Werk & Studie alle pijlers

Nu nog Pabo

14-12-2017 07:42 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)

Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
Ik moet leren eerst beter te lezen en dan te reageren.

Zie dat je een keuze hebt gemaakt!
Ga ervoor en wie weet worden wij ooit wel een collega's!
LadyLola schreef:
27-05-2018 19:03
Kwestie van in de rekenkamer gaan zitten, binnen je opleidingstijd worden je 17 en 14 jarige 18 is ook een derving, geen kb en kgb meer. Je werkt 20 uur, misschien toch kijken voor meer uren, maar ja dat is dus mijn issue 4 hele dagen werken 1 dag stage is 40 uur en dan nog 2x4 uur in de avond naar school 50 uur van huis. De balans is dan ver te zoeken, en als er dan ook geen (vaste) baan tegenover staat vind ik het risico wel erg groot. 4 jaar is gewoon heel lang als je dagelijks zo belast wordt.

Zou al schelen als je een vergoeding voor die stage dag zou krijgen is immers een dag die je niet betaald kan werken.

Ik had de baankansen even geleden ook groter ingeschat de media stond er een tijdje bol van, maar naarmate ik de vacatures in de gaten ging houden vond ik het erg karig.

Daarnaast heb ik voor mijn huidige werk zakelijk door het hele land contacten gehad met basisscholen en tussen neus en lippen gaf ik dan aan " met het oog op het lerarentekort misschien wel eens goed om een gesprek aan te gaan " ( was voor een bepaalde campagne ) En toen kreeg ik te horen dat ze daar niet enorm in gingen investeren en daar ook (nog) geen geld vanuit het ministerie voor vrij kwam.
En zij al helemaal geen leerkrachten buiten een bepaalde regio aannamen omdat dat meer kosten met zich meebracht, tevens krijgen leerkrachten buiten de regio een jaar extra reiskosten, daarna is het veelal 11 cent pk. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat men dichter bij de school gaat wonen, immers het overgrote deel woont vlakbij de school, dat itt docenten in het hoger onderwijs.

Zo hoog is de nood.
KGB krijg ik al niet.

Ik denk er idd over om een andere baan te zoeken, als de opleiding bevalt. In mijn baan is meer uren niet mogelijk.
Greyli schreef:
28-05-2018 13:43
To, je kunt beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan, dan spijt krijgen van de dingen die je nooit hebt durven doen!

Gewoon ervoor gaan! Ik doe nu zelf ook de verkorte pabo en tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt van gehad. (Ja financieel gezien wel een beetje omdst je natuurlijk minder kunt werken ivm stage en huiswerk)

Go for it
Ik ben niet to, maar dat is dus ook mijn twijfel, als ik het er niet op waag ben ik bang spijt te krijgen, maar ja wat ik al zei, 4 jaar zo intensief ik twijfel of ik die belasting zo lang aan kan.
Vooralsnog ga ik iig aan de slag voor de toetsen en half juli weet ik meer, als in of ik alles heb gehaald. 19 juni wordt het meest spannend, haal ik dat niet dan kan ik sws niet beginnen.

To, heb je de oefentoetsen op goed voorbereid naar de pabo gezien? deze zijn echt een heel goede aanvulling ter voorbereiding van de toetsen. Ik heb er voor natuur & techniek heel veel aan gehad.
@LadyLola, nee die oefentoetsen heb ik nog niet gezien... bedankt voor de tip. Heb nu de boeken pabotoets.... haal je zo, staan ook oefentoetsen in, maar extra oefenstof is altijd handig.
Las ik dit van de week.

https://nos.nl/artikel/2234515-strenger ... enten.html
LadyLola schreef:
03-06-2018 10:43
Las ik dit van de week.

https://nos.nl/artikel/2234515-strenger ... enten.html
Ben je het ermee eens?
Ik dacht dat ze juist door de toelatingstoetsen een drempel opwierpen door mensen aan te trekken die er voorafgaand al wat voor over hadden.

In dit artikel lees ik vooral dat ze bij aanvang al hoopten op slimmere studenten.
En de zoals beschreven mindere studenten konden vermijden.

Ik vond en vind de toelatingstoetsen wel terecht immers een beetje basiskennis kan geen kwaad als je deze nog niet bewezen middels een eindexamen in bezit hebt.
Het niveau is hbo maar feit is dat het een van de makkelijkere hbo opleidingen is en deze wordt blijkbaar zie het artikel ook veelal gekozen door minder sterke studenten ( en hiermee wil ik niemand onderuit halen, ben zelf ook niet bij machte om hbo bedrijfskunde te gaan studeren, pabo is wel haalbaar eventueel )

Maar de insteek was dus om meer bollebozen aan te trekken en dat is blijkbaar niet gelukt.
Had het ook gelezen, snap wel dat ze een bepaalde basiskennis eisen.

Ik ben iemand die vrij makkelijk leert (had vroeger nooit zin) en dan is de stof niet moeilijk vind ik.

Jammer dat het niet het beoogde resultaat heeft.
De stof voor deze toetsen is ook niet moeilijk kwestie van goed lezen aantekeningen maken, toetsen doornemen/maken je fouten doornemen. Het is niet echt een kwestie van snappen. Wel van veel onthouden en linken leggen.

Op de toets stellen ze niet letterlijk vragen die voorkomen in het boek overigens ze stellen een vraag die betrekking heeft op eenzelfde situatie.
Heb je de oefentoetsen nog bekeken?

Daarnaast zijn alle 3 de toetsen te herkansen dat is dit jaar ingegaan, tot vorig jaar mocht je er een herkansen, ze hebben de regels al versoepelt.
Verbaasd me niets als ze het gaan versimpelen of zelf afschaffen, om toch maar aan meer aanmeldingen te komen en zo stijgt het niveau alsnog niet.

Overigens kijken ze per toets naar het gemaakte gemiddelde en op basis daarvan berekenen ze de uitslagen. Ook al een manier om er mi meer te laten slagen.
Niet de oefentoetsen op de site, wel andere oefentoetsen, kon ze niet vinden.
Ga naar studiemateriaal, en dan ondersteunend materiaal aanklikken, dan zie je de oefentoetsen en je kan ook de antwoorden aanklikken.

Heb als vb aardrijkskunde genomen, maar je kan natuurlijk ook techniek/geschiedenis aan
kikken.

https://www.goedvoorbereidnaardepabo.nl ... ijkskunde/
LadyLola schreef:
03-06-2018 19:54
Ga naar studiemateriaal, en dan ondersteunend materiaal aanklikken, dan zie je de oefentoetsen en je kan ook de antwoorden aanklikken.

Heb als vb aardrijkskunde genomen, maar je kan natuurlijk ook techniek/geschiedenis aan
kikken.

https://www.goedvoorbereidnaardepabo.nl ... ijkskunde/
Tnx
Een vriendin van mij doet nu de Pabo, ze is 43, als ze klaar is 47. Ze heeft er zoveel passie voor. Ik denk een aanwinst voor iedere klas! Dus als jij dat wilt, ga ervoor! (het is wel behoorlijk pittig wat ik van haar begrijp, weinig tijd voor sociale contacten)
LoveDobby, heb/had jij deze week ook een toets?

Ik had aardrijkskunde, en vanaf gisteren weer stevig aan het oefenen voor de rekentoets, ik vind het echt lastig, het blijft maar moeilijk hangen hoeveel ik ook herhaal en oefen. Begin steeds meer aan dyscalculie te denken, maar goed, wel of niet doet er niet toe, bij mijn opleider houden ze daar ook met een verklaring geen rekening mee, met dyslexie overigens wel.

Vanmiddag weer bijles, ik geef niet op maar man man man ik trek de haren uit mijn hoofd.
Als ik het gehaald heb schrijf ik me gelijk in voor de zomercursus wiscat die voorafgaand aan de eerste schoolweek gegeven wordt, heb daar al een uitnodiging voor ontvangen.

Na 19 juni weet ik of ik het gehaald heb daarna nog een toelatingstoets ( misschien nog een herkansing geen idee)

Weet wel dat het hele proces voorafgaand me al veel onrust heeft gegeven ( het rekenen vooral ) dat maakt dat ik zo twijfel en heel erg onzeker word, dit had ik ook indertijd als jong meisje al en het is lijkt wel in alle hevigheid terug. Toen heb ik het rekenen opgegeven ( mijn leerkrachten ook " wat er niet in zit zit er niet in " ik hoor het ze nog zeggen ) immers met alleen daarvoor ( altijd ) onvoldoendes ging ik wel over en op een gegeven moment mocht je rekenen met een rekenmachine en heb ik in mijn werk enz nooit meer hoeven rekenen.
Ik heb afgelopen maandag Aardrijkskunde en Natuur en techniek gedaan, denk dat ik ze wel gehaald.

Vervelend dat rekenen zo lastig gaat, hopelijk lukt het dit keer. Zal voor je duimen.
Dat hoop ik ook, meer dan mijn best en veel oefenen kan ik niet doen. Maar het blijft wel een frustratie punt zo weinig progressie na zoveel inzet. De focus leg ik op wat ik wel goed begrijp en ik hoop dat dat voldoende is.
LadyLola schreef:
06-06-2018 06:52
Dat hoop ik ook, meer dan mijn best en veel oefenen kan ik niet doen. Maar het blijft wel een frustratie punt zo weinig progressie na zoveel inzet. De focus leg ik op wat ik wel goed begrijp en ik hoop dat dat voldoende is.
Wat vervelend dat het rekenen moeizaam gaat. Ik heb zelf de PABO afgerond en had ook moeite met de rekentoets in het eerste jaar. Alle basiskennis zoals cijferen en het kolomsgewijs delen zat gewoon totaal niet meer in mijn systeem. En dat terwijl ik wel gewoon vijf jaar wiskunde had gehad. Het enige dat helpt: iedere dag oefenen en beginnen bij de basis. Ik merkte dat dit vrij snel verbetering opleverde. In het tweede/derde jaar komt er nog een pittigere rekentoets (de landelijke kennisbasis rekenen). Zorg dat je blijft oefenen en eventueel een goede tip: een training van Erasmus Education gaan volgen (Wiscat training/Kennisbasis rekenen training). Zij organiseren verschillende trainingen op verschillende plekken in Nederland en bieden fijne begeleiding + een heleboel opgaven.

Succes! :)
Fhemke dank voor de tip.

Heb wel even het gevoel soms om het bijltje erbij neer te gooien het is zo alles overheersend momenteel.
Kan me gewoon niet meer normaal ontspannen.
Vanmiddag bijles en dan vanavond verplicht Netflix of een boek.
En dan op werkdagen elke avond na het eten max 2 uur anders raak ik helemaal het spoor bijster en val ik niet in slaap.

Er wordt bij de opleiding ook extra hulp geboden daar ga ik als ik het haal ook gebruik van maken.
LadyLola schreef:
06-06-2018 12:13
Fhemke dank voor de tip.

Heb wel even het gevoel soms om het bijltje erbij neer te gooien het is zo alles overheersend momenteel.
Kan me gewoon niet meer normaal ontspannen.
Vanmiddag bijles en dan vanavond verplicht Netflix of een boek.
En dan op werkdagen elke avond na het eten max 2 uur anders raak ik helemaal het spoor bijster en val ik niet in slaap.

Er wordt bij de opleiding ook extra hulp geboden daar ga ik als ik het haal ook gebruik van maken.
Kan het me goed voorstellen LadyLola! Probeer toch vol te houden, ook al doe je er misschien wat langer over (is mij ook overkomen). De PABO is vooral veel, veel oefenen en veel verslagen/tentamens. Wat mij daarbij hielp was een duidelijke planning maken en inderdaad mezelf ook verplichten om momenten te ontspannen. Heb je vanuit de opleiding een studiecoach aangewezen gekregen? Je kan eventueel samen met de coach een plan opstellen zodat het voor jou ook nog haalbaar blijft.
Kom net van een lerarenopleiding en had genoeg klasgenoten die tussen de 40 en 50 jaar zijn.
LoveDobby, heb jij de uitslag al binnen?
Ik ben voor aardrijkskunde ook geslaagd, nu alleen die 21plus nog en geschiedenis.
LadyLola schreef:
17-06-2018 07:26
LoveDobby, heb jij de uitslag al binnen?
Ik ben voor aardrijkskunde ook geslaagd, nu alleen die 21plus nog en geschiedenis.
Alleen van Natuur en techniek, die heb ik gehaald. Op Aardrijkskunde zit ik nog te wachten, mijn nicht heeft hem dezelfde dag gemaakt en ook nog geen uitslag, dus zal van de week wel komen.

Zij had geschiedenis en Natuur tegen haar verwachting in gehaald, dat geeft me moet.
Ik had het met aardrijkskunde niet verwacht was echt nerveus en tot 2x toe vielen de pc's uit en moesten we naar een ander lokaal, wat echt voor onrust zorgde.
Ik was dan ook echt verbaasd toen ik de uitslag kreeg.

Twee anderen waar ik contact mee heb zijn beiden voor geschiedenis geslaagd.
Ik ben wel benieuwd hoe deze toetsen er nu uitzien en hoe lang men er nu over doet? Toen ik aan de PABO begon waren er nog geen toelatingstoetsen. Wel moest ik in het eerste jaar digitale toetsen maken voor de vakken rekenen (Wiscat), Nederlandse taal (Nedcat), geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek. Deze mocht je maar drie keer doen en moest je verplicht halen om verder te mogen met de opleiding. De uitslag kregen wij direct na het maken van de toets op het computerscherm te zien middels een balkje met procentuele weergave en een stukje tekst. Het maken van één toets duurde toen gemiddeld 80 tot 120 minuten geloof ik. Hoe is dat nu?
Fhemke schreef:
17-06-2018 10:04
Ik ben wel benieuwd hoe deze toetsen er nu uitzien en hoe lang men er nu over doet? Toen ik aan de PABO begon waren er nog geen toelatingstoetsen. Wel moest ik in het eerste jaar digitale toetsen maken voor de vakken rekenen (Wiscat), Nederlandse taal (Nedcat), geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek. Deze mocht je maar drie keer doen en moest je verplicht halen om verder te mogen met de opleiding. De uitslag kregen wij direct na het maken van de toets op het computerscherm te zien middels een balkje met procentuele weergave en een stukje tekst. Het maken van één toets duurde toen gemiddeld 80 tot 120 minuten geloof ik. Hoe is dat nu?
Er zijn 3 toelatingstoetsen, voor elke toets heb je 90 minuten.
Elke toets mag je 1x herkansen.
De uitslag wordt berekend op basis van het gemaakte gemiddelde er staat wel dat je van de 60 vragen 40 goed moet hebben, maar heb vernomen als het merendeel meer fouten heeft daar de uitslag op wordt aangepast. Wat je goed/fout had krijg je overigens niet te zien, alleen de uitslag geslaagd/gezakt.

Bij de introductiedag krijg je de wiscat, ben je hiervoor geslaagd, dan hoef je deze niet nog een keer te doen, ben je gezakt dan krijg je op basis van het aantal fouten een advies om wel of niet de opleiding te starten, het is een advies en dus niet bindend.
Verder heb je in de loop van de opleiding meerdere toetsen, de wiscat mag je 3x herkansen.
Dit geldt maar dat weet ik niet zeker ook voor de taaltoetsen.

Voor wat betreft de toelatingstoetsen denk ik zelf tja, als 80% het slecht gemaakt heeft nemen ze genoegen met dat gemiddelde hoe serieus kun je die toetsen dan nemen.
Maar goed dat is mijn mening.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven