Werk & Studie alle pijlers

onregelmatig werken .. en kinderen.. hoe doen jullie dit?

08-08-2009 12:50 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als verpleegkundige onregelmatige tijden. Mijn vriend werkt als politie (nu nog in opleiding) en werkt ook onregelmatige tijden.

We zitten eraan te denken om een kindje te krijgen (als het allemaal lukt natuurlijk), maar ik vraag mij echt af hoe je dit kan gaan regelen met kinderopvang e.d.

Ik kan namelijk, net als mijn vriend, geen Vaste dagen werken... en dus kan je ook geen kinderopvang voor vaste dagen regelen.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit opgelost hebben.

Het idee is dat ik straks 3 dagen ga werken, en mijn vriend gewoon 36 uur blijft werken.

Alle tips zijn welkom :-)
er zijn speciale dagverblijven met flexibele opvangdagen en tijden. Ook zijn er in de grotere steden speciale 24 uursopvangverblijven. Speciaal voor mensen met een baan met onregelmatige tijden.
Ik werk onregelmatig en mijn vriend regelmatig. Ik zat eerst net als jij te denken aan vaste dagen werken, dat kan idd niet.

Een vaste dag vrij, kan wel.

Jij een dag en hij een dag. Dan heb je dus die twee dagen al geen opvang nodig.

Voor de drie andere dagen regel je opvang en dan ben je rond. En ja, dan ben je af en toe vrij terwijl je wel kdv betaalt. Ik heb dat wel over voor de rust van het goed geregeld hebben, en niet op zondagavond een rondje moeten bellen wie er deze week eens op wil passen.

Voor je weekenden weet ik het even niet en ook niet in hoeverre je jullie roosters op elkaar af kunt stemmen.
Ik ben er een poosje mee gestopt om die zelfde redenen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik werk 20 uur onregelmatig in de zorg. Mijn vriend werkt nu nog regelmatig, maar is aan het solliciteren op een baan die ook onrgelmatigheid inhoudt. ik heb twwe kinderen, die al naar school gaan, maar nog te jong zijn om alleen thuis te zijn.

Tot nu toe regelen we het zo: Ik heb een vaste vrije dag in de week (en verwacht dat papa ook een vaste dag gaat regelen als het zover is). Op school blijven de kinderen natuurlijk over en als naschoolse opvang hebben we een gastouder via een gastouderbureau. Itt tot kinderdagverblijven en BSO's kunnen die vaak wel onregelmatige dagen bieden. Nu weet ik dat steeds meer kdv's ook op onregelmatige basis opvang bieden. Dus het beste kun je daar even naar informeren bij een kdv of gastouderbureau. In de avonduren is nu papa gewoon thuis als ik moet werken, maar in de toekomst zullen we een beroep op familie moeten doen om op te passen als we allebei een avonddienst hebben. Maar tegen die tijd ga ik liever roosters vergelijken en ervoor zorgen met ruilen en afspraken dat we zelden allebei een late of vroege hebben (mijn moeder past graag op, maar wil hier echt niet voor 7 uur 's ochtends zijn).

Er zijn geloof ik ook kdv's die ook avonden en zelfs nachturen bieden, maar dat zijn er maar weinig en volgens mij erg duur (of het wenselijk is moet je zelf uitmaken).

En daar komt het uiteindelijk op neer denk ik: flexibel kdv, welwillende familieleden, afspraken op jullie werk en roosters afstemmen.

Voor de goede orde: ik heb liever familie die oppast ipv een 16-jarige uit de buurt, omdat mijn oudste autistisch is en een heel specifieke gebruiksaanwijzing heeft.
Ik werkte ook onregelmatig. Omdat ik merkte dat kind last kreeg, niet voldoende structuur in zijn leventje had ben ik er mee gestopt. Heb nu een kantoor baan met regelmatige uren, en heb er geen moment spijt van. Geeft een hoop rust!
Ik ben nu 12 weken zwanger en ik voorzie ook problemen, wij wonen niet dicht bij familie dus die kunnen ook niet zo makkelijk bijspringen.

Ik werk regelmatig, maar heb daarnaast nog diensten (deels vanuit huis), waardoor ik soms 36 uur achter elkaar dienst heb (deels bereikbaarheid, maar toch). Manlief werkt weliswaar regelmatig, maar heeft een vrij lange reistijd, waardoor het maar de vraag is of hij altijd op tijd bij de gastouder kan zijn.

Ik denk dat wij het eerst maar gewoon aankijken, wel overwegen wij evt. een au-pair te nemen. Maar goed, dat zou in ons geval ook verhuizen betekenen, want huis is nu veel te klein voor een au-pair erbij.

Een vorig ziekenhuis waar ik gewerkt had had een 24-uurs kinderopvang, waar ik nu werk helaas niet.
Ik werk 18 uur per week in de zorg en mijn man werkt fulltime in de horeca.

Voorheen draaide ik slaapdiensten en toen had ik in mijn team geregeld dat ik dat bij voorkeur deed op één bepaalde dag. Dat was de vrije dag van mijn man. Als ik dan 's ochtends uit de slaapdienst kwam, loste ik mijn man als het ware af. Voor de uren die overbleven, regelde ik wat met ouders en schoonouders. Dit was soms nog best lastig omdat mijn schoonouders, die hier dichtbij wonen, wat ouder zijn dan mijn eigen ouders en ik laat haar daar niet graag slapen. Bovendien hebben ze ook geen plek in hun seniorenflatje. Mijn eigen ouders wonen verder weg ( op 2 uur rijden) en daar breng ik haar wel het liefst naar toe als ik slaapdiensten heb en mijn man is niet thuis, maar dat was zo'n gereis voor mijn dochter. Ik heb geen rijbewijs dus alles ging per ov of mijn ouders kwamen haar halen.

Bij ons binnen de instelling werken ze met een jaarrooster dus al vroeg kon ik ouders en schoonouders inschakelen en ruilen met collega's wanneer zij niet konden.

Ik ben nu sinds een paar maanden van werkplek veranderd ( zelfde werkgever, andere setting waarin ik wel vaste tijden heb) en mijn man en ik hebben nu een schat van een oppasmoeder gevonden die onze dochter met alle liefde opvangt, in bed legt etc. wanneer man en ik allebei moeten werken. Ik werk nog steeds 18 uur en nog steeds is het wel vaak zo dat ik mijn man aflos in de zorg voor onze dochter. Ik moet 's ochtends vroeg mijn bed uit en hij werkt 's avonds. Het komt wel eens voor dat mijn man ontbijtdienst heeft of naar cursus moet en dan gaat dochter ook naar de oppasmoeder.

Ik moet eerlijk zeggen dat, hoe blij ik ook met de oppasmoeder ben, ik liever gewoon een andere ( van 9 tot 17) baan had waarbij dochter gewoon naar een kdv kan. Maar goed, die heb ik nog niet gevonden.
zoek een flexibele gastouder.

Hier kan je goede afspraken mee maken.

2 van mijn collega's doen dit en zijn zeer tevreden, ook omdat ze onregelmatig (morgen ,avond, weekend, feestdagen enz) werken.
Het " gevaar " bestaat dat je zowat altijd werkt wanneer je man vrij is en andersom , zodat je als gezin praktisch nooit samen bent , laat staan dat je als ouders nog tijd hebt voor elkaar .

Dan is het vraagstuk oppas wel opgelost , maar of het er ook gezelliger op wordt is maar de vraag .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik had voor de vroege diensten de creche, en voor de late diensten mijn schoonmoeder. Bij vroege diensten haalde ik zelf zoon op bij de creche (creche op het werk, ideaal), en bij late diensten haalde man zoon op bij zijn ouders. En bleef dan ook vaak eten.

Toen nummer 2 zich aandiende ben ik gestopt met werken, de oudste werd toen ook al bijna 4 en schooltijden waren niet te combineren met werken in de zorg. Inmiddels zijn ze bijna 15 en 12, en werk ik weer lekker in de zorg.
He :-)

Bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reacties!!

Phoe het is al met al een heel geregel he.. maar dat had ik ook wel verwacht natuurlijk :-)

Ik zou evt. ook er nog voor kunnen kiezen om in de kinderpsychiatrie als vpk te gaan werken.. waarbij ik dan dus wel vaste dagen kan werken. Maar ik twijfel enorm, omdat ik dan als verpleegkundige geen vp-technische handelingen meer uitvoer en dus mijn BIG-registratie kwijt raak.

Daarbij vind ik dag en late diensten ook wel erg lekker (nachtdiensten vind ik vreselijk... helaas horen die er ook bij).

Ik vind het leuk om jullie verhalen te lezen en te zien hoe jullie het allemaal oplossen....

Molie; wat ijj schrijft is idd een goede optie: een vaste dag vrij krijgen moet wel lukken voor mij. Voor mijn vriend is dit alleen lastig, aangezien hij nog in de politie opleiding zit, en dus ook soms weken school heeft.. en dus dan geen dag vrij heeft (ja .. wel in het weekend, maar niet doordeweeks).....Dus dan vervalt deze optie van vaste vrije dagen alweer

En jah, familie inschakelen. Is een optie. Maar mijn ouders zijn van plan om de wintermaanden te gaan overwinteren in spanje (en dan is het lastig oppassen :-) en zijn ouders wonen 2 uur rijden hier vandaan. Ook niet handig dus..... dus die optie vervalt mijn inziens.

24 uurs opvang... tjah... het heeft niet echt mijn voorkeur, ik wil het liefst ook zoveel mogelijk regelmaat straks voor ons kindje.

Maar als het niet anders kan......

Ook een gastouder is een optie, maar of zij blij zijn met onregelmatige diensten en dagen.... zij willen toch ook weten waar ze aan toe zijn, lijkt mij?

iig bedankt voor jullie reacties, ik blijf het topic volgen
*leest aandachtig mee*
quote:horizon82 schreef op 08 augustus 2009 @ 14:14:

. Maar ik twijfel enorm, omdat ik dan als verpleegkundige geen vp-technische handelingen meer uitvoer en dus mijn BIG-registratie kwijt raak.

Ik werk regelmatig als oproepkracht in een andere setting dan mijn vaste werk ( waar ik nauwelijks verpleegtechnische handelingen uitvoer) en hou zo mijn vaardigheden op pijl. Ik werk 24 uur vast en dan nog gemiddeld 1 dienst per 2 weken op oproepbasis op de momenten dat het mij uitkomt. Misschien ook nog een optie?
Ik ben dus ook om deze reden gestopt met het onregelmatig werken, helaas. Ik werkte op een woonvorm voor mensen met een beperking, alleen ochtend, dag en avond (tot 23.00).

Mijn man is vrachtwagenchauffeur en werkt alleen in de nachten. Hij is dus de avonden niet thuis en de ochtenden vaak pas tegen tienen.

Dit werkt dus echt niet. Ik heb inmiddels alweer even een andere baan, ik werk in de kinderopvang. Zo nu en dan draai ik in de weekenden nog een avonddienst als inval.

Dat is wel heel fijn hoor, zo hou je het idd een beetje 'bij'en ik moet zeggen dat het toch het werk is wat ik het liefst doe.

Veel succes met het zoeken naar een oplossing!
quote:mippie schreef op 08 augustus 2009 @ 14:56:

Ik ben dus ook om deze reden gestopt met het onregelmatig werken, helaas. Ik werkte op een woonvorm voor mensen met een beperking, alleen ochtend, dag en avond (tot 23.00).

Mijn man is vrachtwagenchauffeur en werkt alleen in de nachten. Hij is dus de avonden niet thuis en de ochtenden vaak pas tegen tienen.

Dit werkt dus echt niet. Ik heb inmiddels alweer even een andere baan, ik werk in de kinderopvang. Zo nu en dan draai ik in de weekenden nog een avonddienst als inval.

Dat is wel heel fijn hoor, zo hou je het idd een beetje 'bij'en ik moet zeggen dat het toch het werk is wat ik het liefst doe.

Veel succes met het zoeken naar een oplossing!Ik heb ook de basisschooljaren ander werk gedaan, mijn man ewrkte ook in het transport. Altijd geroepen dat ik weer terug zou keren...en voila
Ik was op zoek naar een ander onderwerp en zag opeens dit staan, dus even een reactie:

zowel ik als mijn man werken onregelmatig en wij hebben een kleintje van nu 8,5 maand. Ik werk gemiddeld 24 uur per week en hij gewoon fulltime met 24-uurs diensten, afgewisseld met 2 of 3 x 24 uur achter elkaar vrij.

Uiteraard hebben wij ons ook afgevraagd hoe we dat allemaal moesten doen, maar het lukt vooralsnog prima!

Eerst gekeken naar gastouders en die kun je ook wel wat flexibeler vinden, maar ze willen altijd wel in ieder geval ook vaste dagen hebben, dus dat werd het niet.

Momenteel gaat ze op woensdagen naar het KDV, zodat ze leert om te gaan met andere kindjes en de aandacht te delen. Dat betekent dat ze heel soms door iemand anders opgehaald wordt, maar dat is echt sporadisch. De overige dagen dat we lastig uitkomen kunnen we regelen met de opa's/oma's en buren. De ene opa&oma kunnen altijd op maandagen en in het weekend + is bij mijn werk om de hoek. Andere opa en oma wonen ver, maar komen met heel veel liefde hiernaartoe (de avond van tevoren als ik bijv een dagdienst heb). Zij zijn allebei gepensioneerd en hebben er dus ook iets meer tijd voor over (alhoewel ze het drukker hebben dan ooit, maar goed, hihi), maar ze moeten het natuurlijk vooral willen en dat doen ze, eigenlijk nog meer dan nodig. Elke 2/3 weken willen ze die kleine toch wel graag zien, dus dan natuurlijk heel fijn dat ze zo quality time kunnen hebben.

En dan hebben we dus nog erg lieve buren, totaal hebben we 4 gezinnen hier waarmee we een babyfoon-uitwisselingsproject doen, erg handig! En een paar uurtjes oppassen vinden ze ook niet erg (als je dienst bijv net overlapt met de zijne)

Voor wat betreft rust & regelmaat: dat weet je niet van tevoren hoe jouw baby daarop reageert. Ons kleintje weet vooralsnog niet beter dan dat ze veel verschillende mensen om zich heen ziet, maar toch ook wel weer veel dezelfde natuurlijk. Verder geloof ik heilig in regelmaat, maar die krijgt ze natuurlijk ook, want ze krijgt gewoon 3x per dag eten, speelt & slaapt op dezelfde tijden, en haar avondritueel wordt ook gewoon altijd aangehouden, maar wel af en toe op een andere plek dan thuis en veel met verschillende gezichten.

Ze doet het er erg goed op tot nu toe. Alhoewel we sinds afgelopen week in een eenkennigheidsfase terecht zijn gekomen vermoed ik, dus ik ben benieuwd hoe het zal gaan de komende weken :-)

Oh ja, en ook ik heb, toen ik met dit werk begon, besloten dat als het op termijn toch niet werkt voor die kleine, dat ik dan iets anders ga zoeken. Maar geloof me: dat heb je er dan echt wel voor over.

PS: mocht je in de buurt van Amsterdam iets zoeken, dan weet ik misschien een VPK functie die misschien wel met (enige) regelmaat in te vullen is. Let me know!

Goed, ik hoop dat je er wat aan hebt en wens je succes met je keuzes!
met gastouders heb je twee soorten:

de ene doet het naast een parttime baan of huisvrouwenbestaan en wil graag vaste dagen en uren.

De ander doet het 5 dagen per week als enige echte baan en kan makkelijk schuiven met dagen.

Wij heben er zo een en mits ik op tijd mijn uren indien kunnen de kinderen daar altijd terecht. In principe werkt ze tot 6 uur 's avonds, maar ik weet dat ze wel eens een uitzondering maakt, voor ouders die allebei onregelmatig werken.

Er is hier wel een kdv dat onregelmatige opvang biedt, alleen hebben ze een wachtlijst van anderhalf jaar.
ik werkte op een kinderdagverblijf de onregelmatige diensten (1500-23.30 en in t weekend) en vriendlief werkte ook vaak 's avonds. Het was een heel geregel met een gewone reguliere creche en alle oppas opa's, oma's en mijn zus. Het hele regelwerk ging me na een maand of 6 zo tegen staan dat ik ook de onregelmatig niet meer perttig vond en uiteindelijk een baan met regelmatige uren en minder reistijd ben gaan zoeken.

Uiteindelijk wil ik wel weer onregelmatig gaan werken maar als mijn gezin compleet is want ik vond de combi onregelmatig werken en een kind erg pittig.

Die 24 uurs opvang is voor kinderen overigens prima te doen. Ze weten niets anders dan dat ze in de nacht worden opgehaald. Ik deed de kinderen na het eten in bad, verhaaltje, tanden poetsen en samen in een slaapkamer in bed.(eigenlijk gewoon zoals t ritme thuis) Omdat de meesten zo'n handige slaapzak aanhadden konden ze meteen van bed bij ons de auto in, vast in de gordels zonder veel gedoe en thuis meteen weer door naar bed. Voordeel is ook dat je 's avonds minder kinderen hebt dan overdeg en dus meer tijd en aandacht per kind te besteden hebt.
hoi,

Ik lees aandachtig mee, ik ben zelf ook verpleegkundige, werk onregelmatig en mijn vriend werkt in de transport, wij willen ook graag een kindje, dit is 1 van de onderwerpen waar ik ook veel over nadenk. mijn vriend moet namelijk zeer vaak om 5 uur in de ochtend beginnen en ik ga om half 7 de deur uit als ik een dagdienst heb, is er dan al een creche of iets open, en wat blijfgewoonbianca zegt, daar ben ik het mee eens, als je alles langs elkaar heen gaat regelen en werken, dan zie je elkaar ook nooit meer. ( ik dacht namelijk, als ik dan 3 weekenden ga werken, zijn dat alweer 2 dagen in de week!!) is ook niet de de bedoeling!!

moeilijk hoor!!
@bijtje: ik denk ook inderdaad dat zo'n 24-uurs opvang helemaal niet slecht hoeft te zijn, alleen zou dit dan wel met behoorlijke regelmaat moeten gebeuren. Wij kwamen eigenlijk zo uit, dat we dusdanig sporadisch die opvang nodig zouden hebben, dat ze daar niet echt aan kan wennen en dat is wel belangrijk denk ik.

@marielle: misschien zal het je verbazen hoe meedenkend werkgevers kunnen zijn zodra je dit soort problemen aankaart. Overal is wel een mouw aan te passen, maar ik begrijp je wel hoor. Zo dacht ik ook van tevoren, maar als ik achteraf terugkijk, denk ik: ik had me er niet zo druk om hoeven maken. Je zult ook merken hoeveel hulp van buitenaf je krijgt zodra je dit soort problemen bekend maakt. Van buren, opa/oma, oom/tante etc etc. En kun jij bijvoorbeeld in het uiterste geval je dienst niet enigszins makkelijk ruilen als dit probleem zich voordoet? Er zijn vast collega's die het begrijpen. Ik noem maar wat, ik heb geen idee hoe dat als VPK is. Maar ik zou me er het krijgen van een kleintje niet door laten belemmeren in ieder geval!
jeetje wat een reacties ! leuk !

ook veel mensen die in dezelfde situatie zitten of hebben gezeten...

ik lees toch ook wel dat veel mensen familie/buren etc. hebben die graag helpen. Dat is erg fijn natuurlijk, maar ik wil daar van tevoren eigenlijk nog niet vanuit gaan.

zover ik nu heb gezien, is er in flevoland geen 24-uursopvang maar ik blijf zoeken.

@RooSwa: ik werk nu ook in Amsterdam. Ik ben wel benieuwd wat voor *vrij regelmatige* vpk functie jij bedoelt: vertel :-)

Het is inderdaad een idee om 24 uur ergens te gaan werken, en dan ernaast af en toe te flexen om mijn verpleegtechnische vaardigheden te houden! ik vind het namelijk toch wel zonde om mijn hele verpleegkunde aan de kant te gooien. Maar ja, in de GGZ is dat dus wel het geval meestal...

Ik vind het echt heel leuk om jullie reacties te lezen! Ik blijf het topic volgen!
Buren zou ik ook niet van tevoren doen nee, maar met opa's/oma's kun je natuurlijk wel de opties bespreken zodra je zwanger bent of nu al eens voorzichtig peilen

Maar ook dan weet je nog niet zeker hoe het gaat als het echt zover is. Bij ons viel het echt reuze mee en wilde opeens iedereen helpen.

Voor wat betreft die vpk functie ben ik bang dat je ook je licentie (of hoe het dan ook heet...sorry, ik ben er niet bekend mee) zou verliezen. Het is een kantoor functie als VPK, dus geen handmatige vaardigheden meer, maar wel in de hulpverlening.

Jammer dat ik hier niet kan PB-en, dan had ik je ff een berichtje kunnen sturen.
He RooSwa,

Ik ben toch wel benieuwd naar die functie!

Waarom kan je niet PB-en ?? Kan wel toch.... ? Of, nee... je kan mij geloof ik e-mailen via viva?

Hmmm ik heb er ook niet zoveel verstand van zoals je merkt :-)

Ik zal eens zoeken hoe het moet, momentje....
allebei 1 vaste dag vrij lukt meestal wel, vaste dagen werken kan ook wel als je beetje zoekt en dreigt (zeker met deze tekorten), dan kom je al een heel eind. Het lukt niet of het kan niet is vaak het eerste antwoord van de werkgever, tot je zegt, ok, prima, dan zoek ik wat anders, dan ineens kan er heel veel.

Verder flexibele opvang, gastouders, opa en oma die zo mogelijk in kunnen springen etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven