Nu nog Pabo
donderdag 14 december 2017 om 07:42
Mijn zoon maakte van de week, een opmerking die door mijn hoofd blijft spoken. We hadden het over het lerarentekort en hij vroeg "Waarom ga jij niet de Pabo doen" Nu is dat iets waar ik zelf, stiekem al eens aangedacht heb. (Heb een SPW opleiding)
Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
Maar... Ik ben al bijna 45, zou dus betekenen, dat ik bijna 50 ben voor ik afgestudeerd zou zijn... Best oud om nog te beginnen als leraar. Maar toch twijfel ik... Wat zouden jullie vinden als er een leraar bij jullie kinderen voor de klas kwam te staan, die dus al best oud is, maar vers van de opleiding komt.
lovedobby wijzigde dit bericht op 14-12-2017 08:13
0.81% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
zondag 17 juni 2018 om 10:57
Wiscat verschilt per hbo instelling begrijp ik hier uit. Ik mag 25 juni een “gratis” poging doen, daarna heb ik nog 3 kansen in het 1e jaar.LadyLola schreef: ↑17-06-2018 10:39Er zijn 3 toelatingstoetsen, voor elke toets heb je 90 minuten.
Elke toets mag je 1x herkansen.
De uitslag wordt berekend op basis van het gemaakte gemiddelde er staat wel dat je van de 60 vragen 40 goed moet hebben, maar heb vernomen als het merendeel meer fouten heeft daar de uitslag op wordt aangepast. Wat je goed/fout had krijg je overigens niet te zien, alleen de uitslag geslaagd/gezakt.
Bij de introductiedag krijg je de wiscat, ben je hiervoor geslaagd, dan hoef je deze niet nog een keer te doen, ben je gezakt dan krijg je op basis van het aantal fouten een advies om wel of niet de opleiding te starten, het is een advies en dus niet bindend.
Verder heb je in de loop van de opleiding meerdere toetsen, de wiscat mag je 3x herkansen.
Dit geldt maar dat weet ik niet zeker ook voor de taaltoetsen.
Voor wat betreft de toelatingstoetsen denk ik zelf tja, als 80% het slecht gemaakt heeft nemen ze genoegen met dat gemiddelde hoe serieus kun je die toetsen dan nemen.
Maar goed dat is mijn mening.
Ik ken ook iemand die was gezakt voor de 21+ toets (Ned, Engen rekenen) die het nu bij een andere Hbo probeert, daar moet hij een motivatie brief schrijven en zijn Wiscat halen, voor de 21+ toets.
zondag 17 juni 2018 om 11:05
Bedankt voor alle informatie! Ik ben zelf nog niet zo heel lang geleden afgestudeerd en vind het bijzonder om te lezen dat de opleiding in een korte tijd al zo kan veranderen. Wij kregen toen inderdaad ook niet te zien wat we fout of goed hadden. Wel kreeg ik bij de Wiscat bijvoorbeeld een totale puntenscore en een score per gebied (hoofdrekenen, meetkunde, breuken etc.). Je kon hieruit opmaken waar je nog aan moest werken en waar je al goed op scoorde. Had jij deze ook al gemaakt?LadyLola schreef: ↑17-06-2018 10:39Er zijn 3 toelatingstoetsen, voor elke toets heb je 90 minuten.
Elke toets mag je 1x herkansen.
De uitslag wordt berekend op basis van het gemaakte gemiddelde er staat wel dat je van de 60 vragen 40 goed moet hebben, maar heb vernomen als het merendeel meer fouten heeft daar de uitslag op wordt aangepast. Wat je goed/fout had krijg je overigens niet te zien, alleen de uitslag geslaagd/gezakt.
Bij de introductiedag krijg je de wiscat, ben je hiervoor geslaagd, dan hoef je deze niet nog een keer te doen, ben je gezakt dan krijg je op basis van het aantal fouten een advies om wel of niet de opleiding te starten, het is een advies en dus niet bindend.
Verder heb je in de loop van de opleiding meerdere toetsen, de wiscat mag je 3x herkansen.
Dit geldt maar dat weet ik niet zeker ook voor de taaltoetsen.
Voor wat betreft de toelatingstoetsen denk ik zelf tja, als 80% het slecht gemaakt heeft nemen ze genoegen met dat gemiddelde hoe serieus kun je die toetsen dan nemen.
Maar goed dat is mijn mening.
Ik ben het wat betreft het gemiddelde met je eens inderdaad. Er is geen vaste norm waaraan je moet voldoen? Daarnaast vind ik het ook vaag wat ze precies met die toetsen willen. Ik snap dat je als opleiding een bepaalde basiskennis verwacht, maar denken zij deze middels al de toetsen écht te kunnen meten? Ik denk eerlijk gezegd dat dit niet de manier is om het te doen. Ik hoor van mensen die nu begonnen zijn of bezig zijn dat ze helemaal klaar zijn met al die kennistoetsen binnen de opleiding. De PABO kun je soms gewoon niet serieus nemen en dat is echt jammer. Het basisonderwijs staat namelijk te springen om nieuwe leerkrachten!
zondag 17 juni 2018 om 11:32
Helemaal mee eens. Zeker nu ook is gebleken dat die toetsen helemaal niet het niveau van startende studenten omhoog heeft gehaald.
Immers ze hoopten hiermee dat er meer " bollebozen " ipv ( zie artikel hierboven ) " matige vmbo en mbo leerlingen aan de studie zouden beginnen.
Naast passie ( vraag me af hoeveel dat er echt zijn ) is het algemeen bekend dat velen de pabo doen om toch een hbo diploma te kunnen halen, immers itt veel andere hbo opleidingen is de pabo een stuk simpeler dan ik noem rechten of bedrijfskunde studie.
Voor het geld hoef je het iig niet te doen, hoewel het salaris wel hoger ligt dan je met een lagere opleiding hebt, en ik denk, maar dat is een aanname dat een groot deel daarom voor het hbo papiertje gaat want daar kicken veel werkgevers toch nog steeds op ook voor mbo banen ( ik noem een klantcontactcenter in het bankwezen en een zorgsector ) Waar ze een hbo diploma voor vragen ( met een mbo salaris dat dan weer wel )
Zelf heb ik een mbo baan waarin ik loontechnisch niet ver in kan doorgroeien ook het werk dat ik doe vind ik niet leuk genoeg om tot mijn pensioen te " moeten " doen, vandaar mijn switch, een leukere baan in een sector die me aanspreekt en een beter salaris dan ik nu heb, of ik moet mijn huidige baan 40 uur gaan doen, maar dat hou ik niet vol, het staat me te erg tegen.
Plus ook ik denk zo, als ik geen baan in het onderwijs kan krijgen om wat voor reden dan ook, heb ik toch een hbo diploma.
En ik ben echt oprecht benieuwd of er meer zijn die dat durven toe te geven.
Want 4 jaar deeltijd ( stage avonden naar school, en veel thuis doen ) is geen kattenpis. Daar moet je of passie voor het vak voor hebben of een beter diploma willen dan je nu hebt.
En wat je zegt het onderwijs staat te springen, maar vind de vacatures nog steeds erg mager die er openstaan, daarnaast zou een betaalde of iig vergoedde stage voor instromers op zijn plaats zijn immers het zou mijn een werkdag van 8 uur kosten waar ik normaal voor zou werken en betaald zou worden.
Veelal zijn het toch volwassenen met een gezin die deeltijd gaan doen.
De stufi is fijn en de bijdrage voor de 1e 2 jaar die je van Duo ontvangt is ook fijn om boeken/materialen en/of reiskosten deels mee te kunnen dekken.
Dit is 2x 1300 euro vrij te besteden wel moet je uiteraard aan kunnen tonen dat je de opleiding volgt en het is obv je ( gezamenlijk ) inkomen.
Immers ze hoopten hiermee dat er meer " bollebozen " ipv ( zie artikel hierboven ) " matige vmbo en mbo leerlingen aan de studie zouden beginnen.
Naast passie ( vraag me af hoeveel dat er echt zijn ) is het algemeen bekend dat velen de pabo doen om toch een hbo diploma te kunnen halen, immers itt veel andere hbo opleidingen is de pabo een stuk simpeler dan ik noem rechten of bedrijfskunde studie.
Voor het geld hoef je het iig niet te doen, hoewel het salaris wel hoger ligt dan je met een lagere opleiding hebt, en ik denk, maar dat is een aanname dat een groot deel daarom voor het hbo papiertje gaat want daar kicken veel werkgevers toch nog steeds op ook voor mbo banen ( ik noem een klantcontactcenter in het bankwezen en een zorgsector ) Waar ze een hbo diploma voor vragen ( met een mbo salaris dat dan weer wel )
Zelf heb ik een mbo baan waarin ik loontechnisch niet ver in kan doorgroeien ook het werk dat ik doe vind ik niet leuk genoeg om tot mijn pensioen te " moeten " doen, vandaar mijn switch, een leukere baan in een sector die me aanspreekt en een beter salaris dan ik nu heb, of ik moet mijn huidige baan 40 uur gaan doen, maar dat hou ik niet vol, het staat me te erg tegen.
Plus ook ik denk zo, als ik geen baan in het onderwijs kan krijgen om wat voor reden dan ook, heb ik toch een hbo diploma.
En ik ben echt oprecht benieuwd of er meer zijn die dat durven toe te geven.
Want 4 jaar deeltijd ( stage avonden naar school, en veel thuis doen ) is geen kattenpis. Daar moet je of passie voor het vak voor hebben of een beter diploma willen dan je nu hebt.
En wat je zegt het onderwijs staat te springen, maar vind de vacatures nog steeds erg mager die er openstaan, daarnaast zou een betaalde of iig vergoedde stage voor instromers op zijn plaats zijn immers het zou mijn een werkdag van 8 uur kosten waar ik normaal voor zou werken en betaald zou worden.
Veelal zijn het toch volwassenen met een gezin die deeltijd gaan doen.
De stufi is fijn en de bijdrage voor de 1e 2 jaar die je van Duo ontvangt is ook fijn om boeken/materialen en/of reiskosten deels mee te kunnen dekken.
Dit is 2x 1300 euro vrij te besteden wel moet je uiteraard aan kunnen tonen dat je de opleiding volgt en het is obv je ( gezamenlijk ) inkomen.
zondag 17 juni 2018 om 11:43
Hier is het idd ook een wiscat voorafgaand een de opleiding.LoveDobby schreef: ↑17-06-2018 10:57Wiscat verschilt per hbo instelling begrijp ik hier uit. Ik mag 25 juni een “gratis” poging doen, daarna heb ik nog 3 kansen in het 1e jaar.
Ik ken ook iemand die was gezakt voor de 21+ toets (Ned, Engen rekenen) die het nu bij een andere Hbo probeert, daar moet hij een motivatie brief schrijven en zijn Wiscat halen, voor de 21+ toets.
Hier in de regio ( twee opleiders ) geldt als je zakt bij de ene voor de 21 plus mag je het niet bij de andere nog een keer doen.
Bij de opleiding waar ik sta ingeschreven is het idd rekenen en Nederlands, bij de andere is het een DAT test dat is een algemene IQ test.
Niet gehaald is niet starten en volgend jaar weer een kans.
Bij de introductiedag eind deze maand, moet iedereen een persoonlijke presentatie geven van minimaal 5 minuten aan een commissie om aan te geven waarom jij geschikt bent als leerkracht en inderdaad die wiscat en er wordt een assessment gedaan, en tevens het al online gemaakte assessment wordt besproken. Deze bestond uit een Engelse luistertest best pittig overigens en een Nederlandse test beetje gelijkwaardig aan de taaltestjes van een IQ test en je moest middels een vrij lange vragenlijst persoonlijke vragen beantwoorden, de uitslagen van NL Engels en die persoonlijkheidstest kreeg ik direct per mail nadat ik deze gemaakt had.
Al met al behoorlijk hoogdravend.
zondag 17 juni 2018 om 13:34
Ik kan het alleen maar toejuichen dat er toelatingstoetsen zijn. Hoeveel studenten er in mijn tijd wel niet uitvielen, omdat ze het niet haalden of omdat de studie toch niet was wat ze wilden. Pabo werd vaak gekozen uit gemakzucht.
LadyLola hoe gaat het nu met rekenen? Ik wil je aanraden om, indien je geen progressie maakt het komende jaar, voor het jonge kind te kiezen. Het is belangrijk dat je als docent echt boven de stof staat en als je moeite heb met dit vak kan dat, zeker in de bovenbouw, best wel eens lastig worden. Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar ik heb helaas regelmatig collega's gezien die bepaalde aspecten binnen het vak verkeerd aanleerden, omdat ze het zelf niet volledig beheersten.
Het merendeel van de studenten die stopt met de opleiding valt uit op rekenen. Blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat ze goed rekenonderwijs krijgen op de basisschool en de middelbare school
Succes nog met de toetsen!
LadyLola hoe gaat het nu met rekenen? Ik wil je aanraden om, indien je geen progressie maakt het komende jaar, voor het jonge kind te kiezen. Het is belangrijk dat je als docent echt boven de stof staat en als je moeite heb met dit vak kan dat, zeker in de bovenbouw, best wel eens lastig worden. Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar ik heb helaas regelmatig collega's gezien die bepaalde aspecten binnen het vak verkeerd aanleerden, omdat ze het zelf niet volledig beheersten.
Het merendeel van de studenten die stopt met de opleiding valt uit op rekenen. Blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat ze goed rekenonderwijs krijgen op de basisschool en de middelbare school
zondag 17 juni 2018 om 13:37
Dat is inderdaad vrij veel. Gek hoe het zo snel verandert in een paar jaar tijd. Een paar jaar geleden kon je 'gewoon' beginnen, zolang je maar de juiste vooropleiding had.LadyLola schreef: ↑17-06-2018 11:43Hier is het idd ook een wiscat voorafgaand een de opleiding.
Hier in de regio ( twee opleiders ) geldt als je zakt bij de ene voor de 21 plus mag je het niet bij de andere nog een keer doen.
Bij de opleiding waar ik sta ingeschreven is het idd rekenen en Nederlands, bij de andere is het een DAT test dat is een algemene IQ test.
Niet gehaald is niet starten en volgend jaar weer een kans.
Bij de introductiedag eind deze maand, moet iedereen een persoonlijke presentatie geven van minimaal 5 minuten aan een commissie om aan te geven waarom jij geschikt bent als leerkracht en inderdaad die wiscat en er wordt een assessment gedaan, en tevens het al online gemaakte assessment wordt besproken. Deze bestond uit een Engelse luistertest best pittig overigens en een Nederlandse test beetje gelijkwaardig aan de taaltestjes van een IQ test en je moest middels een vrij lange vragenlijst persoonlijke vragen beantwoorden, de uitslagen van NL Engels en die persoonlijkheidstest kreeg ik direct per mail nadat ik deze gemaakt had.
Al met al behoorlijk hoogdravend.
Desondanks begrijp ik het wel. Het percentage dat stopte in het eerste jaar was bij veel pabo's bijna of zelfs meer dan 50%. Het voorkomt ook teleurstelling bij de student.
Wat betreft vacatures en betaalde stages: Tegenwoordig zie ik dat de helft van de LIO-stages toch wel betaald zijn. Zeker in de randstad krijg je een zeer redelijke vergoeding. En hier zijn echt heel veel vacatures, maar dat is echt regio-afhankelijk. In krimpgebieden solliciteer je nog steeds met 15 man op een vacature.
zondag 17 juni 2018 om 14:13
Helemaal mee eens hoor, maar als ik moeite blijf houden met rekenen dan stop ik zelf.JulienClerc schreef: ↑17-06-2018 13:34Ik kan het alleen maar toejuichen dat er toelatingstoetsen zijn. Hoeveel studenten er in mijn tijd wel niet uitvielen, omdat ze het niet haalden of omdat de studie toch niet was wat ze wilden. Pabo werd vaak gekozen uit gemakzucht.
Ik heb dinsdag die rekentoets en Nederlands ( 21 plus ) haal ik het niet, ga ik heel goed nadenken of ik het in 2019 nog een keer probeer, met dus nog meer bijlessen, ik heb er best wat voor over hoor, maar ik moet er wel plezier in houden, en voor nu geeft dat rekenen me meer stress tot en met slaapgebrek aan toe en dat is het niet waard.
Heb wel met bijles gemerkt dat naast dat ik het laten beklijven van, ik het ook niet op een juiste manier geleerd heb, en ik zie dat bij mijn jongste dochter ook, zij heeft ook veel moeite met rekenen nu dan wiskunde andere vakken staat ze er heel goed voor, ze heeft hetzelfde euvel als ik heb, en ook nu zeer jammer dat er vanuit de scholen te weinig opgelet is.
Mijn oudere kinderen konden makkelijker meekomen evenals mijn jongste zoon, opvallend vond ik in dit vergelijk dat juist mijn kind met last zo weinig echt bijgestaan is. Nu nog op het middelbaar hoor.
Ze is net niet zwak genoeg wordt er dan gezegd, heb op de basisschool een keer van een leerkracht te horen gekregen " tja wat er niet in zit krijg je er ook niet in "
Eerlijk gezegd heb ik en ik kan met 4 kinderen wel zeggen dat ik enige ervaring heb met scholen ( 2 x verhuisd) dat ik de echt gepassioneerde leerkrachten op een nog geen hand kan tellen. En dat zegt mogelijk veel over de pabo " lekker makkelijk een hbo diploma op zak "
Na een gesprek met de leerling coördinator bij mijn jongste dochter kreeg ik te horen ( zij doet kader ) dat er te weinig tijd en leerkrachten zijn voor extra aandacht " wij komen ook moeilijk aan personeel, men wil liever havo vwo lesgeven die zijn vaak makkelijker en willen liever dan vmbo leerlingen " Nogmaals, over " passie " gesproken.
Dat maakt dat ik afhaak immers uit ervaring weet ik hoe ontzettend belangrijk goed rekenles is.
woensdag 20 juni 2018 om 06:50
donderdag 21 juni 2018 om 07:31
Spannend, hopelijk is het gelukt en heb hoef je niet heel lang op de uitslag te wachten.
In heb aardrijkskunde ook gehaald, nu geschiedenis nog.
donderdag 21 juni 2018 om 17:54
donderdag 21 juni 2018 om 18:32
Balen...LadyLola schreef: ↑21-06-2018 17:54Heb het niet gehaald, van de 8 waren er 7 gezakt,schrale troost.
Het was ook echt pittig en anders was ik hoogstwaarschijnlijk met de wiscat tegen problemen aangelopen.
Beter nu dan in het 1e of 2e jaar.
Wonden likken en weer door.
Veel succes LoveDobby laat je weten hoe het je vergaat?
Zal ik doen
donderdag 21 juni 2018 om 18:46
Het is zoals het is ik blijf er niet te lang in hangen rekenen is echt een probleem wat hardnekkiger is dan ik dacht.
Heb veel bijlessen gehad en ik denk niet dat ik het volgend jaar nog een keer ga proberen. Het heeft me heel veel tijd en energie gekost het is zo weet dat ik er heel veel aan gedaan het, het mocht niet zo zijn.
Jammer vind ik het zeker hoor, weet nu ook dat niet alles haalbaar is ook al werk je er hard voor en wil je heel graag.
Er komt vast wel weer iets op mijn pad.
Heb veel bijlessen gehad en ik denk niet dat ik het volgend jaar nog een keer ga proberen. Het heeft me heel veel tijd en energie gekost het is zo weet dat ik er heel veel aan gedaan het, het mocht niet zo zijn.
Jammer vind ik het zeker hoor, weet nu ook dat niet alles haalbaar is ook al werk je er hard voor en wil je heel graag.
zondag 24 juni 2018 om 18:09
Goed dat je er zo instaat, wat niet lukt, lukt niet. Je hebt alles geprobeerd, daar mag je best trots op zijn, je had ook gelijk op kunnen geven.LadyLola schreef: ↑21-06-2018 18:46Het is zoals het is ik blijf er niet te lang in hangen rekenen is echt een probleem wat hardnekkiger is dan ik dacht.
zaterdag 14 juli 2018 om 14:40
dinsdag 24 juli 2018 om 14:18
Als je al wat ouder bent zoals Dobby en al werkervaring hebt valt het misschien met de werkdruk mee. Salarissen voor het primair onderwijs zijn al verhoogd en met een beetje geluk kun je snel doorstromen naar LB (heet nu L11 in de nieuwe CAO). Daarvan is het maximumsalaris nu 4228,00 euro per maand. En tegen de tijd dat Dobby is afgestudeerd zijn de salarissen ongetwijfeld nog hogernaamloosjes schreef: ↑24-07-2018 13:17Hou er wel rekening mee dat de werkdruk hoog is en t salaris niet super. (Zeg ik uit ervaring)
woensdag 25 juli 2018 om 13:04
Veel nuttige info in dit topic!
Ik wil ook graag starten met de PABO en als het goed is kan ik doordat ik een WO bachelor heb, een 2-jarig traject volgen. Dat wil ik graag in Rotterdam gaan doen.
Na best wat gelezen te hebben over de mogelijkheden tot instroom en de huidige markt, blijf ik met een aantal vragen zitten.
Op dit forum heb ik gelezen dat de hogeschool waar je de opleiding volgt, in hoge mate bepaalt op welke scholen je kan gaan werken doordat de scholen zijn gelinkt aan onderwijsmethoden en denominaties. Zo zou een PABO aan Hogeschool Inholland eerder leiden naar protestant-christelijke scholen en Thomas More HS naar katholieke scholen.
Weet iemand hier meer van?
De meerderheid lijkt het eens te zijn dat op dit moment het tekort in de Randstad het grootst is. Met name in de achterstandswijken, tegenwoordig geloof ik focuswijken genoemd. Daar is de werkdruk nog hoger. Mensen hier met ervaring?
Ik las ergens dat veel leerkrachten in Rotterdam juist naar de dorpen er buiten trekken omdat ze het echt niet meer trekken.
Veel leraren basisonderwijs stromen via een aanvullend opleidingstraject door naar het voortgezet onderwijs omdat ze daar meer verdienen. Ik begrijp dit niet. Les geven aan kinderen t/m 12 jaar is toch een totaal andere wereld dan onderwijs aan pubers? Of heeft het VO meer voordelen zoals kleinere klassen bijvoorbeeld?
Ik wil ook graag starten met de PABO en als het goed is kan ik doordat ik een WO bachelor heb, een 2-jarig traject volgen. Dat wil ik graag in Rotterdam gaan doen.
Na best wat gelezen te hebben over de mogelijkheden tot instroom en de huidige markt, blijf ik met een aantal vragen zitten.
Op dit forum heb ik gelezen dat de hogeschool waar je de opleiding volgt, in hoge mate bepaalt op welke scholen je kan gaan werken doordat de scholen zijn gelinkt aan onderwijsmethoden en denominaties. Zo zou een PABO aan Hogeschool Inholland eerder leiden naar protestant-christelijke scholen en Thomas More HS naar katholieke scholen.
Weet iemand hier meer van?
De meerderheid lijkt het eens te zijn dat op dit moment het tekort in de Randstad het grootst is. Met name in de achterstandswijken, tegenwoordig geloof ik focuswijken genoemd. Daar is de werkdruk nog hoger. Mensen hier met ervaring?
Ik las ergens dat veel leerkrachten in Rotterdam juist naar de dorpen er buiten trekken omdat ze het echt niet meer trekken.
Veel leraren basisonderwijs stromen via een aanvullend opleidingstraject door naar het voortgezet onderwijs omdat ze daar meer verdienen. Ik begrijp dit niet. Les geven aan kinderen t/m 12 jaar is toch een totaal andere wereld dan onderwijs aan pubers? Of heeft het VO meer voordelen zoals kleinere klassen bijvoorbeeld?
woensdag 25 juli 2018 om 13:36
Ik heb ook op latere leeftijd de pabo (in deeltijd) gedaan en werk nu op een school in een achterstandswijk in Den Haag. Ik voel me er als een vis in het water en volg nu een opleiding om schoolleider te worden. Natuurlijk is het werk soms zwaar en zijn er kinderen met gedragsproblemen (vaak veroorzaakt door slechte omstandigheden thuis), maar ik vind het lesgeven en de contacten met collega's en ouders van leerlingen geweldig.VerhuizingNL schreef: ↑25-07-2018 13:04De meerderheid lijkt het eens te zijn dat op dit moment het tekort in de Randstad het grootst is. Met name in de achterstandswijken, tegenwoordig geloof ik focuswijken genoemd. Daar is de werkdruk nog hoger. Mensen hier met ervaring?
Over verschillen tussen pabo's kun je het beste bij de hogescholen zelf informeren.
woensdag 25 juli 2018 om 13:52
Dank voor het delen van je ervaringen. Deze scholen spreken mij juist aan omdat ik heel veel jaren in dit soort wijken heb gewoond dus ik ken de problemen. Wel zo eerlijk om te zeggen dat ik er niet meer zelf wil wonen maar binnen het werk geeft het volgens mij ook meer uitdaging. Wat is jouw motivatie /aanleiding om schoolleider te worden?