Werk & Studie alle pijlers

Rare afwijzing??

11-08-2014 19:35 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft vorige week een sollicitatiegesprek gehad voor een soortgelijke functie die nu heeft.

Het gesprek ging volgens hem heel goed en ze gaven aan dat er zeker raakvlakken waren. Maw ze klonken enthousiast en gaven aan dat ze nog wel wat kandidaten hebben. Hij zou vandaag gebeld worden.

Hij is dus gebeld en is afgewezen vanwege zijn hobby's (?)

Tijdens het gesprek is niet gesproken over zijn hobby's. Op zijn cv staat helemaal onderin bij hobby: lezen, vissen en tafeltennis.

Ze vonden dat zijn hobby's wellicht een belemmering zouden zijn om zijn functie uit te oefenen.

Man denkt erover om morgen terug te bellen en te vragen naar de echte reden, want hij kan niet geloven dat hij hierom is afgewezen.

Wat denken jullie? verstandig om even terug te bellen?
Iedereen kent de geijkte vragen die bij een sollicitatie gesprek kunnen worden gesteld : 'Noem een goede/slechte eigenschap van jezelf' 'Waarom ben jij de beste persoon voor deze functie?' Etc etc..

Hiervoor heb je in mijn ogen diploma's en getuigschriften.

Ik vond het juist altijd leuk om meer over iemand te weten te komen door te vragen naar zijn of haar hobby/passie. Zegt veel meer over iemand.

Maar nogmaals, bij de partner van TO was dit niet aan de orde... Bellen dus! En dan met de insteek dat je deze ervaring wellicht mee kunt nemen bij toekomstige sollicitaties. Een oprechte P&O'er zal je een eerlijk antwoord ( moeten) geven.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Social media gaat het zeker niet worden hier.

Hij gaat morgen iig bellen en maar hopen dat ze nu wel een eerlijk antwoord geven.

Sinnom hij komt uit een Zuid Europees land.
quote:boerderijgeit028 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:09:

[...]

Ik ben een keer afgewezen omdat ik te nors keek

Nou ja, wat een gekke reden.

Ik neem aan dat je niet solliciteerde als model voor de nieuwe Prodent reclame.
@ Minimouse: wat jouw vriendin overkomen is, is mij ook overkomen.

Ik solliciteeerde ook voor een baan waarvoor ik al tien jaar meer dan relevante ervaring had. Kreeg een mail terug dat ik niet genoeg ervaring had. Heb toen ook gereageerd. Bleek (impliciet) dat ze mijn sollicitatiebrief en cv niet eens gelezen hadden. Het was een standaard afwijzingsmail, en er was al lang intern iemand aangeduid, maar blijkbaar waren ze wettelijk verplicht om de vacature openbaar te maken.

Was dus gewoon oneerlijkheid, onkunde en luiheid van de HR-persoon (haar mail stond trouwens ook nog eens vol spelfouten).

Heb toen ook even gedacht om dit 'wereldkundig' te maken via Twitter, met de Twitternaam van het bedrijf erin. Ook al omdat de baan over een functie ging waarin je juist teksten moet corrigeren en spelkunde heel belangrijk is. Leek me wel een relevante boodschap aan het bestuur van dat bedrijf dat hun personeel op die manier met mensen omgaat. Maar goed, vond het uiteindelijk de moeite niet waard, dus het er maar bij gelaten.
@ Tutti Frutti: Ben wel benieuwd hoe ze dit gaan uitleggen.

Volgens mij is het idd een smoes.
En daarbij komt ook nog: Het kan ook iets zeggen over je beschikbaarheid/flexibilliteit. Iemand die zelf fanatiek voetbalt, 1 x trainen en in het weekend een wedstrijd. Daarnaast ook nog even de F-jes traint, bardiensten draait in de kantine en voorzitter is van de matrialen commissiem die kan zich daardoor minder flexibel opstellen mbt wisseldiensten tijdens ziekte, calamiteiten oid.
Voortaan niet 'vissen' als hobby vermelden.

Recruiters vinden zelfs 'stijldansen' een solitaire hobby.

Bijvoorbeeld over atleten zijn er vaak vooroordelen. Alsof een voetballer socialer zou zijn dan een discuswerper.

Je man kan trouwens gerust even bellen.

Naming and shaming heeft weinig zin.
Ach, het kan nog erger. Ik ben eens afgewezen vanwege de namen van mijn kinderen. Dat ik überhaupt antwoord heb gegeven op die vraag snap ik nog steeds niet, ik neem aan dat ik flabbergasted was
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 augustus 2014 @ 20:53:

Ach, het kan nog erger. Ik ben eens afgewezen vanwege de namen van mijn kinderen. Dat ik überhaupt antwoord heb gegeven op die vraag snap ik nog steeds niet, ik neem aan dat ik flabbergasted was

Dat meen je niet?

Zulke bedrijven kan je toch nooit meer serieus nemen.
quote:Lady-Voldemort schreef op 11 augustus 2014 @ 20:53:

Ach, het kan nog erger. Ik ben eens afgewezen vanwege de namen van mijn kinderen. Dat ik überhaupt antwoord heb gegeven op die vraag snap ik nog steeds niet, ik neem aan dat ik flabbergasted was Djayleisa en Jermajesty?
quote:mala8 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:51:

Voortaan niet 'vissen' als hobby vermelden.

Recruiters vinden zelfs 'stijldansen' een solitaire hobby.

Maar voetbal was dus ook een hobby, en dat is helemaal niet solitair. Een teamplayer die ook prima in zijn piere eentje kan functioneren als het moet, wat willen ze nou nog meer?

Ik heb ook zo mijn vermoedens waarom ik toen ben afgewezen op de namen van mijn kinderen hoor, die mevrouw had vast een artikeltje gelezen over 'wat zeggen de namen die je voor je kinderen kiest over jou', en mijn kinderen hebben nogal ongebruikelijke namen zegmaar. Maar kom op zeg, hoe sneu is het als je je als personeelsfunctionaris moet verlaten op een paar artikeltjes die je ooit gelezen hebt. Ga gewoon je werk doen en kijk naar iemands ervaring en hoe die als persoon overkomt, tijdens het gesprek, en zo. Al die semi-psychologische rimram gaat echt helemaal nergens over.
quote:Vera8 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:58:

[...]

Djayleisa en Jermajesty?Neuh. Ik solliciteerde naar een betrekking als schoonmaakster, dus jouw namen zou ze nog wel hebben kunnen waarderen .
Is het voor een functie als dierenrechtenactivist?

Nee, zonder gekheid, ik zou er zeker een belletje aan wagen om de 'echte' reden te achterhalen. Mooi verwoorden in termen als 'om beter aansluiting te vinden voor toekomstige sollicitaties'.
Smell the flowers while you can....
Bij een sollicitatie voor project manager vonden ze mij te ambitieus...
Ik ben eigenlijk nooit naar mijn hobby's gevraagd tijdens een sollicitatie. Staat ook niet op mijn cv.

En denk ook niet dat ik goed zou overkomen haha: Na het werk mag ik graag neerploffen op de bank, wat lezen op het Viva forum, en wat soaps bekijken. Verder sport ik een paar keer per week, lekker solitair in de sportschool, spreek ik af met vriendinnen voor lekkere glaasjes wijn, roddels en om over het leven te filosoferen.

Onzin hoor dat je hobby's zoveel over je capaciteiten zeggen.
Tutti-Frutti: misschien hebben ze zich gewoon vergist!

Dat zou mijn insteek zijn als ik zou bellen, ze hadden toch meer kandidaten?

Wie weet hebben ze de verkeerde afgewezen en wilden ze met jouw man juist wél verder praten. Dus ik zou als ik jouw man was, heel open het telefoongesprek in gaan en alle opties open houden.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Geen enkel zelfrespecterend bedrijf wil iemand in dienst hebben die in een zuidwester rondloopt met een pingpong batje.

Het zijn ook wel hobbies dat je zegt; dat staat je carrière flink in de weg.

Is dit je man?

http://www.crazywebsite.c ... ing_for_Dinner-1trans.gif
De hobby's die op cv staan , zijn dingen die je alleen doet. Men kan denken dat je dan geen teamplayer bent.
quote:dedeurkruk schreef op 11 augustus 2014 @ 21:09:

Geen enkel zelfrespecterend bedrijf wil iemand in dienst hebben die in een zuidwester rondloopt met een pingpong batje.

Het zijn ook wel hobbies dat je zegt; dat staat je carrière flink in de weg.

Is dit je man?

http://www.crazywebsite.c ... ing_for_Dinner-1trans.gif

En een boek in de hand hè, vergeet dat niet.

Ik vind het een belachelijke reden.

Net als bij Lady V. Hoe werd je dat eigenlijk verteld, 'nee sorry, als je kinderen gewoon Piet en Sara hadden geheten was je het wel geworden, maar aan ouders van Dantes en Xantippes kunnen we hier echt niet beginnen'?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:juliannec28 schreef op 11 augustus 2014 @ 21:10:

De hobby's die op cv staan , zijn dingen die je alleen doet. Men kan denken dat je dan geen teamplayer bent.Pingpongen in je eentje? Lijkt me lastig.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik ben een keer afgewezen voor een volgende ronde omdat ik geen team-hobby's op m'n cv had en er niet over zei dat ik sport wél in teamverband deed. Ik had ook niet vroegah gehockeyd of gekorfbald of zo.

Ze dachten dat ik te solitair voor het traineeship zou zijn.

Dus
Vraag me wel af op wat voor functie je man heeft gesolliciteerd als die hobby's een belemmering opleveren?
quote:juliannec28 schreef op 11 augustus 2014 @ 21:10:

De hobby's die op cv staan , zijn dingen die je alleen doet. Men kan denken dat je dan geen teamplayer bent.

Tafeltennis is nooit alleen. Vissen doe je vaak alleen, maar ook dat kan vaak met meerderen.

Joella het was voor een functie als teamleider.
Zijn huidige baan is er een met veel verantwoordelijkheden in 5 ploegen met ruim 40 mensen die onder hem vallen.

Deze functie zou gaan om alleen dagdienst (geen weekend) en een team van ruim 15 personen.
Maar wat je in je vrije tijd graag doet zegt toch helemaal niets over hoe je als werknemer functioneert? Misschien is iemand die graag vist en kruiswoordpuzzels oplost wel juist een uitstekende teamplayer en vindt ie in zijn vrije tijd een moment van ontspanning.

Als iemand houdt van bergbeklimmen, duiken, parachutespringen en liftend op reis door Zuid-Amerika dan wil dat ook nog niet zeggen dat ie heel geschikt ben voor een baan waar hij veel met risico's en verantwoordelijkheid moet omgaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven