Werk & Studie alle pijlers

Rare afwijzing??

11-08-2014 19:35 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft vorige week een sollicitatiegesprek gehad voor een soortgelijke functie die nu heeft.

Het gesprek ging volgens hem heel goed en ze gaven aan dat er zeker raakvlakken waren. Maw ze klonken enthousiast en gaven aan dat ze nog wel wat kandidaten hebben. Hij zou vandaag gebeld worden.

Hij is dus gebeld en is afgewezen vanwege zijn hobby's (?)

Tijdens het gesprek is niet gesproken over zijn hobby's. Op zijn cv staat helemaal onderin bij hobby: lezen, vissen en tafeltennis.

Ze vonden dat zijn hobby's wellicht een belemmering zouden zijn om zijn functie uit te oefenen.

Man denkt erover om morgen terug te bellen en te vragen naar de echte reden, want hij kan niet geloven dat hij hierom is afgewezen.

Wat denken jullie? verstandig om even terug te bellen?
Wat boeit het in hemelsnaam wat iemand in zijn vrije tijd doet? Dat zegt in principe toch niks over zijn zakelijke kwaliteiten? "Oeh ja Pietje wijzen we af want hij leest graag dus hij zal wel een einzelganger zijn". Te triest voor woorden. Aannames die nergens op gebaseerd zijn.

Op mijn cv staan trouwens sowieso geen hobbies. Vind ik niet van toegevoegde waarde.
quote:MarianneDavids schreef op maandag 11 augustus 2014 23:14 Ik zou me er nog iets bij kunnen voorstellen als een sollicitant voor een belangrijke functie wordt afgewezen als hij bungyjumpen, skydiven of bergklimmen zonder hulpmiddelen als hobby heeft, je weet nooit of hij na de vakantie terugkomt.

Ach daar heb je toch nooit zekerheid op. De vroegere buurjongen van mijn moeder kwam thuis na een medische keuring. Hij was volledig gezond verklaard, maar een uur later viel hij dood neer.

Ik vind het raar om iemand om zijn hobby's af te wijzen. Je kan graag privé op jezelf zijn, maar toch een goede teamplayer. Daar is z'n gesprek toch juist voor. Om er achter te komen of je bij het bedrijf past. Om het dan te gooien op iets waar niet over gesproken is vind ik niet kunnen.

Maar goed je veranderd er niets aan. Je kan er wat van zeggen, maar de baan krijg je er niet door
quote:mala8 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:51:

Voortaan niet 'vissen' als hobby vermelden.

Recruiters vinden zelfs 'stijldansen' een solitaire hobby.

En 'solitaire' hobby's zijn iets slechts?? Is op jezelf zijn een slechte eigenschap??

De acceptatie van de introverte medemens heeft nog een lange weg te gaan..
quote:saartjuhzes schreef op 12 augustus 2014 @ 00:01:

[...]

En 'solitaire' hobby's zijn iets slechts?? Is op jezelf zijn een slechte eigenschap??

De acceptatie van de introverte medemens heeft nog een lange weg te gaan..Ik weet het. Een neef die aan atletiek doet, krijgt van de recruiters te horen dat ze liever een 'teamspeler' hebben.
Ik vind het sowieso iets aparts dat je een team zou willen samenstellen waar nul komma nul afwisseling in karakters in zit. Lekker allemaal mensen die op elkaar lijken. Eenheidsworst... heerlijk!
Mijn man heeft gebeld. Hij vroeg om degene met wie hij het gesprek had maar werd uiteindelijk door een ander persoon teruggebeld. Man vroeg dat sinds wannneer een hobby een belemmering is om je werk te kunnen doen?

De man antwoorde dat degene die het gesprek heeft gedaan dit idee bij hem had en hij niet geheel voor zijn baan zou gaan.

Man zei dat zij het helemaal verkeerd heeft gezien en dat als zij de referentie (die notabene ook op de cv staat) had gebeld zij erachter was gekomen dat zij een uitstekende kandidaat laat gaan. Die nooit te laat is, altijd 100% zichzelf inzet en nooit ziek is.

Ook vroeg hij of het te maken zou hebben met zijn afkomst, maar dat ontkende de man.

Hij zou er een notitie van maken en bij HR leggen. Man had het gevoel dat degene aan de telefoon het net zo raar vond.

Case closed dus verder. Man heeft iig zijn zegje gedaan.
Jammer dat hij de eerste persoon niet aan de lijn gekregen heeft. Ik zou dan nl wel blijven doorvragen, tot die persoon door de mand valt en ik toch een idee heb van wat er aan de hand is.

Want blijft erg vreemd. Zouden ze dan denken dat hij bij goed bijtweer (bestaat er zoiets?) gewoon niet komt opdagen? Of dat hij zo in zijn boek opgaat dat hij vergeet te naar het werk te komen? Blijft je reinste onzin.

Helemaal als het er tijdens het gesprek helemaal nooit over gegaan is.

Dodgy.

En natuurlijk gaan ze ook niet toegeven dat het met afkomst te maken heeft.

Wel goed dat hij zijn zegje gedaan heeft.
Nou, dat gesprek heeft niet veel duidelijkheid opgeleverd.. Ik snap er ook helemaal niets van
quote:saartjuhzes schreef op 12 augustus 2014 @ 00:01:

[...]

De acceptatie van de introverte medemens heeft nog een lange weg te gaan..

Op zich zou ik nog wel begrijpen dat ze voor een bepaalde functie meer zoeken naar een introvert of juist extravert persoon en dat dit enigszins kan blijken uit een gesprek met iemand. Ik geloof alleen niet dat je op basis van iemands hobby's kunt zeggen of iemand te extravert of introvert is, want een stille/introverte/solitaire hobby kan je ook uitoefenen omdat je juist wil kunnen "afschakelen".

In mijn vrij rumoerige werk met jonge kinderen zocht ik in die tijd veel vaker boekwinkeltjes en bibliotheken op om even echt helemaal in stilte te kunnen zijn. Wil niet zeggen dat ik niet met herrie en drukte om kan gaan, maar vond dat wel een welkome afwisseling in contrast met het werk. (Ben overigens aangenomen omdat juist mijn introverte kant de leidinggevenden en het team aansprak, omdat het daar bol stond van de extraverte dames en ze meer afwisseling wilden in het team)
Ik zelf houd helemaal niet van vissen, maar mijn man vind daar zijn ontspanning. Zeker na een drukke week van soms meer dan 50 uur vind hij het heerlijk om langs de kant van het water te zitten.

Dus nee hobby's zegt inderdaad niet veel over iemand zijn kwaliteiten op het werk.

De HR manager van zijn huidige baan, stond echt met open mond te luisteren toen man haar dit vertelde. Ook dit had zij nog nooit eerder gehoord.
Het is ook echt belachelijk. Goed dat je man gebeld hebt. Al is het alleen maar om te laten zien dat het belachelijk is.

Voorheen had ik een hele drukke baan waarvoor ik de hele dag moest ouwehoeren en ook nog eens in een hele dynamische branche. Ik vond niets lekkerders dan mezelf in mijn vrije tijd terug trekken met een boek op de bank zonder gelul aan mijn hoofd, dus ik snap je man volkomen.
quote:elizabeth2 schreef op 11 augustus 2014 @ 23:05:

Ik moet zeggen dat ik vissen ook geen leuke hobby vind. Niet erg dynamisch of diervriendelijk of zo… (ik ben zelf vegetariër). Maar goed, ik zou er een goede kandidaat ook niet voor afwijzen.

Maar ik ken wel iemand, een veganist is dat, die dat volgens mij wel zou doen…

Zou het zoiets kunnen zijn?

Als mijn HR manager veganist zou zijn, en dat mee zou laten spelen in zijn adviezen over kandidaten, dan zou die HR manager heel veel tijd krijgen om te gaan vissen.

Als een HR-medewerker een begin van professionaliteit heeft, dan werkt deze op basis van wat de organisatie nodig heeft. Niet op basis van privé-overtuigingen
quote:Vera8 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:47:

En daarbij komt ook nog: Het kan ook iets zeggen over je beschikbaarheid/flexibilliteit. Iemand die zelf fanatiek voetbalt, 1 x trainen en in het weekend een wedstrijd. Daarnaast ook nog even de F-jes traint, bardiensten draait in de kantine en voorzitter is van de matrialen commissiem die kan zich daardoor minder flexibel opstellen mbt wisseldiensten tijdens ziekte, calamiteiten oid.

Nee, daar kan het niets over zeggen. En als jij je werk goed doet weet je dat. Je wordt niet betaald om aan een soort tarot-lezing te doen, en uit wat zijdelingse verbanden uitspraken te doen.

Het is prima als je een kandidaat vraagt hoe deze denkt flexibiliteit te combineren met privé omstandigheden, waaronder hobby's. Het is werkelijk van een triest amateurisme als je op basis van een paar toevallig genoemde privé omstandigheden zelf maar gaat concluderen wat dat betekent voor de kwaliteiten of de flexibiliteit van een kandidaat.

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat je die vragen niet stelt.
quote:mala8 schreef op 12 augustus 2014 @ 11:42:

[...]

Ik weet het. Een neef die aan atletiek doet, krijgt van de recruiters te horen dat ze liever een 'teamspeler' hebben.amateurs.
Toch fijn dat Elizabeth2 een goede kandidaat niet zou afwijzen ondanks dat zij de hobby vissen niet leuk en 'dynamisch' vindt...

Verder kan ik me geheel bij Eldorado aansluiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven