Werk & Studie alle pijlers

Ontslag

27-07-2013 09:42 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste leden.

Ik werk nu voor bijna 2 maanden in een supermarkt als kassamedewerker.

Het werkt bevalt mij niet echt. Het is niet zoals ik het had verwacht.

Buiten dat hebben we net te horen gekregen dat m'n oma in spanje ernstig ziek is, daardoor gaan wij met de familie last minute erheen. De vakantie is wel 4 weken doordat er nog veel meer speelt.

Maar mijn probleem is nu, hoe ga ik vrij vragen van mijn werk. Ik weet zeker dat ik geen verlof krijg want het is last minute. Dus wil ik graag ontslag nemen. Maar daar zit weer een peroide aan. Dus ontslag nemen op staande voet is voor mij het enige optie. Kan iemand mij tips geven hoe ik dit moet doen?

Bedankt allemaal
Praat eens met je baas of zeg ik nou iets heel geks?
quote:dolfje schreef op 27 juli 2013 @ 09:43:

Praat eens met je baas of zeg ik nou iets heel geks?Ja dat ben ik ook van plan, maar hoe leg ik dit uit aan haar. De kans dat ze me begrijpt is klein, want we hebben niet echt een klik met elkaar.
Ontslag op staande voet nemen is geen optie. De wet schrijft voor dat dit alleen vanwege een beperkt aantal specifieke redenen mag, en een zieke oma/vakantie hoort daar niet bij. Je hebt een contract getekend (toch?) met daarin een opzegtermijn en daar zul jij je aan moeten houden.

Wat je wel kunt doen, is de situatie uitleggen op je werk en vragen om begrip en coulance. Leg uit dat oma ernstig ziek is, dat je ouders hebben besloten direct te gaan en dat jij mee "moet".

Mocht de werkgever jou geen toestemming verlenen en ga je toch, dan mag de werkgever de extra kosten die hij moet maken om jou te vervangen op jou verhalen. Wees daar dus erg voorzichtig mee!
Wat een drastisch gedoe. Ga eens praten en probeer er uit te komen. Of je je baan nou wel of niet leuk vindt is niet belangrijk.

Ga praten, en niet alvast in de modus zitten dat het toch niet lukt.

Kijk hoe jullie tot een compromis kunnen komen.

Sterkte
Moet jij perse 4 weken mee of zou je ook na een week terug kunnen komen? Neem aan dat het regelen niet door jou gedaan moet worden.
quote:NummerZoveel schreef op 27 juli 2013 @ 09:47:

Ontslag op staande voet nemen is geen optie. De wet schrijft voor dat dit alleen vanwege een beperkt aantal specifieke redenen mag, en een zieke oma/vakantie hoort daar niet bij. Je hebt een contract getekend (toch?) met daarin een opzegtermijn en daar zul jij je aan moeten houden.

Wat je wel kunt doen, is de situatie uitleggen op je werk en vragen om begrip en coulance. Leg uit dat oma ernstig ziek is, dat je ouders hebben besloten direct te gaan en dat jij mee "moet".

Mocht de werkgever jou geen toestemming verlenen en ga je toch, dan mag de werkgever de extra kosten die hij moet maken om jou te vervangen op jou verhalen. Wees daar dus erg voorzichtig mee!Kan het ook mogelijk zijn dat mijn baas mij moet ontslaan, bv. Door werkweigering.
Bijna twee maanden? Grote kans dat je nog in je proeftijd zit.
Standaard proeftijd is een maand.
quote:LillyFeeee schreef op 27 juli 2013 @ 09:51:

Moet jij perse 4 weken mee of zou je ook na een week terug kunnen komen? Neem aan dat het regelen niet door jou gedaan moet worden.Ja aangezien er veel meer dingen in meespelen, moet ik echt 4 weken weg.
" Kan het ook mogelijk zijn dat mijn baas mij moet ontslaan, bv. Door werkweigering."

Kan het ook mogelijk zijn dat je volwassen wordt, je verantwoordelijkheid neemt en normaal met je baas gaat praten?
quote:FullHouse schreef op 27 juli 2013 @ 09:54:

Bijna twee maanden? Grote kans dat je nog in je proeftijd zit.De proeftijd is een maand, maar er is niks tegen mij gezegd na een maand. Moest bv niks tekenen etc.
Vraag om ontslag met wederzijds goedvinden.

Meestal doen ze daar in een supermarkt niet zo moeilijk over.
Shit happens
Jouw werkgever moet niets! Hij kan en mag jou wel ontslaan wegens werkweigering. Maar als ik jou nu vertel dat een uitzendkracht tot 3x zoveel kost als jij (of meer als ze een hoger uurloon krijgen), weet je dan zeker dat jij het risico wilt nemen dat jij dat mag gaan betalen? Want jouw werkgever mag dan nog steeds de kosten op jou verhalen. Heb je zoveel geld liggen?
Zijn die dingen ook onverwacht ontstaan? Eerlijk gezegd vind ik je wat onverantwoordelijk overkomen. Je hebt een contract getekend en in plaats van gezamenlijk een oplossing te zoeken die zo goed mogelijk bij de situatie past heb jij het meteen over ontslag en hoe kan ik weg. Zo werkt het niet hè.
Waarom zou je na de proeftijd iets moeten tekenen? Je had daarvoor toch al een contract getekend?
Kvbvv, dat tekenen heb je bij in dienst treding al gedaan. Dat hoeft na een maand niet nog een keer.
Ben blij dat je baan hebt!

En als je het niet leuk vindt kun je ontslag nemen, zelf maar dan heb je ook geen geld dat is wel de consequentie.

Als ik jou was zou ik met mijn baas gaan praten en de situatie uitleggen. Spanje is niet het einde van de wereld. Je zou ook kunnen vragen of je een weekje vof een paar dagen erlof kunt krijgen om er heen te gaan.
Toen ik 16 was heb ik ook weleens een spontane vakantie van vier weken geregeld een week voor vertrek. Ik mijn baas opgebeld van nou die vier weken kom ik niet werken.. Ik ben toen op staande voet ontslagen . En terecht, was wel een leuke vakantie trouwens

Dus tja voorleggen aan je baas en anders je verlies nemen en gewoon gaan..( neemt aan dat TO ook 16 is)
quote:ballys schreef op 27 juli 2013 @ 10:08:

Toen ik 16 was heb ik ook weleens een spontane vakantie van vier weken geregeld een week voor vertrek. Ik mijn baas opgebeld van nou die vier weken kom ik niet werken.. Ik ben toen op staande voet ontslagen . En terecht, was wel een leuke vakantie trouwens

Dus tja voorleggen aan je baas en anders je verlies nemen en gewoon gaan..( neemt aan dat TO ook 16 is)Ja klopt, had je geen consuquenties aan op staande voet ontslagen worden?
Wat een belachelijke houding neem je aan. Ik hoop dat je niet snel opnieuw een baantje vindt.
27 mensen vinden dit leuk.
En waarom moet jij 4 weken mee? Er spelen meer dingen zeg je, het lijkt me niet dat jij het huis van oma moet gaan verkopen ofzo.

Maar iets zegt me dat je gewoon lekker 4 weken naar Spanje wil inplaats van achter de kassa te zitten, wat je toch al vond tegenvallen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als het slechts 'n vakantiebaantje betreft kan ie je toch niet tegen houden als je gaat? Voor jou zo weer 10 andere studentjes die die kan inhuren.
quote:kvbvv schreef op 27 juli 2013 @ 10:13:

[...]

Ja klopt, had je geen consuquenties aan op staande voet ontslagen worden?Nope maar dat kwam door mijn contract, ik mocht mijn werkafspraken 24 uur van te voren zonder reden afzeggen( wie zet dat nou weer in een contract van een 16 jarige) ik denk alleen dat ze mij nog steeds niet hadden mogen ontslaan, maar goed toen was het geen crisis en vond ik zo een nieuwe baan.
quote:elninjoo schreef op 27 juli 2013 @ 10:18:

Als het slechts 'n vakantiebaantje betreft kan ie je toch niet tegen houden als je gaat? Voor jou zo weer 10 andere studentjes die die kan inhuren.Alleen het is geen vakantiebaantje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven