Werk & Studie alle pijlers

Nu nog Pabo

14-12-2017 07:42 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)

Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
2Italy2 schreef:
15-12-2017 12:36
Grote algemene ontwikkeling
Creatief
Kunnen rekenen
Kunnen spellen
Kunnen plannen
Met veeleisende ouders omgaan
Groot uithoudingsvermogen
Duizendpoot. Meerdere dingen tegelijkertijd doen.
Beseffen dat je altijd een dag extra in de week werkt naast je wtf (thuis, onbetaald).
Scholing als je voor de klas staat is bijna altijd buiten werktijd.
Dure vakanties (je zit altijd aan de schoolvakaties vast)
Geen flexibiliteit wat betreft werkdagen
Weinig vrije keuze in welke groep je krijgt. Je moet alle groepen kunnen.
Gym opleiding is een pré.
2Italy, geef jij zelf les op een basisschool?
Vanuit welk perspectief heb je je lijstje opgesteld?
Alle reacties Link kopieren
Zitten ook midden en veertigers bij mij in de klas fysio opleiding
Ik had dit topic niet gezien, heb vandaag zelf ook een topic aangemaakt omdat ik erover nadenk te zij-instromen. Ben wel iets jonger, eind twintig.

Wat ik alleen niet begrijp is dat er weinig kans zou zijn op een vast contract... Dat staat toch een beetje haaks op het lerarentekort?
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben aan het overwegen om de PABO te doen nadat ik mijn huidige opleiding afrond. Ik ben bezig met een masterscriptie geschiedenis (universitair), die ik hopelijk binnen 2 jaar afrond. Ik neem de tijd, want ik heb twee kinderen onder de 5 en de derde op komst. Daarnaast komende zomer nog een grote verbouwing gepland. Helaas is er echter nauwelijks werk te vinden in banen die met geschiedenis te maken hebben, ook niet als leraar geschiedenis, dus kijk ik naar andere opties. Ik ben deze opleiding destijds gestart omdat ik graag een andere richting op wilde en iets wilde gaan doen waar mijn hart ligt. Maar goed, realistisch gezien is de kans op een betaalde baan in deze sector gewoon heel klein.

Ik ben naast mijn studie werkzaam in de zorg, 20 uren per week, maar er zijn geen doorgroeimogelijkheden en na 15 jaar is de uitdaging ver te zoeken. Ik zie mezelf gewoon niet tot mijn 70e op mijn huidige werkplek zitten en ben de afgelopen jaren al steeds minder gaan werken, gewoon omdat het kon en omdat ik zo ook een studie kon oppakken. Ik ben wel echt een mensenmens en sinds ik zelf kinderen heb gekregen ook veel vertrouwder geraakt met de omgang met kinderen. Op mijn werk heb ik toch vooral te maken met volwassenen en in mindere mate met kinderen en jongeren. Ik hoop het via een flexibel traject te kunnen gaan doen. Een vast contract is wat mij betreft niet noodzakelijk, zolang ik maar inkomen blijf houden. Nu lees ik dat WO-ers verkort een opleiding kunnen volgen, maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld stages enzo? Zijn dat lange blokken of mag je die in kortere periodes opdelen, of bijvoorbeeld 1 dag per week gedurende een jaar doen? Want gezien de privésituatie moet het wel te combineren zijn. Daar zit ik wat mee. Ik ben net 37 trouwens.
anoniem_358024 wijzigde dit bericht op 15-12-2017 21:49
Reden: typo
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wow, zo herkenbaar allemaal! Al vanaf de middelbare school droomde ik stiekem van de Pabo. Door omstandigheden (lees: meningen van anderen) heb ik uiteindelijk een andere keuze gemaakt. De Pabo liet me echter niet los.

Vorig jaar heb ik de knoop doorgehakt en wat ben ik daar blij mee! Met een HBO-achtergrond kan ik de opleiding in 2 jaar doen. Maar... vergis je niet in de studielast, zeker in combinatie met een gezin. Van de 16 personen die gestart zijn, zijn er nog maar 7 over, waarvan er 2 zijn die het waarschijnlijk binnen 2 jaar afronden. De opleiding is zwaar (hoge studielast, veel onzinnige - tijdrovende - opdrachten) en niet altijd even motiverend, maar de stages zijn geweldig.

Mijn tip: ga eens twee dagen op verschillende basisscholen meelopen. Pas dan zie je hoe het er echt aan toe gaat. In mijn klas zitten meerdere vrouwen van 50+ (ben zelf midden 30) en de scholen zijn over allemaal heel enthousiast!
senz wijzigde dit bericht op 15-12-2017 20:45
Reden: foutje
0.05% gewijzigd
2Italy2 schreef:
15-12-2017 12:36
Grote algemene ontwikkeling
Creatief
Kunnen rekenen
Kunnen spellen
Kunnen plannen
Met veeleisende ouders omgaan
Groot uithoudingsvermogen
Duizendpoot. Meerdere dingen tegelijkertijd doen.
Beseffen dat je altijd een dag extra in de week werkt naast je wtf (thuis, onbetaald).
Scholing als je voor de klas staat is bijna altijd buiten werktijd.
Dure vakanties (je zit altijd aan de schoolvakaties vast)
Geen flexibiliteit wat betreft werkdagen
Weinig vrije keuze in welke groep je krijgt. Je moet alle groepen kunnen.
Gym opleiding is een pré.
Je vergeet de belangrijkste: pedagogische vaardigheden en plezier.
Alle reacties Link kopieren
Senz waar doe jij hem in 2 jaar?
Alle reacties Link kopieren
Benbits schreef:
15-12-2017 20:48
Senz waar doe jij hem in 2 jaar?
Ik doe de opleiding via Inholland.
Theamuts schreef:
15-12-2017 13:42
2Italy, geef jij zelf les op een basisschool?
Vanuit welk perspectief heb je je lijstje opgesteld?
Mijn zus staat voor de klas.
Alle reacties Link kopieren
Met al die instromers omscholers en jonge studenten zitten we in no time weer op een lerarenoverschot.
Ik kan niet om me heen kijken of ik hoor en lees mensen die de pabo gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend doet nu de lerarenopleiding geschiedenis en het verhaal van Alvy is herkenbaar.
Hij vindt lesgeven aan de onderbouw middelbare school erg leuk en denkt dat de bovenbouw basisschool hem ook wel ligt.

Ik kan alleen nérgens vinden hoe het zit als je een tweedegraads lesbevoegdheid hebt en over wil stappen naar het basisonderwijs.
De zij instroom is voor mensen zonder lesbevoegdheid dus ik zou het vreemd vinden als hij die opleiding moet volgen tussen mensen zonder ervaringen met doceren. Maar het lijkt me ook vreemd als hij zonder schakelopleiding zo voor de klas mag staan. De doelgroep en wat je onderwijst is toch wel heel anders.
Alle reacties Link kopieren
De zij-instroomregeling wordt nu opengesteld voor iedereen die niet de juiste bevoegdheid heeft voor de sector of het vak dat ze (gaan) geven. Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een overstap te maken van het vo naar het po, van het po naar een vo tweedegraadsopleiding en van mbo naar vo of po.

Als voorwaarde geldt wel dat je een baan hebt in het onderwijs. De bepaling dat de subsidie zij-instroom pas aangevraagd kan worden op het moment dat met het traject is gestart, dus na het succesvol doorlopen van het geschiktheidsonderzoek, blijft van kracht.
.


http://www.voion.nl/programmalijnen/arb ... j-instroom
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
LadyLola schreef:
16-12-2017 11:32
Met al die instromers omscholers en jonge studenten zitten we in no time weer op een lerarenoverschot.
Ik kan niet om me heen kijken of ik hoor en lees mensen die de pabo gaan doen.
Ik vraag me af waarom dan nu ineens wel.
Alle reacties Link kopieren
Duo:
https://duo.nl/zakelijk/primair-onderwi ... stroom.jsp
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
16-12-2017 11:32
Met al die instromers omscholers en jonge studenten zitten we in no time weer op een lerarenoverschot.
Ik kan niet om me heen kijken of ik hoor en lees mensen die de pabo gaan doen.
Sja.... zegt nog niet dat ze ook een leerkracht gaan worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
16-12-2017 14:39
Ik vraag me af waarom dan nu ineens wel.
Alom berichten dat je zo aan het werk kunt maar beginnen met een zij-instroom traject of PABO maakt nog niet dat je ook geschikt bent en dus voor de klas zal werken.
enn wijzigde dit bericht op 16-12-2017 14:49
15.73% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Thanks voor de info enn!
Hij moet nog een minor doen, dus hij gaat kijken of hij dan al vakken van de pabo kan doen die het zij instroomtraject verkorten. Of hij gaat aardrijkskunde vakken doen, zodat hij een lesbevoegdheid voor zowel geschiedenis als aardrijkskunde kan behalen. Hij kan daar gelukkig nog even over nadenken :)
Alle reacties Link kopieren
De geschiedenis docenten die ik tegenkom zijn veelal leuke, enthousiaste (in mijn geval alleen) mannen. Ik zie hen rustig in een bovenbouw basisschool les geven al denk ik wel dat ze zullen schrikken van de cultuur- en vakinhoudelijke verschillen tussen docent VO en leerkracht PO.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Ik zeg doen!
Zodra je 50 en afgestudeerd bent heb je nog 17 werkjaren te gaan. Waarom dan niet iets doen wat je ontzettend leuk lijkt!
Enn schreef:
16-12-2017 14:46
Alom berichten dat je zo aan het werk kunt maar beginnen met een zij-instroom traject of PABO maakt nog niet dat je ook geschikt bent en dus voor de klas zal werken.
Nee, maar dat is ook mijn vraag niet :)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat het scheelt voor de mensen die op latere leeftijd een switch maken naar in dit geval het onderwijs, vanuit een baan het niet onbelangrijk is dat er dan ook daadwerkelijk kans op een baan is, bedoel je gaat niet als eind veertiger een opleiding doen van 2 of 4 jaar om vervolgens in je oude vak te blijven.
Daarnaast is het nu ook mogelijk om stufi te krijgen op deze leeftijd.

Voor mij iig redenen om het alsnog te gaan doen.
4 jaar de schoolbanken in is niet niets als je een baan en een gezin hebt dan is het voor mij althans wel van belang dat er ruime kans op een baan is als ik klaar ben
Ook heb ik niet de financiële middelen om een hbo studie uit eigen zak te betalen, dus die stufi ( lening ) was voor mij ook een doorslag om het idee weer uit het stof te halen.

En kennelijk denken velen met mij er hetzelfde over, vandaar mijn opmerking zitten we straks met een overschot aan 40/50 plus afgestudeerde pabo studenten.
" Vochten " we elkaar eerder de tent uit om onze huidige baan is het over 2/4 jaar dito om een baan in het onderwijs.

Ben echt wel benieuwd wat de prognoses over enkele jaren zijn mbt het lerarentekort.
Er wordt nu zo over geroepen in de media jongeren worden lekker gemaakt met korting op de eerste twee studie jaren, ouderen kunnen instromen of middels deeltijd plus stufi starten.

En wat de reeds afgestudeerde jongeren betreft die niet het onderwijs in zijn gegaan deels denk ik omdat er geen werk was , en het alleen maar hier en daar invallen en geef ze geen ongelijk hoor je wilt gewoon een beetje zekerheid.
En er zal een groep zijn die het niet leuk vindt om voor de klas te staan.
Ik denk niet dat de kansen op een vast contract ineens aanzienlijk zijn toegenomen.
Moiren’ schreef:
16-12-2017 14:39
Ik vraag me af waarom dan nu ineens wel.
Om voor mezelf te spreken, ik was een vroege leerling en ging op mijn 17e naar de universiteit. Ik was gewoonweg nog niet klaar voor het onderwijs. Ik ben blij met de keuzes die ik destijds heb gemaakt, dat waren voor toen de juiste keuzes. Ik heb op dit moment een goede baan, maar mijn verlangen om in het basisonderwijs te werken kan ik gewoon niet meer negeren. Plus dat ik geloof dat ik nu ook echt bij kan dragen in de ontwikkeling van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
17-12-2017 18:58
Ik denk niet dat de kansen op een vast contract ineens aanzienlijk zijn toegenomen.
Hier wel, al mijn nieuwe collega's krijgen na 1 jaar een vast contract, dat was 5 jaar geleden echt niet. Voorwaarde is wel dat ze of gym mogen geven of de opleiding gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi To heb je de keuze gemaakt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven