Werk & Studie alle pijlers

Reacties werkeloosheid, zo frustrerend!

31-10-2012 13:05 262 berichten
Ik heb sinds een half jaar een hbo diploma in een vakgebied waar amper werk in te vinden is. Er zijn ook weinig vacatures, dus ik ben niet elke dag bezig met solliciteren jammer genoeg. Het komt er op dit moment op neer dat ik de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Ik wil mijzelf nog een half jaar de kans geven om iets in mijn beroepsveld te kunnen vinden voordat ik besluit om te gaan solliciteren bij de plaatselijke supermarkt.

Is dit nou heel erg raar en geef ik mijzelf te veel tijd? Ik krijg namelijk regelmatig commentaar van voornamelijk familie dat ik te weinig doe om werk te vinden en dat ik desnoods dus inderdaad maar bij de supermarkt moet gaan werken. Ze vinden het verwonderlijk dat ik al een half jaar aan het niksen ben.

Ik wil eigenlijk twee dingen weten, ten eerste wat jullie denken van mijn houding, is het terecht dat ik mezelf tijd geef om iets in de richting van mijn studie te vinden? En daarmee neem ik genoegen met alles trouwens, dat mag zeker onder mijn niveau zijn.

En ten tweede, herkennen jullie het commentaar van buitenstaanders die wel denken te weten dat er genoeg banen zijn en dat je vast niet goed genoeg zoekt? Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:46:

[...]

Zeker niet.Knagertje leg mij eens uit waarom jij geen enkele oppasklus weet te krijgen en mijn buurvrouw zonder achtergrond in de kinderopvang wel. En dan niet eens in de maand maar meerdere klussen per week.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:47:

[...]

Dankjewel voor je tips, ik heb wel open sollicitaties gestuurd, maar daar krijg je de standaard reactie op. Bellen voor advies is een goeie en ga ik zeker doen.Maar... je reageerde tot dusver toch niet op dingen die buiten je werkgebied lagen? Of toch wel?
Als het echt zo makkelijk was, waren er nu niet zoveel mensen werkloos. Ik zou graag willen oppassen, maar er is hier (provincie met hoge werkloosheid) gewoon niets te vinden, bovendien heb ik kleine kinderen en moet ik zelf ook weer oppas vinden en betalen. Ik doe wel vrijwilligerswerk, al stelt dat ook niet zoveel voor. TO: Sterkte, kun je ook gebruik maken van je netwerk? Vrienden, familie, bekenden die je misschien eens kan polsen?
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:34:

Nog een adviesje (ook al geloof ik je niet): prijs jezelf op die oppassites niet buiten de markt. Want inderdaad, als je hoge prijzen vraagt krijg je ook geen opdrachten nee. Het blijft bijzonder dat mijn buurvrouw zonder achtergrond met kinderen wel enkele klussen p/week binnen krijgt en jij niet.

Waarom zou ik hier liegen? Wat heb ik daar aan?

Ik heb het altijd sowieso pas over een uurtarief als ik op gesprek ben.
Afwijzingen zijn niet leuk. Die blijven ook niet leuk. Daar wen je gewoon niet aan, zeker als je keihard hebt zitten persen op een goeie brief. Heb je al hulp gehad bij het schrijven van je brieven? Laat er een frisse blik over glijden. Iemand uit het bedrijfsleven waarvan je zegt, nou, die weet wel van aanpakken ofzo. Of meerdere mensen.
Word je wel op gesprek uitgenodigd? Of gaat het al mis met je brief? Ga al je stappen zorgvuldig na en kijk waarin je jezelf te verbeteren hebt.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:35:

Wat ik ook gek vind is dat je eerst zegt dat je maar een enkele vacature p/maand verstuurt omdat er meer niet is in je nieuwe vakgebied, en nu ineens sta je overal ingeschreven buiten je nieuwe vakgebied.Oppassen is mijn vakgebied. Zoals ik al zei, alles wat met kinderen en ouders te maken heeft is mijn vakgebied. Ik sta nergens buiten mijn vakgebied ingeschreven.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 14:50:

[...]

Waarom zou ik hier liegen? Wat heb ik daar aan?

Ik heb het altijd sowieso pas over een uurtarief als ik op gesprek ben.Ja dat vraag ik me ook af, wat je daaraan hebt. Want je spreekt jezelf toch wat tegen zo her en der. In je OP stel je duidelijk dat je alleen reageert binnen je nieuwe vakgebied, en als we dan allerlei opties noemen buiten je vakgebied heb je die állemaal al gecoverd en zonder resultaat.
En nog iets, een vraag die je van mij niet hier hoeft te beantwoorden, maar meer voor jezelf: Hoe graag wíl je eigenlijk werken? Vind je het stiekem wel makkelijk zo of ben je oprecht bereid om alles aan te pakken wat je maar kunt krijgen? Of denk je echt dat het beter is om rustig een beetje door te zoeken tot je de Ideale Baan tegenkomt?

Ik vraag dat, omdat in het geval van 'bereid zijn alles aan te pakken', als je die keus écht van binnen maakt, het ook makkelijker (en misschien wel leuker) wordt (denk ik) om er echt voor te gaan en meer moeite te doen.

Serieus solliciteren kan serieus een full time baan zijn! (helaas verder onbetaald )
Aaaaaaaah ZO! Je hebt een HBO-opleiding gedaan met iets pedagogisch. Des te gekker dat je geen opdrachten voor oppaswerk krijgt en nog niet bij Tempo Team Zorg bent geweest, maar goed.

Sta je ingeschreven bij alle flexpools van organisaties die zich bezig houden met jeugd in Amsterdam? En bij detacheringsbureaus? Kijk je ook buiten je regio?
Je hebt het over kinderen, kinderopvang, dat wil al een half jaar niet lukken, laat dat dan even los. Wat denk je bijvoorbeeld van thuiszorg? Woon je in een dorp? Ga bedrijven langs, ga tehuizen langs, gewoon binnen stappen. Je gezicht laten zien. Zet je tanden erin vrouw. Kom op.
Heb je gekeken naar trainee-opties bij de gemeente Amsterdam?
Uit ervaring weet ik dat werkgevers veel liever iemand hebben die werk onder zijn niveau doet dan iemand die thuis zit (zeker als dat een langere tijd is). Iemand die aan het werk is (zelfs als dat een totaal ander vakgebied is of totaal onder het niveau) laat namelijk wel zien dat hij/zij wil werken, een aanpakker is en zit in het "werkritme" (lees op tijd opstaan, aan afspraken houden, contacten met collega's, uren maken etc).

Ga dus langs de uitzendbureaus, detacheringsbureaus, doe vrijwilligerswerk (bij voorkeur met raakvlakken met je opleiding).

Neem contact op met collega's van bedrijven waar je stage hebt gelopen of afstuderen hebt gedaan.

Maar ga in ieder geval niet een half jaar thuis zitten met af en toe een sollicitatie. Zeker als jij in een moeilijke sector zit is de kans dat je iets zult vinden erg klein.
quote:Kastanjez schreef op 31 oktober 2012 @ 14:38:

Heb nog niet helemaal bijgelezen, maar wil nog even reageren op deze reactie van jou op mij.

[...]

Jij vraagt in je OP of de reacties van je familie normaal zijn en of het commentaar van buitenstaanders die denken dat je 'vast niet goed genoeg zoekt' herkenbaar is.

Daarnaast schrijf je, dat je de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Dat kan ik niet rijmen met 'goed genoeg zoeken'.

Het maakt mij niet uit, als jij gelukkig wordt van het huishouden en teren op de zak van je vriend, moet je dat vooral doen. Het klinkt echter in mijn oren wel alsof je er heel veel vacatures zijn waar je maar niet eens op reageert (want niet in je vakgebied) en die je dus (mijn woorden) 'niet aanstaan'.

Dat je later in je reacties ineens zegt wél naar UZB's en dergelijke te gaan, en op horecabaantjes hebt gereageerd, tja, dat kan. Dan had je in je OP duidelijker moeten zijn.

Edit: nu ik verder lees, krijg ik van je overige posts een heel andere indruk (prettiger) dan van je OP.

Als jij echt het gevoel hebt dat je goed je best doet, en gewoon baalt dat het niet lukt, is het best vervelend dat je familie niet wat meer supportive is Ik wou juist niet het idee geven dat ik doe alsof ik het uiterste doe terwijl ik nu dus nog redelijk selectief ben. En ik ben gewoon veel thuis ja, maar ik zoek wel heel veel naar vacatures en dergelijke. Ik kijk niet de hele dag tv bijvoorbeeld. Helemaal niet zelfs. Dankjr voor je reactie.
quote:Kastanjez schreef op 31 oktober 2012 @ 14:45:

En dan nog even iets heel anders: waarom begin je niet een beetje voor jezelf?

Ik bedoel, kun je niet adverteren bij de supermarkt/ het huis aan huisblad, met opvoedadvies of huiswerkbegeleiding bijvoorbeeld? (of iets anders wat beter in je straatje past) Al zou je maar een paar uurtjes per week zo iets kunnen doen, dan heb je het wel mooi zélf opgezet en uitgevoerd. Het houdt je van de straat, het houdt je hersens aan het werk en je krijgt er wat geld voor.Ik ben er inderdaad mee bezig om iets zelf op te zetten, dus leuk dat je dat zegt .
Geloof mij: je bent niet in de positie dat je selectief kan zijn. Echt niet. Niet in dit werkveld, niet met zo weinig ervaring en niet in deze regio. En ja ik weet echt waar ik over praat.
Overigens zijn er vaker dan eens per maand vacatures in jouw werkveld. Echt.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:48:

[...]

Knagertje leg mij eens uit waarom jij geen enkele oppasklus weet te krijgen en mijn buurvrouw zonder achtergrond in de kinderopvang wel. En dan niet eens in de maand maar meerdere klussen per week.Ik weet niet of je een serieus antwoord verwacht, maar daar kan ik natuurlijk geen goed antwoord op geven. Past ze voor 1 euro per uur op? Ik heb geen idee, want ik ken haar situatie niet.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:48:

[...]

Maar... je reageerde tot dusver toch niet op dingen die buiten je werkgebied lagen? Of toch wel?Nee, maar ik beschouw oppassen ook als mijn vakgebied bijvoorbeeld. Maar echt een hele andere richting heb ik niet op gesolliciteerd nee.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 15:03:

[...]

Ik weet niet of je een serieus antwoord verwacht, maar daar kan ik natuurlijk geen goed antwoord op geven. Past ze voor 1 euro per uur op? Ik heb geen idee, want ik ken haar situatie niet.Nee voor 7 euro. Jij hoeft mij verder niet te antwoorden hoor, maar het zou wel handig zijn als je kijkt hoe het komt dat het jou niet lukt en iemand anders zonder ervaring wel.
Heb je een goed overzicht van welke organisaties er bestaan binnen jouw vakgebied? Sociale kaart van Amsterdam?
quote:manondessources schreef op 31 oktober 2012 @ 14:49:

Als het echt zo makkelijk was, waren er nu niet zoveel mensen werkloos. Ik zou graag willen oppassen, maar er is hier (provincie met hoge werkloosheid) gewoon niets te vinden, bovendien heb ik kleine kinderen en moet ik zelf ook weer oppas vinden en betalen. Ik doe wel vrijwilligerswerk, al stelt dat ook niet zoveel voor. TO: Sterkte, kun je ook gebruik maken van je netwerk? Vrienden, familie, bekenden die je misschien eens kan polsen?Werkelijk iedereen in mijn omgeving weet dat ik werk zoek en ik heb ook rondgevraagd bij deze mensen. Tips kwamen er ook wel en daar heb ik iets mee gedaan maar is nooit iets uitgekomen jammer genoeg. Ik heb ook geen vrienden en familie die in mijn vakgebied werkzaam zijn. Alleen vrienden en kennissen vanuit mijn opleiding en daar kampt vrijwel iedereen met hetzelfde probleem. Een enkeling heeft een baan via een oude stage.
Papiertjes ophangen dat je oppasklussen zoekt?
quote:Confiture schreef op 31 oktober 2012 @ 14:51:

Word je wel op gesprek uitgenodigd? Of gaat het al mis met je brief? Ga al je stappen zorgvuldig na en kijk waarin je jezelf te verbeteren hebt.Het gaat vaak mis bij mijn cv, omdat ik te weinig ervaring heb. Ik verbeter inderdaad steeds mijn brieven en deze worden steeds beter. Ik laat ze doorlezen door anderen zoals je zegt.
Knagertje, richt je ook op je zelfvertrouwen, ik weet dat dit aardig kan dalen door alle afwijzingen. Vooral als mensen je gaan vertellen waarom doe je dit niet en waarom doe je dat niet?

Richt je op je brieven, kijk ze goed na, verbeter ze. Maak een lijst met waarom wil ik dit werk doen, wat zijn voordelen/nadelen, beschrijf je competenties is uitgebreid en wat je allemaal al voor ervaring hebt.

Als je dit allemaal concreet maakt kan dat ook helpen voor je brieven en uiteindelijk voor jezelf. Ik heb helaas geen tips verder qua werk, ik ben zoals gezegd 9 maanden bezig geweest en de sollicitatie die ik dacht verknald te hebben, is het uiteindelijk geworden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven