Werk & Studie alle pijlers

Minder goede beoordeling

28-03-2018 17:10 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
28 Jaar werk ik bij mijn huidige werkgever (inclusief de bedrijven voor de fusies). 28 Jaar heb ik een goede beoordeling gehad en was er niks aan de hand. En nu opeens is mijn beoordeling slechter dan normaal. Ik voldoe niet aan de verwachting, volgens mijn leidinggevende. En dat is de eerste keer dat ik dat hoor. In heel het traject van vorig jaar is dat niet ter sprake gekomen.

Ik doe mijn werk gewoon goed, ik ben resultaatgericht, lever kwaliteit, werk snel en zorgvuldig en ik ben altijd bereid om mensen te helpen. Daar is ook niks mis mee volgens mijn leidinggevende.

Waarom dan een slechte beoordeling? Omdat ik geen ja en amen zeg. Als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat ook. De huidige bedrijfscultuur is echter dat je ja en amen zegt, ook al ben je het er niet mee eens. Dat je het vervolgens niet doet, dat maakt dan niet uit.

Er wordt nu een verbetertraject opgesteld. Ik heb het zelf maar genoemd ‘hoe zeg ik ja en amen en doe ik het vervolgens lekker niet?’. Complete onzin natuurlijk!! Maar ja als ik daar nee op zeg (wat ze waarschijnlijk verwachten), dan heb ik het weer gedaan natuurlijk.

Eind volgend jaar is er een reorganisatie bij onze afdeling. Er moeten dan van ons team 5 fte-ers weg (inclusief de leidinggevende). Er blijven er dan nog 5 over. Grote kans dat ik weg moet. Geen probleem, want ik krijg 7 jaar wachtgeld en alle voorzieningen die we nu hebben blijven lopen. Ook pensioen wordt gewoon doorbetaald. En we kunnen ons op kosten van het bedrijf laten omscholen (wat ik ook wil gaan doen). En dan nu nog een verbetertraject om ja en amen te zeggen.

Hoe ga ik dat toch in vredesnaam doen? Het zit niet in mij, ik zeg niet ja en amen en doe vervolgens waar ik zelf zin in heb. Ik zeg het als ik het ergens niet mee eens ben. Natuurlijk, als er wordt besloten om iets te doen, dan doe ik het ook. Maar ik laat wel eerst weten dat ik er niet achtersta. Maar dat mag blijkbaar niet meer.
LizBakker schreef:
28-03-2018 20:09
Hoe kom je trouwens op die 7 jaar wachtgeld? Bedoel je daarmee dat je 7 jaar mee denkt te krijgen? Want dat lijkt me niet realistisch. Zeker niet bij verwijtbaar ontslag.
Bij een goed sociaal plan kun je salaris meekrijgen als je ontslagen wordt. Vaak wordt daar ook nog in meegenomen dat je relatief meer krijgt als je ouder bent.

Maar dan moet je echt meer denken aan: 1 maand per gewerkt jaar voor medewerkers tot 45, 1,5 maand per gewerkt jaar voor medewerkers tot 55 en 2 maanden per gewerkt jaar voor medewerkers ouder dan 55. Dat is echter vaak toch gemaximeerd op 1 of maximaal (en dan heb je al een hele goede regeling) 2 jaarsalarissen. Immers is het natuurlijk niet te betalen voor een werkgever als ze alle werknemers 7 jaar salaris + pensioen + verzekeringen mee te geven. Wil je dat doen, dan ga je bij een medewerker van een jaar of 50 met een normaal kantoorsalaris al snel richting een kostenpost van 700.000 euro per medewerker...

In de reorganisaties die ik heb meegemaakt kon je maximaal een jaarsalaris meekrijgen. Voor sommige mensen die tegen hun pensioen aan zaten werden nog wel uitzonderingen gemaakt dat ze op individueel niveau een extra storting deden om te voorkomen dat iemand een pensioengat zou oplopen als redelijkerwijs aangenomen kon worden dat iemand niet nog voor 1 of 2 jaar een baan ging vinden.
Misschien es kijken op welke thema-verloven je nog allemaal recht hebt?

Elke maand of elke dag dat je er niet moet zitten en "ja en amen" moet zeggen is er één.

En een grote aftelkalender maken?
Stampertje12 ^Dat weet ik allemaal, maar met de voormalige kantonrechtersformule of nu de transitievergoeding, kom je als iemand van 48, met 28 dienstjaren (waarvan dus ook een flink aantal voor je 35e) toch bij lange na niet op 7 jaar ontslagvergoeding. Zeker niet als er deels verwijtbaarheid werknemer is, waar men hier nu op af aan het koersen lijkt te zijn.

Maar goed, misschien zijn er hele mooie vertrekpakketten bij dit bedrijf.
Sara9876 schreef:
28-03-2018 17:14
Als er werkelijk een ja en amen cultuur heerst moet je daar zo snel mogelijk weg zijn. Bedrijven die zo werken redden het niet.
Als je daarentegen gewoon een obstinate eikel bent die al bijna dertig jaar een autoriteitsprobleem heeft en daar tot nu toe mee is kunnen wegkomen, dan wordt het hoog tijd dat je daar eens op gewezen wordt. En het aardige van de OP is, beide waarheden kunnen dezelfde OP opleveren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 19:00
Ja, dat is helaas zo gezegd. Ik moet het meer eens zijn met voorstellen en veranderingen (ook al hebben we daar onszelf mee) en omdat ik het niet altijd eens ben, is mijn beoordeling nu minder goed. Ondanks dat er op mijn werk zelf niks is aan te merken.
Kijk, dat dus. Je persoonlijke belang als werknemer voor organisatiebelang stellen klinkt leuk, maar dat doe je maar bij de vakbond. Dit is precies de houding die je niet van werknemers moet willen. Tegenspraak is gezond, maar als jij liever inefficiënt werkt om aan het werk te blijven, dan 8s je beoordeling wellicht volkomen terecht.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Zodra het woord 'verbetertraject' gevallen is, is het tij lastig te keren vrees ik.
Je hoeft niet met alles akkoord te gaan dat is anders dan op alles kritiek leveren. De wereld is niet alleen maar zwart=wit. Je geeft ook op zaken kritiek die niet direct van jou zijn (collega) of zaken die geen prioriteit hebben. Houd het dichter bij jezelf. Jij gaat over wat jij doet. Houd je verder niet met alles en iedereen bezig.

Daarbij was je jarenlang met je kritische houding wel goed genoeg voor deze werkgever, functioneel en van waarde. Dat kan echt niet in 1 klap allemaal weg zijn.

Wellicht een persoonlijk vraag: zit jij in de overgang?
Dat kan namelijk je gevoelens en gedrag ook heel erg veranderen en wordt vaak niet als zodanig herkent.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe kom je bij die riante reorganisatie-vergoeding? Reken jezelf niet te rijk, zeker niet als je verwijtbaar gedrag in je dossier hebt staan.
Wat is er verwijtbaar aan haar gedrag?

Ik bedoel een collega die met drank op het werk zit is niet/moeilijk aan te pakken maar iemand die verbeter voorstellen doet en die fouten aankaart is verwijtbaar. Lijkt mij wel een beetje de omgekeerde wereld. Dat je niet meer bij elkaar past betekent niet dat er sprake is van verwijtbaarheid.
viva-amber wijzigde dit bericht op 29-03-2018 08:10
79.62% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Bah...wat voel ik me naar zeg. Na 28 jaar krijg je opeens dit. Anderhalf jaar voor een reorganisatie. 28 Jaar inzet, 2 keer depressief en overspannen waarbij mijn verantwoordelijkheidsgevoel 1 van de oorzaken was. 28 Jaar me de kolere gewerkt en dan krijg je stank voor dank. Ik ben blij dat ik 6 dagen vrij was, ik moet er niet aan denken dat ik nu naar kantoor moest.
Mijn grootste les in mijn arbeidsleven tot nu toe is geweest dat ik de dingen niet zakelijk bekeek.

Dacht dat ik wel wat krediet had opgebouwd. Bleek mijn werkgever ineens wel heel zakelijk te kunnen zijn.

Dat doet idd pijn.

Bekijk het vanaf nu zakelijk en tactisch.
viva-amber schreef:
28-03-2018 19:44
Wat heeft die alcoholist nu echt met jou te maken?

Jij vindt dat het moet veranderen maar je wilt zelf behalve je manager dirigeren geen actie ondernemen.

Waarom is die alcoholische collega nog nadat je het hebt aangekaart zo een aandachtspunt voor jou?
Dat is hij niet, dit was alleen een voorbeeld over mijn leidinggevende. Ik heb honderden voorbeelden dat hij geen leiding kan geven (en dat vind ik niet alleen), maar het gaat nu niet over hem.
LizBakker schreef:
28-03-2018 20:09
Hoe kom je trouwens op die 7 jaar wachtgeld? Bedoel je daarmee dat je 7 jaar mee denkt te krijgen? Want dat lijkt me niet realistisch. Zeker niet bij verwijtbaar ontslag.
Dat is ons sociaal plan en daar kunnen ze weinig aan veranderen. Is al helemaal berekend, dus wel realistisch. Verwijtbaar ontslag is helemaal niet aan de orde. Het gaat over een reorganisatie over anderhalf jaar, de zoveelste. We krijgen geen 7 jaar mee, we krijgen de eerste 3 maanden 100%, dan 9 maanden 90% en dan 5 jaar 80%. Als je gaat werken en het inkomen is minder krijg je het aangevuld tot dat bedrag.

En nee...ik zit niet in de overgang.

Ik heb collega's die al vaak genoeg een verbetertraject hebben gevolgd en die zitten er ook nog steeds. Ik ga er niet vanuit dat ik na 1 keer meteen de laan uitgeschopt word.

JollyRider schreef:
29-03-2018 07:02
Kijk, dat dus. Je persoonlijke belang als werknemer voor organisatiebelang stellen klinkt leuk, maar dat doe je maar bij de vakbond. Dit is precies de houding die je niet van werknemers moet willen. Tegenspraak is gezond, maar als jij liever inefficiënt werkt om aan het werk te blijven, dan 8s je beoordeling wellicht volkomen terecht.
Persoonlijk belang? Meer in het belang van de afdeling, ook mijn collega's dus. En waarop baseer jij dat ik inefficiënt werk? Als ik dat zou doen, dan zou mijn werk niet goed beoordeeld worden.
Benbits schreef:
29-03-2018 08:00
Mijn grootste les in mijn arbeidsleven tot nu toe is geweest dat ik de dingen niet zakelijk bekeek.

Dacht dat ik wel wat krediet had opgebouwd. Bleek mijn werkgever ineens wel heel zakelijk te kunnen zijn.

Dat doet idd pijn.

Bekijk het vanaf nu zakelijk en tactisch.
Ja zo moet ik het inderdaad gaan bekijken. Maar het zal moeilijk zijn. Ik heb me altijd ingezet voor mijn werkgever, maar daar wordt blijkbaar niet naar gekeken. Kan je wel zeggen dat dat pijn doet.
LizBakker schreef:
28-03-2018 19:45
Ja, lastig. Dat snap ik wel. Ik erger me er ook wel eens aan dat ons om onze mening wordt gevraagd, waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Prima, maar voer dan gewoon je plannen door en doe niet of het een democratisch besluit is.

Maar in tegenstelling tot jou bemoei ik mij nooit zoveel met overleggen. Ik doe gewoon mijn eigen ding en laat de rest een beetje aan me voorbij gaan. Ik heb ook gemerkt dat hoe ouder je wordt, des te minder bemoeienis wordt gewaardeerd. Je komt al snel zuur of recalcitrant over.

Dus lekker laten waaien en af en toe doen of je ergens enthousiast over bent. Ik ben er bij mij op werk achter gekomen dat veel doldwaze plannen nooit tot uitvoering komen, dus dan heb je je voor niets druk gemaakt. Het zal jouw tijd wel duren!
Dit. Ik zag laatst een foto van mezelf onverwacht genomen tijdens een vergadering, en zag een verwilderd zuur mens, terwijl ik dacht dat ik goed mijn mond hield en niks liet merken :whistle:
Dus ik zoek inderdaad de leuke dingen op, en als me echt iets dwarszit probeer ik het 1 op 1 in vragende vorm. Ik kan ben naast nogal assertief ook best charmant als ik mijn best doe, en dan werkt 1 op 1 beter.
Beetje babbelen over iets waarvan je weet dat dat zo'n persoon interesseert. Dan vriendelijk vragen: 'goh, ik heb nog eens nagedacht over plan dat en dat. Ik heb het gevoel dat dat wat dit betreft niet zo goed kan uitpakken, maak me daar een beetje zorgen over. Wat denk jij?'
Vaak heb je dan al een heel ander gesprek en krijg je ook een wat eerlijker toelichting.
Het-groepje schreef:
29-03-2018 08:05
Dit. Ik zag laatst een foto van mezelf onverwacht genomen tijdens een vergadering, en zag een verwilderd zuur mens, terwijl ik dacht dat ik goed mijn mond hield en niks liet merken :whistle:
Haha, geweldig! Volgens mij zouden meer mensen zichzelf eens moeten bekijken ( inclusief ikzelf).
Wat vervelend zeg. Ik ben er eind vorig jaar na 21 jaar ook uitgebonsourd bij mijn werkgever. Ik weet hoe het voelt en wat voor stress het met zich mee brengt. Maar reken je niet rijk met die ontslagvergoeding. Het heeft mij met behulp van een jurist nog knap wat onderhandelen gekost om te krijgen wat ik nu heb meegekregen. Had recht op veel meer bruto gezien mijn dienstjaren, maar het leverde zoveel stress op dat ik uiteindelijk genoeg heb genomen met hetgeen ik nu krijg. Ik wens jou succes.
Tja je leidinggevende kan geen leidinggeven.....tja jammer dan...van kritiek verandert hij blijkbaar ook niet en levert vooral jou problemen.

Mijn leidinggevende kan ook geen leidinggeven maar dat geeft ook ruimte en vrijheid om mijn eigen ding te doen en vooral te negeren waar hij mee bezig is. Af en toe probeer ik in het positieve wat te sturen door voorstellen of balletjes op te gooien waar iedereen blij van wordt. Zoals een tip over een oplossing, goede training , waar je info kunt vinden over... of een cadeautje voor een vertrekkende collega dan wel een afscheidsfeestje.

Tegen zaken die echt indruisen tegen ethische regels en wetgeving zeg ik nee zonder mij zelf te verantwoorden.

Verder zoeken zij het maar uit en werk ik vooral aan mijn eigen taken en kwaliteit.

De hele tijd maar prikken in iemand die niet kan leidinggeven levert gedoe op. Ik denk altijd: hoe hoger hoe gekker. Waarschijnlijk wordt jouw leidinggevende ook weer voor het karretje gespannen van iemand daar boven en zit hij met die hele reorganisatie met een onmogelijke opdracht in zijn maag. Wees vooral blij dat jij niet in zijn schoenen staat en laat hem/haar verder lekker schuiven.
To, volgens mij begrijp jij, gezien je reacties, het punt niet. Als bedrijf ziet dat het werk door minder mensen gedaan kan worden (efficiënt werken), dan kunnen er dus mensen weg (bedrijfsbelang). Hoe lullig ook voor de mensen. Dan kan je protesteren (= vervelend) of meedenken vanuit het bedrijfsbelang ( zeg, gegevens staan nu niet goed in systeem, zal ik kijken hoe dit op te lossen?).
En helemaal in dit soort situaties worden kritische of opstandige opmerkingen /houding niet gezien als ( voortkomend uit) betrokkenheid, maar vooral als een signaal dat de persoon ergens anders beter op zijn plek is.
Ik begrijp het punt wel. Ik moet meer denken aan de organisatie. Hoe kunnen we het voor elkaar krijgen minder werk te hebben, zodat we het met minder mensen kunnen doen. Dat begrijp ik van de organisatie wel. Maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens moet zijn. Zeker niet omdat we dan zelf voor ons exit zorgen.
Tornacense schreef:
28-03-2018 23:35
Misschien es kijken op welke thema-verloven je nog allemaal recht hebt?

Elke maand of elke dag dat je er niet moet zitten en "ja en amen" moet zeggen is er één.

En een grote aftelkalender maken?
Wat bedoel je met thema-verloven?
Het-groepje schreef:
29-03-2018 08:05
Dus ik zoek inderdaad de leuke dingen op, en als me echt iets dwarszit probeer ik het 1 op 1 in vragende vorm. Ik kan ben naast nogal assertief ook best charmant als ik mijn best doe, en dan werkt 1 op 1 beter.
Beetje babbelen over iets waarvan je weet dat dat zo'n persoon interesseert. Dan vriendelijk vragen: 'goh, ik heb nog eens nagedacht over plan dat en dat. Ik heb het gevoel dat dat wat dit betreft niet zo goed kan uitpakken, maak me daar een beetje zorgen over. Wat denk jij?'
Vaak heb je dan al een heel ander gesprek en krijg je ook een wat eerlijker toelichting.
Oh vreselijk!! Ik probeer altijd aan de kant te zitten waarbij ik naar buiten kan kijken. Ik zet een glimlach op, als de rest hard lacht lach ik mee en kijk ondertussen naar de mensen die langslopen.
Benbits schreef:
28-03-2018 17:15
Ik zou het toch maar doen want anders hebben ze voor die tijd een dossier om je zonder al die extra's op straat te zetten.

Een verbetertraject is daar het begin van. Ik denk dat dat hun bedoeling is zodat ze goedkoop zonder sociaal plan ivm de reorganisatie te kunnen wippen.
Dit!!!
Cinderella76 schreef:
29-03-2018 08:17
Wat vervelend zeg. Ik ben er eind vorig jaar na 21 jaar ook uitgebonsourd bij mijn werkgever. Ik weet hoe het voelt en wat voor stress het met zich mee brengt. Maar reken je niet rijk met die ontslagvergoeding. Het heeft mij met behulp van een jurist nog knap wat onderhandelen gekost om te krijgen wat ik nu heb meegekregen. Had recht op veel meer bruto gezien mijn dienstjaren, maar het leverde zoveel stress op dat ik uiteindelijk genoeg heb genomen met hetgeen ik nu krijg. Ik wens jou succes.
Vreselijk zeg. Gelukkig zijn het bij ons standaard vertrekregelingen. Allemaal volgens een bepaalde formule. Er zijn inmiddels genoeg reorganisaties geweest en de collega's die eruit zijn gegaan (degene dan die veel dienstjaren hadden) hebben alles met dezelfde regeling gekregen. Wat dat betreft is het gelukkig goed geregeld bij ons. Er zijn helaas ook collega's bij ons die er pas een paar jaar zitten, voor hun is het vervelender.
Daantje1970 schreef:
29-03-2018 08:33
Ik begrijp het punt wel. Ik moet meer denken aan de organisatie. Hoe kunnen we het voor elkaar krijgen minder werk te hebben, zodat we het met minder mensen kunnen doen. Dat begrijp ik van de organisatie wel. Maar dat wil niet zeggen dat ik het ermee eens moet zijn. Zeker niet omdat we dan zelf voor ons exit zorgen.
Nee, je begrijpt het punt dus helemaal niet. Er zijn dingen waar je het mee eens of oneens kunt zijn, maar het aanstaande banenverlies valt daar niet onder. Dat is een reeds genomen besluit en verder niet onderhandelbaar. Als jouw mening wordt gevraagd, dan is de vraag dus niet “ben je het ermee eens dat we banen gaan verliezen?” maar dan is de vraag “als we op deze manier gaan krimpen, zijn er dan nog dingen waar we rekening mee moeten houden op organisatorisch en procesmatig vlak?”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven