baan die voldoening, social contacten, structuur en natuurlijk geld oplevert en ruim de tijd om op een normaal tempo mijn boodschappen te kunnen doen, tijd om in het bos te wandelen en tijd om gewoon eens op de bank te zitten, uit het raam te staren en adem te halen .

En ik ben natuurlijk in de 1e plaats moeder, dat is het belangrijktse. (maar das soms ook zo lastig, bijvoorbeeld als je een ziek kindje hebt wordt er wel van je verwacht dat je op je werk verschijnd). En is je priveleven dus weer ondergeschikt aan je werk.Het valt mij tegenwoordig inderdaad heel erg op dat kinderen altijd maar voor werk moeten gaan. Kind ziek? Moeder sprint meteen de deur uit......om de komende week niet meer gezien te worden. Wat heeft het kind? Een klein verkoudheidje. Het is toch van de zotte dat alles maar moet kunnen en op de werkgever afgewenteld wordt. Het zijn jouw kinderen, niet die van je werkgever....
quote:Zwuppeliennn schreef op 07 februari 2011 @ 19:59:

[...]

Het valt mij tegenwoordig inderdaad heel erg op dat kinderen altijd maar voor werk moeten gaan. Kind ziek? Moeder sprint meteen de deur uit......om de komende week niet meer gezien te worden. Wat heeft het kind? Een klein verkoudheidje. Het is toch van de zotte dat alles maar moet kunnen en op de werkgever afgewenteld wordt. Het zijn jouw kinderen, niet die van je werkgever....Inderdaad!
en dan zeggen ze "ik haal die uren volgende week wel weer in hoor", maar ja, dan heeft nummer twee zn teen gestoten. ARGH.
Aafke wat doe je in de tijd dat je niet aan het werk bent? Oke, voor de kinderen zorgen, maar hoe zien die dagen eruit? Heb je fantastische hobbie's, dieren etc?

Ja maar, halloho? Voor heel veel mensen is er helemaal geen keus. Die doen heus niet mal met dure vakanties ed maar die hebben toch dat fulltime salaris nodig om hun gezin te onderhouden. Ik denk dat de halve wereld wel liever minder zou werken, maar zo zit t leven nou eenmaal niet in elkaar als je geen rijke familie, partner, of bovengemiddeld goed salaris hebt. En dan kun je wel gaan roepen hoe afschuwelijk dat wel niet is, maar daar heb je geen reet aan. Kun je beter kijken naar die 7 vrije avonden én 2 vrije dagen in de week die je wel hebt. Ga voor de lol eens kijken hoeveel mensen in India ofzo moeten werken om wat te eten op de plank te krijgen, om maar wat te noemen.

God, wat vind ik dit intens verwend gezeur zeg. Nee, het leven is er niet om jou te accommoderen in wat je het allerallerallerprettigst zou vinden, het leven is er om eruit te halen wat erin zit. En dat zal ieder in z'n eigen situatie op z'n eigen manier moeten doen.
quote:Piratesse schreef op 07 februari 2011 @ 20:01:

en dan zeggen ze "ik haal die uren volgende week wel weer in hoor", maar ja, dan heeft nummer twee zn teen gestoten. ARGH.

Die uren worden echt never nooit niet ingehaald.

Nog zoiets leuks.....in de lunchpauze even snel naar huis gaan omdat de kinderen thuis komen voor het eten. De lunch van die persoon duurt dus 2x zo lang dan van de rest van de collega's en heel vreemd maar wel waar, toch gaat hij of zij op dezelfde tijd naar huis als de rest en komt ook niet vroeger 's ochtends.....
quote:Pien252 schreef op 07 februari 2011 @ 19:58:

[...]Wat voor werk doe je dan? Kan me dit nog wel herinneren van mijn bijbaantje toen ik nog bezig was met mijn studie. Vreselijk. Ontzettend onuitdagend werk, maar gelukkig érg gezellige collega's (die dit werk ook als bijbaantje hadden).Ik werk sinds dit schooljaar als docent in het vo (omgeschoold). Ik vind dit véél leuker dan alles wat ik hiervoor heb gedaan, maar zou dit niet fulltime kunnen.
Ik herken het niet. Werk zelf ook parttime, maar zou graag iets meer werken. Kan helaas niet binnen deze functie, en die vind ik zo leuk dat ik niet echt actief op zoek ben naar wat anders.

M'n man werkt voor zichzelf, meer dan 45 uur meestal, ook hier kinderen, maar wel makkelijk in te delen vaak.

Dus nee, geen herkenning!
Van de 168 uur die er in een week zitten werk je er maar 40! Dat is nog niet eens 25% van de tijd....
quote:Zwuppeliennn schreef op 07 februari 2011 @ 19:59:

[...]

Het valt mij tegenwoordig inderdaad heel erg op dat kinderen altijd maar voor werk moeten gaan. Kind ziek? Moeder sprint meteen de deur uit......om de komende week niet meer gezien te worden. Wat heeft het kind? Een klein verkoudheidje. Het is toch van de zotte dat alles maar moet kunnen en op de werkgever afgewenteld wordt. Het zijn jouw kinderen, niet die van je werkgever....

Dat is toch de onhoudbare positie waar tweeverdieners in gedwongen worden. Je kunt wel altijd afgeven op 'de wegrennende werkende moeders', maar wat moet je anders. Kind mag niet ziek op de opvang blijven en moet nu eenmaal opgehaald worden bij koorts, beide ouders werken, dan zal toch of de moeder of de vader de deur uit moeten rennen om dat kind op te gaan halen. Het is zo slordig als je je peuter urenlang op de stoep of alleen thuis laat zitten, omdat je beiden je werkdag nog af moest maken.

En als je bovenstaande situatie niet meer wenselijk vind voor jezelf je kind en je werkgever en daarom besluit dat 1 van de 2 ouders bij de kinderen blijft dan moet je je weer gaan verdedigen want dan ben je zielig en onafhankelijk. Het is werkelijk nooit goed.
Sunemon ik ben het helemaal met je eens. De overheid wil graag dat iedereen aan het werk gaat/blijft en dat is niet altijd makkelijk met kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven