Werk & Studie alle pijlers

Reacties werkeloosheid, zo frustrerend!

31-10-2012 13:05 262 berichten
Ik heb sinds een half jaar een hbo diploma in een vakgebied waar amper werk in te vinden is. Er zijn ook weinig vacatures, dus ik ben niet elke dag bezig met solliciteren jammer genoeg. Het komt er op dit moment op neer dat ik de hele week thuis zit en weinig anders te doen heb dan het huishouden en alles wat daar bij komt kijken. Ik wil mijzelf nog een half jaar de kans geven om iets in mijn beroepsveld te kunnen vinden voordat ik besluit om te gaan solliciteren bij de plaatselijke supermarkt.

Is dit nou heel erg raar en geef ik mijzelf te veel tijd? Ik krijg namelijk regelmatig commentaar van voornamelijk familie dat ik te weinig doe om werk te vinden en dat ik desnoods dus inderdaad maar bij de supermarkt moet gaan werken. Ze vinden het verwonderlijk dat ik al een half jaar aan het niksen ben.

Ik wil eigenlijk twee dingen weten, ten eerste wat jullie denken van mijn houding, is het terecht dat ik mezelf tijd geef om iets in de richting van mijn studie te vinden? En daarmee neem ik genoegen met alles trouwens, dat mag zeker onder mijn niveau zijn.

En ten tweede, herkennen jullie het commentaar van buitenstaanders die wel denken te weten dat er genoeg banen zijn en dat je vast niet goed genoeg zoekt? Hoe gaan jullie daar mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
quote:Kastanjez schreef op 31 oktober 2012 @ 14:54:

En nog iets, een vraag die je van mij niet hier hoeft te beantwoorden, maar meer voor jezelf: Hoe graag wíl je eigenlijk werken? Vind je het stiekem wel makkelijk zo of ben je oprecht bereid om alles aan te pakken wat je maar kunt krijgen? Of denk je echt dat het beter is om rustig een beetje door te zoeken tot je de Ideale Baan tegenkomt?

Ik vraag dat, omdat in het geval van 'bereid zijn alles aan te pakken', als je die keus écht van binnen maakt, het ook makkelijker (en misschien wel leuker) wordt (denk ik) om er echt voor te gaan en meer moeite te doen.

Serieus solliciteren kan serieus een full time baan zijn! (helaas verder onbetaald )

Ik vind dit niet best zo en wil heel graag werken, maar ik pak inderdaad niet alles aan, omdat ik echt ongelukkig zou worden van bijvoorbeeld verkoopwerk. Ik ben echt niet te beroerd om te werken, maar er zijn inderdaad wel dingen die ik echt niet wil.

Volgens mij klinkt dit weer helemaal fout, maar voor sommige dingen ben ik zo ontzettend ongeschikt... En ik wil echt niet alleen maar iets in mijn vakgebied en ik vind dingen echt niet te min. Er zijn genoeg dingen die me leuk lijken, zoals laten we zeggen werken in een dierenwinkel, bijvoorbeeld. En zo zijn er genoeg dingen, maar die ben ik niet tegengekomen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is en dat het niet overkomt alsof ik niks wil of me te goed voel voor bepaald werk.
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 15:08:

[...]

Het gaat vaak mis bij mijn cv, omdat ik te weinig ervaring heb. Ik verbeter inderdaad steeds mijn brieven en deze worden steeds beter. Ik laat ze doorlezen door anderen zoals je zegt.

Aan je CV kan je niets doen behalve zorgen dat deze een overzichtelijke lay-out heeft en zonder spelfouten.

Je brieven kan je wel veranderen en dat is een kwestie van oefenen, ervaring etc. Brieven na laten lezen op spelfouten is goed maar het beste is om zelf kritisch te kijken naar het de opbouw, verloop, taalgebruik, hoe omschrijf je jezelf. Als ik van iemand een brief krijg om te lezen ga ik deze namelijk niet helemaal verbouwen maar haal ik alleen de echte fouten eruit.

Verder zoals mijn post hierboven maak voor jezelf goed concreet wie je bent, wat je zoekt, wat zijn je competenties, wat zijn je ervaringen, wat vind je leuk aan het werk, wat minder leuk etc. Dat voelde bij mij een heel stuk zekerder aan toen ik dat gemaakt had.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:54:

[...]

Ja dat vraag ik me ook af, wat je daaraan hebt. Want je spreekt jezelf toch wat tegen zo her en der. In je OP stel je duidelijk dat je alleen reageert binnen je nieuwe vakgebied, en als we dan allerlei opties noemen buiten je vakgebied heb je die állemaal al gecoverd en zonder resultaat.Wat bedoel jij nu? Want ik heb nergens gezegd dat ik op iets heb gereageerd buiten mn vakgebied toch?
Alle reacties Link kopieren
Kijk je ook buiten je regio?
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 15:14:

[...]

Wat bedoel jij nu? Want ik heb nergens gezegd dat ik op iets heb gereageerd buiten mn vakgebied toch?Ik schreef een tijdje terug al dat ik dacht dat 'kinderen' je oude vakgebied was. Dus ik begreep niet dat je juist in die richting solliciteert.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:56:

Aaaaaaaah ZO! Je hebt een HBO-opleiding gedaan met iets pedagogisch. Des te gekker dat je geen opdrachten voor oppaswerk krijgt en nog niet bij Tempo Team Zorg bent geweest, maar goed.

Sta je ingeschreven bij alle flexpools van organisaties die zich bezig houden met jeugd in Amsterdam? En bij detacheringsbureaus? Kijk je ook buiten je regio?

Misschien ben ik wel niet goed in het zoeken naar banen, dat zou ook nog kunnen? Ik ben niet ingeschreven bij flexpools van organisaties die zich bezighouden met jeugd in amsterdam, heb je een voorbeeld voor me misschien?

Buiten mijn regio kijk ik ook, ik woon in regio Amsterdam en heb bijvoorbeeld laatst op iets gereageerd in regio Utrecht, want dat is heel goed te doen met OV, maar ik kreeg direct de reactie dat ik te ver weg woonde. En dat was niet de eerste keer.
quote:Confiture schreef op 31 oktober 2012 @ 14:57:

Je hebt het over kinderen, kinderopvang, dat wil al een half jaar niet lukken, laat dat dan even los. Wat denk je bijvoorbeeld van thuiszorg? Woon je in een dorp? Ga bedrijven langs, ga tehuizen langs, gewoon binnen stappen. Je gezicht laten zien. Zet je tanden erin vrouw. Kom op.Een aantal posts eerder zei ik dat ik heb gesolliciteerd bij thuiszorg afgelopen zomer, maar dat er niemand meer werd aangenomen voor deze regio.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 14:57:

Heb je gekeken naar trainee-opties bij de gemeente Amsterdam?Ik heb bij de gemeente gekeken ja, maardankje voor de tip, zal nog eens kijken.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 15:02:

Overigens zijn er vaker dan eens per maand vacatures in jouw werkveld. Echt.Ja ik zei juist dat ik Niet maar 1x per maand solliciteer
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 15:04:

[...]

Nee voor 7 euro. Jij hoeft mij verder niet te antwoorden hoor, maar het zou wel handig zijn als je kijkt hoe het komt dat het jou niet lukt en iemand anders zonder ervaring wel.Ik heb jarenlang oppasadressen gehad en dus ook gevonden, dus dat het nu anders ligt ligt niet alleen aan mijn aanpak.
Als antwoord op je vraag of het vervelend is de reacties van anderen als je werkloos bent: nee valt bij mij best mee. Iedereen om me heen (familie, vrienden, kennissen enz) begrijpen dat het tij nu niet meezit. En mijn naasten (die me dus veel meemaken) weten dat ik er alles aan doe om aan werk te komen. (Ben al gaan solliciteren voordat ik werkloos zou gaan worden en heb in 6 maanden 70 reacties verstuurd. Sta ingeschreven bij vrijwel alle W&S-bureau, netwerk volop enz.) Misschien dat dat iets uitmaakt?

En ja je hebt altijd mensen die het niet begrijpen. (Bij mij maar een paar en meestal mensen die ver van me afstaan.) Soit. Zo lang ik mezelf recht in de ogen kan kijken ("ik doe er alles aan") ben ik aan hen geen verantwoording schuldig. Vaak zijn dit ook mensen die al jaaaaren bij dezelfde werkgever werken en gebeiteld zitten. (Niks mis mee, overigens.) Maar zij weten blijkbaar niet hoe de situatie nu is.

Ik solliciteer overigens ook in een vakgebied waar de verhouding vraag/aanbod slecht is. En heb ook (uiteraard) al gereageerd op functies buiten mijn vakgebied, maar: te hoog opgeleid (2xHBO en 1x WO), te veel ervaring, te oud. enz.

UZB's schrijven mij niet in omdat ik te hoog opgeleid ben en ze dus geen banen voor me hebben. Ook wanneer ik aangeef dat ik nu alles aanneem. Maar ja voor mij staan honderden te trappelen voor dezelfde baan voor wie die baan waarschijnlijk wel dé baan is. (En tsja die blijven uiteraard voor langere tijd werken, terwijl ik weg ben als ik iets anders vind.)

Overigens, zes jaar geleden afgestudeerd en toen duurde het al vrij lang voordat ik een baan had (uitzendbasis, mbo-niveau). Uiteindelijk heb ik bij mijn werkgever meerdere jaren gewerkt in een baan buiten mijn vakgebied en officieel onder mijn niveau (MBO+). Soms baal ik daar van, want dat werkt me nu soms tegen, maar aan de andere kant heb ik geen gat in mn CV en heb ik voldoende relevante werkervaring opgedaan.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 15:05:

Heb je een goed overzicht van welke organisaties er bestaan binnen jouw vakgebied? Sociale kaart van Amsterdam?Jazeker, dat heb ik ook voor mijn opleiding moeten doen, vandaar mijn vele open sollicitaties.
Als ik jou was zou ik eerst eens een overzicht maken van alle organisaties die zich met jeugd/jongvolwassenen bezig houden binnen én buiten jouw regio. Vraag misschien iemand met kennis van de sociale kaart om jou daarmee te helpen. Het zijn er héél erg veel, en vaak publiceren ze vacatures alleen op hun eigen site om kosten te besparen. Denk aan GGZ, jeugdzorg, verstandelijk gehandicapten, welzijn, dak- en thuislozen, verslavingszorg, sport, justitie enz.

Als je in Amsterdam woont is de gehele provincie Noord Holland mogelijk, maar ook Almere, Utrecht, Leiden enz. In deze tijden is een uur reistijd normaal.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 15:07:

Papiertjes ophangen dat je oppasklussen zoekt?Gedaan, ik de supermarkten en in de plaatselijke krantjes.
O en over oppassen: ik zou zo aan de slag kunnen gaan als oppas. (Alleen voor de avonduren.) Ze schreeuwen er om. Maar ik zit in de WW, zij willen alleen zwart en een avondje per maand. Dus totaal geen optie. (En zo leuk vind ik oppassen niet.)
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 15:23:

[...]

Jazeker, dat heb ik ook voor mijn opleiding moeten doen, vandaar mijn vele open sollicitaties.Maar dan weet je toch ook de flexpools van die organisaties te vinden?
quote:CM_89 schreef op 31 oktober 2012 @ 15:10:

Knagertje, richt je ook op je zelfvertrouwen, ik weet dat dit aardig kan dalen door alle afwijzingen. Vooral als mensen je gaan vertellen waarom doe je dit niet en waarom doe je dat niet?

Richt je op je brieven, kijk ze goed na, verbeter ze. Maak een lijst met waarom wil ik dit werk doen, wat zijn voordelen/nadelen, beschrijf je competenties is uitgebreid en wat je allemaal al voor ervaring hebt.

Als je dit allemaal concreet maakt kan dat ook helpen voor je brieven en uiteindelijk voor jezelf. Ik heb helaas geen tips verder qua werk, ik ben zoals gezegd 9 maanden bezig geweest en de sollicitatie die ik dacht verknald te hebben, is het uiteindelijk geworden!Gefeliciteerd . Ik ga mijn best doen, dankjewel.
quote:CM_89 schreef op 31 oktober 2012 @ 15:14:

[...]

Aan je CV kan je niets doen behalve zorgen dat deze een overzichtelijke lay-out heeft en zonder spelfouten.

Je brieven kan je wel veranderen en dat is een kwestie van oefenen, ervaring etc. Brieven na laten lezen op spelfouten is goed maar het beste is om zelf kritisch te kijken naar het de opbouw, verloop, taalgebruik, hoe omschrijf je jezelf. Als ik van iemand een brief krijg om te lezen ga ik deze namelijk niet helemaal verbouwen maar haal ik alleen de echte fouten eruit.

Verder zoals mijn post hierboven maak voor jezelf goed concreet wie je bent, wat je zoekt, wat zijn je competenties, wat zijn je ervaringen, wat vind je leuk aan het werk, wat minder leuk etc. Dat voelde bij mij een heel stuk zekerder aan toen ik dat gemaakt had.Dat ga ik doen, ik denk dat ik het inderdaad nog wel kan uitbreiden.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 15:15:

[...]

Ik schreef een tijdje terug al dat ik dacht dat 'kinderen' je oude vakgebied was. Dus ik begreep niet dat je juist in die richting solliciteert.Oh ok vandaar
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 15:23:

[...]

Jazeker, dat heb ik ook voor mijn opleiding moeten doen, vandaar mijn vele open sollicitaties.

Dus jij weet op te noemen welke welzijnsorganisatie zich bezig houdt met jeugd in Zuid Oost? Welke GGZ-instelling Purmerend bedient? Welke organisatie jeugdigen met een licht verstandelijke handicap in Uithoorn helpt?

Van alle soorten organisaties die ik net noemde een lijst maken per gemeente/stadsdeel. En hun sites wekelijks aflopen voor vacatures. Voeg daaraan toe de detacheringsbureaus. Denk ook nog aan vormen van beschermd wonen.
quote:Frizzy schreef op 31 oktober 2012 @ 15:24:

[...]

Maar dan weet je toch ook de flexpools van die organisaties te vinden?Blijkbaar niet
quote:knagertje schreef op 31 oktober 2012 @ 15:29:

[...]

Blijkbaar niethttp://www.cordaanbaan.nl/?q=flexwerk
Om je even verder te doen realiseren dat je het je echt niet kan permitteren om selectief te zijn: de grootste jeugdhulpverleningsorganisatie in Amsterdam gaat 75-150 krachten ontslaan. Die staan straks samen met jou te dringen voor een baan, bovenop ál die ontslagen die reeds zijn gevallen.
http://vacatures.uk.nl/be ... %26generalsearch%3DZoeken
http://vacatures.catalpa. ... %26generalsearch%3DZoeken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven