Werk & Studie alle pijlers

Recruitment sjeit...

06-01-2017 12:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden via een recruitmentbureau gereageerd op een vacature. Kreeg de vacature ook via 3 vriendinnen door. Recruiter was enthousiast over mijn CV, maar wilde niet de naam van het bedrijf noemen & was ook absoluut niet af te leiden uit de omschrijving. Nou ja, toch er maar voor gegaan. Wie niet waagt, wie niet wint, niet waar? En erg op zoek naar een baan.

Hoorde vervolgens een week later dat ik was afgewezen en dat het om bedrijf X ging. Ze hadden voldoende kandidaten in 'het eigen netwerk'. Heel jammer, want op dat moment dat ik hoorde dat het om bedrijf X ging, baalde ik wellicht nog wel meer. M.a.w. dit was zo'n werkgever die al enige tijd op mijn persoonlijke shortlist stond. Maar. Zo'n 4 dagen later werd ik gebeld dat ze toch wel zeer veel interesse hadden na het zien van mijn CV en me toch wilde spreken.

Ik op gesprek. De vraag "waarom heb je niet direct gereageerd" (zonder tussenkomst bureau) werd direct op tafel gelegd. Tja, niet eerder gezien. Toen. Maar ik heb uiteindelijk wel gereageerd. Maar dus via het bureau. Waar vriendinnen & de recruiter de match dus ook zagen. Vervolgens kwam het gedurende het besprek nog wel 3x ter sprake. Maar, all in all, een erg fijn gesprek.

Week niets gehoord. Wist niet zo goed wat ik meer moet verwachten. Dan. Bedrijf X belt (ze hadden mijn 06). Zien me zitten en willen eigenlijk de tweede ronde met me in. Maar (aap uit de mouw) de fee is te hoog als ze met mij verder gaan. Wederom de vraag "waarom heb je niet direct gereageerd". Ze zitten met het contract. Maar als het kon, zouden ze graag de volgende stappen met me willen zetten.

Vervolgens het belletje van het bureau. Een enorme bal belt met de mededeling dat ik niet door ben naar de volgende ronde. Maar ik heb nu, bij afwezigheid van 'mijn' recruiter met hem te dealen. "Ze zien het niet helemaal voor zich, twijfel over skill A en skill B. " Ik ben flabbergasted, want net toch heel ander verhaal gehoord. Maar ja. Ik kan moeilijk zeggen dat ik net direct contact heb gehad en weet dat het financiele kwestie betreft waarbij het bureau geen water bij de wijn wil doen. M.a.w. liever geen deal, dan een minder goede deal? En ik dus nog steeds zonder (zicht op) een nieuwe baan.

Ik merk dat ik iets wil doen. Maar wat? Kan ik iets uberhaupt iets doen?
En ook ik denk dat de recruiter eerlijk is, maar het bedrijf niet. Tegen de recruiter zeggen ze dat ze twijfelen aan je skills en tegen jou dat ze verder met je willen in de hoop dat ze jou eventueel kunnen aannemen zonder de fee te hoeven betalen. Bedrijf heeft meer belang bij liegen dan de recruiter.
zit je nu zonder werk?

Anders even bellen met het bedrijf en vragen of het handig is om over een tijdje rechtstreeks te solliciteren.
quote:Mikster schreef op 06 januari 2017 @ 13:40:

[...]

De contact persoon heeft aangegeven dat ze heeft geprobeerd de fee te onderhandelen met het bureau en dat ze daar niet uit zijn gekomen. Daarnaast sprongen voor de contact persoon skills A en B er uit - in positieve zin (exact dezelfde die de recruiter noemde). Hij raffelde het gesprek ook erg af, dat aan mij niets meer te verdienen viel was wel duidelijk.

Het bedrijf is in mijn ogen vooral onhandig bezig geweest. Professioneel gezien begrijp ik niet hoe je je zo kunt verkijken op iets waar je -lijkt mij- gewoon je handtekening onder hebt gezet.

Je bent in mijn ogen vrij naïef.

En verder klinkt in alles nog steeds door dat je schuld toch eigenlijk bij de recruiter legt.

Het bedrijf heeft zich niet verkeken: toen ze tekenden wisten ze de fee. Ze hebben alleen gehoopt dat ze er onder uit konden. Is niet gelukt. Ze hebben jou daarmee ook genaaid en valse hoop gegeven. En ieders tijd zitten te verprutsen.
Wat de rest ook zegt, je maakt het bedrijf/de baan mooier dan het is en geeft de verkeerde partij de schuld.
quote:Mikster schreef op 06 januari 2017 @ 13:40:

[...]

De contact persoon heeft aangegeven dat ze heeft geprobeerd de fee te onderhandelen met het bureau en dat ze daar niet uit zijn gekomen. Daarnaast sprongen voor de contact persoon skills A en B er uit - in positieve zin (exact dezelfde die de recruiter noemde). Hij raffelde het gesprek ook erg af, dat aan mij niets meer te verdienen viel was wel duidelijk.

Het bedrijf is in mijn ogen vooral onhandig bezig geweest. Professioneel gezien begrijp ik niet hoe je je zo kunt verkijken op iets waar je -lijkt mij- gewoon je handtekening onder hebt gezet.

je geeft zelf aan dat de contactpersoon jou niet persoonlijk kende ivm afwezigheid van zijn collega. Ze hebben tijd in je gestoken dus het lijkt me juist logischer dat ze je ergens anders zouden willen bemiddelen in plaats van je afschepen.

Als het bedrijf letterlijk aan jou heeft aangegeven te hebben onderhandeld met het bureau en dat ze er niet zijn uitgekomen, wat let je dan om het bureau terug te bellen en te zeggen:

"Goh Jan, ik was net een beetje overdonderd. Ik vraag me echter af hoe het nu precies zit want mevrouw Jansen van het Bedrijf gaf aan dat dit en dat de case is en jullie zeggen zus en zo. Neem me er even in mee?'
quote:Courage-- schreef op 06 januari 2017 @ 13:44:

[...]

Je bent in mijn ogen vrij naïef.

(...) Ze hebben jou daarmee ook genaaid en valse hoop gegeven. En ieders tijd zitten te verprutsen.

Naief, maybe.

Genaaid, zeker.
Als je eigen recruiter weer terug is (en wellicht daar een betere band mee had?) kan je die ook nog bellen en zeggen dat je toch nog met een knoop in je maag zit hoe het is gegaan. Ik denk als je zelf transparant blijft en de situatie uitlegt de recruiter wellicht nog wel het bedrijf gaat benaderen voor een korting oid. Van het bedrijf vind ik het vreemd dat als ze een goede kandidaat hebben gevonden de fee niet willen betalen en geen andere oplossing voor je aanbieden, maar misschien voelen zij zich klemgezet door het recruitment bureau.
Hoezo klemgezet?

Het lijkt mij dat een bedrijf een contract aangaat met zo'n bureau en dat van te voren duidelijk is welk bedrag daarvoor betaald moet worden. Echt heel amateuristisch als een bedrijf dan achteraf gaan zeuren om korting omdat het toch wel duur is.

Of zie ik iets over het hoofd en gaat het heel anders in recruitmentland?
@starshine: nee je hebt gelijk, heel amateurisch en onprofessioneel ook tegen de kandidaat toe. Ik bedoelde met klemgezet dat ze de kandidaat nu geen andere oplossing kunnen bieden.
Ooit in een gelijkende situatie gezeten.

Bedrijf op een keurige manier gemeld dat ik niet wil werken bij een bedrijf wat zich niet aan de afspraken houdt, en dat de omgang met het bureau voor mij geen goede indruk maakte voor de toekomst van mijn eigen afspraken. De recruiter gebeld wat er zich afspeelde.

Gevolg, een week of 2 later zat ik aan tafel met een nog leuker bedrijf via de zelfde recruiter en dat leverde een enorme stap in mijn loopbaan op.

Het ging in tegen mijn normen en waarden (en natuurlijk heb ik ook wel even getwijfeld) en ik wil wel mezelf in de spiegel kunnen aankijken.
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven