Werk & Studie alle pijlers

Minder goede beoordeling

28-03-2018 17:10 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
28 Jaar werk ik bij mijn huidige werkgever (inclusief de bedrijven voor de fusies). 28 Jaar heb ik een goede beoordeling gehad en was er niks aan de hand. En nu opeens is mijn beoordeling slechter dan normaal. Ik voldoe niet aan de verwachting, volgens mijn leidinggevende. En dat is de eerste keer dat ik dat hoor. In heel het traject van vorig jaar is dat niet ter sprake gekomen.

Ik doe mijn werk gewoon goed, ik ben resultaatgericht, lever kwaliteit, werk snel en zorgvuldig en ik ben altijd bereid om mensen te helpen. Daar is ook niks mis mee volgens mijn leidinggevende.

Waarom dan een slechte beoordeling? Omdat ik geen ja en amen zeg. Als ik het ergens niet mee eens ben, zeg ik dat ook. De huidige bedrijfscultuur is echter dat je ja en amen zegt, ook al ben je het er niet mee eens. Dat je het vervolgens niet doet, dat maakt dan niet uit.

Er wordt nu een verbetertraject opgesteld. Ik heb het zelf maar genoemd ‘hoe zeg ik ja en amen en doe ik het vervolgens lekker niet?’. Complete onzin natuurlijk!! Maar ja als ik daar nee op zeg (wat ze waarschijnlijk verwachten), dan heb ik het weer gedaan natuurlijk.

Eind volgend jaar is er een reorganisatie bij onze afdeling. Er moeten dan van ons team 5 fte-ers weg (inclusief de leidinggevende). Er blijven er dan nog 5 over. Grote kans dat ik weg moet. Geen probleem, want ik krijg 7 jaar wachtgeld en alle voorzieningen die we nu hebben blijven lopen. Ook pensioen wordt gewoon doorbetaald. En we kunnen ons op kosten van het bedrijf laten omscholen (wat ik ook wil gaan doen). En dan nu nog een verbetertraject om ja en amen te zeggen.

Hoe ga ik dat toch in vredesnaam doen? Het zit niet in mij, ik zeg niet ja en amen en doe vervolgens waar ik zelf zin in heb. Ik zeg het als ik het ergens niet mee eens ben. Natuurlijk, als er wordt besloten om iets te doen, dan doe ik het ook. Maar ik laat wel eerst weten dat ik er niet achtersta. Maar dat mag blijkbaar niet meer.
Er zit veel tussen ja en amen en herhaaldelijk kritiek geven. Wanneer jec wordt geknipt en geschoren kun het beste stil zitten (en zwijgen).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 17:28
Ik had altijd 3 van 5, voldoet aan verwachting. Nu opeens heb ik 2 van 5, voldoet niet aan verwachting. Natuurlijk is er wel eens wat gebeurt, maar dat is bij iedereen wel en dat is ook logisch na zoveel jaren. Ik heb 1 keer een officiële waarschuwing gehad, maar dat is uiteindelijk weer rechtgezet.

Ik ben ook niet bang dat ze mij nu zouden ontslaan voor de reorganisatie. Dan moeten ze wel met veel meer dingen komen. Bij het verbetertraject ga ik ook wel wat zaken aankaarten. En ik wil dat alles zwart op wit komt te staan. En als ik nu echt ja en amen zeg en gewoon mijn mond dicht houdt, dan hebben ze geen poot meer om op te staan. Maar ja...nu nog zover komen.
Mijn advies is toch om langs een arbeidsrechtjurist te gaan. Je weet niet wat ze in petto hebben. Er kan van alles in een dossier zijn vastgelegd en zo'n verbetertraject wordt niet zomaar ingezet bij een eenmalige lager dan verachting beoordeling. Dan speelt er vaak wel iets meer.

Hier zou ik geen risico willen lopen. Liever een keer een paar honderd euro voor een goede jurist die vaker met dit bijltje heeft gehakt, dan straks opeens in een situatie zitten waarin je op straat staat en buiten het sociaal plan bent gevallen.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Die heb je nu misschien niet direct nodig, maar ik denk dat je er volgend jaar (en met pech eerder) echt baat bij kunt hebben.

Mag je solliciteren op interne vacatures? Anderhalf jaar is nog lang als je iedere dag met tegenzin naar je werk gaat!
Stampertje12 schreef:
28-03-2018 17:34
Mijn advies is toch om langs een arbeidsrechtjurist te gaan. Je weet niet wat ze in petto hebben. Er kan van alles in een dossier zijn vastgelegd en zo'n verbetertraject wordt niet zomaar ingezet bij een eenmalige lager dan verachting beoordeling. Dan speelt er vaak wel iets meer.

Hier zou ik geen risico willen lopen. Liever een keer een paar honderd euro voor een goede jurist die vaker met dit bijltje heeft gehakt, dan straks opeens in een situatie zitten waarin je op straat staat en buiten het sociaal plan bent gevallen.
Gelukkig kunnen wij zelf onze dossiers inzien tegenwoordig en ik heb daar geen rare dingen in ontdekt. Ik wacht even het voorstel van het verbetertraject af. Geen idee wat dat gaat worden. Wordt dat praten met mijn leidinggevende of met iemand anders. Of een of andere stomme workshop. Ik heb geen idee.

Wel heb ik net gevonden dat een rechter een ontslagaanvraag zal weigeren als er geen verbetertraject is geweest. Maar dan moet ik me als werknemer daar dus wel voor inzetten. Dus ja...ik moet het gewoon doen als ik mezelf niet in mijn vingers wil snijden. Ik word dus echt voor het blok gezet. Dan moet het maar en moet ik anderhalf jaar mijn mond houden als ik het ergens niet mee eens ben.
chirpy schreef:
28-03-2018 17:35
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Die heb je nu misschien niet direct nodig, maar ik denk dat je er volgend jaar (en met pech eerder) echt baat bij kunt hebben.

Mag je solliciteren op interne vacatures? Anderhalf jaar is nog lang als je iedere dag met tegenzin naar je werk gaat!
Die heb ik gelukkig. Solliciteren op andere afdelingen heeft geen nut, want ook daar wordt gereorganiseerd. Daarbij geldt de regel dat je het dus overal mee eens moet zijn voor de gehele organisatie, niet alleen voor onze afdeling.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 17:34
Misschien verplicht niet, alleen ben ik bang dat als ik het niet doe, dat ze dan wel straks iets hebben om mij weg te sturen.
Zo van: voldoet niet aan verwachting en wil niet verbeteren. Doei Daantje.

Nee maar je kan wel inhoudelijk op de punten die je moet verbeteren ingaan. Het moet wel meetbaar zijn namelijk en niet wat loze kreten.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 17:46
Daarbij geldt de regel dat je het dus overal mee eens moet zijn voor de gehele organisatie, niet alleen voor onze afdeling.
Ik snap dat jouw frustratie de reden is waarom je deze zin herhaaldelijk schrijft maar kan me tegelijk niet aan de indruk onttrekken dat ik toch ook echt iemand lees die vast zit in háár gelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 17:44
Gelukkig kunnen wij zelf onze dossiers inzien tegenwoordig en ik heb daar geen rare dingen in ontdekt. Ik wacht even het voorstel van het verbetertraject af. Geen idee wat dat gaat worden. Wordt dat praten met mijn leidinggevende of met iemand anders. Of een of andere stomme workshop. Ik heb geen idee.

Wel heb ik net gevonden dat een rechter een ontslagaanvraag zal weigeren als er geen verbetertraject is geweest. Maar dan moet ik me als werknemer daar dus wel voor inzetten. Dus ja...ik moet het gewoon doen als ik mezelf niet in mijn vingers wil snijden. Ik word dus echt voor het blok gezet. Dan moet het maar en moet ik anderhalf jaar mijn mond houden als ik het ergens niet mee eens ben.
Je zit in ieder geval al lekker defensief in dit geheel... En je komt een tikje over alsof je nogal verzekerd bent van je eigen gelijk. Ik zou hier mee oppassen. Dat kan namelijk door je werkgever ook tegen je worden gebruikt. Als zij aangeven dat ze straks van alles hebben geprobeerd, maar dat jij je er niet voor ingezet hebt en niet bereid leek om te veranderen, dan wordt het een lekker gezellige sessie bij de kantonrechter.
De werkgever is niet de enige die aan dossiervorming mag doen. Dat mag jij ook. Ik zou vanaf nu structureel alles bij gaan houden op een feitelijke manier. Mocht het je over een jaar in het gezicht worden geworpen, dan heb jij ook een versie van het verhaal.

Is het "Ja en amen-verhaal" jouw interpretatie, of is dat letterlijk zo tegen je gezegd? Zorg dat je mails met bepaalde formuleringen bewaart. Of maak voor jezelf even een korte samenvatting van een gesprek, zodat je later nog weet hoe dingen verliepen (niet mailen, want je hoeft ze dingen niet op een presenteerblaadje aan te reiken).

Zorg ook dat de afspraken die in een verbetertraject haalbaar zijn. Als je iets moet ondertekenen, doe dat dan alleen als je het ook echt eens bent met hoe iets is genoteerd. En een werkgever moet een werknemer ook faciliteren in het verbeteren. Misschien moet er een cursus worden aangeboden, of scholing.

Maar het is wel zo dat sommige werkgevers niet altijd gediend zijn van iedereen's input. Als jouw functieomschrijving zo is dat er van jou geen bijdragen aan beleid worden verwacht, dan kun je het wel ergens mee oneens zijn, maar dan hoef je dat niet altijd te delen. Wat jij misschien ziet als betrokkenheid, ziet een ander als gezeur van een betweter.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 18:27
0.08% gewijzigd
Enn schreef:
Leer je nog een wijze les op jouw oude dag, soms is het namelijk heel verstandig om niets te zeggen. Mocht een ander dit opvatten als 'ja en amen' is dat zijn/haar keuze.

Dit denk ik ook.
Assertief zijn moet adequaat zijn, en als je er zelf last van hebt moet je een andere manier verzinnen om je baan voor jezelf leuk/werkbaar te houden.
Ik hou heel vaak mijn mond (met heel veel moeite) en ga zelfs niet meer naar bepaalde bijeenkomsten.
Ik erger me kapot aan wat op dit moment een 'goede houding' wordt gevonden.
Ik zie soms echt mensen die ik ervan verdenk geestesziek te zijn, en die bepalen alles.
Laatst ook weer in zo'n gesprek: Die man wilde mijn passie weten.
Gaat vervolgens een verhaal ophangen (duidelijk totaal niet in mijn antwoord geïnteresseerd) over de extreme sporten en exotische hobby's en zestig miljoen banen die hij had.
Op een concrete vraag kreeg ik een vriendelijke blik, een boel woorden maar totaal geen antwoord op iets wat ik zei terug, letterlijk een opsomming van zijn eigen positieve eigenschappen en daarna een anekdote over zijn vrouw die blijkbaar erg veel geld krijgt voor haar beeldhouwkunsten.
Ik kan een beoordeling van zo'n druiloor totaal niet serieus nemen.
Maarja, mijn verdenkingen over zijn geestelijke gezondheid met hem delen, ik denk dat ik dat rustig kan doen en dan een verhaal over zijn laatste vakantie terugkrijg, maar ik durf het niet te gokken :rofl:.
Daantje1970 schreef:
Ik had altijd 3 van 5, voldoet aan verwachting. Nu opeens heb ik 2 van 5, voldoet niet aan verwachting. Natuurlijk is er wel eens wat gebeurt, maar dat is bij iedereen wel en dat is ook logisch na zoveel jaren. Ik heb 1 keer een officiële waarschuwing gehad, maar dat is uiteindelijk weer rechtgezet.

Ik ben ook niet bang dat ze mij nu zouden ontslaan voor de reorganisatie. Dan moeten ze wel met veel meer dingen komen. Bij het verbetertraject ga ik ook wel wat zaken aankaarten. En ik wil dat alles zwart op wit komt te staan. En als ik nu echt ja en amen zeg en gewoon mijn mond dicht houdt, dan hebben ze geen poot meer om op te staan. Maar ja...nu nog zover komen.
3 van 5 is voldoende, positief. Niet goed, zoals je in de OP schrijft.
En een kleine stap naar 2.

Ik geloof zeker dat ze proberen om mensen ofwel zelf te laten vertrekken vóór de reorganisatie dan wel zonder dat het (teveel) geldt kost. Maar op basis van bovenstaande en wat je verder schrijft (bijvoorbeeld altijd zeggen wat je ergens van vindt), dan ben je voor hun misschien voor hun niet die fijne, aan een positieve sfeer bijdragende medewerker zoals jij jezelf ziet.
Veer wat mee, kijk hoe het uitpakt als je eens je mening voor je houdt. Heb je ook wat aan als je inderdaad ergens anders gaat werken.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 18:41
1.00% gewijzigd
Ik denk dat je een hele vervelende tijd tegemoet gaat en dat dit nog het begin is.

Ik zou er maar niet te zeker van zijn dat jij niet op de nominatie staat om ontslagen te worden.

Aan het verbetertraject moet je meewerken en de werkgever moet je een acceptabele termijn geven, bv een half jaar, om je te verbeteren.

ik zou ook aan dossiervorming gaan doen. Alles bijhouden en preventief juridisch advies in gaan winnen.
Dubbel
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 28-03-2018 18:41
99.14% gewijzigd
Noem eens een ja en amen voorbeeld TO?
Je schrijft dat je altijd goede beoordelingen had, maar dat is niet zo. Je haalde altijd 3 uit 5 en dat is dus net voldoende en tegen de onderkant van de “ok-lijn”. Nu schiet je daar dus met een 2 uit 5 onder, en dat is onvoldoende. Dat je net langs die ok-lijn navigeert, maakt het voor de werkgever een stuk makkelijker om er juridisch wat mee te doen. (Altijd een 5 en opeens een 1 is een stuk lastiger aannemelijk te maken). Ik zou je daarom dus adviseren om het zeker serieus te nemen.

Daarnaast valt me op dat je het zelf erg zwart/wit stelt, namelijk iedereen moet maar ja-knikken. Je geeft al aan dat ze het anders hebben uitgelegd en dat je het zelf zo vertaald hebt. Ik denk dat jij jezelf daarmee tekort doet. Je laat alle nuance nu weg, terwijl juist die nuance je kan helpen om dit punt aan te pakken op een manier die voor jou zelf ook veel beter voelt dan simpelweg ja-knikken.

Tenslotte zou ik je willen adviseren om nu meteen juridische hulp in te schakelen. Meteen vanaf je eerste formele reactie op de beoordeling is het belangrijk dat er iemand meekijkt. En ik zou de bond boven rechtsbijstand verkiezen, omdat die op deze manier ook inzicht kunnen krijgen of alleen jij nu opeens een slechtere beoordeling krijgt, of dat ze spelletjes spelen en meer mensen daarmee treffen. Dat kan namelijk ook van belang zijn voor hoe je verder op dit gesprek reageert.

Sterkte!

PS vergeet niet even een kopietje van je dossier naar jezelf te mailen, zodat daar niet opeens van alles uit verdwijnt of aan toegevoegd kan worden.
Ik ben vooral benieuwd hoe de motivatie van de slechtere beoordeling is geformuleerd. Ik kan me niet voorstellen dat men zei; sorry Daantje1970, maar je zegt nooit Ja en Amen en daarom beoordelen we je nu minder. Dat zal toch op een andere manier gezegd zijn.
eva-luna schreef:
28-03-2018 18:26
3 van 5 is voldoende, positief. Niet goed, zoals je in de OP schrijft.

Ik geloof zeker dat ze proberen om mensen ofwel zelf te laten vertrekken vóór de reorganisatie dan wel zonder dat het (teveel) geldt kost. Maar op basis van bovenstaande en wat je verder schrijft (bijvoorbeeld altijd zeggen wat je ergens van vindt), dan ben je voor hun misschien voor hun niet die fijne, aan een positieve sfeer bijdragende medewerker zoals jij jezelf ziet.
Veer wat mee, kijk hoe het uitpakt als je eens je mening voor je houdt. Heb je ook wat aan als je inderdaad ergens anders gaat werken.
Ik zeg niet altijd wat ik ervan vind. Maar als er een voorstel of een discussie over iets is en vragen wat iedereen ervan vind en vervolgens aangeef dat ik het er niet mee eens ben en dan vervolgens mij afrekenen op het feit dat ik mijn mening geef, dat vind ik toch wel vreemd. Dan moet je geen discussie starten of vragen aan de medewerkers wat ze ervan vinden. Dan moet je gewoon als leidinggevende zeggen 'zo gaan we het doen en niet anders!' Maar goed, onze leidinggevende is niet echt een leidinggevende. Hij roept altijd dat wij een zelfsturend team zijn. Zo hebben wij een collega die behoorlijk van een drankje houdt en op maandagochtend vaak naar alcohol ruikt. Een collegaatje had dat eens aangekaart bij de leidinggevende. Zijn reactie: 'als je je eraan stoort, moet je je dat maar met hem bespreken'. Daar is toch een leidinggevende voor? Of ben ik nou gek?

Ik had altijd 3 van 5 en dat hebben de meeste mensen. 4 Geven ze bij ons nagenoeg nooit (en 5 al helemaal niet), want dat betekent salarisverhoging en dat willen ze niet in een tijd van bezuinigingen. En nu heb ik opeens 2 van 5. Ik doe mijn werk niet anders en ik geef net zo vaak (dus niet altijd) mijn mening als voorgaande jaren. En opeens is dat dus niet goed.
Tijd om de juridische messen te slijpen en je niet laten afbluffen. Eventueel nog een gesprek aanvragen met leidinggevende of schriftelijke reactie op die 'beoordeling' geven als je denkt dat gesprek geen zin heeft. Constructief en positief van toon blijven en aangeven dat je het bedrijfsbelang voorop stelt.

Er idd vanuit gaan dat je eruit gaat met reorganisatie dus vanaf nu een dossier voor jezelf over je leidinggevende/ werkgever opbouwen. Aan het eind van het jaar of daarna in evt. juridische procedure daarna weet je anders niet goed meer wat er is gebeurd.
LizBakker schreef:
28-03-2018 18:32
Ik ben vooral benieuwd hoe de motivatie van de slechtere beoordeling is geformuleerd. Ik kan me niet voorstellen dat men zei; sorry Daantje1970, maar je zegt nooit Ja en Amen en daarom beoordelen we je nu minder. Dat zal toch op een andere manier gezegd zijn.
Niet met die woorden nee. Hoe het is gezegd: jij bent het niet altijd eens met voorstellen en dat past niet bij wat het bedrijf wil. Het laatste voorstel was hiervan de aanleiding. Dat was om van een bepaald onderdeel werkzaamheden te schrappen, waardoor wij minder werk kregen. Gevolg is nu, dat de de afgelopen dagen bijna niks zitten te doen en gewoon zitten te wachten op werk (dus: te weinig werk, te veel mensen). Ander gevolg is dat de gegevens in de systemen daardoor niet kloppen. Ik was het er niet mee eens dat we zelf in ons eigen werk gingen snijden en dus ervoor gaan zorgen dat we met teveel mensen zitten. Maar dat is de huidige cultuur van het bedrijf en ik moet daarin meegaan. En er zijn dus mensen die bij bepaalde afspraken zeggen dat ze het doen en vervolgens doen ze het niet. Dat is in mijn ogen ja en amen zeggen en daarna lekker je eigen gang gaan.
Boogschutter10 schreef:
28-03-2018 18:47
Tijd om de juridische messen te slijpen en je niet laten afbluffen. Eventueel nog een gesprek aanvragen met leidinggevende of schriftelijke reactie op die 'beoordeling' geven als je denkt dat gesprek geen zin heeft. Constructief en positief van toon blijven en aangeven dat je het bedrijfsbelang voorop stelt.

Er idd vanuit gaan dat je eruit gaat met reorganisatie dus vanaf nu een dossier voor jezelf over je leidinggevende/ werkgever opbouwen. Aan het eind van het jaar of daarna in evt. juridische procedure daarna weet je anders niet goed meer wat er is gebeurd.
Ik bewaar al heel veel. En gelukkig kan ik mijn eigen dossier inzien, dat is ook wel fijn. Gesprek met mijn leidinggevende zal ik wel weer hebben bij het verbetertraject.
Mijn ervaring bij dit soort dingen is dat het vaak niet gaat om de inhoud van de boodschap maar om hoe je die verpakt. De grens tussen “assertief” en “agressief” is vrij dun, en mensen die zich storen aan managers en situaties gaan sneller over die grens heen.
Star² schreef:
28-03-2018 17:50
Nee maar je kan wel inhoudelijk op de punten die je moet verbeteren ingaan. Het moet wel meetbaar zijn namelijk en niet wat loze kreten.
Uiteraard, maar die punten weet ik dus nog niet precies. Mijn leidinggevende gaat het verbetertraject opstarten, dan zal ik meer weten.
Enn schreef:
28-03-2018 17:58
Ik snap dat jouw frustratie de reden is waarom je deze zin herhaaldelijk schrijft maar kan me tegelijk niet aan de indruk onttrekken dat ik toch ook echt iemand lees die vast zit in háár gelijk.
Het is een onderdeel van de beoordeling, dus ik kan daar weinig anders van maken.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 18:48
Niet met die woorden nee. Hoe het is gezegd: jij bent het niet altijd eens met voorstellen en dat past niet bij wat het bedrijf wil. Het laatste voorstel was hiervan de aanleiding. Dat was om van een bepaald onderdeel werkzaamheden te schrappen, waardoor wij minder werk kregen. Gevolg is nu, dat de de afgelopen dagen bijna niks zitten te doen en gewoon zitten te wachten op werk (dus: te weinig werk, te veel mensen). Ander gevolg is dat de gegevens in de systemen daardoor niet kloppen. Ik was het er niet mee eens dat we zelf in ons eigen werk gingen snijden en dus ervoor gaan zorgen dat we met teveel mensen zitten. Maar dat is de huidige cultuur van het bedrijf en ik moet daarin meegaan. En er zijn dus mensen die bij bepaalde afspraken zeggen dat ze het doen en vervolgens doen ze het niet. Dat is in mijn ogen ja en amen zeggen en daarna lekker je eigen gang gaan.
Ja, ze zijn heel gericht bezig om mensen overbodig te maken om daarna aan te tonen dat er dus teveel mensen werken voor het werk dat gedaan moet worden. Dat is het doel van reorganiseren natuurlijk. Ik zou echt direct iemand met kennis van zaken (bond) erbij inschakelen. Het zou jammer zijn als jij na al die jaren inzet en werk, nog voor wat je toekomt eruit wordt gezet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Daantje1970 schreef:
28-03-2018 18:43
Ik zeg niet altijd wat ik ervan vind. Maar als er een voorstel of een discussie over iets is en vragen wat iedereen ervan vind en vervolgens aangeef dat ik het er niet mee eens ben en dan vervolgens mij afrekenen op het feit dat ik mijn mening geef, dat vind ik toch wel vreemd. Dan moet je geen discussie starten of vragen aan de medewerkers wat ze ervan vinden. Dan moet je gewoon als leidinggevende zeggen 'zo gaan we het doen en niet anders!' Maar goed, onze leidinggevende is niet echt een leidinggevende. Hij roept altijd dat wij een zelfsturend team zijn. Zo hebben wij een collega die behoorlijk van een drankje houdt en op maandagochtend vaak naar alcohol ruikt. Een collegaatje had dat eens aangekaart bij de leidinggevende. Zijn reactie: 'als je je eraan stoort, moet je je dat maar met hem bespreken'. Daar is toch een leidinggevende voor? Of ben ik nou gek?

Ik had altijd 3 van 5 en dat hebben de meeste mensen. 4 Geven ze bij ons nagenoeg nooit (en 5 al helemaal niet), want dat betekent salarisverhoging en dat willen ze niet in een tijd van bezuinigingen. En nu heb ik opeens 2 van 5. Ik doe mijn werk niet anders en ik geef net zo vaak (dus niet altijd) mijn mening als voorgaande jaren. En opeens is dat dus niet goed.

Hoe weet je dat je daar op afgerekend wordt? Is dat zo gezegd of is dat je eigen interpretatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven