Opname kliniek en baan
zaterdag 2 februari 2019 om 20:21
Nee dat hoeft niet. Je hoeft alleen te vermelden dat je langere periode ziek bent. Tegen de bedrijfsarts moet je wel alle details vertellen. Hij/ zij heeft beroepsgeheim, en mag zonder overleg niks doorgeven aan de werkgever. Een uitzondering kan zijn als het gebruikte middel echt mensen in gevaar brengt. Maar het doorbreken van beroepsgeheim kan echt niet zomaar en zou de arts altijd moeten vermelden.
zaterdag 2 februari 2019 om 20:50
‘Baas, ik ben ziek. Ik ga hiervoor in behandeling. Hierdoor kan ik enige tijd niet komen werken.’
‘Bedrijfsarts, ik heb een ziekte: ik ben verslaafd aan X. Daarom ga ik bij instelling Y een traject in. Klinische opname maakt deel uit van deze behandeling. Hierdoor kan ik enige tijd niet werken. Uiteraard zal ik de terugkeer naar mijn werk bespreken met mijn behandelaren bij instelling Y.’
‘Bedrijfsarts, ik heb een ziekte: ik ben verslaafd aan X. Daarom ga ik bij instelling Y een traject in. Klinische opname maakt deel uit van deze behandeling. Hierdoor kan ik enige tijd niet werken. Uiteraard zal ik de terugkeer naar mijn werk bespreken met mijn behandelaren bij instelling Y.’
zaterdag 2 februari 2019 om 22:38
Nee. Medische info hoort niet bij de werkgever thuis alleen bij de bedrijfsarts. Het beste wat je man kan doen is van te voren contact opnemen met de bedrijfsarts voor (telefonisch ) overleg en advies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 3 februari 2019 om 22:40
maandag 4 februari 2019 om 16:00
Bedankt voor de reacties.
Hij brengt zijn collega’s en/of werkomgeving niet in gevaar maar het gebruik is verboden omdat het denk ik een soort overheidsinstelling is.
Ik heb zelf geen contact nog met de persoon van het programma en wilde graag goed voorbereid zijn omdat ik hoop dat hij direct wordt opgenomen.
De tip om hem ziek te melden en aan te geven dat hij behandeld wordt voor deze ziekte ga ik zeker meenemen.
Als de bedrijfsarts contact opneemt kan het verder besproken worden met hem/haar en begeleiding vanuit het programma denk ik.
Hij brengt zijn collega’s en/of werkomgeving niet in gevaar maar het gebruik is verboden omdat het denk ik een soort overheidsinstelling is.
Ik heb zelf geen contact nog met de persoon van het programma en wilde graag goed voorbereid zijn omdat ik hoop dat hij direct wordt opgenomen.
De tip om hem ziek te melden en aan te geven dat hij behandeld wordt voor deze ziekte ga ik zeker meenemen.
Als de bedrijfsarts contact opneemt kan het verder besproken worden met hem/haar en begeleiding vanuit het programma denk ik.
maandag 4 februari 2019 om 16:17
maandag 4 februari 2019 om 17:02
je schrijft dat hij wordt opgenomen voor psychische/verslavingsproblemen. Nu is een verslaving uiteraard ook een ziekte, maar als er ook duidelijk gediagnosticeerde psychische problemen zijn is dat toch al reden genoeg om hem zichzelf ziek te laten melden. Hij geniet sowieso ontslagbescherming, maar ik zou dat verslavingsstukje er bij de werkgever voorlopig buiten beschouwing laten. Iemand die hulp zoekt bij het loskomen van een verslaving heeft niet nog de veroordeling danwel beoordeling van een werkgever nodig lijkt me zo.
Overigens schrijft de wet voor dat je als werkgever niet eens mag vragen naar de medische achtergrond. Werkgever mag dit ook niet opslaan of documenteren. Dus een ziekmelding met langdurige behandeling moet voldoende zijn.
Overigens schrijft de wet voor dat je als werkgever niet eens mag vragen naar de medische achtergrond. Werkgever mag dit ook niet opslaan of documenteren. Dus een ziekmelding met langdurige behandeling moet voldoende zijn.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 4 februari 2019 om 19:14