Werk & Studie alle pijlers

Pester

23-03-2020 02:28 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op de middelbare school werd ik smoorverliefd op een meisje. Omdat ik nog nooit zulke sterke gevoelens voor iemand heb gehad, ik een hechtinsstoornis heb én niet gay wilde zijn, is dit zwaar uit de hand gelopen.
Omdat ik me schaamde voor de gevoelens die ik had en ergens niet afgewezen wilde worden, zocht ik ruzie met haar. Ook een manier om wél haar aandacht te krijgen, want ik zou die nooit
Op een positieve manier van haar hebben gekregen. Ik haatte mezelf zo erg, door wat ik voor haar voelde. Zelfs al zou ik hetero zijn geweest, heb ik nog steeds een hechtingsstoornis, wat waarschijnlijk de grootste reden is waarom dit zo uit de hand is gelopen.
Natuurlijk werd ik ook terug gepest maar niets leek me te stoppen ik was geobsedeerd....
Ik zag haar laatst en nu blijf ik aan haar denken. Ik wil met haar praten... iets wat ik al jaren zeg... maarja ga dat maar eens aan haar uitleggen...
Aan de ene kant heb ik het idee dat ik haar een verklaring schuldig ben, aan de andere kant ook zij heeft mensen tegen me opgezet om mij belachelijk te maken, over me te roddelen etc. Dit alles is niet 100% van mijn kant.
Caleña schreef:
23-03-2020 08:32
Voor haar voel ik niks, het is klaar eigenlijk. Het is ongeveer zo'n 6 a7 jaar geleden. Ik weet het niet, ze hoeft me niet te vergeven of begrijpen... eerlijk gezegd weet ik het ook niet. Nooit heeft ze echt geweten waarom of wat er precies aan de hand was. Maar het haar nu vertellen maakt niks goed. Er is zoveel gebeurd toen, er is zoveel kapot gemaakt. Allemaal omdat ik problemen had...

Als ze dat wel had geweten was het pesten voor haar niet anders geweest hoor.
Alle reacties Link kopieren
Caleña schreef:
23-03-2020 08:32
Voor haar voel ik niks, het is klaar eigenlijk. Het is ongeveer zo'n 6 a7 jaar geleden. Ik weet het niet, ze hoeft me niet te vergeven of begrijpen... eerlijk gezegd weet ik het ook niet. Nooit heeft ze echt geweten waarom of wat er precies aan de hand was. Maar het haar nu vertellen maakt niks goed. Er is zoveel gebeurd toen, er is zoveel kapot gemaakt. Allemaal omdat ik problemen had...
en volwassenen lossen hun eigen problemen op
en als je dat niet alleen lukt, zoek je hulp

maar je gaat niet je slachtoffer lastig vallen
grow up
lilalinda schreef:
23-03-2020 08:38
en volwassenen lossen hun eigen problemen op
en als je dat niet alleen lukt, zoek je hulp

maar je gaat niet je slachtoffer lastig vallen
grow up

Wat is dat toch altijd met pesters dat ze de oplossing, zelfs na jaren, nog denken te vinden bij het slachtoffer?

Lees dit vaker hier op Viva. Heb zelf mijn of met zoiets ervaren. Dan gaat het nooit om oprechte excuses maar altijd verwacht de pester begrip van het slachtoffer door uit te leggen waarom het gebeurde.
Slachtoffers zullen het zelden begrijpen, het hoogst haalbare is dat je excuses aanvaard worden.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
23-03-2020 08:44
Wat is dat toch altijd met pesters dat ze de oplossing, zelfs na jaren, nog denken te vinden bij het slachtoffer?

Lees dit vaker hier op Viva. Heb zelf mijn of met zoiets ervaren. Dan gaat het nooit om oprechte excuses maar altijd verwacht de pester begrip van het slachtoffer door uit te leggen waarom het gebeurde.
Slachtoffers zullen het zelden begrijpen, het hoogst haalbare is dat je excuses aanvaard worden.
voor de vorm, gevolgd door een paar opgetrokken wenkbrauwen
Caleña schreef:
23-03-2020 08:24
Dat is niet wat ik bedoel??? Maar door de problemen die ik had is dat al gebeurd. Hoe maak ik dit haar probleem door met haar te praten???
laat haar met rust. jouw probleem is jouw zaak
Ik ben zelf erg gepest en eerlijk gezegd zou ik niet weten of ik open zou staan voor een excuus. Van de ene kant zou ik het misschien wel waarderen, van de andere kant maakt het niets goed en zou ik veel woede voelen. Dat zij mij kapot hebben gemaakt, maakt een excuus niet ineens ongedaan. Toch zou ik mij ook kunnen voorstellen dat een excuus kan helpen met de verwerking ervan. Ik zal het nooit weten.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
23-03-2020 08:56
Toch zou ik mij ook kunnen voorstellen dat een excuus kan helpen met de verwerking ervan. Ik zal het nooit weten.
dat denk ik niet, helemaal niet als het excuus vooral is, om het eigen geweten schoon te vegen
lilalinda schreef:
23-03-2020 08:57
dat denk ik niet, helemaal niet als het excuus vooral is, om het eigen geweten schoon te vegen
Nee, het moeten wel oprechte excuses zijn.
- - alleen OP gelezen - -

Ik lees in je OP vooral een wens om jouw kant uit te leggen. Geen woord over eventuele oprechte excuses.

Niet met haar gaan praten.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem in een pestsituatie is in het begin altijd en alleen een probleem van pestkop. Het slachtoffer wordt zeer ongewenst betrokken in dit probleem.

Door er later op terug te komen, hoe goedbedoeld ook, doe je weer precies hetzelfde. Toen lostte je je eigen probleem op door een onschuldige buitenstaander lastig te vallen met je eigen gefrustreerde situatie. Nu wil je dat weer.

Nogmaals: los je eigen shit op zonder daar anderen mee lastig te vallen. Had je al kunnen doen voordat je de fout in ging. Maar fouten zijn om van te leren en om zelfstandig op te lossen. Gelukkig begin je dat te leren. Anders vroeg je hier niet om feed back. Vraag niet langer aandacht bij degene die jij ongewenst meesleepte in jouw frustratie, maar los het buiten haar om op. Praat met vrienden of zoek professionele hulp.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
23-03-2020 08:58
Nee, het moeten wel oprechte excuses zijn.
Er zal niets oprechter zijn dan dat maar als ik de reacties lees, kan ik haar gewoon beter met rust laten. Blijkbaar kan ik het toch niet goed doen
Alle reacties Link kopieren
Caleña schreef:
23-03-2020 09:08
Er zal niets oprechter zijn dan dat maar als ik de reacties lees, kan ik haar gewoon beter met rust laten. Blijkbaar kan ik het toch niet goed doen
Serieus? Ga jij nu het slachtoffer uithangen? Waarom open je een topic als je niet met reacties om kunt gaan?
Alle reacties Link kopieren
Caleña schreef:
23-03-2020 09:08
Er zal niets oprechter zijn dan dat maar als ik de reacties lees, kan ik haar gewoon beter met rust laten. Blijkbaar kan ik het toch niet goed doen
heel goed!

(en denk eens aan hulp zoeken voor het onderliggende probleem)
Caleña schreef:
23-03-2020 09:08
Er zal niets oprechter zijn dan dat maar als ik de reacties lees, kan ik haar gewoon beter met rust laten. Blijkbaar kan ik het toch niet goed doen
doe iets aan dat slachtoffergedrag
Caleña schreef:
23-03-2020 09:08
Er zal niets oprechter zijn dan dat maar als ik de reacties lees, kan ik haar gewoon beter met rust laten. Blijkbaar kan ik het toch niet goed doen
Aan de manier waarop je de OP hebt geschreven en hoe je reageert denk ik inderdaad dat de kans groot is dat je het verkeerd aan zult pakken. Toch teveel jezelf als uitgangspunt.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
23-03-2020 09:09
Serieus? Ga jij nu het slachtoffer uithangen? Waarom open je een topic als je niet met reacties om kunt gaan?
Ik probeer helemaal geen slachtoffer te zijn. Hey grootste deel van de reacties zegt toch dat het beter is als ik haar met rust laat, want sorry zeggen veranderd niks aan de pijn die ik haar heb toegebracht. Dus dan zou het niet goed zijn om het te proberen dan.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-03-2020 09:11
doe iets aan dat slachtoffergedrag
Het was niet de bedoeling om zo over te komen.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, alleen dan zonder het gay aspect. Een jongen van de middelbare vond me leuk, maar ik paste niet in zijn straatje. Dus werd ik enorm gepest door hem.

Jaren later heeft hij me via facebook een bericht gestuurd met uitleg en excuses. We hebben elkaar nooit weer ontmoet, daar werd niet op aan gestuurd. Het was een uitleg met daarbij de excuses dat hij als domme brugger mij het leven zo zuur had gemaakt. Ik vond het fijn te horen, en heb bedankt voor de uitleg en hem succes gewenst in het leven.

Wat voor intenties heb je precies TO? Wil je in contact komen of is het echt om je excuses aan te bieden en uit te leggen waar dit vandaan kwam? In het eerst geval zou ik het niet doen, in het tweede geval vind ik dat je het wel kan doen. Maar dan moet je ook schijt kunnen hebben aan haar reactie als die tegenvalt of als je die niet krijgt. Want ondanks het aanbieden van excuses hoeft zij die niet aan te nemen of je aardig te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
23-03-2020 09:22
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, alleen dan zonder het gay aspect. Een jongen van de middelbare vond me leuk, maar ik paste niet in zijn straatje. Dus werd ik enorm gepest door hem.

Jaren later heeft hij me via facebook een bericht gestuurd met uitleg en excuses. We hebben elkaar nooit weer ontmoet, daar werd niet op aan gestuurd. Het was een uitleg met daarbij de excuses dat hij als domme brugger mij het leven zo zuur had gemaakt. Ik vond het fijn te horen, en heb bedankt voor de uitleg en hem succes gewenst in het leven.

Wat voor intenties heb je precies TO? Wil je in contact komen of is het echt om je excuses aan te bieden en uit te leggen waar dit vandaan kwam? In het eerst geval zou ik het niet doen, in het tweede geval vind ik dat je het wel kan doen. Maar dan moet je ook schijt kunnen hebben aan haar reactie als die tegenvalt of als je die niet krijgt. Want ondanks het aanbieden van excuses hoeft zij die niet aan te nemen of je aardig te vinden.
Ik wil mijn excuses aanbieden en het uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Caleña schreef:
23-03-2020 09:29
Ik wil mijn excuses aanbieden en het uitleggen.
maar zij is het slachtoffer, dus het gaat erom, wat zij wil

en aangezien zij geen contact met jou zoekt, moet je niet drammen en je neerleggen bij wat zij wil
Alle reacties Link kopieren
Caleña schreef:
23-03-2020 09:16
Ik probeer helemaal geen slachtoffer te zijn. Hey grootste deel van de reacties zegt toch dat het beter is als ik haar met rust laat, want sorry zeggen veranderd niks aan de pijn die ik haar heb toegebracht. Dus dan zou het niet goed zijn om het te proberen dan.
Je zegt letterlijk “Blijkbaar kan ik het toch niet goed doen”, daarmee zet je jezelf in de slachtofferrol. Als je nou gewoon zegt dat je het niet goed kan doen prima, duidelijk. Maar nee blijkbaar kun je het niet goed doen.
Alle reacties Link kopieren
Violet-Nebula schreef:
23-03-2020 09:22
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt, alleen dan zonder het gay aspect. Een jongen van de middelbare vond me leuk, maar ik paste niet in zijn straatje. Dus werd ik enorm gepest door hem.

Jaren later heeft hij me via facebook een bericht gestuurd met uitleg en excuses. We hebben elkaar nooit weer ontmoet, daar werd niet op aan gestuurd. Het was een uitleg met daarbij de excuses dat hij als domme brugger mij het leven zo zuur had gemaakt. Ik vond het fijn te horen, en heb bedankt voor de uitleg en hem succes gewenst in het leven.

Wat voor intenties heb je precies TO? Wil je in contact komen of is het echt om je excuses aan te bieden en uit te leggen waar dit vandaan kwam? In het eerst geval zou ik het niet doen, in het tweede geval vind ik dat je het wel kan doen. Maar dan moet je ook schijt kunnen hebben aan haar reactie als die tegenvalt of als je die niet krijgt. Want ondanks het aanbieden van excuses hoeft zij die niet aan te nemen of je aardig te vinden.

Ik wil niet meer die persoon zijn die mensen pijn doet omdat ik van ze houdt. Ik wil werken aan de problemen die ik heb. Bij verandering hoort ook inzien dat je verkeerd bezig was, van die fouten leren en het de volgende keer beter doen. De pijn die ik heel lang voor haar gevoeld heb na alles wat ik haar heb aangedaan is ondragelijk, telkens als ik haar zie, zie ik de persoon die ik was, iemand die ik niet meer ben en wil zijn.
Caleña schreef:
23-03-2020 09:29
Ik wil mijn excuses aanbieden en het uitleggen.
ja dat wil je voor jezelf. jij moet er een beter gevoel van krijgen.
Caleña schreef:
23-03-2020 09:29
Ik wil mijn excuses aanbieden en het uitleggen.
Laat die uitleg sowieso achterwege als daar niet om gevraagd wordt.

Ik lees nergens dat je benieuwd bent wat het met haar gedaan heeft en hoe zij die periode heeft ervaren. Het draait vooral om jou en jouw traject. Excuses met een lang verhaal als uitleg zijn eigenlijk waardeloos.

Je rakelt alleen maar shit op.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 23-03-2020 09:41
3.93% gewijzigd
Caleña schreef:
23-03-2020 09:38
Ik wil niet meer die persoon zijn die mensen pijn doet omdat ik van ze houdt. Ik wil werken aan de problemen die ik heb. Bij verandering hoort ook inzien dat je verkeerd bezig was, van die fouten leren en het de volgende keer beter doen. De pijn die ik heel lang voor haar gevoeld heb na alles wat ik haar heb aangedaan is ondragelijk, telkens als ik haar zie, zie ik de persoon die ik was, iemand die ik niet meer ben en wil zijn.
prima, daar heb je dus alleen jezelf voor nodig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven