Werk & Studie alle pijlers

Minder goede beoordeling

28-03-2018 17:10 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
28 Jaar werk ik bij mijn huidige werkgever (inclusief de bedrijven voor de fusies). 28 Jaar heb ik een goede beoordeling gehad en was er niks aan de hand. En nu opeens is mijn beoordeling slechter dan normaal. Ik voldoe niet aan de verwachting, volgens mijn leidinggevende. En dat is de eerste keer dat ik dat hoor. In heel het traject van vorig jaar is dat niet ter sprake gekomen.

Ik doe mijn werk gewoon goed, ik ben resultaatgericht, lever kwaliteit, werk snel en zorgvuldig en ik ben altijd bereid om mensen te helpen. Daar is ook niks mis mee volgens mijn leidinggevende.

Waarom dan een slechte beoordeling? Omdat ik geen ja en amen zeg. Als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat ook. De huidige bedrijfscultuur is echter dat je ja en amen zegt, ook al ben je het er niet mee eens. Dat je het vervolgens niet doet, dat maakt dan niet uit.

Er wordt nu een verbetertraject opgesteld. Ik heb het zelf maar genoemd ‘hoe zeg ik ja en amen en doe ik het vervolgens lekker niet?’. Complete onzin natuurlijk!! Maar ja als ik daar nee op zeg (wat ze waarschijnlijk verwachten), dan heb ik het weer gedaan natuurlijk.

Eind volgend jaar is er een reorganisatie bij onze afdeling. Er moeten dan van ons team 5 fte-ers weg (inclusief de leidinggevende). Er blijven er dan nog 5 over. Grote kans dat ik weg moet. Geen probleem, want ik krijg 7 jaar wachtgeld en alle voorzieningen die we nu hebben blijven lopen. Ook pensioen wordt gewoon doorbetaald. En we kunnen ons op kosten van het bedrijf laten omscholen (wat ik ook wil gaan doen). En dan nu nog een verbetertraject om ja en amen te zeggen.

Hoe ga ik dat toch in vredesnaam doen? Het zit niet in mij, ik zeg niet ja en amen en doe vervolgens waar ik zelf zin in heb. Ik zeg het als ik het ergens niet mee eens ben. Natuurlijk, als er wordt besloten om iets te doen, dan doe ik het ook. Maar ik laat wel eerst weten dat ik er niet achtersta. Maar dat mag blijkbaar niet meer.
Nummer*Zoveel schreef:
28-03-2018 18:50
De grens tussen “assertief” en “agressief” is vrij dun, en mensen die zich storen aan managers en situaties gaan sneller over die grens heen.
Yup, ook een belangrijk verschil.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Stampertje12 schreef:
28-03-2018 18:07
Je zit in ieder geval al lekker defensief in dit geheel... En je komt een tikje over alsof je nogal verzekerd bent van je eigen gelijk. Ik zou hier mee oppassen. Dat kan namelijk door je werkgever ook tegen je worden gebruikt. Als zij aangeven dat ze straks van alles hebben geprobeerd, maar dat jij je er niet voor ingezet hebt en niet bereid leek om te veranderen, dan wordt het een lekker gezellige sessie bij de kantonrechter.

Daarom ga ik me natuurlijk wel inzetten bij het verbetertraject. Ik ga alles doen wat ze van me vragen. Ik wil niet bij de kantonrechter zitten, uiteraard niet. Daar heb ik uiteindelijk alleen mezelf mee. Als ik dan weg moet, stuur me dan maar weg bij de reorganisatie, dan houd ik er nog wat aan over. Dus ik ga me wel inzetten, als is misschien maar voor anderhalf jaar. En ondertussen proberen mijn mond dicht te houden en met alles akkoord gaan. Maar dat vind ik wel moeilijk.
Benbits schreef:
28-03-2018 18:27
Ik denk dat je een hele vervelende tijd tegemoet gaat en dat dit nog het begin is.

Ik zou er maar niet te zeker van zijn dat jij niet op de nominatie staat om ontslagen te worden.

Aan het verbetertraject moet je meewerken en de werkgever moet je een acceptabele termijn geven, bv een half jaar, om je te verbeteren.

ik zou ook aan dossiervorming gaan doen. Alles bijhouden en preventief juridisch advies in gaan winnen.
Als ze mij gaan ontslaan bij de reorganisatie dan ben ik daar niet rouwig om hoor. 7 Jaar wachtgeld en alle voorzieningen die ik nu ook heb en doorbetaling van pensioen en ook nog vergoeding van opleidingen. Nou kom maar op!! Binnen nu en anderhalf jaar ontslaan? Nee, daar ben ik niet bang voor. En ik ga er natuurlijk ook voor zorgen dat dat niet gebeurt.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 18:48
Niet met die woorden nee. Hoe het is gezegd: jij bent het niet altijd eens met voorstellen en dat past niet bij wat het bedrijf wil. Het laatste voorstel was hiervan de aanleiding. Dat was om van een bepaald onderdeel werkzaamheden te schrappen, waardoor wij minder werk kregen. Gevolg is nu, dat de de afgelopen dagen bijna niks zitten te doen en gewoon zitten te wachten op werk (dus: te weinig werk, te veel mensen). Ander gevolg is dat de gegevens in de systemen daardoor niet kloppen. Ik was het er niet mee eens dat we zelf in ons eigen werk gingen snijden en dus ervoor gaan zorgen dat we met teveel mensen zitten. Maar dat is de huidige cultuur van het bedrijf en ik moet daarin meegaan. En er zijn dus mensen die bij bepaalde afspraken zeggen dat ze het doen en vervolgens doen ze het niet. Dat is in mijn ogen ja en amen zeggen en daarna lekker je eigen gang gaan.
Kan je niet het voortouw nemen in het wel kloppend maken van gegevens in de systemen?
Star² schreef:
28-03-2018 18:53
Hoe weet je dat je daar op afgerekend wordt? Is dat zo gezegd of is dat je eigen interpretatie?
Ja, dat is helaas zo gezegd. Ik moet het meer eens zijn met voorstellen en veranderingen (ook al hebben we daar onszelf mee) en omdat ik het niet altijd eens ben, is mijn beoordeling nu minder goed. Ondanks dat er op mijn werk zelf niks is aan te merken.
Star² schreef:
28-03-2018 18:58
Kan je niet het voortouw nemen in het wel kloppend maken van gegevens in de systemen?
Dat wil ik dus wel, maar er is besloten dat we dat niet doen. Pas als klanten aangeven dat er iets niet klopt, dan mogen we het veranderen. Eerder niet.
Wanneer jij niet meer past bij het bedrijf dan is het zaak om voldoende ruimte te creeren om weg te kunnen gaan op je eigen voorwaarden. Dus rekken tot je iets anders hebt gevonden of de voorwaarden voor jezelf op een rij zetten (tijd, geld, mediation, loopbaanbegeleiding, ...ect). Verder tijdens dat traject niet meer het achterste van je tong laten zien...wat zij doen met het bedrijf is dan voor jou niet mer van belang. Daarbij vind men je nu kritisch en wanneer je zo door gaat ook vervelend en dan is men minder geneigd om aan jouw wensen tegemoet te komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
28-03-2018 19:02
Verder tijdens dat traject niet meer het achterste van je tong laten zien...wat zij doen met het bedrijf is dan voor jou niet mer van belang. Daarbij vind men je nu kritisch en wanneer je zo door gaat ook vervelend en dan is men minder geneigd om aan jouw wensen tegemoet te komen.
Ja, dit is nu echt van belang.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik neem aan dat je op het forum dit taalgebruik hanteert en niet op de werkvloer want het lijkt erop dat je overal op gepakt kan worden dus ik zou vanaf nu gewoon politiek correct het spelletje mee spelen en die anderhalf jaar uitzitten en er voor jezelf het beste van maken.
En inderdaad nu al een telefoontje plegen met de bond om te bespreken dat er een reorganisatie aan zit te komen en hoe het beste te handelen.

Misschien af en toe toch je mening blijven geven bij zaken die niet al te veel kwaad kunnen zodat ze wel blijven beseffen dat ze over anderhalf jaar jou willen dumpen :) Niet dat je dadelijk alsnog mag blijven omdat je zo'n brave werknemer bent geworden.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 18:48
Niet met die woorden nee. Hoe het is gezegd: jij bent het niet altijd eens met voorstellen en dat past niet bij wat het bedrijf wil. Het laatste voorstel was hiervan de aanleiding. Dat was om van een bepaald onderdeel werkzaamheden te schrappen, waardoor wij minder werk kregen. Gevolg is nu, dat de de afgelopen dagen bijna niks zitten te doen en gewoon zitten te wachten op werk (dus: te weinig werk, te veel mensen). Ander gevolg is dat de gegevens in de systemen daardoor niet kloppen. Ik was het er niet mee eens dat we zelf in ons eigen werk gingen snijden en dus ervoor gaan zorgen dat we met teveel mensen zitten. Maar dat is de huidige cultuur van het bedrijf en ik moet daarin meegaan. En er zijn dus mensen die bij bepaalde afspraken zeggen dat ze het doen en vervolgens doen ze het niet. Dat is in mijn ogen ja en amen zeggen en daarna lekker je eigen gang gaan.
Maar dan snap ik jouw leidinggevende wel. Je werkt voor het belang van de organisatie en niet voor jouw eigen belang. Als er bezuinigd moet worden, dan wordt je geacht om mee te denken over wat er allemaal efficiënter en effectiever kan, ongeacht de gevolgen daarvan voor jouw eigen baanzekerheid.

Als je had gezegd “ik snap de doelstelling, maar ik denk dat we dan eerst goed moeten uitzoeken hoe we kunnen voorkomen dat de gegevens in het systeem daardoor straks niet meer kloppen”, dan komt dat een stuk betrokkener bij de organisatie over, terwijl het resultaat hetzelfde is.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 19:00
Ja, dat is helaas zo gezegd. Ik moet het meer eens zijn met voorstellen en veranderingen (ook al hebben we daar onszelf mee) en omdat ik het niet altijd eens ben, is mijn beoordeling nu minder goed. Ondanks dat er op mijn werk zelf niks is aan te merken.

Ik ben reuze benieuwd hoe ze dat gaan omschrijven in het plan.
Zo hebben wij een collega die behoorlijk van een drankje houdt en op maandagochtend vaak naar alcohol ruikt. Een collegaatje had dat eens aangekaart bij de leidinggevende. Zijn reactie: 'als je je eraan stoort, moet je je dat maar met hem bespreken'. Daar is toch een leidinggevende voor? Of ben ik nou gek?
Off-topic. Er zitten als werkgever behoorlijk veel risico's aan het aanspreken op alcoholgebruik als de prestaties daartoe geen aanleiding geven. Dan kan de rechter bepalen dat een werkgever heeft aangestuurd op ontslag en omdat verslaving een ziekte is mag dat niet. Dus er moet voor een leidinggevende wel echt een concrete aanleiding zijn om daar iets mee te doen.
viva-amber schreef:
28-03-2018 19:02
Wanneer jij niet meer past bij het bedrijf dan is het zaak om voldoende ruimte te creeren om weg te kunnen gaan op je eigen voorwaarden. Dus rekken tot je iets anders hebt gevonden of de voorwaarden voor jezelf op een rij zetten (tijd, geld, mediation, loopbaanbegeleiding, ...ect). Verder tijdens dat traject niet meer het achterste van je tong laten zien...wat zij doen met het bedrijf is dan voor jou niet mer van belang. Daarbij vind men je nu kritisch en wanneer je zo door gaat ook vervelend en dan is men minder geneigd om aan jouw wensen tegemoet te komen.
Je hebt helemaal gelijk. Dat ga ik dus ook vanaf doen, maar het gaat ontzettend moeilijk worden. Ik ga niet uit mezelf weg, daar heb ik alleen mezelf mee. De voorwaarden van vertrek bij reorganisatie zijn zo ontzettend gunstig, dat ik dat niet wil mislopen, als ik weg zou moeten. Dus ik moet er alles aan doen om te voorkomen dat ik eerder ontslagen kan worden. Als dat ik dat ik voortaan mijn mond moet gaan houden, dan is dat maar zo. Maar oh...wat gaat dat moeilijk worden. Zeker als ik dan zie dat er besluiten worden genomen die voor ons als team niet gunstig zijn. Zo jammer. Ik heb een hoog verantwoordelijkheidsgevoel wat tegelijkertijd ook mijn valkuil is. Maar ik wil zo graag dat alles goed loopt, dat het werk goed gedaan wordt en dat de gegevens gewoon kloppen. En ik vind het ontzettend lastig om te accepteren dat het bij ons dan niet zo is.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 19:00
Nou, dat is dan eenvoudig te verbeteren. Dan kun je voorstellen dat ze jou voortaan ze jou niet om je mening hoeven te vragen. Beslissingen en koerswijzigingen kunnen gewoon worden gemeld en dat is het dan. Iedereen blij. Voor jou ook een zorg minder.
djengaz schreef:
28-03-2018 19:07
Ik neem aan dat je op het forum dit taalgebruik hanteert en niet op de werkvloer want het lijkt erop dat je overal op gepakt kan worden dus ik zou vanaf nu gewoon politiek correct het spelletje mee spelen en die anderhalf jaar uitzitten en er voor jezelf het beste van maken.
En inderdaad nu al een telefoontje plegen met de bond om te bespreken dat er een reorganisatie aan zit te komen en hoe het beste te handelen.

Misschien af en toe toch je mening blijven geven bij zaken die niet al te veel kwaad kunnen zodat ze wel blijven beseffen dat ze over anderhalf jaar jou willen dumpen :) Niet dat je dadelijk alsnog mag blijven omdat je zo'n brave werknemer bent geworden.
Hahaha...nee, dan zou ik echt stom zijn!!! Oh ja...niet al te braaf worden. Ach nee...dat bestaat toch niet. Weet je...ik zou het niet erg vinden om weg te moeten met die voorwaarden. Dan wil ik 2 dagen gaan werken, tijdens de eerste jaren wachtgeld en verder een paar opleidingen gaan doen en misschien vrijwilligerswerk. Gelukkig weet ik wel wat ik wil gaan doen, ik heb collega's die nog geen flauw idee hebben. Dat lijkt me een stuk lastiger.
Nummer*Zoveel schreef:
28-03-2018 19:08
Maar dan snap ik jouw leidinggevende wel. Je werkt voor het belang van de organisatie en niet voor jouw eigen belang. Als er bezuinigd moet worden, dan wordt je geacht om mee te denken over wat er allemaal efficiënter en effectiever kan, ongeacht de gevolgen daarvan voor jouw eigen baanzekerheid.

Als je had gezegd “ik snap de doelstelling, maar ik denk dat we dan eerst goed moeten uitzoeken hoe we kunnen voorkomen dat de gegevens in het systeem daardoor straks niet meer kloppen”, dan komt dat een stuk betrokkener bij de organisatie over, terwijl het resultaat hetzelfde is.
Maar is het dan in het belang van de organisatie dat we bepaalde gegevens fout in het systeem laten staan, terwijl wij de juiste gegevens hebben en in het systeem kunnen zetten? Lijkt mij toch niet? Deze organisatie staat sowieso als niet zo goed bij de klanten, dan ga je het alleen nog maar erger maken. Maar ja....dat moet ik dus gewoon accepteren, dat moet ik gaan leren.
Star² schreef:
28-03-2018 19:24
Ik ben reuze benieuwd hoe ze dat gaan omschrijven in het plan.
Ik ook!!!
LizBakker schreef:
28-03-2018 19:30
Off-topic. Er zitten als werkgever behoorlijk veel risico's aan het aanspreken op alcoholgebruik als de prestaties daartoe geen aanleiding geven. Dan kan de rechter bepalen dat een werkgever heeft aangestuurd op ontslag en omdat verslaving een ziekte is mag dat niet. Dus er moet voor een leidinggevende wel echt een concrete aanleiding zijn om daar iets mee te doen.
Oke, dat wist ik niet.
LizBakker schreef:
28-03-2018 19:34
Nou, dat is dan eenvoudig te verbeteren. Dan kun je voorstellen dat ze jou voortaan ze jou niet om je mening hoeven te vragen. Beslissingen en koerswijzigingen kunnen gewoon worden gemeld en dat is het dan. Iedereen blij. Voor jou ook een zorg minder.
Zulke dingen gebeuren dus altijd bij het werkoverleg, nooit rechtstreeks. Ik moet dus gaan leren om dan maar alleen te luisteren en alleen mijn mond te openen als ik het ermee eens ben. Als ik het er niet mee eens ben, ga ik maar ergens anders aan denken ofzo. Aan vakantie misschien. Dan krijg ik een beetje vrolijk en houd ik lekker mijn mond.
Wat heeft die alcoholist nu echt met jou te maken?

Jij vindt dat het moet veranderen maar je wilt zelf behalve je manager dirigeren geen actie ondernemen.

Waarom is die alcoholische collega nog nadat je het hebt aangekaart zo een aandachtspunt voor jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 19:40
Zulke dingen gebeuren dus altijd bij het werkoverleg, nooit rechtstreeks. Ik moet dus gaan leren om dan maar alleen te luisteren en alleen mijn mond te openen als ik het ermee eens ben. Als ik het er niet mee eens ben, ga ik maar ergens anders aan denken ofzo. Aan vakantie misschien. Dan krijg ik een beetje vrolijk en houd ik lekker mijn mond.
Ja, lastig. Dat snap ik wel. Ik erger me er ook wel eens aan dat ons om onze mening wordt gevraagd, waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Prima, maar voer dan gewoon je plannen door en doe niet of het een democratisch besluit is.

Maar in tegenstelling tot jou bemoei ik mij nooit zoveel met overleggen. Ik doe gewoon mijn eigen ding en laat de rest een beetje aan me voorbij gaan. Ik heb ook gemerkt dat hoe ouder je wordt, des te minder bemoeienis wordt gewaardeerd. Je komt al snel zuur of recalcitrant over.

Dus lekker laten waaien en af en toe doen of je ergens enthousiast over bent. Ik ben er bij mij op werk achter gekomen dat veel doldwaze plannen nooit tot uitvoering komen, dus dan heb je je voor niets druk gemaakt. Het zal jouw tijd wel duren!
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 19:37
Maar is het dan in het belang van de organisatie dat we bepaalde gegevens fout in het systeem laten staan, terwijl wij de juiste gegevens hebben en in het systeem kunnen zetten? Lijkt mij toch niet? Deze organisatie staat sowieso als niet zo goed bij de klanten, dan ga je het alleen nog maar erger maken. Maar ja....dat moet ik dus gewoon accepteren, dat moet ik gaan leren.
Lees nou eerst eens wat ik schrijf. Als je op je werk ook zo direct reageert zonder de essentie van de boodschap te begrijpen, dan begrijp ik steeds meer van jouw beoordeling...
Hoe kom je trouwens op die 7 jaar wachtgeld? Bedoel je daarmee dat je 7 jaar mee denkt te krijgen? Want dat lijkt me niet realistisch. Zeker niet bij verwijtbaar ontslag.
Je komt nogal pittig en dominant over. En heel eerlijk, als er collega's zijn die goed hun werk doen, en makkelijk in omgang zijn en een collega die goed haar werk doet maar ook te pas en te onpas haar mening verkondigd, dat is de keuze niet zo moeilijk als er iemand uit moet. Het is de toon die de muziek maakt en ik heb zo het vermoeden dat diplomatie niet zo aan je besteed is.

Wat Numerzoveel en Star al schrijven ben ik het mee eens. Jij lijkt erg overtuigd van jezelf te zijn, je mening moet er uit, je geeft aan dat je je eigenlijk niet stil kan houden. Pas je er voor op dat je je zelf niet overschreeuwt? En kan je heel eerlijk naar je zelf zijn, en jezelf afvragen of ze toch niet een klein puntje hebben?
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 18:55
Daarom ga ik me natuurlijk wel inzetten bij het verbetertraject. Ik ga alles doen wat ze van me vragen. Ik wil niet bij de kantonrechter zitten, uiteraard niet. Daar heb ik uiteindelijk alleen mezelf mee. Als ik dan weg moet, stuur me dan maar weg bij de reorganisatie, dan houd ik er nog wat aan over. Dus ik ga me wel inzetten, als is misschien maar voor anderhalf jaar. En ondertussen proberen mijn mond dicht te houden en met alles akkoord gaan. Maar dat vind ik wel moeilijk.
Afwachten, je mond houden, met alles akkoord gaan...

Dat is niet automatisch een recept voor het overleven van de komende 1,5 jaar en met een zak geld bij de reorganisatie naar huis gaan hoor...

Dan heb je straks het verwijt te pakken dat je wel "ja" zegt, maar geen inzet toont. Of dat je geen actieve houding hebt. Etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven