Werk & Studie alle pijlers

Nu nog Pabo

14-12-2017 07:42 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)

Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
23-05-2018 07:25
Hoi To heb je de keuze gemaakt?
Leuk dat je er naar vraagt.

Ik ben momenteel hard aan het leren voor de toelatingstoetsen, 4 juni de eerste 2 examens en in juli de 3e. Als ik die haal, ga ik in september starten.
Such a beautiful place to be with Friends.
Tof LoveDobby!

Ik ben 40 en vind het basisonderwijs fantastisch. Graag zou ik voor de klas gaan staan, maar ik zie er zo tegenop om vier jaar Pabo te gaan doen... Ik heb al vele studies gedaan, maar geen enkele afgemaakt en kan dus ook niet de verkorte route doen.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar ik heb er spijt van dat ik vroeger niet beter mijn best heb gedaan. Wist ik de stof niet in een keer? Dan voelde ik me dom en kapte ik er maar mee. Ben enkele propedeuses rijker, maar alle punten zijn vervallen van de opleidingen die ik heb gedaan. De horde om Pabo te gaan doen is hoog. Heel hoog.
Alle reacties Link kopieren
Kunstenkitsch schreef:
26-05-2018 19:59
Tof LoveDobby!

Ik ben 40 en vind het basisonderwijs fantastisch. Graag zou ik voor de klas gaan staan, maar ik zie er zo tegenop om vier jaar Pabo te gaan doen... Ik heb al vele studies gedaan, maar geen enkele afgemaakt en kan dus ook niet de verkorte route doen.

Achteraf kijk je een koe in de kont, maar ik heb er spijt van dat ik vroeger niet beter mijn best heb gedaan. Wist ik de stof niet in een keer? Dan voelde ik me dom en kapte ik er maar mee. Ben enkele propedeuses rijker, maar alle punten zijn vervallen van de opleidingen die ik heb gedaan. De horde om Pabo te gaan doen is hoog. Heel hoog.
Ik zag er ook best tegen op, niet tegen de Pabo opzich, maar vooral de toelatingstoetsen, tot nu toe is het me meegevallen.

Ik moet ook de 4 jarige opleiding doen, heb alleen MBO 4, maar ben blij dat ik de stap gemaakt heb.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bezig met de toelatingstoetsen.
Heb als extra horde ook de 21 plus toets en het rekenen gaat me niet makkelijk af.
Heb al bijlessen en besteed dagelijks 2 uur aan sommen maken via youtbe.
Heb als kind al heel veel moeite gehad met rekenen ik zie het niet meteen heb heel veel herhaling nodig.
Heb weleens aan dyscalculie gedacht, maar om dat nu te laten onderzoeken zie ik niet zitten.
Enorm hoge kosten.

Deze week ook extra lessen voor aardrijkskunde en geschiedenis, 4 juni en 11 juli heb ik die toetsen
19 juni de 21 plus, haal ik die niet kan ik dit jaar niet starten.
De andere toetsen blijven 1 jaar en 9 maanden geldig, als ik de moed nog heb om in 2019 het opnieuw te proberen hoef ik alleen de 21 plus te halen.
Ben dan wel weer een jaar verder dat staat me wel tegen.

Heb een beetje hetzelfde verloop als jij Kuntsenkitsch dus ja als het nu door het rekenen niet lukt voel ik me gelijk weer een faalhaas.
Ondanks dat ik al vanaf eind januari me aan het voorbereiden ben.

Natuur en techniek heb ik gehaald overigens, het is echt het rekenen waar ik op blijf hangen, en dat wordt alleen maar meer diverse wiscat toetsen tijdens de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
27-05-2018 09:51
Ik ben ook bezig met de toelatingstoetsen.
Heb als extra horde ook de 21 plus toets en het rekenen gaat me niet makkelijk af.
Heb al bijlessen en besteed dagelijks 2 uur aan sommen maken via youtbe.
Heb als kind al heel veel moeite gehad met rekenen ik zie het niet meteen heb heel veel herhaling nodig.
Heb weleens aan dyscalculie gedacht, maar om dat nu te laten onderzoeken zie ik niet zitten.
Enorm hoge kosten.

Deze week ook extra lessen voor aardrijkskunde en geschiedenis, 4 juni en 11 juli heb ik die toetsen
19 juni de 21 plus, haal ik die niet kan ik dit jaar niet starten.
De andere toetsen blijven 1 jaar en 9 maanden geldig, als ik de moed nog heb om in 2019 het opnieuw te proberen hoef ik alleen de 21 plus te halen.
Ben dan wel weer een jaar verder dat staat me wel tegen.

Heb een beetje hetzelfde verloop als jij Kuntsenkitsch dus ja als het nu door het rekenen niet lukt voel ik me gelijk weer een faalhaas.
Ondanks dat ik al vanaf eind januari me aan het voorbereiden ben.

Natuur en techniek heb ik gehaald overigens, het is echt het rekenen waar ik op blijf hangen, en dat wordt alleen maar meer diverse wiscat toetsen tijdens de opleiding.
Goed dat je het toch probeert, je kan het 💪💪 ga voor je duimen 19 juni. En natuurlijk ook succes met de andere toetsen, fijn dat je Natuur en techniek al hebt.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Dank je ik geef ook niet op hoor, het zou alleen zo jammer zijn als er weer een jaar voorbij gaat, je wordt er niet jonger op en soms vraag ik me af of het 't wel waard gaat zijn.
4 jaar per week een dikke 50 uur van huis ( school 2 avonden, stage, werk ) en daarnaast alle vrije momenten leren. Ben dan best bang dat de balans zoek raakt, en dat voor 4 jaar.
Is de werkgelegenheid echt zo gunstig, of ga je van contract naar contract, van oproepklus naar oproepklus, waarbij je dan in de vakanties dus geen inkomen hebt, best wel dingen waarover ik nu nadenk, de roze bril lijkt een beetje weg zeg maar.
Dat zijn de momenten dat ik echt niet door die sommen heen kom.
Wat goed dat jullie het zijn gaan doen!
Zelf heb ik er ook aan gedacht (om de zij-instroom te doen, ik heb namelijk al lesbevoegdheden maar als vakleerkracht). Ik heb uiteindelijk besloten om het niet te doen omdat het een behoorlijke klus is en het voor mij te onzeker is of het mij opbrengt wat ik ervan verwacht. Ik ben inmiddels al 51, dus een carrière switch moet je wel heeeeel graag willen, wil je het op kunnen brengen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts,

Ik denk wel dat ik begrijp wat je bedoelt hoor, ik heb dat ook, is het 't waard om 4 jaar alles aan de kant te zetten om leerkracht te worden, en is dat ook inderdaad wat ik verwacht, en wat ik eerder schreef worden er contracten gegeven ook al is er een tekort, of blijf je zoals nu veelal invalkracht want daar zit ik ook niet op te wachten, ben tegen die tijd eind veertig een beetje zekerheid wil je wel hebben.

In mijn huidige baan heb ik ook niet veel zekerheid ( flexcontract ) en daar wil ik nou juist van af.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
27-05-2018 11:01
Dank je ik geef ook niet op hoor, het zou alleen zo jammer zijn als er weer een jaar voorbij gaat, je wordt er niet jonger op en soms vraag ik me af of het 't wel waard gaat zijn.
4 jaar per week een dikke 50 uur van huis ( school 2 avonden, stage, werk ) en daarnaast alle vrije momenten leren. Ben dan best bang dat de balans zoek raakt, en dat voor 4 jaar.
Is de werkgelegenheid echt zo gunstig, of ga je van contract naar contract, van oproepklus naar oproepklus, waarbij je dan in de vakanties dus geen inkomen hebt, best wel dingen waarover ik nu nadenk, de roze bril lijkt een beetje weg zeg maar.
Dat zijn de momenten dat ik echt niet door die sommen heen kom.
Zwaar wordt het zeker, daar ben ik ook bang voor. Hier 1 lesdagen, op maandag, dat is toevallig mijn vrije dag en stage op dinsdag. Daar naast nog 4 dagen werken, zo’n 5 uur per dag en je huiswerk. Maar ik ga ervoor, mijn huidige baan vind ik heerlijk, maar de vraag is of het over een aantal jaar nog wel bestaat (postbezorger)

Denk dat je roze bril vervaagt, om jezelf een excuus te geven als je het niet haald.
Such a beautiful place to be with Friends.
LadyLola en LoveDobby, in jullie geval zou ik denk ik de sprong ook wel wagen. Ik werk inmiddels al bijna 7 jaar bij mijn huidige werkgever en heb geen slecht salaris. (Vind ik zelf, anderen denken daar anders over.) Deze zekerheden wil ik niet opgeven voor iets waarvan ik niet weet wat het mij gaat brengen.
Er wordt geroepen dat er grote tekorten zijn/komen, maar echt heel makkelijk word het je nou ook weer niet gemaakt. (Daarmee bedoel ik praktisch gezien, het financiële plaatje en de tijd die je ervoor nodig hebt.)
Alle reacties Link kopieren
De roze bril afzetten is realistisch. Neem eens contact op met schoolbesturen in je omgeving om te vragen naar de werkgelegenheid in jouw regio en naar de arbeidsvoorwaarden. In onze regio is het nl voornamelijk nog steeds tijdelijk, invallen en via payroll. Er komen wel iets meer mogelijkheden maar de vaste contracten zijn schaars. Zeker voor startende leerkrachten.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
27-05-2018 11:31
LadyLola en LoveDobby, in jullie geval zou ik denk ik de sprong ook wel wagen. Ik werk inmiddels al bijna 7 jaar bij mijn huidige werkgever en heb geen slecht salaris. (Vind ik zelf, anderen denken daar anders over.) Deze zekerheden wil ik niet opgeven voor iets waarvan ik niet weet wat het mij gaat brengen.
Er wordt geroepen dat er grote tekorten zijn/komen, maar echt heel makkelijk word het je nou ook weer niet gemaakt. (Daarmee bedoel ik praktisch gezien, het financiële plaatje en de tijd die je ervoor nodig hebt.)
Dat ben ik dus ook met je eens, in theorie ziet het er aantrekkelijk uit.
De praktijk is 1 dag onbetaald stage 2 avonden naar school , minimaal 2 uur pd huiswerkopdrachten enz, daarnaast je huidige werk en dat voor 4 jaar, zonder echt zekerheid. De stufi voor 30/55 is een uitkomst, natuurlijk een lening maar daarnaast ben je ook boekengeld en reiskosten kwijt ( stage/school )
Plus de nodige verlofdagen voor tentamens enz, ben nu al meer dan een week kwijt voor toetsen en extra lessen.

Al met al maak je veel kosten en lever je enorm veel tijd in, ik ben 3 thuiswonende kinderen ( 17/14/9 ) druk huishouden , met baangarantie heb ik het er voor over, maar ook ik vind de vacatures vs de enorme ophef nogal magertjes.
Nu woon niet ver van Rotterdam, daar is veel vraag, maar ja reiskosten vergoeden ze maar tot een X bedrag, omdat de meeste leerkrachten toch in de buurt wonen, Brabant heeft al helemaal bijna tot geen vacatures, en nog verder zou voor mij ook niet haalbaar zijn qua reistijd.

Dus ondanks het " schreeuwend " tekort doet men inderdaad niet veel om het aantrekkelijk te maken voor mensen die de switch overwegen.

Wat ik al eerder zei, ik ben al vanaf januari me aan het voorbereiden, toelating, aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekentoets. Dan ben ik er nog niet dan moet je op een introductiedag een wiscat maken, obv de uitslag geven ze een advies, je moet een presentatie houden voor een commissie waarom jij denkt dat je geschikt bent voor de pabo/als leerkracht.
Dus ja om alleen al te kunnen starten ben je al een dik half jaar zo niet langer bezig.
Voor die introductie willen ze dat je je stufi via duo aanvraagt, ja doei ik ga niet van alles in werking zetten om het weer terug te kunnen draaien.

Best een hoop tegens die ik in de loop van het afgelopen half jaar ben tegengekomen.

Ik heb geen bijzonder leuke baan ook verdien ik niet zo best, ben wel bezig met solliciteren naar een baan die heel graag wil en ik denk als dat iets wordt ik de pabo ook helemaal laat schieten.

Ben nu al door het piekeren wel/niet de moeilijkheid ( voor mij dan ) van de a.s rekentoets ( 21 plus ) op mijn tenen aan het lopen. Als dat de komende 4 jaar zo zal zijn hou ik het gewoon niet vol.

Ik neig dus ook steeds meer naar niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een aanvulling op mijn laatste bericht.
Ik zie dat veel geld in kader van werkdrukverlichting besteedt zullen gaan worden aan onderwijsassistenten. Dit is wellicht ook een optie. De opleiding is in ieder geval een stuk korter en goedkoper.
Maar dit is dus bij ons; iedere school en schoolbestuur kiest zijn eigen aanpak. Het loont dus denk ik wel om dit na te vragen bij de schoolbesturen in jouw regio.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
27-05-2018 11:20
Zwaar wordt het zeker, daar ben ik ook bang voor. Hier 1 lesdagen, op maandag, dat is toevallig mijn vrije dag en stage op dinsdag. Daar naast nog 4 dagen werken, zo’n 5 uur per dag en je huiswerk. Maar ik ga ervoor, mijn huidige baan vind ik heerlijk, maar de vraag is of het over een aantal jaar nog wel bestaat (postbezorger)

Denk dat je roze bril vervaagt, om jezelf een excuus te geven als je het niet haald.
Nou nee hoor.

Ik werk 3,5 dag de ene week de andere week 4 dit zal ik blijven doen, ben alleen met 3 kinderen de kost zal toch verdiend moeten worden, dan 1 onbetaalde stage dag ( is dan dus 5 dagen van huis, 2 avonden naar school, na mijn werk houdt in van 7.30 tot 23.00 van huis, volgende dag weer naar mijn werk. Daarnaast minimaal 15 uur huiswerk, dat zal vooral in de weekenden zijn, dan ben ik alleen al voor school en werk 7 dagen bezig, heb ik mijn huishouden nog niet gedaan.
En dat voor de komende 4 jaar, non stop school stage werk leren, en in de verloren uren mijn huishouden, en andere afspraken sociale bezigheden laat staan ontspannen daar lijkt geen plaats meer voor te zijn.

Nu moet er in die 4 jaar niets geks gebeuren waardoor ik uitval alles zou shocking klem gepland staan.

En dat voor geen baanzekerheid of een invalcontract.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
27-05-2018 12:23
Nou nee hoor.

Ik werk 3,5 dag de ene week de andere week 4 dit zal ik blijven doen, ben alleen met 3 kinderen de kost zal toch verdiend moeten worden, dan 1 onbetaalde stage dag ( is dan dus 5 dagen van huis, 2 avonden naar school, na mijn werk houdt in van 7.30 tot 23.00 van huis, volgende dag weer naar mijn werk. Daarnaast minimaal 15 uur huiswerk, dat zal vooral in de weekenden zijn, dan ben ik alleen al voor school en werk 7 dagen bezig, heb ik mijn huishouden nog niet gedaan.
En dat voor de komende 4 jaar, non stop school stage werk leren, en in de verloren uren mijn huishouden, en andere afspraken sociale bezigheden laat staan ontspannen daar lijkt geen plaats meer voor te zijn.

Nu moet er in die 4 jaar niets geks gebeuren waardoor ik uitval alles zou shocking klem gepland staan.

En dat voor geen baanzekerheid of een invalcontract.
Mijn kinderen zijn gelukkig al op een leeftijd, dat ze mij meer als een last zien (19, 17 en 14) data maakt het wel makkelijker. Maar wat je zegt, vrije tijd zit er voorlopig niet in.

Snap je twijfels wel hoor, ik twijfel zelf vooral of het financieel wel haalbaar is, als ik een dag minder moet gaan werken.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
27-05-2018 12:35
Mijn kinderen zijn gelukkig al op een leeftijd, dat ze mij meer als een last zien (19, 17 en 14) data maakt het wel makkelijker. Maar wat je zegt, vrije tijd zit er voorlopig niet in.

Snap je twijfels wel hoor, ik twijfel zelf vooral of het financieel wel haalbaar is, als ik een dag minder moet gaan werken.
En die zorg zou je inderdaad voor de tijd dat je de opleiding doet uit handen genomen moeten worden.

Ik heb al eerder een HBO opleiding afgerond met de bijbehorende studieschuld en heb geen baan binnen dat vakgebied kunnen krijgen. Ik heb er geen zin in om op mijn leeftijd dat hele traject weer opnieuw te moeten doorstaan.
Terwijl ik best de moeite ervoor zou willen doen, ik weet wat het is om voor de klas te staan en wordt er ook enthousiast van als ik erover praat.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
27-05-2018 12:37
En die zorg zou je inderdaad voor de tijd dat je de opleiding doet uit handen genomen moeten worden.

Ik heb al eerder een HBO opleiding afgerond met de bijbehorende studieschuld en heb geen baan binnen dat vakgebied kunnen krijgen. Ik heb er geen zin in om op mijn leeftijd dat hele traject weer opnieuw te moeten doorstaan.
Terwijl ik best de moeite ervoor zou willen doen, ik weet wat het is om voor de klas te staan en wordt er ook enthousiast van als ik erover praat.
Kon ik een dag minder werken dan zou dat al veel meer lucht geven.
Maar een dag onbetaalde stage en ook nog een dag minder werken dat gaat 'm niet worden.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
27-05-2018 12:35
Mijn kinderen zijn gelukkig al op een leeftijd, dat ze mij meer als een last zien (19, 17 en 14) data maakt het wel makkelijker. Maar wat je zegt, vrije tijd zit er voorlopig niet in.

Snap je twijfels wel hoor, ik twijfel zelf vooral of het financieel wel haalbaar is, als ik een dag minder moet gaan werken.
Kwestie van in de rekenkamer gaan zitten, binnen je opleidingstijd worden je 17 en 14 jarige 18 is ook een derving, geen kb en kgb meer. Je werkt 20 uur, misschien toch kijken voor meer uren, maar ja dat is dus mijn issue 4 hele dagen werken 1 dag stage is 40 uur en dan nog 2x4 uur in de avond naar school 50 uur van huis. De balans is dan ver te zoeken, en als er dan ook geen (vaste) baan tegenover staat vind ik het risico wel erg groot. 4 jaar is gewoon heel lang als je dagelijks zo belast wordt.

Zou al schelen als je een vergoeding voor die stage dag zou krijgen is immers een dag die je niet betaald kan werken.

Ik had de baankansen even geleden ook groter ingeschat de media stond er een tijdje bol van, maar naarmate ik de vacatures in de gaten ging houden vond ik het erg karig.

Daarnaast heb ik voor mijn huidige werk zakelijk door het hele land contacten gehad met basisscholen en tussen neus en lippen gaf ik dan aan " met het oog op het lerarentekort misschien wel eens goed om een gesprek aan te gaan " ( was voor een bepaalde campagne ) En toen kreeg ik te horen dat ze daar niet enorm in gingen investeren en daar ook (nog) geen geld vanuit het ministerie voor vrij kwam.
En zij al helemaal geen leerkrachten buiten een bepaalde regio aannamen omdat dat meer kosten met zich meebracht, tevens krijgen leerkrachten buiten de regio een jaar extra reiskosten, daarna is het veelal 11 cent pk. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat men dichter bij de school gaat wonen, immers het overgrote deel woont vlakbij de school, dat itt docenten in het hoger onderwijs.

Zo hoog is de nood.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
27-05-2018 12:37
En die zorg zou je inderdaad voor de tijd dat je de opleiding doet uit handen genomen moeten worden.

Ik heb al eerder een HBO opleiding afgerond met de bijbehorende studieschuld en heb geen baan binnen dat vakgebied kunnen krijgen. Ik heb er geen zin in om op mijn leeftijd dat hele traject weer opnieuw te moeten doorstaan.
Terwijl ik best de moeite ervoor zou willen doen, ik weet wat het is om voor de klas te staan en wordt er ook enthousiast van als ik erover praat.
Dat snap ik helemaal, keihard werken en dan nog geen baan in je vakgebied.
We zijn al op een leeftijd dat je niet blijft switchen, en je gewoon een vaste baan wil.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
27-05-2018 19:03
Kwestie van in de rekenkamer gaan zitten, binnen je opleidingstijd worden je 17 en 14 jarige 18 is ook een derving, geen kb en kgb meer. Je werkt 20 uur, misschien toch kijken voor meer uren, maar ja dat is dus mijn issue 4 hele dagen werken 1 dag stage is 40 uur en dan nog 2x5 uur in de avond naar school 50 uur van huis. De balans is dan ver te zoeken, en als er dan ook geen (vaste) baan tegenover staat vind ik het risico wel erg groot. 4 jaar is gewoon heel lang als je dagelijks zo belast wordt.

Zou al schelen als je een vergoeding voor die stage dag zou krijgen is immers een dag die je niet betaald kan werken.

Ik had de baankansen even geleden ook groter ingeschat de media stond er een tijdje bol van, maar naarmate ik de vacatures in de gaten ging houden vond ik het erg karig.

Daarnaast heb ik voor mijn huidige werk zakelijk door het hele land contacten gehad met basisscholen en tussen neus en lippen gaf ik dan aan " met het oog op het lerarentekort misschien wel eens goed om een gesprek aan te gaan " ( was voor een bepaalde campagne ) En toen kreeg ik te horen dat ze daar niet enorm in gingen investeren en daar ook (nog) geen geld vanuit het ministerie voor vrij kwam.
En zij al helemaal geen leerkrachten buiten een bepaalde regio aannamen omdat dat meer kosten met zich meebracht, tevens krijgen leerkrachten buiten de regio een jaar extra reiskosten, daarna is het veelal 11 cent pk. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat men dichter bij de school gaat wonen, immers het overgrote deel woont vlakbij de school, dat itt docenten in het hoger onderwijs.

Zo hoog is de nood.
Alle reacties Link kopieren
Banaaninmijnoor schreef:
27-05-2018 12:21
Nog even een aanvulling op mijn laatste bericht.
Ik zie dat veel geld in kader van werkdrukverlichting besteedt zullen gaan worden aan onderwijsassistenten. Dit is wellicht ook een optie. De opleiding is in ieder geval een stuk korter en goedkoper.
Maar dit is dus bij ons; iedere school en schoolbestuur kiest zijn eigen aanpak. Het loont dus denk ik wel om dit na te vragen bij de schoolbesturen in jouw regio.
Heb ik ook naar gekeken, die opleiding is niet in deeltijd en dan moet je meen een eigen stageplek zoeken.
Is mbo en daar geldt geen stufi voor.
Alle reacties Link kopieren
Hier in het zuiden zijn er vooralsnog niet heel veel vacatures maar binnen een aantal jaar wel. Er zijn veel leerkrachten die de komende jaren met pensioen gaan.

Google maar eens op uwv en de rapportages mbt de werkgelegenheid in de regio waar je werkt.

Daar zie je waar de kansen mbt werk liggen.

Het is balen voor jullie dat jullie echt 4 jaar erover moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Benbits schreef:
27-05-2018 19:09
Hier in het zuiden zijn er vooralsnog niet heel veel vacatures maar binnen een aantal jaar wel. Er zijn veel leerkrachten die de komende jaren met pensioen gaan.

Google maar eens op uwv en de rapportages mbt de werkgelegenheid in de regio waar je werkt.

Daar zie je waar de kansen mbt werk liggen.

Het is balen voor jullie dat jullie echt 4 jaar erover moeten doen.
Het zou al schelen als je in het 2e jaar van de opleiding een bol variant zou kunnen maken, als het tekort echt zo hoog is. Nu worden kinderen blijkbaar naar huis gestuurd, worden klassen opgedeeld, maar een leerkracht aannemen zie je dan niet gebeuren, dat rijm ik dan niet.
Ook hoor je dat klassen assistenten les geven ( dat kan wel, zonder diploma blijkbaar ) Zie de link van een artikel wat ik net tegenkwam.
Er zijn nu toch ook heel veel afgestudeerde pabo studenten die geen baan hebben of nog in een flexpool zitten, zolang het zo onaantrekkelijk blijft voor zelfs afgestudeerde studenten.

NB er zijn bij mij op kantoor 3 mensen die respectievelijk 15 9 en 6 jaar geleden de pabo hebben afgerond 1, vond het voor de klas staan niets en 2 hebben bij ons een hoge functie en gaan nooit meer het onderwijs is vanwege de verdiensten.

Ik geef mezelf een jaar om er over na te denken of ik het echt graag wil, voor nu neig ik naar nee, en dat heeft vooral met de disbalans in mijn privé situatie te maken die het gaat geven.
Alle reacties Link kopieren
[quote=LadyLola post_id=28564482 time=1527442312 user_id=358549]
Het zou al schelen als je in het 2e jaar van de opleiding een bol variant zou kunnen maken, als het tekort echt zo hoog is. Nu worden kinderen blijkbaar naar huis gestuurd, worden klassen opgedeeld, maar een leerkracht aannemen zie je dan niet gebeuren, dat rijm ik dan niet.
Ook hoor je dat klassenassistenten les geven ( dat kan wel, zonder diploma blijkbaar ) Zie de link van een artikel wat ik net tegenkwam.
Er zijn nu toch ook heel veel afgestudeerde pabo studenten die geen baan hebben of nog in een flexpool zitten, zolang het zo onaantrekkelijk blijft voor zelfs afgestudeerde studenten.

NB er zijn bij mij op kantoor 3 mensen die respectievelijk 15 9 en 6 jaar geleden de pabo hebben afgerond 1, vond het voor de klas staan niets en 2 hebben bij ons een hoge functie en gaan nooit meer het onderwijs is vanwege de verdiensten.

Ik geef mezelf een jaar om er over na te denken of ik het echt graag wil, voor nu neig ik naar nee, en dat heeft vooral met de disbalans in mijn privé situatie te maken die het gaat geven.

https://www.bndestem.nl/breda/lerarente ... ~aa016a5f/
Alle reacties Link kopieren
To, je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan spijt krijgen van de dingen die je nooit hebt durven doen!


Gewoon ervoor gaan! Ik doe nu zelf ook de verkorte pabo en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. (Ja financieel gezien wel een beetje omdst je natuurlijk minder kunt werken ivm stage en huiswerk)

Go for it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven