Werk & Studie alle pijlers

Pasfoto bij sollicitatie

16-05-2012 21:27 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb wel eens gezien dat hierover de meningen behoorlijk verdeeld zijn. Ik overweeg nu om bij een sollicitatiebrief toch een foto bij te sluiten. Ik heb niet bepaald een mooie naam. Mijn voornaam is oubollig, mijn achternaam ... tja, als ik mij voorstel, merk ik altijd op dat mensen moeite hebben om hun lachen in te houden.

I.i.g. in mijn baan heb ik wel eens telefonisch contact gehad met een collega die ik pas daarna ontmoet. Heb meerdere keren meegemaakt dat ze echt benoemden dat ze i.v.m. naam een heel ander persoon hadden voorgesteld: vaak een oud iemand, suf, i.i.g. vaak negatieve associaties.

Niet dat ik een lekker wijf ben, maar ik zie er gewoon fris, hip en representatief uit. Daarom mijn overweging om toch een pasfoto bij te sluiten.

Jullie mening?
Is dat gebruikelijk om te doen? Ik weet dat eigenlijk helemaal niet.
Zouden er bedrijven zijn die een toegevoegde foto als iets negatiefs zouden zien? Welke goede reden zou er zijn om het niet te doen? Als tegenhanger van jouw goede reden om het wel te doen.
Nee het is niet gebruikelijk, maar ik weet dat wel steeds meer sollicitanten het doen. Voor een functie op onze school kwamen zo'n 100 sollicitanten waarvan een stuk of 18 met pasfoto (digitaal) op cv.
Je leeftijd staat natuurlijk sowieso in je cv, dus ze kunnen je niet ouder schatten.
quote:Vl43inder schreef op 16 mei 2012 @ 21:34:

Zouden er bedrijven zijn die een toegevoegde foto als iets negatiefs zouden zien? Welke goede reden zou er zijn om het niet te doen? Als tegenhanger van jouw goede reden om het wel te doen.Er zijn ook mensen die vinden dat je het niet moet doen, als er niet om gevraagd wordt. Dat je daarmee de aandacht naar je looks trekt i.p.v. je skills, en dat je daarom dus iets te verbergen kan hebben... gebrek aan ervaring bijvoorbeeld.
quote:_lupine_ schreef op 16 mei 2012 @ 21:37:

Je leeftijd staat natuurlijk sowieso in je cv, dus ze kunnen je niet ouder schatten.Dat klopt, maar de negatieve associatie blijft: ouderwets, stoffig, suf, etc.
Ik las ergens dat bedrijven soms minder snel knappere mensen aannemen omdat er van ze wordt verwacht dat ze de kantjes er dan vanaf lopen. Maar jij zegt dat je nou niet super knap bent dus zou het gewoon doen.
Ik denk dat een 'gewone' foto niet snel tegen je werkt. Dus een foto waar je goed op staat, geen duckface, geen afgeknipte andere mensen e.d.

Gewoon een bescheiden foto'tje.
quote:Thunderforce schreef op 16 mei 2012 @ 21:38:

[...]

Er zijn ook mensen die vinden dat je het niet moet doen, als er niet om gevraagd wordt. Dat je daarmee de aandacht naar je looks trekt i.p.v. je skills, en dat je daarom dus iets te verbergen kan hebben... gebrek aan ervaring bijvoorbeeld.Als je nou echt bloedjemooi bent dan zou het nog kunnen dat er iemand op dat idee komt, maar als jij er vrij normaal uit ziet en ook geen erg gestylde foto meestuurt dan zal dat wel een beetje meevallen. Gewoon een pasfoto, maar dan wel lachend.
Zou het echt? Ik heb ook een suffe en ouderwetse naam, maar heb daar eigenlijk nooit last van gehad. Je stuurt toch ook een brief? Volgens mij is weegt dat vele, vele malen zwaarder dan je naam.
Bij een negatieve associatie met de naam, helpt een positieve foto in mijn branche zeker. Ik zou hem bijsluiten.
Het hangt erg van het land af of er een foto bij een sollicitatie zit. In de VS en Engeland doen ze het nooit, in Duitsland altijd.

Ik heb in de laatste weken 400 sollicitaties bekeken uit de hele wereld en een foto kan een pre zijn. Kies voor een neutrale foto met een vriendelijke uitstraling, of een foto die bij je baan past.

Ik ben een glamourfoto tegengekomen, echt van een fotoshoot en een iemand met een biertje in zijn hand, beide geen succes.

Als je foto er vriendelijk, neutraal uitziet is het een voordeel.
Brief boeit in mijn branche trouwens ook niet zo. CV komt altijd eerst.
.
Ik zou het doen
Lees en beoordeel zelf regelmatig sollicitatiebrieven en ik vind het prettig als er een foto bij zit.

Ik trek daar geen conclusies uit (zoals hier gezegd werd) dat iemand nadruk legt op haar looks of verbergen van beperkte skills.

Wel kan ik zien of iemand representatief is en het helpt mij om samen met de brief een indruk te krijgen.

Overigens is een pasfoto leuk maar geen pre. Een brief zonder foto is ook goed wat mij betreft.

Maar gezien jouw reden zou ik zeggen; gewoon erbij doen.

Succes met solliciteren!
quote:_lupine_ schreef op 16 mei 2012 @ 21:41:

Zou het echt? Ik heb ook een suffe en ouderwetse naam, maar heb daar eigenlijk nooit last van gehad. Je stuurt toch ook een brief? Volgens mij is weegt dat vele, vele malen zwaarder dan je naam.Ik ben dubbel gehandicapt Mijn achternaam is euhhmmm nogal bijzonder, nog net geen 'poepjes'.
Ik heb een tijdje geleden sollicitatiegesprekken gevoerd en vond het heel prettig als er een foto bij het cv zat.'t Geeft letterlijk een beeld van die persoon. Inderdaad zie je het steeds meer. Jouw overweging om een foto toe te voegen vind ik ook heel begrijpelijk. Dus ja hoor, gewoon doen.
ik heb in mijn CV een header gemaakt met Curriculum Vitae **naam hier** en dan rechtsboven een pasfoto. Dus niet los bijgesloten maar gewoon als deel van mijn mooi opgemaakte CV. Is dat niet een idee?

Zolang het niet zo'n foto is, kan het al snel hoor
Blijkbaar wordt het wel gewaardeerd. Goed om te weten.
Ik heb het zelf nooit overwogen en vind het ook wat apart als ik het langs zie komen, maar (oudere) collega's vinden het normaler merk ik.
Ik doe het wel, heb mijn leeftijd niet in mijn CV wel mijn foto (die ook op LinkedIn staat), ze mogen er natuurlijk wel altijd naar vragen
Ik voeg vaak mijn pasfoto toe vanwege mijn Aziatische naam en mijn felblauwe ogen. Ik vind het belangrijker dat het duidelijk is wie ik ben, dan dat het "hoort of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven