Werk & Studie alle pijlers

Salarisonderhandeling, wat te doen?

04-09-2009 21:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zal even kort mijn situatie uitleggen. Ongeveer 2 maanden geleden ben ik afgestudeerd, ik heb de opleiding communicatie gedaan(HBO).

Nu heb ik onlangs gesolliciteerd bij een organisatie en ben ik aangenomen als communicatie medewerker. Nu is mijn probleem het volgende: In het 2e gesprek met een HR medewerker vroeg zij mij een salaris indicatie.

Het was een super leuk gesprek, maar alles gebeurde heel snel(2 sollicitatie gesprekken in dezelfde week bv). Nu heb ik een bedrag genoemd van 2100 euro bruto, maar nu vind ik dit bedrag toch te laat. Ik ben bang dat ik in mijn enthousiasme een te laag bedrag heb genoemd.

Nu heb ik wel genoeg onderzoek gedaan en als ik kijk naar mijn leeftijdsgenoten(24 jaar) met ongeveer dezelfde studierichting, hebben zij ongeveer een salaris van ongeveer 2250-2300 euro voor 40 uur.

Volgende week moet ik mijn contract tekenen, wat vinden jullie kan ik nog op mijn eigen salaris indicatie terug komen of zit ik er aan vast.

En wat voor salaris vinden jullie passen voor iemand in mijn situatie.

Alvast bedankt voor de reacties.
mm lastig, dat onderzoek had je natuurijk moeten doen voordat je ging onderhandelen (ik neem aan dat je wist dat de onderhandeling eraan kwam ondanks dat de afspraken elkaar snel opvolgden..)

overigens is 2100 voor een startende HBO-er niet bijzonder slecht.

je kan de discussie nog een keer openen als je dat echt belangrijk vind, maar de vraag is of je daar goed aandoet.

hoe zit het met periodieke verhoging? beloningsysteem etc.?
Voor een startersfunctie is het inderdaad helemaal niet slecht. Heb je de salarisonderhandelingen al afgerond of heb jij een indicatie gegeven en komen ze daar volgende week op terug. Als alles al is afgerond dan zou ik het raar vinden staan als je daar op terug komt. Ik zou kijken naar de secundaire voorwaarden. Hoe zijn die en wat kun je daar uit halen. Soms valt het salaris misschien tegen, maar maken die voorwaarden een hoop goed.
Heeft P&O jouw salarisvraag al geaccepteerd? Kortom, hebben jullie al afspraken gemaakt of zouden ze nog met een tegenbod komen?

Tip voor de toekomst: zelf nooit een salarisindicatie noemen, laat ze maar met een eerste bod komen. En bekijk van te voren altijd wat je zou willen/kunnen verdienen. Dit is zo'n beetje het belangrijkste gedeelte van je salarisonderhandelingen, dus onvoorbereid daar heen gaan is echt niet handig. Heb je ook over de secundaire arbeidsvoorwaarden gesproken? Zoals reiskosten, studievergoeding, etc?.

Kijk, als je alles al rond hebt gebreid met de P&O'er en zij gaan op basis van die afspraken een contract opstellen is het wat lullig om op de afspraken terug te komen. Aan de andere kant zit je er wel aan vast wanneer je hebt getekend. Weet je, vragen staat vrij. Je kunt altijd bellen en zeggen dat je het salaris toch te laag vindt. Het kan zijn dat ze geen ander bod willen doen, het kan zijn dat ze dan wel een extra bod doen of dat je nog kunt afspreken dat je na je proeftijd een salarisverhoging krijgt. Dat kun je allemaal in je contract laten vastleggen.

Wat voor salaris passend is hangt er vanaf wat je als communicatiemedewerker gaat doen en wat jouw ervaring en kennisniveau is. Geen idee of 2100 passend is of niet. Ik zal eens kijken wat het bij ons is (BBRA schaal 9).
Denk jij gelukkiger te worden van 100 euro meer per maand?
Je zit dan in schaal 8 tussen 1ste en 2de trede in. Is wat laag. Schaal 9, vers van school zonder ervaring start in trede 0 met 2312 euro.
Bedankt voor de snelle reacties. Ja ik ben inderdaad naïef het 2e gesprek in gegaan, eigenlijk in de veronderstelling dat zij mij een salaris zouden bieden( dit stond namelijk ook niet in de vacature omschreven).

Ik heb een bedrag genoemd van 2100 euro en zij hebben dit gelijk geaccepteerd, maar ik zit nu toch best wel mee. Volgende week gaan we samen het contract samen tekenen en ook nog even doorlopen neem ik aan. Zou ik er dan nog over kunnen beginnen?

Mijn reiskosten worden 100% vergoed het is ongeveer een uur reizen, dus daar zijn ze ook best veel aan kwijt.
Wat zijn je andere secundaire voorwaarden? Ik zou het als werkgever wat raar vinden als ik overeenstemming heb met iemand en die komt daar later ineens op terug.
@ gizz Ik snap helemaal dat het vanuit het oogpunt van van de werkgever een beetje raar over komt, maar ik zit hier toch best mee in mijn maag. Ik vind het een vervelende situatie juist omdat het mijn eerste baan is en ik deze situatie zelf heb gecreëerd.

Ik moet er wel bij zeggen dat het een erg informeel bedrijf is waar dingen volgens mij wel bespreekbaar zijn.

Het is voor de rest een erg standaard contract 24 vakantie dagen, 8 % vakantietoeslag. Geen '' extra'' dingen als je dat bedoelt.
ik zou het zo laten en als je dan door je proeftijd komt kun je altijd nog meer v ragen. Voor een beginsalaris is dit echt netjes
Ik zou het heel vervelend vinden als een sollicitant opeens terug zou komen op zijn/haar eigen salaris indicatie. Mijn advies zou zijn om het achterwege te laten en gewoon met goede moed te starten.Zelf weten natuurlijk want zo te horen heb je al besloten het wel ter sprake te brengen....

NB laat ons nog even weten hoe het afloopt allright?
Ja het is misschien een beetje raar als ik opeens meer salaris vraag. Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar ik laat de afloop nog even weten. Het lijkt me een erg leuk bedrijf waar veel mogelijkheden heb, dus ik ga er nog even goed over nadenken.
Voor een hbo-starter is dit echt een prima salaris. Marktconform.

Helemaal in deze tijd, nu de communicatiebanen niet voor het oprapen liggen.
quote:moenie85 schreef op 05 september 2009 @ 21:06:

Het lijkt me een erg leuk bedrijf waar veel mogelijkheden heb, Wanneer dat zo is, dan zou ik niks doen. Een goede les hebben geleerd en gaan kijken hoe ik na mijn proeftijd of bij mijn eerste beoordeling kan aankaarten dat ik een salarisverhoging wel zie zitten. :-)
Ik zou nu niets doen. Je hebt een baan terwijl je net van school komt met mijns inziens een heel netjes salaris voor een starter.

Er nu op terugkomen zou ik als werkgever raar vinden en je loopt het risico dat ze dan toch met iemand anders verder gaan.

Ik zou gewoon voor dit salaris gaan starten en je goed bewijzen. Dan heb je goede argumenten om in de toekomst om een verhoging te vragen.
Voor een starter is dit een mooi salaris. Zeker als jouw reiskosten ook voor 100% vergoed worden. Dat vind ik een mooie secundaire arbeidsvoorwaarde, want met een uur reistijd loont het zeker de moeite.

Nu op je eigen salarisindicatie terugkomen, zou ik een zwaktebod vinden. Als werkgever zou ik er ook zeker mijn gedachtes over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven