Werk & Studie alle pijlers

Rare afwijzing??

11-08-2014 19:35 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft vorige week een sollicitatiegesprek gehad voor een soortgelijke functie die nu heeft.

Het gesprek ging volgens hem heel goed en ze gaven aan dat er zeker raakvlakken waren. Maw ze klonken enthousiast en gaven aan dat ze nog wel wat kandidaten hebben. Hij zou vandaag gebeld worden.

Hij is dus gebeld en is afgewezen vanwege zijn hobby's (?)

Tijdens het gesprek is niet gesproken over zijn hobby's. Op zijn cv staat helemaal onderin bij hobby: lezen, vissen en tafeltennis.

Ze vonden dat zijn hobby's wellicht een belemmering zouden zijn om zijn functie uit te oefenen.

Man denkt erover om morgen terug te bellen en te vragen naar de echte reden, want hij kan niet geloven dat hij hierom is afgewezen.

Wat denken jullie? verstandig om even terug te bellen?
Boerderij geit, man denkt dat ze wellicht "bang" zijn dat hij zijn "landgenoten" voor zal trekken. Hij zou een leidinggevende functie krijgen. Aan zijn naam op zijn cv is duidelijk te merken uit welk land hij komt. Ook vroegen ze of hij de taal nog spreekt, dus het vermoeden in de afwijzing ligt in die hoek.

Hij gaat iig morgen bellen. De baan hoeft hij idd niet, maar hij wil wel de echte reden weten. Helemaal omdat het gesprek heel erg goed ging en er echt wel raakvlakken waren.
quote:Frizz schreef op 11 augustus 2014 @ 20:19:

[...]

Terwijl het niet eens zeker/duidelijk is dat het om discriminatie gaat? Dan sta je er zelf ook lekker op.Waar lees jij discriminatie?? De afwijzing Is voor hobby's....
Frizz: omdat je als bedrijf niet mag zeggen dat je een man zoekt. Eerlijkheid zou je dus heel duur kunnen komen te staan dan. Ik vind het trouwens onzin hoor, soms zoek je inderdaad gewoon bij voorkeur juist een man of juist een vrouw om je team in balans te houden. En ja, als je eigenlijk een man zoekt en er komt een vrouw solliciteren die tig keer beter is dan alle mannen, neem je die natuurlijk. Maar als ze ongeveer gelijk zijn, kan geslacht wel eens de doorslag geven. Maar dan moet je dus een onzin reden verzinnen, omdat je anders in de problemen komt.

Overigens vind ik afgewezen worden op deze hobbies inderdaad wel bizar. Ik neem niet aan dat je man gesolliciteerd had bij de bond tegen het tafeltennissen?
quote:tutti_frutti schreef op 11 augustus 2014 @ 20:20:

Boerderij geit, man denkt dat ze wellicht "bang" zijn dat hij zijn "landgenoten" voor zal trekken. Hij zou een leidinggevende functie krijgen. Aan zijn naam op zijn cv is duidelijk te merken uit welk land hij komt. Ook vroegen ze of hij de taal nog spreekt, dus het vermoeden in de afwijzing ligt in die hoek.

.Ik vind het precies omgekeerd: juist omdat ze, door zijn naam, al wisten uit welk land hij komt.... Bewijst dat dat niet de reden is. Hadden ze hem namelijk beter gewoon niet uit kunnen nodigen.
quote:fbjewel schreef op 11 augustus 2014 @ 20:22:

[...]

Waar lees jij discriminatie?? De afwijzing Is voor hobby's....Dat zeg ik. Discriminatie is (in dit geval) een insinuatie.
quote:nausicaa schreef op 11 augustus 2014 @ 20:22:

Frizz: omdat je als bedrijf niet mag zeggen dat je een man zoekt. Eerlijkheid zou je dus heel duur kunnen komen te staan dan. Ik vind het trouwens onzin hoor, soms zoek je inderdaad gewoon bij voorkeur juist een man of juist een vrouw om je team in balans te houden. En ja, als je eigenlijk een man zoekt en er komt een vrouw solliciteren die tig keer beter is dan alle mannen, neem je die natuurlijk. Maar als ze ongeveer gelijk zijn, kan geslacht wel eens de doorslag geven. Maar dan moet je dus een onzin reden verzinnen, omdat je anders in de problemen komt.

Overigens vind ik afgewezen worden op deze hobbies inderdaad wel bizar. Ik neem niet aan dat je man gesolliciteerd had bij de bond tegen het tafeltennissen?Volgens mij mag je niet adverteren voor specifiek een man of een vrouw. Maar je mag uiteindelijk prima voor een man kiezen (en dat ook zeggen) omdat dat beter past in het team.
quote:tutti_frutti schreef op 11 augustus 2014 @ 20:20:

Hij gaat iig morgen bellen. De baan hoeft hij idd niet, maar hij wil wel de echte reden weten. Helemaal omdat het gesprek heel erg goed ging en er echt wel raakvlakken waren.Wat kortzichtig van dat bedrijf dan he, als dat de werkelijke reden is. Vind je niet?
quote:lilalinda schreef op 11 augustus 2014 @ 20:22:

[...]

Ik vind het precies omgekeerd: juist omdat ze, door zijn naam, al wisten uit welk land hij komt.... Bewijst dat dat niet de reden is. Hadden ze hem namelijk beter gewoon niet uit kunnen nodigen.

Zijn hobby's en naam stonden vermeld op het CV. Als je iemand niet in je bedrijf wil hebben omdat zijn hobby vissen is, waarom dan uitnodigen? ook zijn voor en achternaam komen duidelijk uit een bepaald land.

Dus ik kan hier geen soep van maken, ik vind dit zo bizar.
quote:Frizz schreef op 11 augustus 2014 @ 20:23:

[...]

Dat zeg ik. Discriminatie is (in dit geval) een insinuatie.Ja en niet die van mij. Mijn reactie Had daar niks mee te maken verder.
quote:boerderijgeit028 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:25:

[...]

Wat kortzichtig van dat bedrijf dan he, als dat de werkelijke reden is. Vind je niet?Ja het is heel vreemd. Mijn man gaat morgen bellen, met de vraag wat de echte reden is van de afwijzing. Die hobby's dat gelooft niemand.
quote:fbjewel schreef op 11 augustus 2014 @ 20:26:

[...]

Ja en niet die van mij. Mijn reactie Had daar niks mee te maken verder.Dus jij wil op social media zetten dat het bedrijf mensen afwijst op hobby's? En waarom precies vind jij dat een goed idee?
quote:tutti_frutti schreef op 11 augustus 2014 @ 20:26:

[...]

Zijn hobby's en naam stonden vermeld op het CV. Als je iemand niet in je bedrijf wil hebben omdat zijn hobby vissen is, waarom dan uitnodigen? ook zijn voor en achternaam komen duidelijk uit een bepaald land.

Dus ik kan hier geen soep van maken, ik vind dit zo bizar.He is dus niet iets, wat op zijn cv stond, maar iets tijdens het gesprek. Iets wat de andere partij niet durft te zeggen? Zweetlucht? Rare handdruk, geen klik?
Ik vroeg sollicitanten ook altijd naar hun hobby's. Als iemand aangeeft dat ie hardloopt, vist en veel leest ( solitaire bezigheden) dan geeft mij dat een andere indruk dan een lid van een volleybalteam of leider van een scoutinggroep of een weekendkok in een gaarkeuken. ( een sociale teamplayer dus).

Laat staan wanneer iemand aangeeft helemaal geen hobby's te hebben.

Het kan dus wel degelijk zinvol zijn om naar iemands vrijetijdsbesteding te vragen.

In het geval van to vind ik de gang van zaken echter ook wat dubieus.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:Vera8 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:30:

Ik vroeg sollicitanten ook altijd naar hun hobby's. Als iemand aangeeft dat ie hardloopt, vist en veel leest ( solitaire bezigheden) dan geeft mij dat een andere indruk dan een lid van een volleybalteam of leider van een scoutinggroep of weekendkok in een gaarkeuken. ( een sociale teamplayer dus).

Tja. Of je bent zo sociaal als de neten op je werk en in je vrije tijd dat je juist wat hobby's hebt om lekker tot jezelf te komen.
quote:Frizz schreef op 11 augustus 2014 @ 20:28:

[...]

Dus jij wil op social media zetten dat het bedrijf mensen afwijst op hobby's? En waarom precies vind jij dat een goed idee?Om een discussie los te maken waarin het bedrijf wordt meegenomen. Gebeurt best vaak hoor. Vooral tegenwoordig met alle standaard afwijzingen. En t hoeft niet met je eigen naam natuurlijk.
Linda dat is mogelijk dat er iets anders is, maar dan ga je toch geen rare reden verzinnen?

Vera tijdens het gesprek zijn de hobby's niet ter sprake gekomen.
Idd Frizz dat kan ook. Kwestie van doorvragen dus...
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
quote:fbjewel schreef op 11 augustus 2014 @ 20:33:

[...]

Om een discussie los te maken waarin het bedrijf wordt meegenomen. Gebeurt best vaak hoor. Vooral tegenwoordig met alle standaard afwijzingen. En t hoeft niet met je eigen naam natuurlijk.Echt? Gebeurt dat vaak? Ik zou zo iemand nooit meer aannemen als ik dat wist.
quote:Vera8 schreef op 11 augustus 2014 @ 20:30:

Ik vroeg sollicitanten ook altijd naar hun hobby's. Als iemand aangeeft dat ie hardloopt, vist en veel leest ( solitaire bezigheden) dan geeft mij dat een andere indruk dan een lid van een volleybalteam of leider van een scoutinggroep of een weekendkok in een gaarkeuken. ( een sociale teamplayer dus).

Laat staan wanneer iemand aangeeft helemaal geen hobby's te hebben.

Het kan dus wel degelijk zinvol zijn om naar iemands vrijetijdsbesteding te vragen.

In het geval van to vind ik de gang van zaken echter ook wat dubieus.Vrijetijd is vrijetijd daar heeft een werkgever niks mee te maken. Als iemand een extreme hobby heeft kan hij daar ook over liegen natuurlijk.
quote:Frizz schreef op 11 augustus 2014 @ 20:34:

[...]

Echt? Gebeurt dat vaak? Ik zou zo iemand nooit meer aannemen als ik dat wist.Ik heb het meerdere malen voorbij zien komen dus dan kan ik wel aannemen dat het vaker gebeurd. Ja Ok ik misschien ook niet. Maar ik zou ook nooit meer solliciteren bij een bedrijf waar zulke berichten over te vinden zijn.
quote:fbjewel schreef op 11 augustus 2014 @ 20:34:

[...]

Vrijetijd is vrijetijd daar heeft een werkgever niks mee te maken. Als iemand een extreme hobby heeft kan hij daar ook over liegen natuurlijk.Vandaar, dat je alleen relevantie hobbies moet benoemen
quote:Frizz schreef op 11 augustus 2014 @ 20:32:

[...]

Tja. Of je bent zo sociaal als de neten op je werk en in je vrije tijd dat je juist wat hobby's hebt om lekker tot jezelf te komen.Dat wilde ik dus net schrijven (als extraverte hardlopende lezer)
quote:lilalinda schreef op 11 augustus 2014 @ 20:37:

[...]

Vandaar, dat je alleen relevantie hobbies moet benoemenJa inderdaad maar eigenlijk Is het belachelijk. Maar goed dat Is een andere discussie.
Sociale media gebruiken om je frustratie te uiten over een afwijzing op werkgebied is een slecht plan.

Sowieso werken sociale media al tegen je tijdens een sollicitatie, het gebruiken om af te reageren en een bedrijf taggen, dan weet je zeker dat je voor werk voorlopig nergens binnenkomt.

Wat is de nationaliteit van je man?
Ik heb mijn huidige en vorige baan juist gekregen door mijn hobbies, dat hebben ze me ook verteld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven