Werk & Studie alle pijlers

Nu nog Pabo

14-12-2017 07:42 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)

Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-12-2017 21:55
De basisschool als werkplek vind ik echter nog steeds wel heel leuk, dus ik hoop dat het kabinet scholen mogelijkheden geeft om onderwijsassistenten aan te stellen. Dan snap ik nog steeds dat ze liever niet voor Klungel kiezen, maar ik denk wel dat ik op veel andere gebieden van betekenis kan zijn.
Gewoon doen mocht het zover komen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn mag ik hieruit concluderen dat jij voor de klas staat?
Moiren’ schreef:
14-12-2017 21:57
Wat jammer dat het zo beperkend is. En echt heel naar dat je zo hebt moeten ploeteren voordat je ontdekte dat nog meer ploeteren helemaal niets op zou leveren.
Ja, het is jammer, maar heb het desondanks wel als een leuke en leerzame tijd gezien. Daarna aantal jaar gewerkt en alsnog een studie opgepikt, die ik nog veel leuker vond. En wat de tijd brengt zien we wel. :-)
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2017 22:04
Enn mag ik hieruit concluderen dat jij voor de klas staat?
Ook gedaan.
Waarom vraag je dit?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
14-12-2017 22:10
Ook gedaan.
Waarom vraag je dit?
Omdat ik graag jouw ervaringen hoor. Ik ben er erg benieuwd naar hoe het nou werkelijk is als je voor langere tijd voor de klas staat.
Ik heb in een ver verleden de lerarenopleiding gedaan voor vakken waar uiteindelijk geen werk in was, en later ben ik begonnen met de verkorte pabo maar die heb ik niet afgemaakt.
De kleuterstage heb ik destijds nog wel gedaan en vond ik super leuk. Tijdens mijn tweede stage, in een groep 5, kreeg ik last van veel lichamelijk klachten en ben ik om die reden gestopt. Toch blijft het onderwijs mij trekken, maar ik weet niet of ik het te rooskleurig zie.
Zodoende ben ik op zoek naar de verhalen van mensen die al langere tijd binnen het onderwijs werkzaam zijn.
Alle reacties Link kopieren
Hoe staat het er nu dan voor met de lichamelijke klachten? Kinderen zijn beweeglijk, snel en met velen en daarnaast vraagt werken in het onderwijs input en een bepaalde mate van stress bestendigheid , dus gemiddeld fit zijn is imho wel van belang.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
14-12-2017 22:37
Hoe staat het er nu dan voor met de lichamelijke klachten? Kinderen zijn beweeglijk, snel en met velen en daarnaast vraagt werken in het onderwijs input en een bepaalde mate van stress bestendigheid , dus gemiddeld fit zijn is imho wel van belang.
Dat was maar tijdelijk. Ik ben nu gewoon fit.
Maar waarom sta jij niet meer voor de klas?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2017 22:41
Dat was maar tijdelijk. Ik ben nu gewoon fit.

-
enn wijzigde dit bericht op 17-12-2017 23:01
81.26% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2017 22:41
Dat was maar tijdelijk. Ik ben nu gewoon fit.
Maar waarom sta jij niet meer voor de klas?
Ik doe alles. :biggrin:
Verder ga ik nu niet. ;-))
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega gehad die op haar 50e klaar was met de Pabo. Geweldige collega, de bevlogenheid van een net afgestudeerde leerkracht en de levenservaring van een een oudere collega. Toch 15 jaar een geweldige leerkracht geweest, een aanwinst voor de school.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 14-12-2017 23:08
0.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
14-12-2017 23:06
Ik heb een collega gehad die op hasr 50e klaar was met de Pabo. Geweldige collega, de bevlogenheid van een net afgestudeerde leerkracht en de levenservaring van een een oudere collega. Toch 15 jaar een geweldige leerkracht geweest, een aanwinst voor de school.
Dat! Leeftijd hoeft niets te zeggen en persoonlijkheid, betrokkenheid, humor, flexibiliteit, warmte en kordaatheid des te meer.
enn wijzigde dit bericht op 14-12-2017 23:08
0.75% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zat mensen die nog op latere leeftijd een studie aanvangen en dan een nieuw carrièrepad inslaan. Het zou misschien een beetje onwennig voelen tijdens de stage, maar eens je aan het werk bent... Kan dat toch alleen maar een fijne ervaring zijn om eindelijk te doen wat je graag doet?
Wauw, mooie reacties! :-) (Sorry dat ik je topic een beetje kaap LoveDobby)
Alle reacties Link kopieren
@Theamuts: Ik zou in jouw geval het pad 'zij-instromer' kiezen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn, via welke route zou je zoiets aanpakken? Kan ik het beste gewoon contact opnemen met scholen en daar vrijblijvende gesprekken aanvragen, of kan ik beter contact opnemen met de schoolbesturen om te informeren naar de mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2017 23:19
Enn, via welke route zou je zoiets aanpakken? Kan ik het beste gewoon contact opnemen met scholen en daar vrijblijvende gesprekken aanvragen, of kan ik beter contact opnemen met de schoolbesturen om te informeren naar de mogelijkheden?
Zij-instromen? Zo doe je dat
Stel dat je in het onderwijs wilt gaan werken. Je hebt wel een bachelor afgerond op hbo- of universitair niveau, maar geen lesbevoegdheid. Dan word je een zij-instromer.

Onderstaand stappenplan, opgesteld door het ministerie van Onderwijs, geeft je een indruk hoe het in z'n werk gaat.

Je solliciteert naar een vacature of neemt contact op met een van de bemiddelingsorganisaties.
De school waar je hebt gesolliciteerd, vraagt een geschiktheidsonderzoek aan bij een lerarenopleiding.
De assessoren die het geschiktheidsonderzoek afnemen beoordelen eerst je kennis en ervaring aan de hand van je vooropleiding, en je maatschappelijke en beroepservaring.
Zijn je kennis en ervaring relevant, dan leg je een geschiktheidsonderzoek af. Daaruit blijkt: a. je kunt direct voor de klas; b. je kunt niet direct voor de klas, maar volgt eerst een lerarenopleiding, eventueel met vrijstellingen.
Kun je direct voor de klas, dan stellen de assessoren die het geschiktheidsonderzoek afnemen vast wat je nog aan scholing en begeleiding nodig hebt om een volledig bevoegd leraar te worden.
Je sluit met de school en een lerarenopleiding een scholings- en begeleidingsovereenkomst voor een periode van ten hoogste twee jaar.
Je staat voor de klas en volgt scholing voor de bevoegdheid die daarvoor nodig is. De school en de lerarenopleiding begeleiden je.
Uiterlijk na twee jaar leg je een bekwaamheidsonderzoek af. Slaag je daarvoor, dan krijg je een getuigschrift en ben je een volledig bevoegd leraar. (Bron: OCW).

http://www.straksvoordeklas.nl/artikel/ ... doe-je-dat
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Interessant als ik een carrièreswitch overweeg.
Alle reacties Link kopieren
https://www.indeed.nl/m/viewjob?jk=a2b1 ... &from=serp
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
https://www.adhocdocent.nl/overig/
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk ik hoor het steeds vaker, of ik let er op of mijn generatie grijpt de "laatste kans ".
Heb incl mijn eiegen topic al meer topics voorbij zien komen over de pabo.

Ik ga ook de pabo doen in september eerst een aantal open dagen bezoeken.
Ik wil het in deeltijd gaan doen en ja dat zal 4 jaar gaan duren tegen de tijd dat ik klaar ben ben ik 47, maar ja dan moet ik nog een 20 jaar werken, eenzelfde aantal als wat ik nu ook al ruimschoots doe.
Los daarvan zie ik er wel een beetje tegenop om 4 jaar de schoolbanken in te moeten ik heb geen vast contract bij mijn huidige werkgever ( flex ) wordt mijn contract niet verlengd dan moet een nieuwe baan wel even goed te combineren zijn met een deeltijd opleiding zoals mijn huidige baan dat ook is.

Ik zie het juist als een voordeel deze leeftijd je hebt zoveel meer levenservaring kennis en wijsheid ten opzichte van een 25 jarige.

En wat betreft een vaste baan, tegenwoordig met de flex contracten is een vaste baan bijna een utopie, maar los daarvan gezien de prognoses ben ik daar niet zo bang voor.

Ik las ook vorige week dat ze om de opleiding aantrekkelijker te maken ze de kosten met 50% reduceren voor de eerste twee jaar, ik denk wel dat dit geldt voor jongeren die de opleiding gaan doen.

To je weet dat er een stufi mogelijk is voor mensen van 30/55 jaar voor een hbo opleiding?
Dat was voor mij de doorslag het is uiteraard een lening, maar wel gunstig.
ladylola wijzigde dit bericht op 15-12-2017 06:11
Reden: Aanvulling
11.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
ladylola wijzigde dit bericht op 15-12-2017 06:08
Reden: Dubbel
99.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2017 23:14
Wauw, mooie reacties! :-) (Sorry dat ik je topic een beetje kaap LoveDobby)
Maakt niet uit, heb er ook wat aan 😉
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
15-12-2017 08:12
Maakt niet uit, heb er ook wat aan 😉
Fijn :-)

Enn, dankjewel voor alle informatie. Ik zal het goed doorspitten!
Alle reacties Link kopieren
Hoi LoveDobby,

Met twee kinderen die in de bovenbouw van de basisschool zitten, heb ik al ontzettend veel vaste/duo/inval-leerkrachten, onderwijsassistenten en stagiaires de revu zien passeren. Daardoor heb ik inmiddels een goed beeld van wat er nodig is om succesvol voor de klas te staan.

Wat ik absolute vereisten vind, om je te laten opleiden tot leerkracht, zijn:

Flexibiliteit
Humor
Jong van geest
Liefde voor het kind
Kordaatheid

Als deze eigenschappen allemaal in ruime mate bij jou aanwezig zijn, dan zou ik me zeker niet laten weerhouden door m’n leeftijd.
Grote algemene ontwikkeling
Creatief
Kunnen rekenen
Kunnen spellen
Kunnen plannen
Met veeleisende ouders omgaan
Groot uithoudingsvermogen
Duizendpoot. Meerdere dingen tegelijkertijd doen.
Beseffen dat je altijd een dag extra in de week werkt naast je wtf (thuis, onbetaald).
Scholing als je voor de klas staat is bijna altijd buiten werktijd.
Dure vakanties (je zit altijd aan de schoolvakaties vast)
Geen flexibiliteit wat betreft werkdagen
Weinig vrije keuze in welke groep je krijgt. Je moet alle groepen kunnen.
Gym opleiding is een pré.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven