Werk & Studie alle pijlers

Nu nog Pabo

14-12-2017 07:42 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)

Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou liever iemand van 50 hebben die net van de opleiding komt, dan iemand van 19 die net van de opleiding komt. Maarja, ik weet niet in hoeverre ik representatief ben voor de rest van de bevolking ;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk die positieve reacties, ga van het weekend is kijken wat er mogelijk is.
Such a beautiful place to be with Friends.
Een van de deeltijdstudenten die ik begeleid op hun stage is een vrouw van 51 en dat gaat heel goed. Ook heb ik collega's gehad die pas na hun 40e zijn begonnen en die deden het ook prima.
Juist omdat je ouder bent, heb je meer levenservaring wat erg handig kan zijn. En waarschijnlijk ben je veel gemotiveerder dan de gemiddelde jonge student. Als het je echt wat lijkt, zou ik ervoor gaan!
Ik ben 50 en ik wil het ook gaan doen. Ik ben nog aan het kijken of het de verkorte opleiding wordt of de zij-instroom.
Ja leuk, doen! Als ik al niet pabo-ervaring had dan zou ik het nu zeker ook nog wel overwegen, maar durf niet meer. Bang tegen dezelfde dingen aan te lopen als twintig jaar geleden.
Hunniebunnie schreef:
14-12-2017 14:21
Zij-instroomtraject was (is?) twee jaar, dat scheelt nogal.
Moet je wel afgeronde HBO hebben, en die heb ik niet..dan telt 15 jaar op HBO/WO niveau functoneren in praktijk ineens weer voor niet mee...ik mag alleen hele PABO doen en anders kansloos
LoveDobby schreef:
14-12-2017 19:37
Leuk die positieve reacties, ga van het weekend is kijken wat er mogelijk is.
eens

Probeer eens een paar dagen in het basisonderwijs mee te lopen.
Ik voel me er niet in thuis en pas niet in de cultuur.
De pabo zelf is ook mijn opleiding niet, zelfde cultuur als de basisschool :proud:
NYC schreef:
14-12-2017 21:10
Ja leuk, doen! Als ik al niet pabo-ervaring had dan zou ik het nu zeker ook nog wel overwegen, maar durf niet meer. Bang tegen dezelfde dingen aan te lopen als twintig jaar geleden.
Waar liep je tegenaan NYC?
Theamuts schreef:
14-12-2017 21:35
Waar liep je tegenaan NYC?
Mijn motoriek.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-12-2017 21:41
Mijn motoriek.
:proud:

Gym?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
14-12-2017 21:43
:proud:

Gym?
Dat wordt niet meer gegeven.

Knutselen? Lang leve pinterest :-P
Alle reacties Link kopieren
Moiren lees nou eerst es....
NYC schreef:
14-12-2017 21:10
Ja leuk, doen! Als ik al niet pabo-ervaring had dan zou ik het nu zeker ook nog wel overwegen, maar durf niet meer. Bang tegen dezelfde dingen aan te lopen als twintig jaar geleden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
14-12-2017 21:43
:proud:

Gym?
Dat vond ik nog het minst erg. Ook hoor, maar het is vooral fijne motoriek. Niet alleen de opdrachten van de pabo, handvaardigheid, tekenen, textiele werkvormen, maar vooral ook tijdens de stages. Op het bord schrijven. Gewoon handschrift nog wel onder de knie, maar op het bord echt niet. :-( Nu met smartboards op veel scholen wellicht iets minder aan de orde, maar het maakte me dat ik doodonzeker voor de klas ging staan. Dat heeft vervolgens invloed op mijn hele houding en gezag gehad. En zelfs op het staan en lopen.
Enn schreef:
14-12-2017 21:47
Moiren lees nou eerst es....
Lieve Enn, dat had ik geleest. Ze denkt dat ze nu nog steeds tegen dat probleem aanloopt. Als gym geen onderdeel meer is van de opleiding loopt ze daar nu niet meer tegenaan. Toch?
Alle reacties Link kopieren
:rofl:

Ik had er poep aan! Ik schreef en knutselde gewoon en nee, niet recht, precies enzo
enn wijzigde dit bericht op 14-12-2017 21:49
20.25% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik weet dat je gym inmiddels niet meer zelf hoeft te geven, maar het zou wel fijn zijn in het werken met een groep kinderen, dat 1 klein miniduwtje van een kind er niet meteen voor zorgt dat je omvalt. En dat is helaas nog steeds niet veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
14-12-2017 21:48
Lieve Enn, dat had ik geleest. Ze denkt dat ze nu nog steeds tegen dat probleem aanloopt. Als gym geen onderdeel meer is van de opleiding loopt ze daar nu niet meer tegenaan. Toch?
Je hebt gelijk......... echt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Enn schreef:
14-12-2017 21:48
:rofl:

Ik had er poep aan, ik schreef gewoon en nee, niet recht.
Nja, ik mocht niet naar het vierde jaar omdat aan het eind van jaar drie alles nog openstond van jaar 1, 2 en 3 op het gebied van motoriek. En had geen zin een heel jaar lang alleen bordschrijfoefeningen te doen. :-(
NYC schreef:
14-12-2017 21:49
Ik weet dat je gym inmiddels niet meer zelf hoeft te geven, maar het zou wel fijn zijn in het werken met een groep kinderen, dat 1 klein miniduwtje van een kind er niet meteen voor zorgt dat je omvalt. En dat is helaas nog steeds niet veranderd.
Maar dit lijkt me in het dagelijks leven ook heel vervelend.
Komt het door lichamelijke problemen of is er met fysio oid nog wat te verstevigen in je stand?
NYC schreef:
14-12-2017 21:50
Nja, ik mocht niet naar het vierde jaar omdat aan het eind van jaar drie alles nog openstond van jaar 1, 2 en 3 op het gebied van motoriek. En had geen zin een heel jaar lang alleen bordschrijfoefeningen te doen. :-(
Op een digibord is het nagenoeg onmogelijk om in een mooi lopend schrift te schrijven.
Het is trouwens nog wel een onderdeel van de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
14-12-2017 21:50
Nja, ik mocht niet naar het vierde jaar omdat aan het eind van jaar drie alles nog openstond van jaar 1, 2 en 3 op het gebied van motoriek. En had geen zin een heel jaar lang alleen bordschrijfoefeningen te doen. :-(
Ok....

De Pabo nam zichzelf soms echt te serieus en dan moest er even aangepast worden.
enn wijzigde dit bericht op 17-12-2017 23:03
20.13% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Moiren’ schreef:
14-12-2017 21:51
Maar dit lijkt me in het dagelijks leven ook heel vervelend.
Komt het door lichamelijke problemen of is er met fysio oid nog wat te verstevigen in je stand?
Ja, ik heb een erfelijke aandoening waardoor de motoriek zo slecht ontwikkeld is, dat wist ik alleen toen nog niet. Ik oefende destijds al zoveel en kreeg alleen te horen dat ik meer moest oefenen, toen ben ik er mee gestopt want dat was niet leuk meer. Fysiotherapeuten heb ik een paar keer geraadpleegd. Valt nu niet zoveel meer aan te doen, kinderen worden vaak wel behandeld, volwassenen moeten ermee leren leven verder. Het is wel fijn om te weten waar het aan ligt, dan hoef ik het minder te verbergen, maar bepaalde soorten werk(zaamheden) roepen grote mate van onzekerheid op. De basisschool als werkplek vind ik echter nog steeds wel heel leuk, dus ik hoop dat het kabinet scholen mogelijkheden geeft om onderwijsassistenten aan te stellen. Dan snap ik nog steeds dat ze liever niet voor Klungel kiezen, maar ik denk wel dat ik op veel andere gebieden van betekenis kan zijn.
Enn schreef:
14-12-2017 21:54
Ok....

MIjn schoonschrift op het bord om de studiepunten binnen te halen kwam een beetje van mijzelf en een beetje van euh... Maggi.
Ik heb daarna hele groepen kinderen echt netjes leren schrijven. De Pabo nam zichzelf soms echt te serieus en dan moest er even aangepast worden.
:hihi:
Tis wel zo.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
14-12-2017 20:29
Ik ben 50 en ik wil het ook gaan doen. Ik ben nog aan het kijken of het de verkorte opleiding wordt of de zij-instroom.
Gewoon doen, zeker als je het vak leuk vindt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
NYC schreef:
14-12-2017 21:55
Ja, ik heb een erfelijke aandoening waardoor de motoriek zo slecht ontwikkeld is, dat wist ik alleen toen nog niet. Ik oefende destijds al zoveel en kreeg alleen te horen dat ik meer moest oefenen, toen ben ik er mee gestopt want dat was niet leuk meer. Fysiotherapeuten heb ik een paar keer geraadpleegd. Valt nu niet zoveel meer aan te doen, kinderen worden vaak wel behandeld, volwassenen moeten ermee leren leven verder. Het is wel fijn om te weten waar het aan ligt, dan hoef ik het minder te verbergen, maar bepaalde soorten werk(zaamheden) roepen grote mate van onzekerheid op. De basisschool als werkplek vind ik echter nog steeds wel heel leuk, dus ik hoop dat het kabinet scholen mogelijkheden geeft om onderwijsassistenten aan te stellen. Dan snap ik nog steeds dat ze liever niet voor Klungel kiezen, maar ik denk wel dat ik op veel andere gebieden van betekenis kan zijn.
Wat jammer dat het zo beperkend is. En echt heel naar dat je zo hebt moeten ploeteren voordat je ontdekte dat nog meer ploeteren helemaal niets op zou leveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven